• PennyLane

    Kaos vid maten

    Snälla ni, hjälp mig med tips på hur jag ska hantera kaoset vid matbordet varje dag.

    Jag har en 1,5-åring som är otroligt viljestark och envis, och så har jag en fyraåring. Varje måltid slutar med att bägge barnen skriker och gråter!

    Den lilla vill prompt sitta i mitt eller pappas knä, något som vi inte är förtjusta i eftersom hon ålar omkring och ska upp och ned hela tiden, hon drar i tallrikar, kastar mat, häller ut vatten osv...plus att vi vill att alla sitter på varsin stol och äter i lugn och ro. Säger vi nej till henne så vrålar hon så mycket så att den stora tjejen blir arg och ledsen ( lillasyster gapar extremt högt och aggresivt ) och börjar gråta och skrika hon med.Till slut pallar man inte med det och tar lillan i knäet ändå och då är bökandet igång...jag blir så stressad av detta vrålande och kastar i princip i mig min mat.

    Alla försök till att göra matstunden mysig med tända ljus, efterrätt eller en trevlig pratstund blir bara kaos. Så trött. Vad ska vi göra?

  • Svar på tråden Kaos vid maten
  • viseversa

    Sluta ge efter för lillasysters vilja. Vill ni inte ha henne i knät ska hon inte sitta där heller. Kastar hon maten plockar man bort maten. Sen försöker man senare igen då hon kanske är hungrigare.

  • lövet2

    Mysig måltid? Med en hungrig 1-åring vid bordet?
    Jag har gjort så att jag gett 1-åringar mat i förväg. Sedan har h*n fått sitta med vid bordet och smakat på vad som passat för stunden. Har barnet inte velat sitta kvar, så har h*n fått gå ner och leka.

  • PennyLane

    Tack för era tankar. Lillan skriker inte av hunger, hon petar mest i maten, det är för att hon inte får härja och sitta i knäet.

    Tror som du att vi får sluta böja oss för hennes vilja, det är bara så sjukt svårt när hon vrålar som en besatt :(

Svar på tråden Kaos vid maten