• Anonym (Ursäkt)

    Kan man lära sig empati?

    Har två personer i min närhet - mor och vuxen son, som klart saknar empatisk förmåga.

    Ingen av dem tar någon hänsyn till hur andra mår eller känner inte ens om det är de själva som orsakat att någon ex blir ledsen. De bryr sig bara om sig själva och sätter bara sig själva i första rummet kosta vad det kosta vill.
    Ser de någon vuxen gråta så bryr de sig inte alls.
    De har även svårt för att be barn om ursäkt om de råkat såra dem fysiskt eller psykiskt. Det går liksom inte in i deras huvuden vad de orsakat och de tar inte konsekvenserna av det som de gjort.

    Kvinnans motto är att alla andra är dumma i huvudet...

    Finns det något man kan göra för att man ska kunna känna empati? Eller lära sig att läsa signalerna och agera utifrån det?
    Är det helt kört att få dessa två att se vad de gör med och mot andra människor?

  • Svar på tråden Kan man lära sig empati?
  • Anonym (Emy)

    Hur vet du att de inte känner empati bara för att de inte reagerar såsom du önskar?
    Empati handlar om att sätta sig in i hur andra tänker och känner. Har du själv empati med dem och kan förstå varför de inte verkar bry sig när en vuxen (du?) gråter? Kanske vet de helt enkelt inte hur de ska reagera, känner sig illa till mods eller så är de såna som själva helst vill bli lämnade ifred när de gråter och därför gör de samma när de ser andra bli ledsna.
    Det minsta man kan göra dock när någon är svag är att fråga om man kan göra något för denne, kanske lägga en hand på dennes axel för att checka av läget och invänta svar innan man kastar sig om halsen och "tycker synd om". Men å andra sidan finns det vissa som är väldigt överkänsliga med och de måste å sin tur lära sig att hantera sina känslor på ett sätt där man själv tar ansvar över hur man reagerar om man känner sig kränkt eller orättvist behandlad.
    Tror det kan vara väldigt farligt att öppet hävda att vissa skulle sakna empati, det talar mer för att man själv är den som gör det.
    Att bli det man föraktar är ju annars ett sätt till självkännedom som skulle kunna öka empatin hos de där den är svagare.

  • Anonym (?)
    Anonym (Emy) skrev 2014-11-28 09:31:26 följande:

    Hur vet du att de inte känner empati bara för att de inte reagerar såsom du önskar?
    Empati handlar om att sätta sig in i hur andra tänker och känner. Har du själv empati med dem och kan förstå varför de inte verkar bry sig när en vuxen (du?) gråter? Kanske vet de helt enkelt inte hur de ska reagera, känner sig illa till mods eller så är de såna som själva helst vill bli lämnade ifred när de gråter och därför gör de samma när de ser andra bli ledsna.
    Det minsta man kan göra dock när någon är svag är att fråga om man kan göra något för denne, kanske lägga en hand på dennes axel för att checka av läget och invänta svar innan man kastar sig om halsen och "tycker synd om". Men å andra sidan finns det vissa som är väldigt överkänsliga med och de måste å sin tur lära sig att hantera sina känslor på ett sätt där man själv tar ansvar över hur man reagerar om man känner sig kränkt eller orättvist behandlad.
    Tror det kan vara väldigt farligt att öppet hävda att vissa skulle sakna empati, det talar mer för att man själv är den som gör det.
    Att bli det man föraktar är ju annars ett sätt till självkännedom som skulle kunna öka empatin hos de där den är svagare.


    Hur hjälpte det ts? Du undvek helt själva frågan och började ifrågasätta ts.

    Men som svar till ts. Ja, man kan oftast lära sig empati. Kanske har dessa personer asperbers? Läs lite om det.
  • Anonym (Ursäkt)
    Anonym (Emy) skrev 2014-11-28 09:31:26 följande:

    Hur vet du att de inte känner empati bara för att de inte reagerar såsom du önskar?
    Empati handlar om att sätta sig in i hur andra tänker och känner. Har du själv empati med dem och kan förstå varför de inte verkar bry sig när en vuxen (du?) gråter? Kanske vet de helt enkelt inte hur de ska reagera, känner sig illa till mods eller så är de såna som själva helst vill bli lämnade ifred när de gråter och därför gör de samma när de ser andra bli ledsna.
    Det minsta man kan göra dock när någon är svag är att fråga om man kan göra något för denne, kanske lägga en hand på dennes axel för att checka av läget och invänta svar innan man kastar sig om halsen och "tycker synd om". Men å andra sidan finns det vissa som är väldigt överkänsliga med och de måste å sin tur lära sig att hantera sina känslor på ett sätt där man själv tar ansvar över hur man reagerar om man känner sig kränkt eller orättvist behandlad.
    Tror det kan vara väldigt farligt att öppet hävda att vissa skulle sakna empati, det talar mer för att man själv är den som gör det.
    Att bli det man föraktar är ju annars ett sätt till självkännedom som skulle kunna öka empatin hos de där den är svagare.


