• AnnaB90

    Finns det fler som planerar att bli gravida hösten 2015?

    Hej! 

    Jag heter Anna, är 24 år och bor på Västkusten tillsammans med min jämngamla sambo. Just nu studerar jag men kommer att ta examen i juni 2016 och planen är att vi lagom tills dess ska bli föräldrar, vilket vi har längtat efter ett bra tag! Vi kommer börja försöka i slutet på september 2015. Visst, det är ett tag dit men jag kan inte låta bli att längta! Jag försöker att befinna mig i nuet och njuta av vårt liv innan vi får barn, men det är lättare sagt än gjort... :)

    Finns här någon annan som känner likadant? :) Finns här någon som också planerar att börja med bebisverkstan nästa höst? Kanske kan vi följas åt, dela tankar, funderingar och erfarenheter? :)

  • Svar på tråden Finns det fler som planerar att bli gravida hösten 2015?
  • AnnaB90
    Emmask skrev 2014-12-15 16:50:00 följande:

    Förlåt, jag var för snabb. Du hinner inte jobba utan hoppas FÅ barnet vid examen. Missförstod.


    Hej, kul att du skrev! Grattis till den lille :) Hur är livet som nybliven förälder?


    Jag är sådan att jag lämnar inget åt slumpen ;) Jag var i kontakt med försäkringskassan för en tid sedan för att försäkra mig om hur min situation skulle bedömas. Jag var fastanställd innan jag började studera och tack vare att jag inte har ett glapp däremellan så kommer mammapenningen baseras på lönen jag hade då :) Men tack för tipset, jag vet att det är långt ifrån alla som har koll på hur det ligger till!

  • AnnaB90
    pannkakan87 skrev 2015-01-01 19:08:01 följande:

    Jag tar examen januari 2016 sen ska vi börja försöka!!

    Längtat i två år redan. Jättemycket!!


    Då sitter vi i samma sits! :) Skönt att bli klar med plugg innan man skaffar barn! Blir det ert första barn?

    Åh 2 år, det är lång tid det! Vi har också väntat ett tag, ett år ungefär. Men nu känns det som att man börjar närma sig, vi ska ju börja försöka redan i september och blir det på det försöket så bör jag hinna gå ut skolan om mina beräkningar stämmer :)
    Men ni tänkte vänta till du har gått ut skolan med att försöka om jag förstår dig rätt? :)
  • AnnaB90
    pannkakan87 skrev 2015-01-01 21:33:21 följande:

    Ja för väntar vi lite så hinner jag jobba ihop en bättre föräldrapenning också. Det är det som är grejen annars hade vi ju kunnat börja försöka redan nu om några månader.

    Usch har bara bebisar på hjärnan just nu! Försöker fokusera på annat. Vad pluggar du? Hur gammal är du och din kille?


    Ja precis, det låter vettigt! Det är inte så att du var anställd precis innan studierna?
    Det var jag och jag har kollat upp det med försäkringskassan, min föräldrapenning kommer grundas på lönen jag hade på mitt tidigare jobb. Annars hade jag också fått vänta :/ Och vänta är man ju trött på!

    Samma här, försöker att leva i nuet och njuta av att det bara är jag och min sambo, men det är ju lättare sagt än gjort! Googlar allt möjligt och oroar mig för alla möjliga tänkbara scenarion haha!

    Jag pluggar till socialpedagog (inriktning på KBT, mångkulturalitet och hälsa). Vad läser du? :)

    Både han och jag är 24 år. Hur gamla är ni? Vad gör din kille, jobbar eller pluggar? :)
  • AnnaB90
    pannkakan87 skrev 2015-01-01 23:49:09 följande:
    Jag bodde utomlands innan så tyvärr. Jag har ju jobbat extra under studierna och hört något om studiebaserad sgi men vet inte om det gäller mig. Jag läser till förskollärare. ) Jag 27 och min kille 24. Han har fast jobb. :)

    Vi har en stor trea med ett rum som ska göras om till bebisrum vartefter! ^^

    Är din kille lika sugen som dig på barn?:)
    Okej :/ Ja du det vet jag dessvärre inget om. Hoppas på det bästa för dig!

    Var i Sverige bor ni om man får fråga? :)

    Åh va härligt att ni redan har en stor lägenhet! Vi har börjat kolla runt efter större, har bara en tvåa nu.

