• noni

    Mitt liv, hjälp

    Hej! Detta kommer handla om min uppväxt och min nuvarande relation. Det innefattar droger, sexuella övergrepp, familjeproblem och min nuvarande relation. Om ni är känsliga så vill jag bara säga att det jag kommer berätta nu är ganska känsligt.

    -----------------------------------------------------------------------------------------

    Fram tills jag var 4 år levde jag ihop med mina föräldrar som en helt vanlig familj. Allt var precis som det ska vara med en bra familj. Men sedan visade sig pappa vara otrogen & när det kom till ytan så sa han upp kontakten med mig o mamma och flyttade till sin nya kvinna i en annan stad.

    Mamma tog det väldigt hårt och började dricka mer och mer. Jag själv brydde mig nog inte så mycket utan kände mig mest sviken av både mamma och pappa.

    Allt flöt egentligen på rätt bra fram tills jag fyllde 8 år. Då hade mamma trampat ner sig djupare i sitt alkoholberoende. Hon träffade en kille som utåt sett blev familjens hjälte som såg till att vi fick in pengar, köpte nya kläder till mig osv. Inåt sett var det däremot annorlunda. Jag har nog förträngt det mesta men lite minns jag. Kommer ihåg att han brukade gå in till mig på kvällarna och ta på mig. Ibland lät han mig hålla i hans snopp & någon gång fotograferade han mig. Jag var glad för att mamma mådde bättre men samtidigt fattade jag att det stygpappan gjorde med mig inte var normalt. Han sa till mig att om jag skulle berätta för någon om våra "mysstunder" så skulle mamma må dåligt igen och då var det mitt fel.

    Så höll det på tills jag var 11 år. Då gjorde mamma slut för att han slog henne (dock la jag aldrig märke till det).

    Kommande år gick mamma ner sig totalt igen och det började komma snuskgubbar till vår lägenhet. Mamma mådde sämre än någonsin och kunde inte ta hand om varken sig själv eller mig. Även dem gubbar brukade gå in på mitt rum och försöka förgripa sig på mig. Vid det laget hade jag alltid en kniv under kudden.

    Min "räddning" kom när jag fyllde tretton och började sjuan. Dem äldre grabbarna började visa intresse för mig och efter en kort tid var dem mina livskort. Jag började festa och dricka samt ta droger. Jag fick bo hos dem och dem gav mig mat och sånt jag behövde. Men som ni säkert fattar så fick jag inte allt det där gratis. Det dem ville ha av mig var sex. Då tyckte jag att det kändes 100 gånger bättre att ligga med dem (som var förhållandevis fräscha och trevliga) istället för med äckelgubbarna hos mamma.

    Ena veckan bodde jag hos en kille för att nästa vecka bo hos en annan. Det hände inte alltför sällan att dem blev arga om jag inte ville ha sex med dem. Jag lärde mig att jag gjorde bäst i att bara göra som dem sa.

    Min skolgång då tänker ni. Det konstiga är att jag klarade skolan utan problem. Visst, jag hade inte toppbetyg men jag fixade det så pass bra att ingen lärare reagerade. Eller blundade dem för det. Jag vet inte....

    När jag var 15 träffade jag en kille som då var 22. Han var för bra för att vara sann. Trevlig, snäll, fräsch, stöttande osv. Precis vad jag behövde då, en trygg människa att luta mig tillbaka hos.

    Flyttade in oss honom i hans lägenhet och vi kom gemensamt fram till att jag skulle bli hans "hemmafru" och inte gå gymnasiet. Det låter extremt dumt men då hade jag inte ork att göra något annat än att landa. Jag mådde så bra det första året. Att bara få vara hemma o chilla, landa liksom var enormt skönt. Jag skötte lägenheten, lagade mat och allt sånt en hemmafru gör. Kunde lägga mig varje kväll i min egen säng bredvid killen utan att vara rädd eller behöva vara beredd att springa för livet. Allt var lugnt just då. Hade släppt mamma helt och hållet, pappa fanns inte ens i mitt huvud längre & killarna var jag fortfarande kompis med men utan att vara i "sexskuld" till dem.

