• visa0

    Potträning på förskolan för 18månaders?

    Har en 18månaders som vi i drygt 1-2 veckor har pottränat. Det har gått över förväntat, inte speciellt många olyckor.

    De första dagarna handlade de om att läsa hans kroppsspråk och sitta en ganska bra stund på toaletten, så klart blev de även några olyckor och han kom till oss och sa "oj! oj!" och pekade där han kissat. Efter ett par dagar så han "Oj! Oj!" och drog i blöjan eller i kalsongerna och då var det bara att rusa till toaletten och så kissade han. Nu så sätter vi honom bara på toaletten efter 1-2timmar och då kissar han, såvida han inte säger till/visar att han behöver kissa innan. Inga olyckor har hänt på ett par dagar, men vi gör ju frekventa toalettbesök.

    De har satt honom på pottan på förskolan när han sagt "oj! oj!" men han har alltid hunnit kissa i blöjan då.

    Nu har vi sagt att vi ska ta med våran toasits som vi har här hemma, så han kan kissa/bajsa på toaletten även på förskolan eftersom det är vad han är van vid hemma. Dock har vet vi inte riktigt hur vi bör göra med blöjor, när bör man sluta med blöjor på förskolan?

    Han är ju "bara" 18månader, är det för tidigt? Vi har ju trots allt bara tränat i drygt 2 veckor här hemma... Bör vi vänta ett tag till innan vi tar bort blöjor på förskolan(när de är inomhus)?

  • Svar på tråden Potträning på förskolan för 18månaders?
  • pigglet

    Spontant tänker jag att de knappast kommer ha tid att komma ihåg att ta honom på toa varje timme på förskolan. De kommer förmodligen inte heller kunna tolka hans signaler på samma sätt som ni gör hemma, eftersom de har väldigt många fler barn.

    Kör på hemma, men låt blöjan vara kvar på förskolan tills han klarar att hålla sig flera timmar och säga till innan det är ren panik. Många barn HAR svårare att hinna på toa på förskolan, långt upp i åldrarna, för det är så mycket annat som händer där och man har inte en vuxen bredvid sig som är helt fokuserad på bara det barnet.

  • Detoxtjejen

    Man kan göra barnet torrt genom att förekomma det med pottan, men tidigast vid 2 år kan det till fullo kontrollera blåsan.

  • visa0
    pigglet skrev 2014-11-27 20:20:19 följande:

    Spontant tänker jag att de knappast kommer ha tid att komma ihåg att ta honom på toa varje timme på förskolan. De kommer förmodligen inte heller kunna tolka hans signaler på samma sätt som ni gör hemma, eftersom de har väldigt många fler barn.

    Kör på hemma, men låt blöjan vara kvar på förskolan tills han klarar att hålla sig flera timmar och säga till innan det är ren panik. Många barn HAR svårare att hinna på toa på förskolan, långt upp i åldrarna, för det är så mycket annat som händer där och man har inte en vuxen bredvid sig som är helt fokuserad på bara det barnet.


    Men flera timmar? Då handlar det ju om en väldigt "hög" ålder... Är ju inte många 2-3åringar som klarar hålla sig i flera timmar när de väl är kissnödiga?

    Med blöja kan det gå uppemot 3-4 timmar innan han kissar, utan tror jag ärligt talat han "känner efter mer" och därför behöver gå oftare. Men nej, det är klart de inte hinner gå en gång i timman. Det har du rätt i.

    Men är det helt fel av mig att tänka att de kan ta med honom på toa någon/några gånger per dag? Typ efter vilan och innan de går ut t.ex.? Så att det sakta med säkert blir en vana även där...
  • visa0
    Detoxtjejen skrev 2014-11-27 20:24:52 följande:

    Man kan göra barnet torrt genom att förekomma det med pottan, men tidigast vid 2 år kan det till fullo kontrollera blåsan.


