Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

    Är julen försvarbar ?

    Tycker synd om dig om det är din syn på jul i allmänhet. 

  • Aniiee
    puss skrev 2014-12-05 16:33:18 följande:
    absolut är det så. delvis.
    kristen i grunden är den ju, eftersom den firas till åminnelse av krisi födelse. sen huruvida den infaller korrekt under året tidsmässigt är ju tveksamt.
    Nja, jag tycker inte man kan kalla en kapad högtid "kristen i grunden". Lika lite som man kan kidnappa en Sara och döpa om henne till Emma och säga "men hon hette Emma i grunden".

    Bara som en kul grej så kanske någon kan räkna upp 10 saker med julen som är kristen tradition/grej från början och 10 saker som är förkristna eller sekulära. Jag försöker komma på 10 av varje, men det är FN inte lätt att sära på det.

    Som tankeexperiment.
  • Aniiee
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-05 16:45:36 följande:
    Det är nog i stort sett omöjligt att göra den åtskillnaden tror jag.

    Det moderna julfirandet är ett alldeles för stort hopkok för att det ska kunna göras. Ett "problem" i sammanhanget är att de flesta inte har så bra koll, traditionen att ge julklappar brukar tillskrivas de "tre" vise männen (som alltså inte nämns som tre) men det verkar inte ha varit en särskild vanlig tradition förrän på senare år. Samma sak med Lucia, många hävdar att det är en "gammal fin tradition", i själva verket är det en ganska ny tradition, också en sammanblandning av två traditioner. Eller traditioner kan man nog knappt kalla det, det ena är en tradition (Lusse) och det andra är en mytologi kring ett kristet helgon och så sammanfogades de båda till en.

    Julgranen är en annan sak, den kan tyckas vara sekulär eller "hednisk" till naturen men den verkar ha en ganska stark kristen sammankoppling i varje fall tillbaka på Luthers tid.

    Så fortsätter det med traditioner, det är nog som sagt alldeles för sammanblandat för att man ska kunna göra åtskillnaden du efterfrågar.
    Det är lite min poäng. Det är i princip omöjligt att säga var den förkristna julen slutar, den kristna börjar och den moderna, sekulära tar vid. Julen HAR sin grund i förkristna, eller rent av förhistoriska, traditioner, och att kalla den en "kristen" högtid är lika fel som att kalla den en "hednisk" högtid. Det enda man kan säga säkert är att vintersolståndet firats i nästan hela världen, genom hela människans historia, men på olika sätt, och olika tiders olika religioner har tillskrivit den olika gudar. 
  • Aniiee
    Vibban01 skrev 2014-12-05 16:52:06 följande:
    Den "traditionen är då inte gammal, kanske 50 år.
    50 år? Så alla skriverier om den kristna varianten av jul från 1300-talet och framåt är vad då? Förfalskningar?
  • Aniiee
    Vibban01 skrev 2014-12-05 17:18:23 följande:
    Jag är 70 år och den firades inte i min barndom
    Nej, JV firar ju inte jul, så det förvånar inte.
  • Aniiee
    Dixie skrev 2014-12-05 17:22:09 följande:
    Min farmor är 87 och hon firade julen som barn.

    Varför firade inte ni jul? 
    Min mormor skulle fylla 98 i år om hon levde och HENNES mormor brukade berätta för henne och hennes syskon om hur det var när DE firade jul, på 1840-talet (Ja, jag har bara 4 "mammor" till 1850-talet, trots att jag själv är född på 1980-talet)
  • Aniiee
    Vibban01 skrev 2014-12-05 17:27:55 följande:
    Val, ingen hade råd att handla och tomten var inte påhittad då, det vet jag.
    Möjligtvis var det bocken i rikemanshemmen.
    Att ha råd att handla och tro på tomten har inte så fruktansvärt mycket med jul att göra, varken nu eller då. Tomten "fanns" absolut, dock handlade det mest om hustomten, och hans "klappar" handlade mer om "välsignelser", att barnen och djuren i huset skulle överleva vintern osv. Julen bestod av den bästa maten man kunde skrapa fram, vare sig man var greve eller torpare (som mina mormödrar), den handlade om ETT julljus, om vila och gemenskap. Julklapparna, i den må man kunde dela ut sådana, handlade om nödvändiga eller halvnödvändiga saker, ofta handgjorda eller saker som kostade en månadslön, som knivar eller andra verktyg som inte hade bytts ut på 100 år.

    Bara för att traditionerna och samhället har förändrats betyder det inte att vi inte har firat jul tidigare än 1960.
  • Aniiee
    Vibban01 skrev 2014-12-05 17:42:14 följande:

    Före kristnandet firade man i Sverige julblot för att hylla de korta midvinterdagarna.
    Julblotet inföll i mitten av januari och i takt med att Sverige kristnades förlorade julblotet sin status.

    En del av de hedniska traditioner fortlever dock i förkristnad form inom julen.
    För många svenskar är julen numera dock snarare en kulturell tradition än en religiös högtid.
    De flesta nutida traditionerna härstammar från 1800- och 1900-talen.


    När julblotet inföll är väldigt omdiskuterat, och det ligger närmare sanningen att säga att 1: Den firades för att be gudarna att "ge tillbaka" våren och sommaren 2:den inföll någon gång mellan det som nu är Lucia och ungefär slutet av januari, beroende på var man bodde och vilken som var ortens viktigaste gudom. 

    Och, se där, nu har du själv skrivit att de flesta nutida jultraditionerna är äldre än dig.
  • Aniiee
    Vibban01 skrev 2014-12-05 17:44:57 följande:
    Tomten var en elak typ på 50 talet
    Det är väl för sammanblandningen med Black Pete, som hjälpte St Nicolaus. Därav också den amerikanska naughty/nice-listan. (Listan där jultomten skriver upp vilka barn som varit snälla och får klappar). Traditionen finns och har funnits även i sverige, då "tomten" som delar ut julklappar frågar "Finns här några snälla barn?" Frågan kan anses vara retorisk idag, för ingen bryr som om barnen varit snälla eller inte, men i sägnen om St Nicolaus och Black Pete får snälla barn presenter i julstrumprna och de elaka barnen fick kolbitar.
  • Aniiee
    Vibban01 skrev 2014-12-05 18:10:07 följande:
    I alla hem på 40 talet
    Kanske i alla hem i DIN bekantskapskrets. Men knappast i säg... Astrid Lindgrens. Eller Ingmar Bergmans. Eller Charles Dickens.
Svar på tråden Är julen försvarbar ?