    Men sen kom pojkvännen att ändras. Han kontrollerade mig som besatt: gick igenom min mobil, sa att jag skulle sluta umgås med kompisar, ville att jag skulle ha hans tillstånd för att lämna lägenheten mm.

    Sen började han att ha sex med mig fast jag sagt nej. Om jag sa nej så kunde han bli riktigt arg om han var på dåligt humör.

    Och det är här jag är idag, 17 år gammal. Jag får hela tiden läsa av honom och agera utifrån hans humör. Är han på bra humör kan jag säga som jag tycker men om han är på dåligt humör gör jag bäst i att säga det han vill höra.

    Om jag kunde skulle jag lämna honom. Men det går ju inte. För det första är hela mitt liv och min framtid uppbyggt på honom. Försvinner han ur mitt liv så kraschas allt sönder. Jag har absolut ingen inkomst och skulle egentligen gått andra året på gymnasiet nu. Jag har ingenstans att bo om jag inte vill ligga runt hos grabbarna igen vill säga.

    För det andra skulle min kille bli vansinnig om jag vill göra slut. Jag överdriver inte om jag säger att han skulle låsa in mig och köpa vakthundar som vaktade mig. Och oavsett om jag skulle, på något sätt, lyckas få egen lägenhet och kunna få lite pengar skulle min kille slå ihjäl mig. Han skulle aldrig släppa taget och gå vidare.

    Jag vet inte vad jag ska göra. Det kändes skönt att berätta det här och få skriva av mig lite. Ni är dem första som fått veta hela min historia.

    Borde jag vänta och se om min kille blir som innan igen? Tror ni att han kommer bli som förut? Eller vad kan jag ens göra? Känner att jag kommer brista snart och gå rakt ner i ett stup om han inte ändrar sitt beteende.

    Tack i alla fall till er som orkat läsa<3

  • Svar på tråden Mitt liv, hjälp
  • Anonym (Gör detta!)

    Du skriver väldigt bra o har förmågan att vara tydlig o klar. Jag tycker du kan vända dig till BUP eller liknande eftersom du är minderårig, visa dom det du har skrivit här! Eller som andra har skrivit, soc, kvinnojour etc.

    Eftersom det är mycket praktiskt som saknas i ditt liv, bostad, inkomst, sysselsättning osv OCH är minderårig så har du stora möjligheter att få hjälp.

    Eller traska in på Socialjouren direkt, dom brukar ha ett kontor när det är en storstad.

  • noni

    Det låter som att kvinnojour är det överlägset bästa alternativet. Bor i malmö så jag är säker på att vi har någon kvinnojour här omkring. Men grejen är att jag inte kan ringa dit eller ta någon annan kontakt för killen märker det. Han kollar telefonräkningen och där kommer han att se om jag ringt. Kan inte heller mejla för att killen har tillgång till min mejladress och går in och kollar den även när han är på jobbet. Det är ett under att jag lyckas skriva här utan att bli upptäckt.

    Men annars låter kvinnojour bra. Men finns inte dem adresserna på internet? Han skulle absolut kunna åka till varenda kvinnojour i landet för att hitta mig. Han är även duktig på att spåra IP-adresser och sånt. Genom att bara ha min mailadress skulle han enkelt kunna hitta var jag befann mig. Han säger varje dag "gör inget dumt, du vet att jag får reda på det". Jag bara väntar på att han ska hitta det här och få ett riktigt vansinnesutbrott.

    Har varit i kontakt med bup innan men då ljög jag för det första och sa att jag bodde med mamma och att det fungerade bra. För det andra kände jag att jag inte alls fick någon hjälp.

    Jag har inte möjlighet att gå dit på träffar, killen märker det och skulle aldrig tillåta det.

    Jag har släktingar över hela sverige. Mormor & morfar o moster i laholm, farmor och farfar i sthlm. Men jag kan inte bo hos någon av dem för vi har ingen kontakt.

    Kompisarna finns här i malmö men jag kan inte bo hos dem, min kille skulle hitta mig direkt och hämta hem mig.