    Njae, jag köper inte riktigt det. Barn i ex. Vietnam, där de inte generellt inte använder sig av blöjor, där klarar bebisar av att hålla sig torra om de påminns redan vid 9 månaders ålder och vid två år sköter de sina toalettbestyr själva. Forskning som har gjort på just detta antyder, vad jag förstår, att potträningen i sig hjälper barnet att utveckla sin blåskontroll och att inte åldern är det "magiska". Även om åldern säker inte är helt irrelevant i sammanhanget.

    Eller så har olika definitioner på vad "att vara torr" är... Men hur som, vad har det med potträning på förskolan att göra? Du anser inte att barn bör pottränas på förskolan före 2 år?
  • Eleonor01

    Låt han ha blöja på dagis men de kan sätta honom på pottan vid regelbundna tider. De hinner inte varje timme. Tycker nog han e för lite för att behövs kissa i byxorna när han inte hinner. Han har väl inte motoriken att knäppa upp en gylf själv exempelvis. Vi tränade m blöja på tills han inte var blött då bytade vi till enbart kalsonger. Lycka till

  • Detoxtjejen
    visa0 skrev 2014-11-27 21:22:35 följande:

    Njae, jag köper inte riktigt det. Barn i ex. Vietnam, där de inte generellt inte använder sig av blöjor, där klarar bebisar av att hålla sig torra om de påminns redan vid 9 månaders ålder och vid två år sköter de sina toalettbestyr själva. Forskning som har gjort på just detta antyder, vad jag förstår, att potträningen i sig hjälper barnet att utveckla sin blåskontroll och att inte åldern är det "magiska". Även om åldern säker inte är helt irrelevant i sammanhanget.

    Eller så har olika definitioner på vad "att vara torr" är... Men hur som, vad har det med potträning på förskolan att göra? Du anser inte att barn bör pottränas på förskolan före 2 år?


    Jag tycker att två år är absolut tidigaste ålder att aktivt träna just på grund av rent fysiologisk begränsning. Sedan är det ju toppen om barnet får gå med bar rumpa hemma och lära känna kroppens funktioner. Inget barn förblir med blöja för alltid om det är friskt, så varför man ska stressa processen är mig oförståeligt.
  • mammalovis

    Rent spontant känner jag att det är väldigt tidigt och enormt stora krav ni ställer på barnet.

    Hemma har ni en lugn miljö med kanske bara ett barn på två föräldrar. På förskolan är det fler barn och färre vuxna per barn och en intensivare lekmiljö. Så fortsätt träna hemma.

    Självklart kan personalen ta barnet på toaletten efter frukost, innan utgång, efter maten innan ev vila, efter mellanmål, men de har kanske inte tid att sitta ner med bara honom i flera minuter, utan han bör lära sig att ropa när han är klar. Min 1,5-åring har inte tålamod att sitta själv på pottan utan blöja någon längre stund, med blöja fungerar det längre, så det krävs nog en vuxen med gott om tid och det är sällan fallet på många förskolor. Det är väl i så fall om de har många äldre barn som fixar toabestyren själva och kan fokusera på de yngre eller har flera pottor på rad och kan avsätta en person där.

    Min erfarenhet av min egen äldsta dotter är att det tog ett halvår mellan hon fixade toabestyren hemma helt själv tills det fungerade utan flera olyckor på förskolan och då var hon ändå över 3 år när hon frivilligt började gå på toa på förskolan. När hon närmade sig tre kissade hon på morgonen vid ca 8 och höll sig fram tills jag hämtade vid 14.

    Hennes progression var att hon konstaterade att hon hade kissat i blöjan, vidare till nu kissar jag till nu måste jag kissa och då var det oftast akut på sekunden i början. När hon kunde hålla sig 5 minuter var det lättare, men dit har er son kanske redan nått ...  Alla barn är ju olika. Min dotter har stark integritet och det tog lång tid innan det var okej att fixa blöjbyten och toabesök av pedagogerna när hon blev medveten. Så bara för att det fungerar hemma är det inte säkert att han är så trygg att det fungerar lika bra borta.

