• Anonym (Mamman)

    Är det bara jag som bojkottar adventskalendrar med godis och leksaker?

    Jag kan ärligt talat inte fatta meningen med julkalendrar till barn som innehåller godis, choklad, tuggummi eller leksaker!
    VARFÖR ska barnen äta godis 24 dagar i sträck fram till julafton eller få en "present" varje dag fram till julafton? Det måste ju dämpa hela tjusningen om man redan har fått 24 stycken små Lego grejer tex.
    Jag fick oxå tuggummi eller choklad kalender som barn och tyckte det var jättekul. Om man lyckades hålla sig ifrån att öppna alla luckor redan i november dvs.
    Mina barn får bara TV kalendern och ev gratis kalendern man får på Ica.
    Är det bara jag som resonerar såhär?

  • Svar på tråden Är det bara jag som bojkottar adventskalendrar med godis och leksaker?
  • Anonym (elle)
    En struts skrev 2014-11-25 15:37:48 följande:

    Jag tycker du har en sund inställning ts, om barnet är litet. Jag var försiktig med chokladjulkalender när min tjej var liten, 3-4 år tror jag? Och jag anser att min restriktivitet till sötsaker då dottern var liten gjorde att hon fick ett sunt förhållningssätt till sötsaker. Inga hål i tänderna har hon (12 år) hon är vältränad som jag aldrig varit och smärt.
    I dagens överflödssamhälle där fetma exploderar är det bra att ha den inställning du har. Sen när barnet blir lite äldre, då ska man inte vara för hård med sötsaker, för rätt var det är har de flugit upp i en ålder då de gör precis vad de vill, då de går förbi en kiosk. Så det gäller att inplantera ett balanserat förhållningssätt.


    Fast det kan ju vara annat i en kalender, som tex suddigum, pennor och pepparkaksformar? Då håller inte det argumentet?
  • Tow2Mater

    Min får bara chokladkalender i år; bojkottar gratiskalendrar och tv som bara bidrar till stillasittande och sopor.

  • Loriyana

    TS, du gör som du vill. Är säker på att dina barn inte tar skada av att få en helt vanlig hederlig papperskalender. Själv brukar min tös få en chokladkalender. De kostar typ 15 spänn och är väldigt uppskattade av barnet. Tycker inte en pytteruta av choklad om dagen gör någon större skada.

  • Palestrina

    Jag erkänner att mina barn får varsin legokalender, har fått det ett par år redan och får det i år också. Egentligen gillar jag det inte, men det finns guldkant på eländet även för en förälder. De kommer nämligen upp mycket snabbare ur sängen och utan protester, då de vet att kalendern väntar. Så jag passar på och njuter av det, under december månad.

  • Themis

    Jag har inget emot en chokladkalender i sig om barnet är aktivt och inte har problem med sitt ätande för övrigt, men det är så taskig kvalitet på kalenderchokladen tycker jag.

    Men min son är nu lika illa kräsen som sin mor (gillar mer kakao i sin choklad) så han tycker inte den är god längre- problem solved...


    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Anonym (julia)

    Mina flickor ( 4 och 1,5 ) kommer få en pixikalender i år av sin morbror. Mysigt tycker jag. En liten bok varje dag. Håller med dig som skrev att väntan för ett barn är lång. Varför inte ge dom en liten guldkant för dagen en månad om året?

    Jag hade chokladkalender när jag var liten och jag tjuvåt jämt av den där.

    Halvt tortyr att äta en yttepyttebit om dagen ju! Hahahaha!

  • En struts
    Palestrina skrev 2014-11-25 17:40:20 följande:

    Jag erkänner att mina barn får varsin legokalender, har fått det ett par år redan och får det i år också. Egentligen gillar jag det inte, men det finns guldkant på eländet även för en förälder. De kommer nämligen upp mycket snabbare ur sängen och utan protester, då de vet att kalendern väntar. Så jag passar på och njuter av det, under december månad.


    Vad gulligt.
  • En struts
    Anonym (julia) skrev 2014-11-25 18:20:45 följande:

    Jag hade chokladkalender när jag var liten och jag tjuvåt jämt av den där.

    Halvt tortyr att äta en yttepyttebit om dagen ju! Hahahaha!


    Det där håller jag med om, att jag tyckte som barn också.
  • En struts
    Themis skrev 2014-11-25 17:46:41 följande:

    Jag har inget emot en chokladkalender i sig om barnet är aktivt och inte har problem med sitt ätande för övrigt, men det är så taskig kvalitet på kalenderchokladen tycker jag.

    Men min son är nu lika illa kräsen som sin mor (gillar mer kakao i sin choklad) så han tycker inte den är god längre- problem solved...


    Nä, jag är också för kräsen för den där chokladen. 
  • Tow2Mater

    Men gör en egen paketkalender med en mörk chokladkaka i varje lucka för era barn då om de köpta chokladkalendrarna inte duger åt er. Mycket lätt.

Svar på tråden Är det bara jag som bojkottar adventskalendrar med godis och leksaker?