    När de ständigt tycker att alla andra som inte gör och tycker som de är dumma i huvudet. De vet bäst, deras sätt är det enda rätta.
    De har ingen förståelse för folk som är sjukskrivna, inte ens om folk är sjukskrivna för fysiska åkommor.
    De tycker att alla arbetslösa är lata och får skylla sig själva.
    De bryr sig inte om deras handlande/agerande sårar andra eller gör andra besvikna eftersom de själva är nr 1 i alla lägen och det ska alla andra bara finna sig i. De lyssnar inte och tar ingen hänsyn till andra ens i frågor som faktiskt rör fler än bara dem själva.
    De är rasister fast de vägrar erkänna det.

    Ett exemplen ang. kvinnan var en gång när vi till slut var 4 andra vuxna och till och med 1 barn som sa till henne att hon faktiskt agerade fel, men ändå vägrade hon ge sig. Hon hade rätt och vi andra var dumma i huvudet...

    Behöver jag tillägga att kvinnan inte har jobbat "offentligt" på 40 år utan är lantbrukare...
    Kanske inte är empatistörda utan bara otroligt inskränkta av att ha levt i en "skyddad" värld?
  • Anonym (Emy)
    Anonym (?) skrev 2014-11-28 09:37:45 följande:
    Hur hjälpte det ts? Du undvek helt själva frågan och började ifrågasätta ts.

    Men som svar till ts. Ja, man kan oftast lära sig empati. Kanske har dessa personer asperbers? Läs lite om det.
    Hur det hjälper ts!? Hon ville veta vad man kunde göra för att lära sig känna empati och jag gav henne svar. Om du inte förstod mitt inlägg har du nog samma problem som ts.
    Naturligtvis ifrågasätter jag ts. Jag kan omöjligt veta på vilket sätt de två personerna hon nämner uppför sig, vilka situationer det handlar om mer konkret eller om ts själv är en överkänslig person. Jag tar inte parti för någon av dem utan pekar bara på vad man kan göra för att förstå de man inte förstår lite bättre.
    Det är möjligt att dessa personer har svårt att känna med ts, det vet inte jag därför kan jag inte heller ta nåns sida, det borde ingen göra! Det enda jag har att gå på är hur ts uttalar sig och hon behöver försöka förstå sig själv hellre än andra!
    För det är alltid där det börjar, man kan inte förstå andra förrän man känner sig själv!
  • Anonym (Ursäkt)
    Anonym (?) skrev 2014-11-28 09:37:45 följande:
    Hur hjälpte det ts? Du undvek helt själva frågan och började ifrågasätta ts.

    Men som svar till ts. Ja, man kan oftast lära sig empati. Kanske har dessa personer asperbers? Läs lite om det.
    Tack!
    Ska googla och läsa om det.
  • Anonym (Emy)
    Anonym (Ursäkt) skrev 2014-11-28 09:48:10 följande:
    När de ständigt tycker att alla andra som inte gör och tycker som de är dumma i huvudet. De vet bäst, deras sätt är det enda rätta.
    De har ingen förståelse för folk som är sjukskrivna, inte ens om folk är sjukskrivna för fysiska åkommor.
    De tycker att alla arbetslösa är lata och får skylla sig själva.
    De bryr sig inte om deras handlande/agerande sårar andra eller gör andra besvikna eftersom de själva är nr 1 i alla lägen och det ska alla andra bara finna sig i. De lyssnar inte och tar ingen hänsyn till andra ens i frågor som faktiskt rör fler än bara dem själva.
    De är rasister fast de vägrar erkänna det.

    Ett exemplen ang. kvinnan var en gång när vi till slut var 4 andra vuxna och till och med 1 barn som sa till henne att hon faktiskt agerade fel, men ändå vägrade hon ge sig. Hon hade rätt och vi andra var dumma i huvudet...

