• DickRex

    Mäns våld mot kvinnor - finns det?

    Idag, den 25 november, är det internationella dagen mot våld mot kvinnor, men jag är skeptisk... Vadför uppmärksammas den i Sverige? Jag vet inte hur det ser ut i övriga världen, men i Sverige måste man väl ändå ifrågasätta begreppet "Mäns våld mot kvinnor". Jag menar inte att det inte förekommer våld mot kvinnor, för varje månad dör två kvinnor till följd av våld i nära relationer, men kan man tala om den problematiken i så generella termer? Det finns våldsamma knäppgökar, men vem har sagt att dessa ska få representera alla män i begreppet "mäns våld mot kvinnor"? Känner att problemet är så jättemycket mer på individnivå än på gruppnivå. ...och för att nyansera problematiken och min fråga så vill jag tillägga att de mest våldsutsatta i samhället är män, och att även våld i nära relationer drabbar män lika ofta som kvinnor. 
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-25 10:09
    ....så skulle någon kunna förklara vilket syfte som den något vanhedrande termen "mäns våld mot kvinnor" fyller? ...och motivera dess existens.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-21 13:40
    Vad trött jag blir... Jag lägger till den här kommentaren eftersom så många verkar ha svårt att förstå att jag inte på något vis förnekar:
    - att kvinnor inte misshandlas.
    - att det är män som våldtar och misshandlar grovt.
    - att män i allmänhet är mer våldsamma.

    Faktum är dock:
    - att män slår andra män mest av allt.
    - att den stora massan av våld i nära relationer är väldigt jämt fördelad. (Kanske slår t.o.m kvinnor mer i nära relationer.)
    - att våldtäkter och grov misshandel är en pytteliten del av allt våld.

    Men min fråga handlar inte om vem som bär mest skuld, utan om verkligheten ser ut så det är motiverat och rättvisande att använda sig av ett så nesligt och generaliserande uttryck som "mäns våld mot kvinnor"? Tar man bort den lilla del av män som gör de värsta grejerna så ser våldet mellan män och kvinnor ganska lika ut från båda håll, och då tycker jag att det är fel att generalisera så. Jag tar ett exempel: Om vi idag skulle peka ut en viss etnisk grupp som vanligare inom viss kriminalitet så skulle det bli ett herrans liv, även om jag vet att kopplingen är stark på flera områden, och att skillnaden är stor mellan olika etniska grupper. Och med "stark" menar jag då att det finns starkare särskiljande samband där, än mellan "mansvåld" och "kvinnovåld" i nära relationer. ...men som sagt var, trots det så är det OK att generalisera över män.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-05 17:19

    ...och den här är intressant

    i sammanhanget.
  • Svar på tråden Mäns våld mot kvinnor - finns det?
  • Svt

    Klart det finns våld mot kvinnor. Balkongkastning är ju en del. Något jag tyvärr bevittnat själv i en förort. Inte fallet, men skriken. Det var högst obehagligt.

  • DickRex
    Svt skrev 2014-11-25 08:58:52 följande:

    Klart det finns våld mot kvinnor. Balkongkastning är ju en del. Något jag tyvärr bevittnat själv i en förort. Inte fallet, men skriken. Det var högst obehagligt.


    Jo jag säger ju det, att det är klart att det förekommer våld mot kvinnor. Men frågan är ju om det är i sådan omfattning att det motiverar att prata om det i så generaliserande termer som "mäns våld mot kvinnor"?
  • Svt
    DickRex skrev 2014-11-25 09:14:02 följande:
    Jo jag säger ju det, att det är klart att det förekommer våld mot kvinnor. Men frågan är ju om det är i sådan omfattning att det motiverar att prata om det i så generaliserande termer som "mäns våld mot kvinnor"?
    Jag tycker givetvis att det bör belysas, precis som man bör belysa etnicitet och religion i debatten. Men de senare brukar rendera i ramaskri.
  • DickRex
    Svt skrev 2014-11-25 09:27:17 följande:
    Jag tycker givetvis att det bör belysas, precis som man bör belysa etnicitet och religion i debatten. Men de senare brukar rendera i ramaskri.
    Vet inte riktigt om du förstår eller läser vad jag skriver... Anser du att "mäns våld mot kvinnor" är ett gruppfenomen (bland män) i sådan omfattning att detta våld (som naturligtvis finns i sak, liksom "kvinnors våld mot män" och "Boråsares våld mot katter") skall behandlas just ett gruppfenomen eller ett individproblem? Dvs, kommer vi åt kärnan i våldet hos de utsatta individerna genom en generaliserande inställning om att män slår kvinnor?
  • guchi

