• Losan

    NIPT-test

    Vill gärna också veta!

    Har bokat in ultraljud och blodprov om 3 1/2 vecka.
    Pratade dock med företaget som har hand om testerna och då sa hon att resultatet brukar komma på 2 veckor.

  • Losan
    Copyjulia skrev 2014-12-02 20:48:38 följande:
    Visst är det i ungefär v 10 man gör blodprovet? Visste inte att man gjorde ultraljud också.
    Vi kommer göra det i v.12 för att att ha kommit förbi den största missfallsrisken och gör ett ultraljud först för att försäkra oss om att allt verkar ok. Har råkat ut för ett MA tidigare då kroppen inte förstod att fostret varit dött i flera veckor, så är lite orolig. Eftersom testet ändå kostar 7000kr så vill vi ta det säkra före det osäkra, även fast det kan gå snett även senare så känns det bästa att göra det lite senare och ett ultraljud först.

    Vart ska du/ni göra ert test i så fall? 
  • Losan

    Företaget i Göteborg som tar hand om provet samarbetar med Kvinnokliniken, Carlanderska i Gbg, så där kommer jag göra både ultraljudet och blodprovet.

    Hoppas nu bara allt går vägen!

  • Losan
    Kattflickan skrev 2014-12-05 23:25:21 följande:

    En fråga: Vet ni vilka kromosomavvikelser NIPT testet testar? Är det enbart Trisomi 21?


    Hos detta företag ska jag göra mitt test, här är deras hemsida där du kan läsa mer. fostertest.se/
  • Losan
    AMH Sthlm skrev 2014-12-07 15:40:56 följande:

    Jag tror inte att det är korrekt att kalla Nipt otestat. Info om Nipt Panorama finns på leverantörens hemsida och där kan man även jämföra testet mot Nipt Harmony (det som idag görs i Gbg). 
    http://www.natera.com/ 


    Det som Kattflickan menade med otestat var att de kan testa för andra sjukdomar än Trisomi 13, 18 och 21 men att det ännu inte är lika studerat.
  • Losan
    AMH Sthlm skrev 2014-12-03 21:09:18 följande:

    Har bokat Nipt Panorama hos BB Stockholm Family på Skeppsbron. Fick info om att man behöver göra ett ultraljud innan för att kontrollera att det inte är mer än en krabat, är det fler så funkar inte Nipt eftersom man inte vet vems DNA man testat. De sa dessutom att det kan vara en fördel att vänta något efter 9+0 eftersom risken för att de inte ska hitta DNA (från fostret) minskar då. 


    Värt att nämna är att Nipt Harmony går att utföra då man väntar tvillingar eller har fått ägg donerade till skillnad från Nipt Panorama, dock så har Nipt Harmony något lägre säkerhet, främst rörande Trisomi 13.
  • Losan

    Nu har Jamtlandstaus redan beskrivit en del men tänkte att jag kan dela min erfarenhet jag också.

    Jag gjorde mitt test på Carlanderska i Gbg då det inte finns möjlighet att få göra tidigt ultraljud i mitt landsting. Åkte upp och gjorde ultraljud, fick då höra att nackuppklarningen såg tunn och fin ut. De tog även blodprovet och hade i förväg beställt hämtning för vidare leverans till TATAA Biocenter. Detta var den 29:e december, var då i v.12, så väntar nu aningens nervöst på resultatet. 

    Vi valde att få besked om de tre trisomierna 13, 18 & 21. Tre olika mikrodeletions syndrom och fyra könskromosomavvikelser. Könet valde vi inte att ta reda på. Gick på 9900kr. Testet de använder sig utav heter NIFTY och analyseras i Hongkong.

  • Losan

    Tänkte dela med mig av hur mitt svar såg ut. Det tog totalt 10 dagar att få svar.

    Fick sannolikhetssvar på de tre trisomierna t.ex 1/10917690.
    På deletionssyndromen blev svaret att inga deletioner hittades. 
    På könskromosomavvikelser blev svaret att inga hittades.

  • Losan
    Jamtlandstaus skrev 2015-01-12 22:45:29 följande:
    Grattis vad skönt med ett så fint svar! Valde ni att inte veta kön?
    Tack så mycket! Såg att du också fick ett jättefint resultat. Glad Vi har försökt länge och haft ett MA tidigare, därför som vi inte vågar göra ett fostervattensprov p.g.a missfallsrisken. Vi funderade på att ta reda på kön men känner att det spelar absolut ingen roll, det får bli en fin överraskning vid förlossningen. 
  • Losan
    Marielle1sv skrev 2015-02-05 08:23:35 följande:

    Hej,

    Undrar om NIFT-testet är mycket mer tillförlitligt än KUB? Måste man ha gjort ett ultraljud innan man kan göra NIFT? Är där någon som vet om det finns något hälsocenter i Malmö som utför det?

    Hoppas att någon ligger på svar! Är i vecka 5 och börjar känna mig stressad, iblan kan det ju vara svårt med tider.


    Här kan du läsa allt du undrar över, länken är från Emma Ultraljudsklinik i Malmö.

    www.emmaultraljudsklinik.se/index.php&view=article&id=47&Itemid=56
  • Losan

    Jag håller helt med Jamtlandstaus. Ett betydligt säkrare resultat än kub-testet samt ingen risk för missfall gjorde valet enkelt. 

Svar på tråden NIPT-test