    Nu när hon snart är 4 har det börja komma lite kiss i trosorna igen, så det går ju framåt och bakåt. Nattetid har hon varit blöjfri sedan början av hösten. Möjligt att hon hade klarat det tidigare, men då vi bor i lägenhet med tvättstuga i källaren undvek vi att pressa fram det utan uppmuntrade henne till att gå på toa på morgonen. Missade vi det då hon var uppe tidigare hade hon redan hunnit kissa. När hon ville vara utan själv utmanade vi henne att ha torr blöja 3-5 dagar i rad först. Det tog kanske en vecka innan hon hade koll. Sedan kom det ett bakslag och hon sa inget om att hon kissat i sängen vid vilan förrän läggdags då ALLT var blött ner till madrassen trots dubbla lager plastad frotté inklusive kuddar, täcken, gosedjur mm, då blev jag ordentligt arg på henne och sedan dess har det nog bara varit enstaka olyckor och hon har lärt sig att säga till direkt. Så det tar tid innan barnet fattar hela galoppen.

  • pigglet
    visa0 skrev 2014-11-27 21:01:08 följande:
    Men flera timmar? Då handlar det ju om en väldigt "hög" ålder... Är ju inte många 2-3åringar som klarar hålla sig i flera timmar när de väl är kissnödiga?

    Med blöja kan det gå uppemot 3-4 timmar innan han kissar, utan tror jag ärligt talat han "känner efter mer" och därför behöver gå oftare. Men nej, det är klart de inte hinner gå en gång i timman. Det har du rätt i.

    Men är det helt fel av mig att tänka att de kan ta med honom på toa någon/några gånger per dag? Typ efter vilan och innan de går ut t.ex.? Så att det sakta med säkert blir en vana även där...
    När jag skrev att han bör kunna hålla sig flera timmar menar jag att det bör gå flera timmar mellan toalettbesöken.

    Självklart kan förskolan sätta honom på toa tex innan de går ut, innan han ska sova osv. Det gör de förmodligen redan med flera barn, bara att säga till.
  • Yonndax

    Sonen är 4 och några månader. Hemma har han varit helt torr i 7 månader hemma men på förskolan händer det fortfarande olyckor ibland. Senaste tiden fler då det har varit rätt oroligt på förskolan. Jag tycker du kan be pedagogerna ta ditt barn till pottan/toan på rutin innan/efter mat, efter vila, innan de går ut osv. Men vänta med att ta bort blöjan till våren. Säger han inte till i tid blir det fort mycket tvätt om man har overall på sig plus att det tar tid att ta av den. Då behöver du kanske 2 eller 3 overaller på förskolan ifall det skulle hända mer än 1 gång när de är ute. På våren har de inte lika mycket kläder så då går det fortare att komma in och hinna till toan.

  • Mellanmjölkens land

    Vår äldsta började vara utan blöja hemma vid 18 mån och sen tog det 2-3 mån innan de började skippa blöjan även på förskolan. Hon klarade sig då med rutinpottning när det ändå var blöjbytesdags för de andra (kanske varannan timme även om hon kunde hålla sig längre än så).

    Klara hela toaproceduren tog det länge innan hon kunde (vid 3,5 torkar vi fortfarande vid bajs) men att hålla sig i ett par timmar var inga problem.

  • Numminen

    Ett alternativ kan ju vara byxblöja på dagis och att han går på toa/potta i samband med att de byter på de andra barnen. Är blöjan torr kan han använda samma, annars byter man. Lyssna inte på dem som säger att man måste ha en viss ålder, det är väldigt individuellt och jag undrar om det inte är lättare att börja tidigt. Mina har varit torra före två men haft blöja när vi gått ut och det var vinter, för att slippa riskera blöta overaller. Det har inte varit problem för dem att veta skillnaden om de har blöja eller inte. Lycka till!

  • visa0
    mammalovis skrev 2014-11-27 23:20:27 följande:

    Rent spontant känner jag att det är väldigt tidigt och enormt stora krav ni ställer på barnet.

