• interna

    Min sambo gömde mitt brev ifrån kronofogden

    hej!
    Jag har ett jätte stort problem! vet inte hur jag ska lösa detta. kan någon av er där ute hjälpa mig?
    Det är så att idag fick jag reda på att jag hade en anmärkning i registret. Och jag blev jätte chockad då jag inte sett något brev ifrån kronofogden. det visade sig att min sambo hade sett brevet och bestämt sig att gömma brevet ifrån mig eftersom att detta var en räkning som jag sa till honom att  betala, men han glömde bort att betala räkningen och det hamnade på kronofogden. räkningen ifrån kronofogden  betalade han inte inom tio dagar. och som ni vet så skickar man delgivningskvitto med sin signatur som bevis att man har fått brevet ifrån dem. Detta har min sambo skrivit på själv och skickat tillbaka. 

    Vad ska jag göra? det enda sättet att kunna lösa detta är att anmäla honom till urkundsförfalskning, annars har jag en prick i registret i 3 år! hur skulle ni göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-18 00:24
    alltså jag kan ta mig ifrån min prick om jag anmäler min sambo för urkundsförfalskning eftersom att det var han som skrev delgivningskvitto, betyder alltså att jag inte sett brevet.

  • Svar på tråden Min sambo gömde mitt brev ifrån kronofogden
  • JazzKermit

    Se det som ett löfte om din befrielse! Du slipper köra med det gamla kortet "Det är inte du det är jag!" Du är värd någon annan TS! En som inte ger dig betalningsanmärkningar!!

  • micromat

    Jag skulle anmäla honom, för det är dig han satt i skiten.. Skulle aldrig gå med att få betalningsanmärkningar och en prick i flera år pga en jävla karl.. Vilken jävla fjant som inte ens kan säga att han glömt bort att betala en räkning.. Det kan hända vem som helst egentligen..

  • Söt Som Socker

    Är det bara jag som inte riktigt får ihop det här? Var det en inkassoräkning som han inte betalade eller vad var det för räkning? Om det var en räkning som skickades ut första gången så borde ni ha fått en påminnelse, sedan en till och sedan brev från inkasso, innan brevet från kronofogden kom. Så vad var det för räkning?

  • Emmabus

    Nej, du behöver inte polisanmäla. Du ansöker via Kronofogden om domvilla som sänder ärendet vidare till Hovrätten. Med största sannolikhet kommer de att återförvisa ärendet till Kronofogden som tar upp ärendet på nytt, det vill säga delger dig personligen och du får 10 dagars förklaringstid på dig att betala eller bestrida målet.

    Om de öppnar utredning mot din sambo om urkundsförfalskning, kommer han förmodligen att få ett antal dagsböter.

    Frågan du ställer dig verkar vara "kan jag göra så mot min sambo"? Tänk då vad han redan gjort dig och vilka konsekvenser det innebär. Vad jag även tycker du ska ta med i beaktningen är om detta verkligen är en engångsföreteelse? Vad kommer att dyka upp härnäst? Shopping på internet i ditt namn? Fler undanlagda räkningar? Medsökande på lån typ sms-lån utan ditt medgivande? osv.

    Bara det du skriver att han kommer att lämna dig om du går vidare tycker jag sänder tillräckligt med obehagliga vibbar. Vad säger det om hans kärlek till dig? Har han något beroende typ alkohol eller spelberoende? Då är du tyvärr inte det han värdesätter högst här i livet.

    Har du koll på din sambos skulder? Du kan anonymt ringa Kronofogden och fråga. Det är offentliga uppgifter. Ring Kundcenter på tel 0771-737300 och uppge hans personnummer.

    Tar du inte tag i detta nu är risken för att du i slutändan ändå blir lämnad eller går ifrån honom. Hur ska du då de närmsta 3 åren med anmärkning kunna få ny/byta lägenhet osv? När du läst så här långt hoppas jag att du nu känner dig lite arg på mig. Det skulle jag bara bli glad över för det skulle innebära att en process satt igång i ditt huvud. Lycka till.

  • interna
    Emmabus skrev 2014-12-20 19:05:31 följande:

    Nej, du behöver inte polisanmäla. Du ansöker via Kronofogden om domvilla som sänder ärendet vidare till Hovrätten. Med största sannolikhet kommer de att återförvisa ärendet till Kronofogden som tar upp ärendet på nytt, det vill säga delger dig personligen och du får 10 dagars förklaringstid på dig att betala eller bestrida målet.

    Om de öppnar utredning mot din sambo om urkundsförfalskning, kommer han förmodligen att få ett antal dagsböter.

    Frågan du ställer dig verkar vara "kan jag göra så mot min sambo"? Tänk då vad han redan gjort dig och vilka konsekvenser det innebär. Vad jag även tycker du ska ta med i beaktningen är om detta verkligen är en engångsföreteelse? Vad kommer att dyka upp härnäst? Shopping på internet i ditt namn? Fler undanlagda räkningar? Medsökande på lån typ sms-lån utan ditt medgivande? osv.

    Bara det du skriver att han kommer att lämna dig om du går vidare tycker jag sänder tillräckligt med obehagliga vibbar. Vad säger det om hans kärlek till dig? Har han något beroende typ alkohol eller spelberoende? Då är du tyvärr inte det han värdesätter högst här i livet.

    Har du koll på din sambos skulder? Du kan anonymt ringa Kronofogden och fråga. Det är offentliga uppgifter. Ring Kundcenter på tel 0771-737300 och uppge hans personnummer.

