Inlägg från: Anonym (Vem är tolerant?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vem är tolerant?)

    Ni toleranta, "gillar olika" och invandringsvurmare, vad är ni rädda för?

    1. Jag tycker verkligen illa om SD och dess partitopp. Kent Ekroth, Björn Söder... Tvi vale.
    2. Sveriges invandring fungerar inte. Det förstör verkligen.

    Så, antingen tar vi bättre hand om de som kommer. Om det går. Eller så tar vi emot färre. 

    Det enda parti som över huvud taget ser problemet är SD. Det enda parti som vill göra något konkret är SD.

    Ta en sån enkel sak som att kräva av flyktingar/invandrare att de ska lära sig svenska för att kunna skaffa sig jobb, utbildning och ett fullgott liv här i Sverige. Det har väl FP föreslagit nån gång för länge sen? Vad hände? Det blev ett jävla liv. Det var i det närmaste ett fascistiskt förslag ansåg alla fina och toleranta människor på vänsterkanten. Inte kan vi ställa krav på folk. Nej, staten ska bara ge och ge. Inga krav.

    Nu törs inga partier komma med några som helst förslag runt integrationspolitiken eftersom de riskerar att klumpas ihop med SD av motståndarsidan. 

    Så vad ska man rösta på om man tycker att det här är viktigt? De övriga partierna driver många vettiga människor mot SD eftersom det inte finns några förslag på alternativa lösningar på ett problem som fler och fler ser med öppna ögon. 

  • Anonym (Vem är tolerant?)
    Anonym (ar) skrev 2014-12-08 10:17:00 följande:

    Jag är väl just inte rädd för någonting, är väl därför jag är tolerant antar jag. Vad är du själv rädd för som inte vill ha dit människor?


    Urusel miljö i skolorna där halva klassen knappt kan läsa? Stadsdelar där ambulanser, bussar och brandbilar behöver poliseskort?


    DET FUNGERAR INTE!!!! 

  • Anonym (Vem är tolerant?)
    Donum skrev 2014-12-08 11:03:56 följande:
    Fast det är ju krav på SFI för att få försörjningsstöd.
    Finns det nåt krav på prestation också? Eller är det bara "närvaro"? 
  • Anonym (Vem är tolerant?)
    MEE83 skrev 2014-12-08 14:52:36 följande:
    Nej du vill påvisa att det är ok att vara fördomsfull. Jag hajjar, du tycker det är ok att vara fördomsfull. Cool beans liksom. 

    Skall man dra detta ett steg längre, så kan man ju säga som så att man har rätt att vara fördomsfull mot personer som inte pluggat på Universitetet och tagit en examen.

    Utbildade människor är nämligen mindre brottsbenägna. En svensk iranier som jobbar som låt säga programmerare är statistiskt mindre brottsbenägen än en 100% etnisk svensk som står på ett fabriksgolv.

    En annan dimension av risk och risktagande är självklart reward, belöningen. Vad kan man potentiellt vinna på att ta en risk.

    Om jag köper bear certifikat i kakaokontrakt med en hävstång på 4 så är ju min potentiella vinst högre än någon som köper aktier i H&M-

    I ditt exempel så kan man ju få en annan människa att inte känna sig som en rabiessmittad hund. hehe

    Lite skämt där men du hajjar säkert. Men som sagt, risktagande är något personligt och jag tycker inte att jag har någon rätt att påpeka vad som känns rätt eller fel för en annan människa.
    Det är inte själva utbildningen som gör det. Det är en felaktig analys. Det är tvärtom. De som är mindre brottsbenägna söker sig i högre grad mot utbildningar. 
  • Anonym (Vem är tolerant?)
    MEE83 skrev 2014-12-08 15:21:25 följande:
    Det är möjligt, men då får man ju försöka finna anledningarna till varför personer begår brott, det finns en tydlig kausalitet mellan fattigdom och brottslighet till exempel.

    Det finns också en tydlig kausalitet mellan en persons utbildningsnivå och föräldrarnas utbildningsnivå. Barn/ungdomar som har högutbildade föräldrar söker sig i större utsträckning till högre lärosäten.