    Behöver jag tillägga att kvinnan inte har jobbat "offentligt" på 40 år utan är lantbrukare...
    Kanske inte är empatistörda utan bara otroligt inskränkta av att ha levt i en "skyddad" värld?
    Det låter ju inget trevligt det kan jag hålla med om! Men tvingar nån dig att ha dem i ditt liv? Folk är som folk är mest, du kan inte ändra på hur de tycker och tänker. Du kan bara ändra på hur du själv tänker kring det här. Bryt kontakten om du inte mår bra av deras sällskap!! Det är inte svårare än så.
  • Anonym (?)
    Anonym (Emy) skrev 2014-11-28 09:49:47 följande:
    Hur det hjälper ts!? Hon ville veta vad man kunde göra för att lära sig känna empati och jag gav henne svar. Om du inte förstod mitt inlägg har du nog samma problem som ts.
    Naturligtvis ifrågasätter jag ts. Jag kan omöjligt veta på vilket sätt de två personerna hon nämner uppför sig, vilka situationer det handlar om mer konkret eller om ts själv är en överkänslig person. Jag tar inte parti för någon av dem utan pekar bara på vad man kan göra för att förstå de man inte förstår lite bättre.
    Det är möjligt att dessa personer har svårt att känna med ts, det vet inte jag därför kan jag inte heller ta nåns sida, det borde ingen göra! Det enda jag har att gå på är hur ts uttalar sig och hon behöver försöka förstå sig själv hellre än andra!
    För det är alltid där det börjar, man kan inte förstå andra förrän man känner sig själv!
    Fast varför ifrågasätta ts, du ska utgå från ts och ge svar på det. Inte börja ifrågasätta om ts verkligen uppfattar saker rätt. Herregud, folk har verkligen svårt att förstå det på detta forum. Och alltid blir det ts som har fel, är den det är fel på.
    Jaja. Du slutade vara intressant när du skrev "Om du inte förstod mitt inlägg har du nog samma problem som ts".
    Vilket problem skulle det vara menar du? :)
  • Anonym (ja)
    Anonym (Ursäkt) skrev 2014-11-28 08:24:33 följande:

    Har två personer i min närhet - mor och vuxen son, som klart saknar empatisk förmåga.

    Ingen av dem tar någon hänsyn till hur andra mår eller känner inte ens om det är de själva som orsakat att någon ex blir ledsen. De bryr sig bara om sig själva och sätter bara sig själva i första rummet kosta vad det kosta vill.
    Ser de någon vuxen gråta så bryr de sig inte alls.
    De har även svårt för att be barn om ursäkt om de råkat såra dem fysiskt eller psykiskt. Det går liksom inte in i deras huvuden vad de orsakat och de tar inte konsekvenserna av det som de gjort.

    Kvinnans motto är att alla andra är dumma i huvudet...

    Finns det något man kan göra för att man ska kunna känna empati? Eller lära sig att läsa signalerna och agera utifrån det?
    Är det helt kört att få dessa två att se vad de gör med och mot andra människor?


    Ja,många kan lära sig empati. Förhoppningsvis du också, TS.
  • Anonym (Ursäkt)
    Anonym (ja) skrev 2014-11-28 10:02:09 följande:
    Ja,många kan lära sig empati. Förhoppningsvis du också, TS.
    Vad är det som får dig att tro att jag inte känner empati med andra människor?
  • Anonym (Emy)
    Anonym (?) skrev 2014-11-28 10:00:11 följande:
    Fast varför ifrågasätta ts, du ska utgå från ts och ge svar på det. Inte börja ifrågasätta om ts verkligen uppfattar saker rätt. Herregud, folk har verkligen svårt att förstå det på detta forum. Och alltid blir det ts som har fel, är den det är fel på.
    Jaja. Du slutade vara intressant när du skrev "Om du inte förstod mitt inlägg har du nog samma problem som ts".
    Vilket problem skulle det vara menar du? :)
    Finns det skrivna regler här som säger att man alltid måste ta parti för trådstartarna framför de som inte är med och kan försvara sig?
    Det vi ser här är bara en sida av historien, men man får inte glömma att det finns fler sidor som vi inte får ta del av. Att då ta parti för endera (oavsett sida) är fel!!!
    Tar du enbart ts sida är ditt problem detsamma som ts, nämligen just det vi diskuterar här: Brist på empati!
    Men det var ju kanske det som var det svåra i det hela. Hur man får empatifattiga att känna empati.
    När det gäller ts så mår ts uppenbarligen dåligt över det här, det gör tydligen inte de här andra personerna. Det är ts som lider inte de, kanske ts istället borde satsa på att bli mer som dem än tvärtom!!!
  • Anonym (ja och nej)

    Med vuxna tror jag det är svårt (som att lära en gammal hund att sitta).