    Har själv varit utsatt för våld/tortyr av män, men jag vet inte varför jag inte talar om det. Kanske för att jag inte fått med för livet av det och istället tänker att det är enstaka idioter. Dom representerar inte hela mans skaran för mig. Intressant fråga du tog upp.

  • konnigulden

    "Mäns våld mot kvinnor" är en av de smått vrickade begreppen som kommit från den moderna feminismen. Där kvinnan alltid är offret och mannen är förövaren, på en systematisk nivå. Patriarkat och sånt.
    Hela den idén med ett "patriarkalt samhälle" är ju också en generalisering att det finns män som sitter på makten och tar aktiva beslut för att kvinnor ska lida så mycket som möjligt. (typ)
    I dataspel/filmer är det bara kvinnor som objektifieras och är stereotypa tex.

    I den moderna västvärlden finns det inget behov av denna typen av feminism, då bilden som målas upp faktiskt inte stämmer. Män sitter inte generellt sett och gnider händerna och fnissar över funderingar kring hur vi härnäst ska förnedra och plåga kvinnan.

    Vi behöver inte kvinnliga rättigheter. Vi behöver mänskliga rättigheter.

  • DickRex
    konnigulden skrev 2014-11-25 10:33:48 följande:

    "Mäns våld mot kvinnor" är en av de smått vrickade begreppen som kommit från den moderna feminismen. Där kvinnan alltid är offret och mannen är förövaren, på en systematisk nivå. Patriarkat och sånt.
    Hela den idén med ett "patriarkalt samhälle" är ju också en generalisering att det finns män som sitter på makten och tar aktiva beslut för att kvinnor ska lida så mycket som möjligt. (typ)
    I dataspel/filmer är det bara kvinnor som objektifieras och är stereotypa tex.

    I den moderna västvärlden finns det inget behov av denna typen av feminism, då bilden som målas upp faktiskt inte stämmer. Män sitter inte generellt sett och gnider händerna och fnissar över funderingar kring hur vi härnäst ska förnedra och plåga kvinnan.

    Vi behöver inte kvinnliga rättigheter. Vi behöver mänskliga rättigheter.


    Jo, jag känner lite så jag också, men eftersom det ändå förekommer i sådan omfattning så skulle jag vilja ha en vettig förklaring.
  • guchi
    DickRex skrev 2014-11-25 10:51:58 följande:
    Jo, jag känner lite så jag också, men eftersom det ändå förekommer i sådan omfattning så skulle jag vilja ha en vettig förklaring.
    Lika barn leker bäst ?
    Tänker att kvinnor oftast har andra kvinnor som vänner, känner igen sig i problemen och så flyter diskussionerna och tankarna på och blir till ett fenomen i sig precis som för männen, vilket kan kallas jargong. Och det är någonstans där jag tycker att det skär sig. Båda har ju det, men på var sitt sätt.
  • konnigulden
    DickRex skrev 2014-11-25 10:51:58 följande:
    Jo, jag känner lite så jag också, men eftersom det ändå förekommer i sådan omfattning så skulle jag vilja ha en vettig förklaring.
    Förklaring till vad?
  • DickRex
    konnigulden skrev 2014-11-25 10:57:57 följande:
    Förklaring till vad?
    Jag söker en förklaring, eller kanske snarare vad som rättfärdigar den vanhedrande titeln "mäns våld mot kvinnor" på ett problem som jag anser vara individrelaterat och inte grupprelaterat. Vi skulle till exempel aldrig idag sätta etniska etiketter på någon slags kriminalitet, även om vi (rent hypotetiskt) visste att det fanns väldigt starka kopplingar mellan viss omfattande kriminalitet och vissa etniska grupper.
Svar på tråden Mäns våld mot kvinnor - finns det?