    Ja som tur är så är vi lika överens om det här med att skaffa barn! Men visst kan han bli trött på mitt eviga tjat om allt som rör sig om graviditet och barn ;) Tur att man kan diskutera saken med andra här på FL :)

    Det låter som att ni också är överens om bebisplaneringen? :)
  • AnnaB90
    pannkakan87 skrev 2015-01-02 09:57:10 följande:
    Det känns inte som man kan få någon information innan man fött barnet ändå. Jag har pratat med försäkringskassan angående studiebaserad sgi osv men de säger bara att jag ska höra av mig när jag vill söka föräldrapenning (har en bebis) för då kan de titta på mitt ärende.

    Man vill ju planera! *suck*

    Så då får det bli att vänta tyvärr! Men nu har jag väntat så pass länge att ett år säkert går fort. Speciellt när skolan kickar igång igen, då har man ju fullt upp. Tänk vad skönt för oss sen att inte behöva tänka på att plugga utan bara kan lägga all energi på graviditet/bebis. :) Jag fyller ju 28 nu i vår så de flesta från gymnasiet och så är ju inne på andra ungen redan, men samtidigt har de i gen utbildning och knappt jobb. Det är värt väntan och längtan!

    Vi bor i Östergötland! var bor ni?

    Min kille vill ha barn men inte nu, men han är helt med på att börja försöka när jag tagit examen. Ekonomin är väldigt viktigt för honom och mig också egentligen. Så det är nig bra att jag får upp min fp innan för då kommer vi att ha det riktigt bra ställt ekonomiskt. Man vill ju kunna köpa det man vill! Så känner jag i alla fall. ^^

    Jag förstår vad du menar, det är ju många knepiga regler och undantag :/ Jag började med att ringa deras kundservice och fick då beskedet att jag som du kommer behöva jobba ihop en bättre sgi och att min tidigare anställning inte spelade någon roll. Tyckte dock att han jag pratade med lät alldeles för osäker på sin sak så jag mailade istället. Skrev ner precis allt från de senaste åren som kan vara avgörande och sedan ringde en väldigt trevlig kvinna upp mig. Hon sa att jag fått fel information av han på kundservice och sgi kommer från mitt tidigare jobb då jag inte haft något glapp mellan jobb och studier. Hon kändes otroligt säker på sin sak, det var väldigt betryggande. Efter ungefär en månad mailade jag igen om samma sak (bara för att försäkra mig), då ringde en annan person upp och hon sa samma sak. Hon sa även att den kvinnan jag pratat med sist var utbildare och chef på avdelningen så det känns ju som att jag fått korrekta svar :) Men lagändringar som eventuellt kan göras kan de ju inte påverka, de tyckte jag skulle höra av mig någon månad innan vi ska börja försöka. Så vad vill ja säga med den här långa historien? :P Jo, om du ska kontakta försäkringskassan så är mitt tips att du mailar och skriver väldigt utförligt hur din situation ser ut. Då hinner de ju verkligen tänka efter och kanske kolla runt hos sina kollegor så att de ger dig rätt svar. Upplevde stor skillnad på att ringa direkt till deras kundservice och när de ringde upp mig efter mail!

    Ja ett år går fort! Är det vid denna tiden nästa år ni hade tänkt börja försöka eller?
    Eller hur, så himla skönt att ha en utbildning innan man får barn! Det blir ju inte lättare efteråt liksom... Men förstår att det känns jobbigt när folk i ens ålder redan har fått barn. Det är ungefär samma för mig faktiskt. Inga av mina närmaste vänner har hunnit få, den första ska få vilken dag som helst. Men sen finna det ändå massvis med gravidmagar och nyfödda runt omkring. Varje gång jag hör eller läser om någon bekant som är med barn så blir längtan lite större :(

    Vi bor i Halland :) Ekonomin är viktig för oss också, det är därför jag kollade med försäkringskassan innan vi bestämde oss. Men med min sambos lön som är bra och den föräldrapenning som jag med största sannolikhet kommer få så kommer det gå finemang. Tycker precis som du att det är oerhört viktigt att man har råd att skaffa barn, annars ska man inte göra det. Vill inte känna att jag inte har råd att ge mitt barn det hen behöver.

  • AnnaB90
    pannkakan87 skrev 2015-01-02 17:25:50 följande:

    Å vad bra att du inte accepterade det första svaret utan hörde av dig igen. Jag ska nog ta och mejla dom jag med då, när jag har tid och ork. ;) Gick du in på försäkringskassans hemsida och klickade dig vidare därifrån?

