• Gert

    Kan jag som svensk bli same?

    Jag är född och uppväxt och har bott i Stockholm under hela mitt liv. Nu undrar jag om jag kan bli same? 


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Kan jag som svensk bli same?
  • Gert
    Cafe Solo skrev 2014-12-17 20:46:28 följande:

    Hörru Gert. Hur många SD-trådar har du startat nu? Har du inga andra intressen än rasbiologi?


    Du har nog misstagit mig för en sosse.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert




    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • kvs
    Aniiee skrev 2014-12-17 20:41:34 följande:
    För att etniciteten i sverige går djupare än så. Även om det låter fånigt så är sverige, rent etniskt, indelat i svear, götar, gotar, samer och en hög andra "ursprungliga"etniciteter. De ter sig väldigt luddiga nu för tiden, och gränserna är inte knivskarpa, men de finns. 
    detsamma gäller väl samer isf? Det finns ju ett tiotal samiska språk och minst lika många samiska "folkgrupper" eller vad vi nu ska kalla dem.

    rent krasst gäller det ju alla etniciteter i världen, du kan alltid dela upp en grupp människor i mindre grupperingar.
  • Aniiee
    kvs skrev 2014-12-17 22:04:45 följande:
    detsamma gäller väl samer isf? Det finns ju ett tiotal samiska språk och minst lika många samiska "folkgrupper" eller vad vi nu ska kalla dem.

    rent krasst gäller det ju alla etniciteter i världen, du kan alltid dela upp en grupp människor i mindre grupperingar.
    Om vi ska hårddra det, så absolut. Vi är alla homo sapiens och sen är det bara att jobba sig nedåt därifrån, hela vägen till individen.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • kvs
    Aniiee skrev 2014-12-17 22:07:36 följande:
    Om vi ska hårddra det, så absolut. Vi är alla homo sapiens och sen är det bara att jobba sig nedåt därifrån, hela vägen till individen.
    Precis, så varför är kurd och same en etnicitet, men inte svensk? Handlar det enbart om att de inte lyckats bilda en nationalstat?
  • Aniiee
    kvs skrev 2014-12-17 22:15:03 följande:
    Precis, så varför är kurd och same en etnicitet, men inte svensk? Handlar det enbart om att de inte lyckats bilda en nationalstat?
    Det är egentligen en väldigt bra fråga. Jag tror (får ringa en professor efter jul och fråga) att det handlar om att de är för "brett". Italienare är inte heller en etnicitet, däremot är napolitanare en etnicitet.

    Lurigt värre.....
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee

    Men ska vi vara väldigt ärliga så handlar ju allting om gränsdragning, och det är människor som drar gränserna. Egentligen är det hela extremt flytande.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • kvs
    Aniiee skrev 2014-12-17 22:34:17 följande:
    Det är egentligen en väldigt bra fråga. Jag tror (får ringa en professor efter jul och fråga) att det handlar om att de är för "brett". Italienare är inte heller en etnicitet, däremot är napolitanare en etnicitet.

    Lurigt värre.....
    Kurderna är 30 miljoner, talar en mängd olika språk och är spridda över en stor yta som har haft en rad olika innehavare, skulle de alltså vara ett smalare begrepp än svensk?

    Jag skulle också vilja påstå att en norrlänning och en skåning har mer gemensamt än vad en sockenlapp från Härjedalen har med en sjösame på Kolahalvön.

    VIsst är det lurigt, i slutändan kommer det ju ner till subjektiva omdömen.