  • zest

    Hej,

    Min mamma var pa kvinnojour nar hon flydde fran min styvfar och vi fick sedan en lgh med hemlig address innan vi fixade ett nytt boende med hemlig address dar med och han hittade oss aldrig trots att han fick tag pa varat telefon nummer. 

    Jag tycker att du ska ta chansen nu innan det ar forsent.

    Om du behover en ny mail address kan du skapa en ny pa outlook eller gmail om du behover surfa skyddat kan du anvanda google webblasaren (de har ett inkognito fonster), samt rensa cookies etc efter varje session.

    Du kan aven rensa dns minnet (da tror jag inte att han kan se nagot)

    Rensa dns
    1. Klicka pa start menu
    2. I sokfonstret skriv cmd och klicka enter
    3 Du far nu upp ett svart fonster
    4. Skriv nu ipconfig/flushdns, sedan ar det klart, stang ner allt och slo surfa sa din normala historik finns i den webblasaren som du brukar anvanda

    malmo.kvinnojouren.se/ 


    Ring Malmö Kvinnojour


    Tel 040 - 30 11 13


    Helgfri Måndag till Fredag 09.00 till 16.00


    Övrig tid telefonsvarare

    Ovan ar kontakt till kvinnojouren i Malmo.

    Lycka till!!

  • Anonym (hemlig)

    Eller kontakta jouren i Lund TS, det är fortfarande nära men ändå en annan stad som är full av unga människor och du försvinner i mängden.
    ---

    kvinnojourenlund.se/kontakta-oss/


    Du når oss på telefon 046 ? 12 19 60.
    Vi finns på kontoret och kan ta telefonsamtal vardagar 9-12 och 13-16. På fredagar till 15.00.


    Svarar vi inte när du ringer går det bra att lämna ett meddelande
    Det går även bra att maila till oss: kvinnojourenlund@telia.com.


    ---
  • noni

    Hej och förlåt att jag inte svarat än. Min kille blev misstänksam och gav mig förbud att helt använda mig av mobilen och paddan i alla andra syften än att kontakta honom.

    Nu lyckas jag dock smyglåna paddan en stund. Hoppas han inte blir mer misstänksam och går djupare i historiken och hittar vad jag gör nu :/

    Så ni vet om jag dröjer med svaren.

    Dessa dagar från att jag skrev senast har varit ett helvete rent utsagt. Jag känner mig överkörd av ett tåg och inlåst i en fängelsecell. Min kille har varit sjukt kontrollerande och arg.

    Först skällde han ut mig för att jag suttit för mycket vid mobilen och sen för att han märkte att det var mindre batteri i paddan än när han lämnade den. Han sa att han fattade att jag gör nått dumt eftersom historiken är tom fast jag tydligen suttit vid internet (har inga spelappar och sånt i iPaden). Han gjorde det jag aldrig trodde att han skulle göra. Efter utskällningen och många hot om att han skulle straffa mig om jag gick bakom hans rygg igen, så blev det som att han fick ett ryck och bara gick fram till mig och gav mig en örfil. Visst gjorde den ont fysiskt men jag höll på att gå sönder av smärta psykiskt. Sen skrek han att jag är en äcklig hora, att jag borde vara tacksam över allt han ger mig & att det är han som bestämmer över mig. Han lugnade sig lite och sa på ett kallt sätt att jag skulle fatta att han bestämmer vad jag får och inte för göra, vart jag får gå, vilka jag får vara med, hur jag ska se ut & att jag skulle ångra om jag inte lyssnade.

    Jag sprang till sovrummet och hade panik över allt. Jag var rädd att han skulle veva till mig igen & jag var chockad över att han gjorde så. Han har aldrig vevat mig innan och han har aldrig sagt saker till mig på det sättet.

    Dagen efter ringde han upp alla mina manliga bekanta, en efter en, och sa att dem aldrig mer får prata med mig och att han kommer ha ihjäl dem ifall dem har kontakt med mig.

    I söndags hade vi sex trots att jag sa att jag inte ville. jag sa "sluta jag känner inte för det", han fortsatte att ta på mig & jag sa "men hör du inte, lägg av". Jag borde bara ha gjort det han ville för han sa att det var ett till bevis på att jag gör något dumt bakom hans rygg, att jag inte ville ha sex med honom. Sen ändrades han lite och blev lite argare och sa någonting i stil med "du minns att jag bestämmer här". Då gav jag upp, han fick som han ville.