    Ett barn där båda föräldrarna jobbar på ett fabriksgolv är alltså mindre benäget att studera på ett universitet och ta en examen. 
    En mindre ädel slutsats är väl att smarta människor får barn med andra smarta människor och får smarta barn. Eller?

    Sen finns det säkert en massa andra relevanta aspekter på det här. Vissa föräldrar motarbetar aktivt barnen om de vill läsa vidare eftersom de själva känner sig hotade osv osv. 
  • Anonym (Vem är tolerant?)

    Tom Araya skrev 2014-12-09 03:35:29 följande:
    Anonym (Humanist) skrev 2014-12-07 22:28:10 följande:

    Det är fascinerande att sådana som TS tror att "pk-åsikter" (dvs anständiga, humanistiska ideal) egentligen är fejk och något man säger bara för att verka god. Som man känner sig själv känner man andra.


     


    Kan du argumentera mot all argumentation mot fortsatt hög invandring och mångkulturism, trots bostadsbrist och trots att din tolerans ger utrymme för mindre toleranta livsåskådningar utifrån än du tolererar från svenskar?


    Ok, varför accepterar du homofobi och liknande från invandrare men inte från svenskar?
  • Anonym (Vem är tolerant?)
    Anonym (Humanist) skrev 2014-12-09 08:42:32 följande:
    Det finns valida argument mot hög invandring, men SD är inte rätt väg att gå. Lustigt att du tror att jag accepterar intoleranta åsikter från invandrare men inte från svenskar...
    Självklart är inte SD rätt väg. Men som det ser ut nu är det den ENDA vägen. Det är ju det som är problemet som de andra inte förstår. De tror att lösningen är att lägga sig så långt bort från SD som det bara är möjligt.
  • Anonym (Vem är tolerant?)
    Anonym (-) skrev 2014-12-09 10:28:53 följande:
    Det låter lite sektliknande det där om 'enda vägen', lite fanatiskt..

    Sen är det otroligt lustig att man har den föreställningen att det alltid är majoriteten det är fel på, att minoriteten som man tillhör alltid är dom som har rätt. Kanske bara kanske man skulle fundera över varför så många är av annan åsikt än en själv, att kanske bara kanske så är det man själv som är ute och cyklar.
    Sektliknande? Jag är ju för fan inte ens en SD-supporter. Jag ogillar SD. Du måste blanda ihop mig med någon annan. 

    Jag tror inte att majoriteten har fel. Jag tror majoriteten tycker ungefär som jag. Jag tycker de tre moderaternas artikel från 2008 är klockren t ex. Jag vet även att stora delar av S vill begränsa invandringen. Bland annat av arbetsmarknadsskäl. 

    Men nu är det ju som det är. Väldigt låst. Vill man påverka dagens invandrings- och integrationspolitik måste man rösta på SD. Önskar faktiskt att de inte funnits och att det istället hade funnits en sund debatt med lite högre i tak.
  • Anonym (Vem är tolerant?)
    MEE83 skrev 2014-12-09 12:37:09 följande:
    Först och främst så behövs det kanske en social bostadspolitik. I dagsläget är Sverige och Estland de enda länderna i EU där de allmännyttiga bostadsbolagen är tvingade att drivas i enlighet med affärsmässiga principer. Dom kan alltså inte göra satsningar som inte går att räkna hem. Vi har lagstadgat i mot det.

    Hade vi ändrat på detta så hade man kunnat blanda bebyggelsen på ett bättre sätt, billigare, subenvetionerade HR med dyrare BR i samma område till exempel. En nyproducerad HR kostar ju 10k i månaden, för en 2:a. Det är ungefär dubbelt så hög hyra som det är i många invandrartäta förorter, och då får man ändå större lägenheter i de områdena.

    Det hajjar vem som helst att det skapar stora integrationsproblem eftersom många invandrare är fattiga, dom har inte råd att betala hyran för en nyproducerad lägenhet då dom ej hunnit etablera sig på arbetsmarknaden osv.

    Ett alternativ till allmännyttan är att tvinga byggherrar att bygga en viss andel billig HR i de områden som exploaterar, man sätter alltså krav på byggherren när dom får köpa loss attraktiv mark.
    Att blanda upp bostadsmarknaden som du är inne på är väl mest intressant om målet är assimilering? Eller varför skulle det intressant?