    Hemma har ni en lugn miljö med kanske bara ett barn på två föräldrar. På förskolan är det fler barn och färre vuxna per barn och en intensivare lekmiljö. Så fortsätt träna hemma.

    Självklart kan personalen ta barnet på toaletten efter frukost, innan utgång, efter maten innan ev vila, efter mellanmål, men de har kanske inte tid att sitta ner med bara honom i flera minuter, utan han bör lära sig att ropa när han är klar. Min 1,5-åring har inte tålamod att sitta själv på pottan utan blöja någon längre stund, med blöja fungerar det längre, så det krävs nog en vuxen med gott om tid och det är sällan fallet på många förskolor. Det är väl i så fall om de har många äldre barn som fixar toabestyren själva och kan fokusera på de yngre eller har flera pottor på rad och kan avsätta en person där.

    Min erfarenhet av min egen äldsta dotter är att det tog ett halvår mellan hon fixade toabestyren hemma helt själv tills det fungerade utan flera olyckor på förskolan och då var hon ändå över 3 år när hon frivilligt började gå på toa på förskolan. När hon närmade sig tre kissade hon på morgonen vid ca 8 och höll sig fram tills jag hämtade vid 14.

    Hennes progression var att hon konstaterade att hon hade kissat i blöjan, vidare till nu kissar jag till nu måste jag kissa och då var det oftast akut på sekunden i början. När hon kunde hålla sig 5 minuter var det lättare, men dit har er son kanske redan nått ...  Alla barn är ju olika. Min dotter har stark integritet och det tog lång tid innan det var okej att fixa blöjbyten och toabesök av pedagogerna när hon blev medveten. Så bara för att det fungerar hemma är det inte säkert att han är så trygg att det fungerar lika bra borta.

    Nu när hon snart är 4 har det börja komma lite kiss i trosorna igen, så det går ju framåt och bakåt. Nattetid har hon varit blöjfri sedan början av hösten. Möjligt att hon hade klarat det tidigare, men då vi bor i lägenhet med tvättstuga i källaren undvek vi att pressa fram det utan uppmuntrade henne till att gå på toa på morgonen. Missade vi det då hon var uppe tidigare hade hon redan hunnit kissa. När hon ville vara utan själv utmanade vi henne att ha torr blöja 3-5 dagar i rad först. Det tog kanske en vecka innan hon hade koll. Sedan kom det ett bakslag och hon sa inget om att hon kissat i sängen vid vilan förrän läggdags då ALLT var blött ner till madrassen trots dubbla lager plastad frotté inklusive kuddar, täcken, gosedjur mm, då blev jag ordentligt arg på henne och sedan dess har det nog bara varit enstaka olyckor och hon har lärt sig att säga till direkt. Så det tar tid innan barnet fattar hela galoppen.


    Vad för krav? Vi har inte ställt några som helst krav på honom? Jag frågade mer vad som var rimligt på förskolan... och la också till en frågeställning om att han kanske var för liten osv. Förstår inte alls vad du syftar till.


  • visa0

    Tack för era svar!


    Vi gör nog så här, vi fortsätter träna hemma ett par veckor till. Har tagit med toasitsen till förskolan och de hade prövat att sätta honom vi ett tillfälle under dagen, men då hade han inte kissat något. Men de har ju som ni säger inte tid att sitta där och prata/underhålla några minuter så att han "slappnar av" som vi har hemma. Så vi fortsätter hemma tills han verkligen känner sig bekväm med att kissa på toaletten och förhoppningsvis ger det resultatet att han blir tydligare i att säga till även på fsk. Men de fortsätter att sätta honom på toaletten när de har tid under dagen.

    Så tänker jag att om utvecklingen fortsätter framåt, så kan vi om någon månad eller två be förskolan att sätta honom på toaletten på rutin, innan/efter vila, frukost, lunch, etc. Och se hur det fortlöper :)

Svar på tråden Potträning på förskolan för 18månaders?