• Anonym (Maria)

    Vad är det för fel på min son?

    Har en son på 3 år som är väldigt sen i talet så på 2,5 årskontrollen skickade BVC en remiss till logoped. 
    Han träffade en logoped för ca 1 månad sedan och jag märkte att han var lite små fundersam men sa aldrig till mig. Till mig sa hon att vi ska koppla in talpedagog till förskolan och ett samtal till psykologen på vårdcentralen. 
    När vi förra veckan träffade psykologen så frågade hon mig vad jag ville få ut av träffen och då berättade hon att logopeden hade skrivit i journalen att han är sen både i talet och i att förstå saker och ting. 
    Idag hade hon ringt till förskolan och när jag hämtade sonen hade logopeden även sagt att en special pedagog skulle kopplas in.
    Om hon nu vill ta in både talpedagog och specialpedagog visst är hon fundersam på om sonen har någon diagnos då? :(

  • Svar på tråden Vad är det för fel på min son?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (....) skrev 2014-12-18 00:37:40 följande:
    Om ni läser en saga, är han med på vad den handlar om? Även om han inte kan utrycka sig i språk så kan man se på barnet om dm är med. Nyfikenhet, göra liknande saker själv mm.

    Finns det något förutom talet som ni tänkt på i jämförelse med de äldre syskonen?
    oja han är jätte intresserad, han pekar på bilderna så ska man säga vad det är om och om igen. I kväll var det första gången han sa -Läsa..
    Han hade inte ro att sitta still förut med att kolla på film och läsa men det lossnade när han blev storebror för 8 månader sedan.

    Det är min sambons barn sedan ett tidigare förhållande så inget jag hr tänkt på. Men hans dotter gick när hon var 8 månader så hon var tidig i allt istället. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Maria) skrev 2014-12-18 00:51:53 följande:
    oja han är jätte intresserad, han pekar på bilderna så ska man säga vad det är om och om igen. I kväll var det första gången han sa -Läsa..
    Han hade inte ro att sitta still förut med att kolla på film och läsa men det lossnade när han blev storebror för 8 månader sedan.

    Det är min sambons barn sedan ett tidigare förhållande så inget jag hr tänkt på. Men hans dotter gick när hon var 8 månader så hon var tidig i allt istället. 
    Har en 2 åring och en 3 åring. Ingen av dom har någon vidare ro att kolla på tv. Jo 3 åringen gillar Dora. Annars är det 2 minuter och så skippar hon TV:n.

    Men att han är intresserad av och hänger med när ni läser är kanon. Visar ju absolut att han är med. Och ni har inte fått till er från BVC att han inte förstår? T ex "Hämta gröna skeden". Ja du vet det där dom också kollar. Har du inte hört om det innan hade jag inte lagt enorm vikt vid det.

    Men jag förstod inte riktigt det där med psykologen, varför blev psykolog inkopplad?

    Många ggr vill dom kolla upp det direkt, bara för att OM det är något mer än att talet är sent så vill dom kunna hitta bästa sättet för er och framförallt er son. Man kan ju tänka sig vilken frustration att inte bli förstådd.

    Tror att det kommer att bli bra, och stressa inte upp dig över detta. Är det något så är det jättebra att ni får hjälp. Är det inget så är ju ingen skada skedd.
    Oavsett så är det ju samma lilla underbara kille. :)


  • Anonym (Anna)

    Det är jättebra ni fått kontakt med logoped. Han kan vara sen med språket eller ha en språkstörning så ni kommer följas upp och troligen få lite spel/lekar/ord att jobba med hemma. Väldigt vanligt är att jobba med teckenstöd, innebär att man pratar på som vanligt men använder en del tecken från teckenspråket så barnen kan lära sig det talade snabbare. Vi har jobbat med teckenstöd till vår son. Finns jättefina böcker med teckenstöd, kolla in Babblarna och Ebba (www.hattenforlag.se) de kan även finnas på Bokus och Akademibokhandeln. Rolig hemsida finns till Babblarna och figurer att leka med, samt appar tror jag.

    Sedan är det absolut inte alla med språkproblem som även har annan problematik, men det är väldigt vanligt så om logopeden ser att språket är sent så tror jag det är praxis att koppla in psykolog för att hitta eller utesluta annan grunddiagnos.

    Alla tester och personer som kopplas in skall du informeras om, det är ditt barn. Men nu har de ju informerat dig, du fick veta att de vill koppla in specialpedagogen på förskolan som då kan kolla om ditt barn behöver extra hjälp. Du kan visserligen säga nej, att du inte vill, men jag gissar du hellre vill att barnet får hjälp om det behöver extra hjälp.

    Se också till att hörseln har kollats nyligt! Viktigt!

  • Anonym (Ellen)

    Att barn är sena i talet är lite oroande. Är de sena i förståelsen är det mycket oroande. Åtta av tio barn som inte klara 2,5 års kontrollen på BVC visar sig senare ha ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Min son hade samma problem. När han fyllde fyra fick vi diagnos utvecklingsstörning. Senare även autism.

