Inlägg från: Anonym (ont) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ont)

    Varför kan man inte få vissa recept på telefon?

    Jag har influensa och superont i halsen. Det gör ont när jag andas, när munnen är stängd och när den är öppen mer än några mm (måste alltså gå med munnen på glänt för att det ska göra bara skitont och inte helvetiskt ont).

    Jag skulle vilja ha ett bedövningsmedel för halsen så att jag kan andas lättare och kanske kunna sova lite och kontaktade vårdcentralen för att se om det gick att få något utskrivet via telefon (viket inte var helt lätt eftersom att jag inte klarar av att prata så jag fick flämta fram lösryckta ord till en person som fick gissa sig fram till vad jag ville). Hur som helst så kan jag inte få något utskrivet utan att åka in. Och jag mår för dåligt för att åka in (klarar inte av att köra och det finns ingen som kan skjutsa nu) och det är ju dessutom dumt med tanke på att jag riskerar att smitta andra.

    Jag förstår såklart att man inte skriver ut starka smärtstillande och liknande på telefon, men det här känns som en rätt ofarlig sak. Varför kan man inte få den här typen av läkemedel utan att åka in?

  • Svar på tråden Varför kan man inte få vissa recept på telefon?
  • Anonym (ont)
    Fia 28 skrev 2014-11-28 12:26:42 följande:

    Därför att många läkemedel kan ge allergiska reaktioner, det kan vara triangel på förpackningen etc, så det är säkrast att träffa patienten före något sånt skrivs ut.

    Ta en värktablett och varmt honungsvatten om du inte kommer dej till läkaren.



    Det har jag gjort och det hjälper inte ett dugg, men tack för tipset i alla fall.
  • Anonym (ont)
    Maria 434 skrev 2014-11-28 12:26:38 följande:

    För att en läkare behöver titta dig i halsen först så att det inte är något annat som är fel.


    Fast jag kommer ju inte att åka in så resultatet blir att jag är hemma och lider onödigt mycket. Så läkaren kommer hur som helst inte upptäcka om det är något annat fel.
    Fia 28 skrev 2014-11-28 12:26:42 följande:

    Därför att många läkemedel kan ge allergiska reaktioner, det kan vara triangel på förpackningen etc, så det är säkrast att träffa patienten före något sånt skrivs ut.


    Fast det kan de ju fråga mig (helst via mail) om jag är allergisk mot något, de får ju inte annat svar om det bara för att jag åker in. Och det kommer ju inte vara någon läkare med mig när jag väl får medicinen som kontrollerar om jag får någon reaktion så det där med att åka in ger ju ingenting i det fallet.

    Tycker det borde ligga i sjukvårdens intresse att jag håller mig hemma och inte går ut och smittar andra.

    Ursäkta om jag är negativ, är vanligtvis positiv men jag har så oooooont.

  • Anonym (ont)
    Anonym (halsen) skrev 2014-11-28 12:32:25 följande:

    Om du kan ta dig till ett apotek eller skicka någon så kan jag rekommendera dig att köpa Nyodex. Det är ett koncentrat som man spär ut med vatten och gurglar sig med 3-4 ggr/dag. Aldrig hört talas om förrän igår men det hjälpte i alla fall mig. Kanske att jag inte hade lika ont som du verkar ha men jag hade ganska ont ändå och väldigt svårt att svälja. idag är det betydligt bättre. Det tråkiga med medicinen är att det smakar verkligen illa....



    Min mamma kommer snart och ska hämta barnen från skolan och ta hand om de tills min sambo kommer hem. Hon skulle åka till apoteket på vägen och handla allt som personalen kunde rekommendera. Ska skicka meddelande om det där till henne också.

    Tack
  • Anonym (ont)

    Hittade något som heter aftamed som är mot munblåsor och ska bedöva, ska testa det.

  • Anonym (ont)

    Aah, nu har jag kommit på ett knep som gör att det känns lite bättre. Om jag lutar huvudet åt vänster när jag sväljer så gör det inte riktigt lika ont. Och om det är lite snor i näsan så jag inte kan andas så bra med den så kan jag luta huvudet åt höger så gör det inte lika ont när jag andas.

    En liten lättnad i eländet i alla fall.

  • Anonym (ont)
    Maria 434 skrev 2014-11-28 12:36:23 följande:
    Det ligger i sjukvårdens intresse att se till att du får rätt behandling och rätt läkemedel.

    Om du nu inte orkar ta dig till läkaren så får du helt enkelt ha ont tills det går över.
    Orkar och orkar, det är ju inte lathet som gör att jag inte tar mig dit. Är precis så att jag klarar av att ta mig till toaletten och skulle vara livsfarlig bakom ratten. Och av hänsyn till mina nära och kära så vill jag inte behöva ta med mig hela familjen till sjukhuset och riskera att smitta på vägen dit (yngsta är för liten för att lämnas till barnvakt).

    Tycker inte heller att det här är något som man egentligen behöver belasta sjukvården med. Det är bara en vanlig influensa som just den här gången slog extremt hårt mot min hals. Den enda medicinen mot det är ju att man bäddar ned sig och vilar, men det skulle ju underlätta om det inte gjorde så ont hela tiden.
Svar på tråden Varför kan man inte få vissa recept på telefon?