    Och han har gjort likadant i måndags och igår kväll. Jag spyr på mig själv att jag inte vågar säga nej. Efteråt känner jag mig ledsen och äcklig. Under själva sexet brukar jag tänka på annat men det är efteråt jag känner mig äcklig. Usch vad vidrigt allt är. Vad vidrig jag är.

    Tack så mycket, ni är så hjälpsamma :) tar er tid att fixa nr till kvinnojourerna och allt sånt. Vill bara säga tack. Det är jättesnällt.

    Jag är dock lite tveksam om jag verkligen kan ta kontakt med kvinnojourerna och sen ta mig dit utan att han märker det. Som jag sa tidigare: han kan dyka upp när som helst. Vågar inte tänka på vad han gör om han upptäcker mig om jag packar väskan och har tänkt dra :/ det känns som att jag inte kan riskera att han kan upptäcka mina planer. Han blev liksom så arg för att han fattade att jag varit inne på privat inställning på iPaden, vad blir han inte då om han spårar nått samtal till en kvinnojour eller kommer över något brev? :/

  • Anonym (Förståe)

    Noni, jag vet att det känns totalt omöjligt men det är det inte. Du måste bara bestämma dig att du verkligen vill därifrån och bestämma en dag då du drar. Någon kan säkert hjälpa dig att ta emot dig och hjälpa dig ringa osv den dagen? Du är värd ett liv!!!

    Vart bor du?

    Kram

  • Anonym (Förstår)

    Säg till om du vill ha hjälp att ringa kvinnojouren!!

  • Anonym (Du måste ta dig därifrån snarast!)

    Usch, vad jag känner igen mig och vilka varningsklockor det ringer i mitt huvud nu! Kan ju berätta att jag är ca tjugo år äldre än dig men har haft en liknande uppväxt med missbrukande och dessutom psykiskt störd mamma och en frånvarande pappa. Haft en totalt förstörd uppväxt med efterföljder att jag dragits in i relationer med trasiga killar med stort kontrollbehov och diverse problem. 

    En relation för bara något år sen så var jag jag så illa tvungen att fly i ren panik dagen innan julafton, tog bara det allra viktigaste med mig (typ plånbok och telefon) och sprang ut i vinterkvällen. Fick poliseskort till en kvinnojour och det blev nog min räddning då. Tyvärr lärde jag mig inte från den gången utan avslutade ytterligare en misshandelsrelation för bara ett år sedan ungefär :/ 

    Det gör så ont i mig att läsa det du skriver men vill inte bli för långrandig här, då du kanske får svårt att läsa med tanke på din kille. Men snälla du; kan du lova mig att du SNARAST tar dig till en kvinnojour och ber dem hjälpa dig?! Där får du akut hjälp och kanske kan du få skyddat permanent boende också? Gör det för din skull innan något ännu hemskare händer, för stora varningsklockor ringer som sagt här nu! 

  • Anonym (:/)

    Skit i att packa en hel väska. Det som är viktigt att du får med dig är id-kort, plånbok, bankkort (så han inte beställer grejer i ditt namn som hämnd), och ev. mediciner. Kläder och annat går alltid att ordna på plats.

    Kvinnojouren är vana vid situationer som din, de har en lösning på (nästan) allt.

  • Anonym (Du måste ta dig därifrån snarast!)
    Anonym (:/) skrev 2014-12-25 23:41:36 följande:

    Skit i att packa en hel väska. Det som är viktigt att du får med dig är id-kort, plånbok, bankkort (så han inte beställer grejer i ditt namn som hämnd), och ev. mediciner. Kläder och annat går alltid att ordna på plats.

    Kvinnojouren är vana vid situationer som din, de har en lösning på (nästan) allt.


    Helt rätt. Ta bara med dig det viktigaste som står här ovan och ta dig till en kvinnojour..! Om inte du hittar ett nummer/adressuppgift tiln en sådan så ring 112 så kan polis hjälpa dig dit. 
Svar på tråden Mitt liv, hjälp