  • Anonym (Maria)
    Anonym (Ellen) skrev 2014-12-19 12:50:27 följande:

    Att barn är sena i talet är lite oroande. Är de sena i förståelsen är det mycket oroande. Åtta av tio barn som inte klara 2,5 års kontrollen på BVC visar sig senare ha ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Min son hade samma problem. När han fyllde fyra fick vi diagnos utvecklingsstörning. Senare även autism.


    Hur menar du?
    Har han ett funktionshinder? :(

    Jag tycker han förstår mycket men logopeden tyckte inte han uppfattade vad som är under och bredvid exempelvis..
  • Anonym (MC)

    Hur leker han? Är han väldigt intresserad av ett eller ett par specifika ämnen/leksaker? Har han problem med sömnen och ätandet? Söker han ögonkontakt?  Har han jämnåriga kompisar? 

  • Anonym (Ellen)

    Av det du skriver tycker jag det verkar som att logopeden som träffade barnet misstänker att allt inte står rätt till. Det kan ju bero på olika saker, en normal försening i utvecklingen som han tar ikapp eller ett permanent funktionshinder som språkstörning, autism eller utvecklingsstörning. Att vara sen med språket går ofta i familjen liksom neuropsykiatriska funktionshinder (t.ex adhd, autism, add och tourettes). Jag undrar också hur han fungerar socialt med jämnåriga?

  • Anonym (Maria)
    Anonym (MC) skrev 2015-01-07 22:15:03 följande:

    Hur leker han? Är han väldigt intresserad av ett eller ett par specifika ämnen/leksaker? Har han problem med sömnen och ätandet? Söker han ögonkontakt?  Har han jämnåriga kompisar? 


    Han är intresserad olika saker men kan tex vara jätte intresserad av trakoter en vecka och sen bli intresserad av tåg andra veckan.. 

    Han har alltid haft problem med sömnen först när han blev 2.5 år han sov en hel natt. Som spädbarn som han typ aldrig och när han somnade sov han max 40 min åt gången.  

    Han har ögonkontakt med oss.

    Han har inga direkta kompisar om han jämför med dom andra på dagis. Han leker mest för sig själv.
  • Anonym (Maria)
    Inte jag skrev 2015-01-08 22:17:32 följande:

    Han hör ordentligt hoppas jag?


    Ja, han hör bra, var på extra kontroller vid födseln..
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Ellen) skrev 2015-01-08 13:52:54 följande:

    Av det du skriver tycker jag det verkar som att logopeden som träffade barnet misstänker att allt inte står rätt till. Det kan ju bero på olika saker, en normal försening i utvecklingen som han tar ikapp eller ett permanent funktionshinder som språkstörning, autism eller utvecklingsstörning. Att vara sen med språket går ofta i familjen liksom neuropsykiatriska funktionshinder (t.ex adhd, autism, add och tourettes). Jag undrar också hur han fungerar socialt med jämnåriga?


    Ja, något fel misstänker hon annars hade hon inte satt in, psykolog, talpedagog och specialpedagog.

    Vad kännetecknar en utvecklingsstörning? 
    Han har ingen ro till attt pyssla eller lägga puzzel eller bygga med lego tex.

    Han har kompisar men leker mest själv.. men mycket billjud och så när han leker med bilar och gillar sitt leksakskök och kläut sig i maseradkläder och handväskor bla
  • Inte jag
    Anonym (Maria) skrev 2015-01-08 22:25:14 följande:
    Ja, han hör bra, var på extra kontroller vid födseln..
    Bra! För när jag var liten så hörde jag väldigt dåligt och en specialist såg inte det utan frågade mina föräldrar om de hade normaltestat mig. Det var därför jag frågade för det kan vara något så enkelt. Men bra att de kollat det i alla fall
  • Anonym (F)

    Tycker vissa drar på lite stora växlar här. Tycker det är mest spekulationer.

    En specialpedagog gör ofta nytta, oavsett om det är normalstörda barn eller inte.

    Tycker att det här med sena i utvecklingen tas för långt nuförtiden. Vissa barn är sena. Och en 3-åring är inte så gammal på jorden.

    Så oroa er inte. Oavsett om det (mot förmodan) skulle va nåt så får ni reda på det när det går att se, många diagnoser är omöjliga att sätta på en 3 åring för att spridningen är så stor i utveckling.

    Tror inte grabben lider! Ha det bra!

  • Anonym (Anna)

    Ta det lungt ts, tro inte det är någon utvecklingsstörning innan du får någon diagnos. Tycker du han är med och förstår så är det oftast så. En del barn kan vara väldigt tillbakadragna och blyga I kontakt med nya och då ser inte dem hur barnen egentligen är. Därför är det så mycket värt att få info från en specialpedagog eller liknande som ser hur barnet är I en van miljö, exempelvis på förskolan. Han har väl inte ens en konstaterad språkförsening!

Svar på tråden Vad är det för fel på min son?