    Men som sagt så har jag ju bara jobbat extra nu under studierna. Månadslönen på extrajobbet ligger på 20000/månaden så det skulle ju inte blivit en jättehög fp men bättre än lägsta i alla fall. Men jag ställer in mig på att vänta, jag tror ändå att året kommer att gå fort och sen kommer jag säkerligen redan ha fått jobb innan jag tar examen. Det är sån brist på mitt yrke nu nämligen. Om jag har riktig tur så kanske jag skriver på en anställning redan i sommar men inte kommer att börja arbeta ordentligt förrän januari då förstås! Men sista terminen skriver vi examensarbetet och då kan man jobba lite vid sidan av. :) 

    På något sätt så känns det där med ekonomin extra viktigt när man har barn. Även om man självklart har råd annars också med mat och sånt, så vill jag ändå kunna skämma bort både mig själv och bebis och köpa en fin vagn, göra i ordning i bebisrummet osv. utan att behöva tänka på en stram budget.


    Jag har en god vän som blev gravid med lägsta fp, ensamstående och inte ens klar med studier till undersköterska. Hon har ju verkligen fått gå på knäna och köpt mycket på avbetalning osv. Reser aldrig och behövde börja jobba redan när ungen var knappt 1 år. Så vill jag inte ha det!

    Jag fantiserade lite igår när jag skulle sova.. Man vet ju att det blir många vakna nätter där i början och som jag skrev tidigare så har vi ju ett rum som blir barnrum sen. Jag vill köpa någon gå fåtölj med fotpall så att man kan sitta där och amma sen. Så tycker jag att det är så mysigt med såna där vimplar i taket så en sån vill jag skaffa också. :)
    Är du också sån att du kommit på en massa potentiella barnnamn? :P Känns som att alla tjejer är så men jaja. Jag och min kille har kommit överens om två namn i alla fall. Drömmer

    Vi tänkte börja försöka i december ungefär! Så det kommer ju att skilja ca 2 månader mellan oss men det är inte så mycket ju! ^^
    Sen vet man ju tyvärr inte hur lång tid det faktiskt tar innan man blir gravid. Jag har aldrig varit det innan så jag har ingen aning.. Jag räknar nog med att det kommer ta några månader för mig faktiskt. Men bara själva verkstaden är igång så kommer jag att vara världens lyckligaste! :D


    Ja precis, på deras hemsida. Finns ett "e-posta oss" alternativ, där hittar du mailadressen!

    Jag förstår att du väljer att vänta! Tror jag missförstod dig från början, trodde nog att ni skull börja försöka till sommaren 2016. Men nu förstår jag och som du säger så är 1 år ingen tid! :) Vi börjar ju i september så det är ju bara ett par månaders skillnad som du säger. Håller tummarna för oss så båda, hoppas det går fort när vi väl börjar försöka! Ibland tänker jag på när man ska göra första graviditetstestet, hur pirrigt det kommer kännas. Samtidigt försöker man ju ställa sig in mig på att det kanske inte går på första försöket. Men ååh va dumt det är att oroa sig i onödan!

    Nej precis, jag vill inte heller att ekonomin precis ska gå ihop, det ska finnas marginal! Och det har vi ju klart räknat på så att det ska finnas, och det gör det. Vi letar efter nytt boende eftersom att vi bara har en tvåa och då har vi satt rätt hög budget för vad månadshyran kan komma att hamna på och ändå kommer vi kunna spara mycket, så det känns skönt.

    Haha det är precis vad jag föreställer mig också, en riktigt skön amningsfåtölj där man kan sitta hela nätterna om det så krävs :) Min pappa gjorde en sån till min mamma, kanske ska höra med henne om den finns kvar :)
    Jag brukar också ligga och drömma mig bort innan jag somnar. Mest om graviditeten och magen som jag längtar så efter. Ser väldigt mycket fram emot de 9 månaderna innan bebben kommer. Klart att man vill förbereda barnrummet också, men det kommer nog kännas mer "nära" när man faktiskt har ett tredje rum haha :P