    Reinfeldt var inne på att skapa stora grupper med t ex syrier skulle förenkla integrationen av fler syrier. Att de tar hand om varandra, skapar sin egen arbetsmarknad osv. Ur det skenet gör det väl ingenting om alla bor i t ex Tensta? Det är väl nästan tvärtom, att det är en fördel. 

    Det är principiellt inget fel på våra förorter. Det är människorna som bor där som skapar problemen. Min frus far- och morföräldrar flyttade ut från Söder till västerort på 50/60-talen. Då sågs det som framtidens boende. Att vi idag har pippi på att bo så centralt som möjligt har inget med livskvalitet att göra. Min svärfar tyckte det var suveränt att växa upp i förorten. Massa barn att leka med, lugnt och fint. Mycket skog och natur. 

    Nu drar det runt en massa gäng, ofta invandrare, i samma områden. Med skjutvapen. Bara googla på gängkrig västerort och liknande så hittar ni artiklar. 

    Vad det beror på? Social oro. Felaktiga ideal. Gangsters ses som idoler. 
  • Anonym (Vem är tolerant?)
    3barnspappan skrev 2014-12-09 14:12:57 följande:

    VADÅ "PK"??

    Jädra nonsensuttryck, uppfunnet av främlingsfientliga för att legitimera deras motbjudande, osvenska åsikter om människor från andra länder.

    Försök fatta att vi i 87%-majoriteten faktiskt är för ett öppet, tolerant Sverige! Skrattande

    Sverige vårt älskade land, sedan århundraden byggt på en blandning av människor, språk, kulturer, erfarenheter. Ett Sverige som vi i 87%-majoriteten är stolta över!


    Vi och dem? Jag är faktiskt en i 87% majoriteten. Ändå tycker jag så här. Var inte så jävla svartvit.
  • Anonym (Vem är tolerant?)
    Anonym (?) skrev 2014-12-09 14:28:52 följande:

    Intressant om SD är att de menar att deras 13% ska bestämma så väldigt mycket, men V hade 12%1998 men ändå privatiserades det och såldes ut statliga bolag. Inga kolchoser någonstans och staten styrde inte över den enskilda människan.
    Och samma år hade Kd 11 % utan att vi tog bort aborträtten eller tvingade in kristna värderingar i skola och arbetsliv. Så vad är det som gör att SD-s 13% är så mycket STÖRRE och viktigare än då andra partier fått lika mycket?


    Därför att många fler än 13% ser problemen med integrationen och invandringen men inte klarar av att rösta på nötterna i SD. 

    Jaja, du lär väl få se vad som händer i samhället de kommande åren. Ett hett tips är att SD kommer växa ordentligt. Tyvärr. Gillar de inte.
  • Anonym (Vem är tolerant?)
    Anonym (?) skrev 2014-12-09 14:50:55 följande:
    Ja, förmodligen kommer de att växa. 
    Det jag vill få fram är att de spelar ett maktspel de egentligen inte borde kunna göra. De vill tro att de har en majoritet av folket bakom sig och tyvärr med den situationen som nu är i parlamentet så blir ju resultatet lika illa som om de hade haft majoritet. Vi kan bara stå och se på och se lite chockade ut när de nu bryter mot all god ton och politiska praxis som funnits i parlamentet. 

    Jag kan bara konstatera att om de borgerliga (främst Kd och M) nu börjar att samarbeta med SD så blir det en kopia av vad som hände i parlamentet i Tyskland 1933 och vi vet ju vad som blev följden av det... Men kanske ska man inte måla fan på väggen. Inte kan väl svenska politiker vara så korkade att de hjälper ett främlingsfientligt parti att få igenom en lag liknande fullmaktslagen (Ermächtigungsgesetz) som de borgerliga gjorde i Tyskland? Eller?
    Det har redan hänt i modern tid. I både Norge och Danmark väl? Blev det några gaskammare där? 

    Visserligen ska man inte helt avskriva riskerna men det blir trots allt väldigt långsökt och högtravande att jämföra med nazityskland. Herregud, vi hade ju rasbiologiskt institut innan Tyskland hade det. Så är inte direkt tidsandan nu...
  • Anonym (Vem är tolerant?)
    3barnspappan skrev 2014-12-09 15:12:49 följande:
    Fjanterier på dig själv. Sånt där svammel skriver SD-patrasket på forum hela tiden, men låtsas inte vara SD utan vara "vanliga människor".