  • Biffus
    Gert skrev 2014-12-17 18:52:39 följande:
    Måndag: Same
    Tisdag: Jude
    Onsdag: Kurd
    Torsdag: Japan
    Fredag: Muslim
    Lördag: Kines
    Söndag: Svensk

    Skrattande
    Är du statslös de dagarna som du är religiös? Obestämd
  • Biffus
    Gert skrev 2014-12-17 20:12:55 följande:
    Står det i lagen att man måste tala skånska i hemmet för att bli skåning?
    Det står inte i lagen att judar och samer inte är svenskar heller, men trots det hävdar Björn Söder detta. 
  • Rataxes

    Uppenbarligen finns det både samer och en samisk nation. Att bli en medborgare i denna nation, eller ens få tillhöra detta folk blir lite svårare. Som sk svensk har man nämligen ingen rösträtt i sametinget. Rösträtt här uppnås bara genom sk blodsband.
    Personligen kan jag tycka att samerna har en lite märklig inställning. De vill åtnjuta fördelarna med att tillhöra en sk etnisk minoritet, men de vill inte släppa in några andra. Man vill både äta kakan och ha den kvar.
    De vill gärna åtnjuta fördelarna med ett svenskt medborgarskap, men de vill inte dela med sig av sin samiska gemenskap, eller dela sina privilegier med andra.
    Kort sagt. I nationen Sápmi tar man inte emot några invandrare. Tycker man att SD för en alltför restriktiv flyktingpolitik är det ingenting jämfört med detta. Uppenbarligen kan vem som helst bli svensk (tycker alla partier i riksdagen utom vissa medlemmar i SD), men ingen kan bli same...


    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • themia
    Rataxes skrev 2014-12-18 13:20:49 följande:

    Uppenbarligen finns det både samer och en samisk nation. Att bli en medborgare i denna nation, eller ens få tillhöra detta folk blir lite svårare. Som sk svensk har man nämligen ingen rösträtt i sametinget. Rösträtt här uppnås bara genom sk blodsband.
    Personligen kan jag tycka att samerna har en lite märklig inställning. De vill åtnjuta fördelarna med att tillhöra en sk etnisk minoritet, men de vill inte släppa in några andra. Man vill både äta kakan och ha den kvar.
    De vill gärna åtnjuta fördelarna med ett svenskt medborgarskap, men de vill inte dela med sig av sin samiska gemenskap, eller dela sina privilegier med andra.
    Kort sagt. I nationen Sápmi tar man inte emot några invandrare. Tycker man att SD för en alltför restriktiv flyktingpolitik är det ingenting jämfört med detta. Uppenbarligen kan vem som helst bli svensk (tycker alla partier i riksdagen utom vissa medlemmar i SD), men ingen kan bli same...


    Det kanske man kan förstå, om man känner till historien. Folkrättsligt lever ju samerna i princip i ockuperat land, även om annekteringen skedde för många hundra år sedan.
    Sveriges nationsgräns drogs rakt genom Sápmi utan att någon frågade efter samernas vilja, 
    En modern jämförelse är krimtatarerna som blev ryssar utan att bli tillfrågade.
  • Aniiee
    Biffus skrev 2014-12-17 23:05:05 följande:
    Det står inte i lagen att judar och samer inte är svenskar heller, men trots det hävdar Björn Söder detta. 
    Och jag som är av både samisk och judisk släkt begs to differ. Jag är definitivt svensk.......
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • FDFMGA
    Gert skrev 2014-12-17 17:36:16 följande:

    Jag är född och uppväxt och har bott i Stockholm under hela mitt liv. Nu undrar jag om jag kan bli same? 


    Inte sällan finns svaret bara en knapptryckning bort.

    Om du känner dig som same och om du lär dig nord- eller sydsamiska och börjar använda detta språk hemma så kan du nog motivera att du ska få rösträtt till sametinget, enligt sametingslagen.

    1 kap. Inledande bestämmelser
    1 § I denna lag ges bestämmelser om en särskild myndighet - Sametinget - med uppgift främst att bevaka frågor som rör samisk kultur i Sverige.



    2 § Med same avses i denna lag den som anser sig vara same och
    1. gör sannolikt att han eller hon har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
    2. gör sannolikt att någon av hans eller hennes föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
    3. har en förälder som är eller har varit upptagen i röstlängd till Sametinget, utan att länsstyrelsen därefter beslutat annat.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Kan jag som svensk bli same?