    Ja absolut, barnnamn funderar man ju mycket på :) Skönt att ni är överens om 2 stycken! Vi är läskigt mycket överens om namn, inga problem alls faktiskt. Pojknamnet är givet. Får vi en son så kommer han döpas efter min bror som tyvärr gick bort för ett par år sedan.
    Får man fråga av ren nyfikenhet vilka namn ni är inne på? :)
    Minns inte om jag har frågat men vad för preventivmedel använder ni er av?
    Har du tänkt "förbereda" dig på något speciellt sätt inför att börja försöka? :)
  • AnnaB90
    10oktober skrev 2015-01-02 19:55:06 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo funderar på att börja försöka till hösten, men är inte helt säkra, främst pga mitt jobb. Jag tog examen i våras och har nu en traineetjänst med bl.a. utlandstjänst i tre månader. I augusti kommer jag att börja på min ordinarie tjänst och då känns det lite dumt att direkt gå och bli gravid. Vi gifter oss i höst och vi väntar i alla fall till dess. Men hjärtat säger ju en helt annan sak och ibland är det verkligen inte lätt att tänka på annat än bebisar :) Speciellt inte när gamla klasskompisar från gymnasiet får barn den ena efter den andra... Men allra senast sommaren 2016 ska det startas i alla fall!

    Kul att höra att du inte är så jättegammal heller, vi fyller båda 26 i vår och de flesta av mina kollegor verkar vilja vänta till åtminstonde 30-strecket innan de skaffar barn. Det tycker vi är alldeles för länge att vänta! :)


    Hej!

    Vad roligt att du hittade hit :) Förstår helt och fullt varför du eventuellt vill vänta. Har gått i samma tankar eftersom att jag tar examen till sommaren 2016, kanske man borde jobba lite först... Men har tagit beslutet att vänta tills efter första barnet, annars får vi vänta alldeles för lång tid och jag är faktiskt inte orolig för att inte få jobb efteråt. Så jag förstår dig helt när du säger att hjärtat skriker efter bebis! Men förstår ju din situation som ser lite annorlunda ut! Vad är det du jobbar som om man får fråga? :)
    Jag håller på att läsa till socialpedagog men särskild kompetens inom KBT, mångkulturalitet och hälsa. Sambon har fast jobb och vi letar nu efter större lägenhet då vår 2:a blir för liten om familjen utökas :)

    Oj, jag vågar då inte vänta till 30-strecket. Oroar mig så mycket för missfall och infertilitet och eftersom att vi hoppas på 3 barn så känns det som att man inte vill vänta för länge.
    Har ni pratat om hur många ni skulle vilja ha? :)
  • AnnaB90
    10oktober skrev 2015-01-03 07:48:53 följande:
    Jag är utbildad civilingenjör och är anställd som konstruktör på ett större industriföretag. Eftersom civ.ing-utbildningen är 5 år så blir det ju så att många blir uppåt 30 innan de skaffar barn eftersom de vill jobba några år först. Men jag känner att jag hellre satsar på min karriär efter att ha fått barn. Vi har dessutom bestämt att dela 50/50 på föräldraledighet så då blir man ju inte borta jättelänge. Det är mest min något överdrivna lojalitet mot min arbetsgivare som hindrar oss ;) Vi bor också i en liten tvåa nu, letar hus men det är svårt att hitta något bra. Bor i en mindre ort så priserna för ett hus är som för en lägenhet i större städer, men utbudet är skralt.

    Oroar mig också för att inte kunna skaffa barn! Det vore verkligen hemskt! Tänk om man bara kunde veta att det går så kanske man skulle kunna lugna sig lite :P jag vill ha tre och min sambo två, så vi är inte helt ense där. Hans främsta argument är att han tycker det blir trångt i en vanlig bil med tre barn och två hundar (har en hund idag men drömmer om en "lillebror") och han vill inte ha en minibuss haha! Accepterar inte helt detta argument så vi får väl se hur det blir ;) namnen är klara dock: Folke och Vera! :)
    Ja då förstår jag att medelåldern för förstföderskor på ditt jobb är lite högre!
    Jag tänker faktiskt likadant med karriären. Om allt går som vi har tänkt så kommer jag gå direkt från examen till mammaledighet utan att hinna börja jobba. Men jag känner att valet är mitt och det är så jag vill ha det :)

    Okej, hoppas ni hittar något hur ni gillar! Om inte, kommer ni bo kvar i er nuvarande lägenhet eller leta efter en trea? Är det lätt att få lägenhet där ni bor?
    Tyvärr är det både svårt och dyrt häromkring :/

    Eller hur, håller med dig helt! Att bara få veta att man KAN skulle lugna mig jättemycket.

    Haha det låter inte som att din sambo har särskilt hållbara argument :P Han kan nog ändra sig med tiden, det var ju inga starka argument direkt... :)

    Gulliga namn! Skönt att vara överens :) Det är vi med som tur är, överens om det mesta faktiskt. Emanuel och Aurora eller Aurelia :) 
Svar på tråden Finns det fler som planerar att bli gravida hösten 2015?