• Anonym (Bekymrad)

    Utomkvedshavandeskap

    Jag fick åka in till akuten igår pga kraftiga magsmärtor och mensliknande blödning! Gynekologen sa att hon misstänkte jag hade en graviditet utanför livmodern, men att det kunde också vara koagulerat blod! Så nånting såg hon där. Nånting som inte ska vara där. Jag fick ta blodprov och kommer bli återkallad i nästa vecka som kommer. Hon sa att antingen blir det missfall av det och följer med blodet ut eller så kan det komma att bli operation!

    Någon som genomgått en operation pga utomkvedshavandeskap? Är lite nervös!

    Sen har jag jätte ont fortfarande. Smärtan finns där hela tiden men den växlar gradvis. Ibland gör det jätte ont och ibland känns det som en vanlig mensvärk! Ska jag låta det vara såhär tills dom kontaktar mig? Eller bör jag åka in igen om smärtan inte avtar?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap
  • MissDecibel

    Om de misstänker utomkvedshavandeskap så borde de kolla upp det. Det kan sluta illa om man har otur. Jag var nära att mista livet när min äggledare sprack och ett blodkärl i magen brast. Så om jag var du skulle jag be att få komma på ett nytt besök omedelbart för att utesluta utomkvedshavandeskap.

  • Anonym (Bekymrad)
    MissDecibel skrev 2014-12-13 13:54:10 följande:

    Om de misstänker utomkvedshavandeskap så borde de kolla upp det. Det kan sluta illa om man har otur. Jag var nära att mista livet när min äggledare sprack och ett blodkärl i magen brast. Så om jag var du skulle jag be att få komma på ett nytt besök omedelbart för att utesluta utomkvedshavandeskap.


    Jo alltså dom såg ju nått. Och det sja följas upp. Tog blodprov så ska jag komma i veckan igen på återbesök. Så dom skickade ju inte bara hem mig.
  • isabellab

    Om du får mer ont så hade jag åkt in akut, likaså om du får ont under skuldran vilket kan tyda på inre blödningar.

    Hoppas att det inte är ett utomkveds. Proverna de tog är för att följa hcg.

  • pingvin88

    Jag förvånas lite över att de skickade hem dig innan de visste vad det var. Finns misstankarna så borde du fått stanna kvar.

    Jag hade utomkveds i somras. Förlossningssmärtor på ena sidan av kroppen. krampaktigt och var både illamående och svimfärdig. De brukar kunna avgöra om det är ett utomkveds på ca 1 dygn då de kollar ditt hcg. Är det väldigt högt så är det med största sannolikhet ett X som det också kallas. 


    Jag fick opereras direkt efter provsvaret dagen därpå och hade ont i ca 2 veckor. Dock behöver det inte sitta i så länge.

    Är det ett X så bör du få svar och bli opererad redan imorgon. Som tidigare skrivits så är det livsfarligt om det inte behandlas så ring ambulans om det blir värre även om de inte hört av sig.

  • Anonym (Bekymrad)

    När hon tog blodprov på mig igår innan jag fick åka hem så sa hon att dom inte får svar på provsvaren med en gång. Lät som att hon menade att det kan ta tills den kommande veckan. Hm. Blir ju orolig! Nu har smärtan lagt sig lite men tagit två alvedon och en ipren. Men strax innan jag tog dom krampade det massor :-/

  • isabellab
    Anonym (Bekymrad) skrev 2014-12-13 15:09:39 följande:

    När hon tog blodprov på mig igår innan jag fick åka hem så sa hon att dom inte får svar på provsvaren med en gång. Lät som att hon menade att det kan ta tills den kommande veckan. Hm. Blir ju orolig! Nu har smärtan lagt sig lite men tagit två alvedon och en ipren. Men strax innan jag tog dom krampade det massor :-/


    Ta inte mer Ipren utan bara alvedon.

    Ipren ska man inte ta vid blödningar av denna sorten.

    Håll koll på smärtan och blir det mer så måste du lova att åka in! Det kan yttra sig på konstiga sött, jag fick plötsligt superont i en fot i början av mitt X, tryckte på nån nerv.
  • Anonym (Bekymrad)
    isabellab skrev 2014-12-13 16:16:51 följande:

    Ta inte mer Ipren utan bara alvedon.

    Ipren ska man inte ta vid blödningar av denna sorten.

    Håll koll på smärtan och blir det mer så måste du lova att åka in! Det kan yttra sig på konstiga sött, jag fick plötsligt superont i en fot i början av mitt X, tryckte på nån nerv.


    Okej! Men vart går gränsen? Just nu är det lugnt! Men innan så hade jag värk konstant!

    Och jag blöder fortfarande också!
  • isabellab
    Anonym (Bekymrad) skrev 2014-12-13 17:11:06 följande:

    Okej! Men vart går gränsen? Just nu är det lugnt! Men innan så hade jag värk konstant!

    Och jag blöder fortfarande också!


    Med min erfarenhet så hade jag åkt in, jag var inne massa gånger o blev hemskickad men Tillslut kände jag att det här är fel och det gör inte såhär ont vid ett vanligt missfall, så jag åkte in akut och då hade det brustit och blev operation.

    Hellre att vara där "i onödan" så att säga...
  • Anonym (Wildrat)

    Jag var in på akuten och tog prover, fick komma tillbaka nästa dag och ta prover sen blev jag inlagd. Hade inte ont innan, bara blödning, som mens som inte gick över. Det gick snabbt och jag fick behålla äggledaren.

  • Anonym (Bekymrad)
    isabellab skrev 2014-12-13 17:16:30 följande:

    Med min erfarenhet så hade jag åkt in, jag var inne massa gånger o blev hemskickad men Tillslut kände jag att det här är fel och det gör inte såhär ont vid ett vanligt missfall, så jag åkte in akut och då hade det brustit och blev operation.

    Hellre att vara där "i onödan" så att säga...


    Jag ringde 1177 och han tyckte också det lät konstigt att jag blev hemskickad och enligt honom var det inga konstigheter att jag ska åka in igen. Så får skjuts av min syster in nu kl 21. Så får vi se vad som händer!

    Tack för alla er som kommenterat. Tack vare er jag tog initiativet att åka in igen!
Svar på tråden Utomkvedshavandeskap