• Anonym (undrar)

    vistapay.eu? dragit pengar på mitt konto

    Fast jag ej beställt nåt. Nån som varit med om samma?

  • Svar på tråden vistapay.eu? dragit pengar på mitt konto
  • Madmoiselle
    sportpappa skrev 2014-12-23 14:43:29 följande:

    Ja, om det låter för bra för att vara sant så är det förmodligen det. Att Åhlens och McDonald's skulle ge 90% i rabatt är helt befängt. En helt ny aktör på marknaden skulle däremot kunna göra något sådant för att knipa marknadsandelar.

    Det blir lite läropengar för de som gått på det här. Framförallt så ska man alltid dubbelkolla vem som står bakom ett erbjudande och vem man betalar till. Är något skumt så låter man bli hur bra erbjudandet än är.


    Jag har köpt sådana här dealar förut, sist på IKEA. Jag fick presentkortet och de drog inte ett öre mer än vad de sa. Så det är inte konstigt att gå på en bluff.
  • sportpappa
    Madmoiselle skrev 2015-01-04 19:20:53 följande:
    Jag har köpt sådana här dealar förut, sist på IKEA. Jag fick presentkortet och de drog inte ett öre mer än vad de sa. Så det är inte konstigt att gå på en bluff.
    Det som man alltid ska vara vaksam på är vem man betalar till och vilket företag som står bakom den tjänst/produkt du köper. Om man inte kontrollerar det så är det så klart jättelätt att bli lurad hela tiden så fort någon påstår att man säljer något till ett jättebra pris.
    I det här fallet så verkar det inte riktigt vara en bluff utan det handlar om medvetet otydliga villkor och vilseledande marknadsföring. Om ni hade sagt upp tjänsten inom 14 dagar så hade de nog inte dragit något extra.
  • Madmoiselle
    sportpappa skrev 2015-01-04 19:31:20 följande:

    Det som man alltid ska vara vaksam på är vem man betalar till och vilket företag som står bakom den tjänst/produkt du köper. Om man inte kontrollerar det så är det så klart jättelätt att bli lurad hela tiden så fort någon påstår att man säljer något till ett jättebra pris.

    I det här fallet så verkar det inte riktigt vara en bluff utan det handlar om medvetet otydliga villkor och vilseledande marknadsföring. Om ni hade sagt upp tjänsten inom 14 dagar så hade de nog inte dragit något extra.


    Fast det står inte ett ord om någon prenumeration då man antar dealen och det står inget om att det ska kosta mer än 10 kronor. I gen har dessutom fått sitt presentkort. Så det är helt klart en bluff.
  • Madmoiselle

    Jag har råkat ut för samma sak, även jag gick på en deal på Facebook om ett presentkort på Åhléns till 90 % av priset. Jag mejlade dem innan jag läste det här och då frågade jag bara vilka de var och varför de dragit pengar. Sedan hamnade jag här, nu har jag mejlat dem igen och bett dem säga upp mitt konto. Jag har sett att vissa har svårt att skriva på engelska, såhär skrev jag:

    I want to end my subscription and my account. I also want to get my money back. You have charge me with SEK 472 and I have'nt bought anything from you. I read in a Swedish forum about you and that you set up accounts without peoples promistion.

    Please delete me from your system and pay back my money!

    Your siencerly

    Förnamn Efternamn

    Jag är inte jättebra på engelska, så det är säkert felstavat och grammatiskt fel. Men om ni vill får ni gärna kopiera mejlet om ni har problem att formulera ett eget.

    Jag har spärrat mitt kort nu och imorgon ska jag göra en polisanmälan och göra en anmälan hos Swedbank.

  • sportpappa
    Madmoiselle skrev 2015-01-04 19:38:37 följande:
    Fast det står inte ett ord om någon prenumeration då man antar dealen och det står inget om att det ska kosta mer än 10 kronor. I gen har dessutom fått sitt presentkort. Så det är helt klart en bluff.
    Det är möjligt. Även om det säkert var dolt någonstans.
    I vilket fall som helst så har du gjort en betalning till en helt okänd aktör. Det ska man aldrig göra. Så fort du tar fram ditt kreditkort så ska du fråga dig vem du betalar till. Om du inte känner till företaget så ska du kolla upp det.

    För att få sitt presentkort så står det följande i villkoren hos VistaCloud:
    "For the user to receive the welcome gift, the user needs to upload an ID within 7 days after the account is created."
    Det gör man säkert genom att logga in på ditt konto hos VistaCloud.

    Det hade varit väldigt intressant att se exakt hur alla sidorna såg ut när presentkortet såldes inklusive alla betalningssidor. Det finns alltid fruktansvärt långa sidor med villkor som man godkänner. Om det inte finns så är det något lurt och man ska dra sig ur.
  • Okidoki
    sportpappa skrev 2015-01-04 22:50:19 följande:

    Det är möjligt. Även om det säkert var dolt någonstans.

    I vilket fall som helst så har du gjort en betalning till en helt okänd aktör. Det ska man aldrig göra. Så fort du tar fram ditt kreditkort så ska du fråga dig vem du betalar till. Om du inte känner till företaget så ska du kolla upp det.

    För att få sitt presentkort så står det följande i villkoren hos VistaCloud:

    "For the user to receive the welcome gift, the user needs to upload an ID within 7 days after the account is created."

    Det gör man säkert genom att logga in på ditt konto hos VistaCloud.