    Med barn går det att lära in (om de inte har diagnos som gör det svårare), men även med barn som har ex Asperger så går det men kanske inte alltid automatiskt. Mer att lära sig att man skrattar inte när någon gör illa sig och gråter, dvs sociala regler utan att behöva för den delen känna det "i hjärtat" om du förstår vad jag menar.

    Man måste kunna förklara situationer utifrån hur den personen skulle känna det om den råkade ut för samma sak istället för att bara utgå från andra personers känslor.

    Mitt barn med AS har haft stark känsla för rätt och fel. Inte slåss, inte retas, vara snäll med djur och de som är mindre. Grundläggande etik mao. Men att kräva att h*n ska känna ex ilning i kroppen när den ser någon annan skrapa upp handflatorna vid ett fall.. det kan man inte kräva.

  • Anonym (Ursäkt)
    Anonym (Emy) skrev 2014-11-28 10:11:38 följande:
    Finns det skrivna regler här som säger att man alltid måste ta parti för trådstartarna framför de som inte är med och kan försvara sig?
    Det vi ser här är bara en sida av historien, men man får inte glömma att det finns fler sidor som vi inte får ta del av. Att då ta parti för endera (oavsett sida) är fel!!!
    Tar du enbart ts sida är ditt problem detsamma som ts, nämligen just det vi diskuterar här: Brist på empati!
    Men det var ju kanske det som var det svåra i det hela. Hur man får empatifattiga att känna empati.
    När det gäller ts så mår ts uppenbarligen dåligt över det här, det gör tydligen inte de här andra personerna. Det är ts som lider inte de, kanske ts istället borde satsa på att bli mer som dem än tvärtom!!!

    Det handlar inte om att någon ska ta parti för eller emot någon/något utan om det finns något hopp om att det går att lära sig empati eller om jag helt ska ge upp hoppet och försvinna så långt bort som möjligt ifrån dessa två.
    Hoppet är det sista som överger människan så jag vill ju att de ska kunna förstå vad de gör mot andra människor. Både för min skulle och för andras skull och för deras egen skull.
    De är faktiskt två väldigt ensamma individer och jag tycker att det är sorgligt om de först ensamma på hemmet ska börja förstå varför ingen vill komma och hälsa på dem.


    Jag är inte ensam om att tycka detta om dessa två individer. Jag vet folk som gör narr av kvinnan och hennes beteende och det är väl inte rätt? Vore väl bättre att hon fick "lära" sig att se vad hon gör och orsakar?
    Även sonen får gliringar av de få bekanta och släktingar som han har kontakt med.

  • Anonym (qwerty)

    Man kan aldrig ändra en annan människa.
    Det enda man kan ändra på är sig själv.

    Svar på din fråga: Jag tror inte att man kan lära sig att vara empatisk om man inte har det i sig från början. Men jag tror att man kan lära sig att kopiera uttrycken och beteendet, men kopiera känslan tror jag inte på.

  • Anonym (Går det verkligen?)

    Nu ska jag inte säga att det här är en sanning som jag är helt hundra på. 

    Men enligt en del psykologer jag läst uttalanden från så måste ett barn lära sig empati innan fyra års ålder. Empati är ju en känsla, och en känsla kan du inte lära in. 
    Det är som att säga att vilken person som helst skulle kunna lära sig att bli kär i precis vem som helst (inklusive det motsatta - eller satta könet) eller lära sig att känna glädje när något hemskt händer. Eller lära bort att känna empati.
    Kanske kan man lära sig empati, men jag tror att det kräver lång behandling med mycket hjälp av psykologer och psykofarmaka. 

    Jag säger ingen att jag inte svär på att det här är sant, men något jag har hört från flera håll. Kanske någon som är psykolog eller liknande kan bekräfta eller dementera?

  • 8oo8

    Man kan lära sig att fejka empati. Men lära sig redig empati vet jag inte. Men är man bra så är det ingen som märker någon skillnad.
    Men det första man ska ta reda på är om dom lider av någon bokstavs diagnos. För kan ju va så att dom inte kan läsa andra människor och därför missar signalerna.

Svar på tråden Kan man lära sig empati?