    Vilket de förvisso är - men deras åsikter är (enligt mig) djupt avskyvärda.
    Du menar att såna som röstar på SD är patrask och inte vanliga människor?

    Du verkar vara en fin, empatisk och solidarisk människa. Verkligen. 

    Jag vill verkligen att vi drar ner på invandringen. I övrigt delar jag väldigt lite med SD:s världsbild. 
  • Anonym (Vem är tolerant?)
    Anonym (Muppar) skrev 2014-12-09 15:29:18 följande:

    Det är pga att SD har stöd från aliansen som svansar runt dem som en löpande katt i hopp om att de ska rösta med dem, Vänster partiet hade inte samma stöd från sossarna som de senaste 20 åren eller mer ägnat sig åt att svansa för aliansen. Det märktes ju ganska tydligt i det senaste valet då sossarna valde att väda ryggen åt vänstern och istället flirta med vissa alians partier trotts att de gett dem fringret redan vid valvakan.

    Man får väl hoppas att de tänkt om till omvalet
    Svansar alliansen runt SD? På vilket sätt? När då?
  • Anonym (Vem är tolerant?)
    Anonym (Muppar) skrev 2014-12-09 15:37:29 följande:

    Kan iof bero på att varken i norge, danmark eller sverige så har inte facisterna fått oinskränkt makt än, frågan är vad som skulle hända om de fick det som de fick i nazityskland?

    De har ju redan gett ganska fina exempel på att de mer än gärna kan tänka sig lagstifta mot tyckfrihet, meningsfrihet, etc som är en av grundpelarna i en demokrti.
    Men i Sverige skulle de få oinskränkt makt om alliansen samarbetade med dem? Ok...
  • Anonym (Vem är tolerant?)
    Anonym (Muppar) skrev 2014-12-09 15:40:51 följande:
    Tja, under valprocessen, valvakan och strax efter var det långa utlägg om att ladrig samarbeta med SD, frysa ut, bla bla bla.... efter att det visade sig lönsamt att ha med SD på sin sida så har tonläget ändrats till ord som... samarbet med , nämen inte får man väl kalla dem för facister, osv.
    Varför ska man kalla de för rasister och fascister när det inte står i deras partiprogram?

    Finns gott om vänsterpartister som tycker Kuba är paradiset på jorden också. Inte kallas V för kommunister för det. Inte av gemene man åtminstone.

    Jag tycker man ska börja vara mer pragmatisk och mindre dogmatisk. 
  • Anonym (Vem är tolerant?)
    Anonym (Muppar) skrev 2014-12-09 16:02:36 följande:

    Hahaha, och du tror på allvar att de kommer skriva "hej vi är facister och rasister, rösta på oss !!!"

    Nej självklart använder de sitt partiprogram som en fasad för att fiska röster, bombarjackor och docmartins var lite väl magstarkt för en vanligt medelsensson, samma facister som för inte så länge sen gjorde hitlerhälsning och viftade med hakkors fast denna gång iklädda kostym , slips och finskor verkar däremot gå alldeles utmräkt att svälja med morgonkaffet för det är ju inte lika öppet färmlingsfientligt, fast egentligen vet man ju att det är samma personer i en annan skepnad , man är väl inte dum, men det ser ju klart bättre ut att rösta på sånna killar än snubbar med hakkorsflaggor, man är väl inte rasist heller... typ så

    Att samma killar gång på gång , ger uttryck för sina egentliga åsikter som inte alls överensstämmer med deras partiprogram när de tror att ingen ser på verkar inte spela någon större roll för gemene SD väljare

    Smygrasismen, cynismen och dubbelmoralen är underbar i detta avlånga land

    Jag tycker man aldrig och på inga villkor ska acceptera i grunden odemokratiska partier som facister , nazister, osv. De hör helt enkelt inte hemma i en demokrati.
    Öh? Hur kan du veta det? Du har väl inte fördomar, du som är så öppen och fördomsfri?
Svar på tråden Ni toleranta, "gillar olika" och invandringsvurmare, vad är ni rädda för?