    Det hade varit väldigt intressant att se exakt hur alla sidorna såg ut när presentkortet såldes inklusive alla betalningssidor. Det finns alltid fruktansvärt långa sidor med villkor som man godkänner. Om det inte finns så är det något lurt och man ska dra sig ur.


    Problemet är att man inte får den infon eller Info att man köpt en 'subscription' i samband med köpet av presentkortet...Det kallas 'negativ avtalsbindning' efter köp och det har strömmat och fortsätter att strömma in anmälningar till KO. Deras affärsidé är att vara otydliga och luras in i avtal. Jag har inte hört från någon som är en nöjd kund till Vistacloud, så de gräver sin egen grav... Vistaclouds 'Sveriges bästa deal' med denna erbjudandelänk är väldigt lik 'Lets deal-erbjudanden' och dem har jag köpt tidigare, därför ingav den mig falsk trygghet.

    Det är jättelätt att vara efterklok...

  • Madmoiselle
    sportpappa skrev 2015-01-04 22:50:19 följande:

    Det är möjligt. Även om det säkert var dolt någonstans.

    I vilket fall som helst så har du gjort en betalning till en helt okänd aktör. Det ska man aldrig göra. Så fort du tar fram ditt kreditkort så ska du fråga dig vem du betalar till. Om du inte känner till företaget så ska du kolla upp det.

    För att få sitt presentkort så står det följande i villkoren hos VistaCloud:

    "For the user to receive the welcome gift, the user needs to upload an ID within 7 days after the account is created."

    Det gör man säkert genom att logga in på ditt konto hos VistaCloud.

    Det hade varit väldigt intressant att se exakt hur alla sidorna såg ut när presentkortet såldes inklusive alla betalningssidor. Det finns alltid fruktansvärt långa sidor med villkor som man godkänner. Om det inte finns så är det något lurt och man ska dra sig ur.


    Så står det hos dem ja, inte där man betalade! Det framgick inte att det var vista cloud som stod bakom och det jag var mycket noga med att läsa all information. Jag brukar inte ge ut mina kortuppgifter hur som helst heller utan är vanligtvis väldigt noggrann. Jag googlade på företaget också innan jag bestämde mig och tänkte det gar lugnt då ingen negativ kritik kom upp och de verkade vara en sida i stil med Let's deal. Det var inte usel svenska heller som det är i vissa mejl från "Blocket" och andra skojsidor. Det här hade vem som helst kunnat gå på. Det var ruskigt bra gjort.
  • sportpappa
    Okidoki skrev 2015-01-05 01:44:30 följande:
    Problemet är att man inte får den infon eller Info att man köpt en 'subscription' i samband med köpet av presentkortet...Det kallas 'negativ avtalsbindning' efter köp och det har strömmat och fortsätter att strömma in anmälningar till KO. Deras affärsidé är att vara otydliga och luras in i avtal. Jag har inte hört från någon som är en nöjd kund till Vistacloud, så de gräver sin egen grav... Vistaclouds 'Sveriges bästa deal' med denna erbjudandelänk är väldigt lik 'Lets deal-erbjudanden' och dem har jag köpt tidigare, därför ingav den mig falsk trygghet.

    Det är jättelätt att vara efterklok...
    Eftersom du har registrerat dig för en prenumeration med en så kort provperiod så bör det inte falla under negativ avtalsbindning även om många verkar tro det.
    Jag tror att det är vilseledande marknadsföring eftersom det för konsumenten verkar som att man köper ett presentkort när man egentligen registrerar sig för ett PRO-konto hos VistaCloud.

    Återigen så behöver man se hur annonsen och webbsidorna var utformade för att kunna göra en bedömning
  • Okidoki

    Väntar på spänning med vad min bank kommer att ge mig för slutbesked ang chansen att få tillbaka de stulna pengarna...fick reda på idag att banken sett att Vistacloud försökt att göra fler uttag/transaktioner från mitt konto men de har hittills avvisats pga att jag spärrat mitt kort...det kan förklara att de dröjt en dryg vecka innan jag fått svar på mitt mail om att avsäga min 'subskription' som de skapat utan min vetskap, lägligt att svara mig nu efter att de gjort några sista misslyckade försök att dra mer pengar från mitt konto.

    Mycket underlig 'subscription' där man drar pengar var och varannan dag?!? Det här borde definitivt slå spiken i kistan för dem. Jag menar, en 'subscruption' innebär ju att man betalar för en tjänst regelbundet (ofta 1gång/månad) Vistacloud försöker dra pengar så många ggr som möjligt under drygt 1 veckas tid...

    Smart drag av Vistacloud att göra en sådan här kupp över jul/nyår då det är svårt att komma i kontakt med sin bank. Taskigt läge bara att jag har en grym bank 'Handelsbanken' som man kan få kontakt med dygnet runt;) Jag vet att de jobbar för att hjälpa mig att få tillbaka mina pengar, så jag är mycket tacksam.

    Råd till er som drabbats: kontakta er bank då Vistacloud kommer att försöka fortsätta att dra pengar, även från spärrat kort, tills det inte går mer...Det är bedragare som sagt var, så vad säger att de inte kan lyckas lura banken?

    Det finns något som heter 'Konsumenternas bank och finansbyrå'. Jag kontaktade dem och fick detta råd: 'Ta kontakt med din bank och meddela dem att du reklamerat till bolaget och att de inte har rätt att dra mer pengar. Visa gärna banken en kopia på mailet du skickat till Vistapay där du häver avtalet. Detta för att se att de inte lägger över dragningen till ditt nya kort.'

    Önskar er all lycka:)

Svar på tråden vistapay.eu? dragit pengar på mitt konto