    Tar du inte tag i detta nu är risken för att du i slutändan ändå blir lämnad eller går ifrån honom. Hur ska du då de närmsta 3 åren med anmärkning kunna få ny/byta lägenhet osv? När du läst så här långt hoppas jag att du nu känner dig lite arg på mig. Det skulle jag bara bli glad över för det skulle innebära att en process satt igång i ditt huvud. Lycka till.


    Hej!
    Jag är så tacksam för den tid du har lagt ner för att försöka hjälpa mig. Och allt du säger stämmer, därför har jag ansökt om domvilla. Vet inte ens vad jag tänkte när jag övervägde att inte "anmäla" honom. Jag hoppas verkligen att jag får bort min prick. Det är skitjobbigt att tänka på detta varje dag. 
  • Mamori

    Jag hade inte anmält min sambo för att han hade gjort detta om det bara varit det men just det att han hotar att göra slut hade gjort att jag hade anmält...

  • Emmask

    Klart du ska anmäla honom. Om han lurar och ljuger på det viset låter han inte som någon att hållfast vid. Snarare borde_han_ vara orolig att du gör slut pga att_han_ ljugit, brutit mot lagen och dessutom orsakat dig potentiella problem för flera år framöver. Det är helt orimligt att han skulle få vara offer i detta.

  • interna

    tror ni att jag har chans att få bort min prick? jag har skickat ett brev till tingsrätten och jag tänker på detta varje dag. Jag mår sjukt dåligt över detta, har nästan ångest av att tänka på detta.

  • Gammal_jazz

    Man betaltar väl sina egna räkningar? Jag är inte med dig i detta! Att du inte betalt från början gör dig väl lika delaktig i denna soppa!?

  • interna
    Gammal_jazz skrev 2014-12-28 02:39:00 följande:

    Man betaltar väl sina egna räkningar? Jag är inte med dig i detta! Att du inte betalt från början gör dig väl lika delaktig i denna soppa!?


    Det jag gjorde fel i denna situation är att jag litade på min sambo. Jag förde över pengar tills hans konto för att han skulle betala räkningen då jag hade tappat bort min bankdosa och ej kunde betala själv. Så jag gjorde fel med att lita på honom, och hade jag fått sett brevet ifrån kronofogden hade jag betalat in den från första dagen, jag hade inte väntat i flera dagar som han gjorde. 
  • OKAD
    interna skrev 2014-12-18 00:37:17 följande:

    hej!
    Min sambo har absolut ingen plan hur vi ska lösa detta. Jag sa åt honom nyss att han får bestämma hur jag ska göra, och då sa han att jag ska anmäla honom för att det var han som gjorde ett dumt beslut men då gör vi slut sa han. 


    Det är väl lika bra, varför ska du vara ihop med någon som gör såna där sjuka saker? Det låter helt galet. Hur ska du kunna lita på honom i framtiden?
  • interna

    tror ni att jag har chans att få bort min prick? jag har skickat ett brev till tingsrätten och jag tänker på detta varje dag. Jag mår sjukt dåligt över detta, har nästan ångest av att tänka på detta.

  • XEmmabus

    Betalningsanmärkning s.k prick sätts inte utan Kronofogden. Däremot är Kronofogdens uppgifter offentliga och flera stora kreditupplysningsföretag prenumererar på uppgifterna och får varje vecka automatiskt de uppgifter de önskar och det är de som sätter prickar. Detta båda för att skydda eventuella långivare mfl men lika mycket faktiskt för att skydda den belånade. Kan låta konstig, men om man inte kan få handla mer kan lånekarusellen stoppas och det finns chans att komma på fötter.

    Men vad jag förstått har du egentligen inte problem med din ekonomi utan du har pengar att betala med, men vill ha bort betalningsanmärkningen.

    En fråga jag inte ställde innan jag frågade förra gången: Du sa att din sambo betalat, men att det var försent. Hur såg ditt utslag ut? Jag menar, var det bara kostnader och ränta kvar eller även ett kapitalbelopp? Kreditupplysningsföretag sätter ej anmärkningar om kapitalfordran understiger 100 kr.

    Det kan ta tid innan Hovrätten tillbakavisar målet till Kronofogden. När de med största sannolikhet gör det kommer Kronofogden att backa målet tillbaka till delgivningsskedet för att delge om. Då försvinner anmärkningen eftersom utslaget ej längre är giltigt. Sedan kontaktar de sökanden för att höra om de vill fortsätta målet på nytt eller om de önskar återkalla. Sökanden kommer att välja efter hur status är i målet. Det vill säga är allt fullbetalat kommer målet att avskrivas. Finns det däremot skuld kvar vill de fortsätta och då delges du personligen och får 10 dagar på dig att betala eller bestrida. Så du förstår att det bästa är att du ringer sökanden för att höra om det finns någon fordran kvar och i så fall bör du betala direkt.

    Du behöver inte ha någon ångest. Men se till att i fortsättningen ha full koll på alla räkningar och om ni fortsätter ert förhållande bör ni kanske i alla fall ett tag framöver ha delad ekonomi? Har ni några barn tillsammans?

  • nevermind

    Hur går det TS?

    Jag hoppas verkligen du anmäler honom! Han hotar ju med att göra slut för att HAN har gjort fel. ??? Då kan han ju ändå göra slut om några månader på grund av något annat och då står du där med en prick i flera år framåt. Hur ska du till exempel göra med boende om ni separerar och du måste flytta? Du får varken lån eller hyreskontrakt!

Svar på tråden Min sambo gömde mitt brev ifrån kronofogden