• Anonym (M)

    Kvinnor särbehandlas på arbetet

    På min arbetsplats så har jag order av min chef att särbehandla kvinnorna på min avdelning. 

    Jag har order att låta kvinnornas åsikter ta mer plats än männens oavsett vem som har rätt eller fel i sak, låta kvinnornas önskemål om ledighet gå före männens när det behövs personal, sätta lite högre lön på kvinnorna och allmänt bistå kvinnorna lite mer. 

    Visst jämställdhet i all ära men är det inte tänkt att det ska vara lika för båda könen, detta känns mer som diskriminering åt andra hållet. Jag har ifrågasatt det hela men han som är över mitt huvud säger att vi ska göra så för han får visst så pass mycket beröm och pluspoäng av några feminister han hänvisar till när han kan visa upp en avdelning där kvinnorna har tagit fler beslut, har högre lön osv. 

    Vet inte exakt vilka det är då jag inte är på den nivån, men kan gissa att det handlar om lite folk i ledningen, ägare eller om vi skickar statistik någonstans. Jag vet faktiskt inte.

    Men han får visst bra med beröm/förmåner för att kunna visa sig duktig inom så kallad jämställdhet genom att dra upp kvinnorna på det sättet.

    Jag som sitter på mellannivå kan inte göra mer än att lyda, men det känns lite fel. Vad ska man göra? Kan tänka mig att protestera mot att kvinnorna har det för bra kommer resultera i att hela ledningen tycker jag är emot jämställdhet och så har inte jag något jobb kvar. 

  • Svar på tråden Kvinnor särbehandlas på arbetet
  • BCH52

    Någon fler än jag som inte riktigt tror på denna verklighetsbeskrivning?

  • Anonym (Eh?)

    Jag tror inte för ett ögonblick på det. På min arbetsplats gjordes det en undersökning om hur mycket män och kvinnor talade på möten. Man fick också fylla i hur många procent man själv uppskattade att män respektive kvinnor pratade. De flesta gissade helt fel. Om kvinnorna pratade 40% av tiden trodde många att de pratade 80%. De gånger vi pratade ungefär 30% av tiden ansåg de flesta att taltiden var ungefär 50-50. Som ett resultat av detta försöker vi nu låta kvinnor komma till tals oftare. I alla fall på möten.

  • Anonym (M)
    Anonym (Eh?) skrev 2014-12-18 14:51:27 följande:

    Jag tror inte för ett ögonblick på det. På min arbetsplats gjordes det en undersökning om hur mycket män och kvinnor talade på möten. Man fick också fylla i hur många procent man själv uppskattade att män respektive kvinnor pratade. De flesta gissade helt fel. Om kvinnorna pratade 40% av tiden trodde många att de pratade 80%. De gånger vi pratade ungefär 30% av tiden ansåg de flesta att taltiden var ungefär 50-50. Som ett resultat av detta försöker vi nu låta kvinnor komma till tals oftare. I alla fall på möten.


    Då har ni något att jobba på där. Själv så har jag order om att släppa fram kvinnorna rejält.

    Om kvinnorna varit tysta ett tag så försöker jag snyggt flika in att vad tycker XXXX om det hela och så får jag se till att hennes förslag väger tungt. 

    Jag tror att det under ledningens genomgång av olika avdelningar och när man tittar på t.ex. lön, och jämställdhetsarbetet som regionschefen vill kunna glänsa. Vi har de senaste åren fått mellan raderna beröm av ledningen att vara avdelningen som ser mest till jämställdhet. 

    Men jag känner mig lite obekväm med att medvetet se till att kvinnorna tar mer plats än männen och får mer förmåner än männen. Men om jag känner ledningen rätt så sitter nog min chef och gottar sig i extra löneförhöjningar tack vare att han skött avdelningen "så bra". 
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (M) skrev 2014-12-18 15:06:36 följande:
    Då har ni något att jobba på där. Själv så har jag order om att släppa fram kvinnorna rejält.

    Om kvinnorna varit tysta ett tag så försöker jag snyggt flika in att vad tycker XXXX om det hela och så får jag se till att hennes förslag väger tungt. 

    Jag tror att det under ledningens genomgång av olika avdelningar och när man tittar på t.ex. lön, och jämställdhetsarbetet som regionschefen vill kunna glänsa. Vi har de senaste åren fått mellan raderna beröm av ledningen att vara avdelningen som ser mest till jämställdhet. 

    Men jag känner mig lite obekväm med att medvetet se till att kvinnorna tar mer plats än männen och får mer förmåner än männen. Men om jag känner ledningen rätt så sitter nog min chef och gottar sig i extra löneförhöjningar tack vare att han skött avdelningen "så bra". 
    Jag tror faktiskt inte på att kvinnorna tar mer plats än männen på din arbetsplats. Jag tror att du tolkar det så, precis på samma sätt som vi trodde att kvinnorna pratade klart mest när det visade sig att vi pratade knappt 40% av tiden. Man är så van vid att det är på ett sätt - att kvinnor till exempel inte syns och hörs så mycket, så när de plötsligt syns och hörs lika mycket som männen verkar de som att de tagit över.
  • Anonym (M)
    Anonym (Eh?) skrev 2014-12-18 15:11:04 följande:
    Jag tror faktiskt inte på att kvinnorna tar mer plats än männen på din arbetsplats. Jag tror att du tolkar det så, precis på samma sätt som vi trodde att kvinnorna pratade klart mest när det visade sig att vi pratade knappt 40% av tiden. Man är så van vid att det är på ett sätt - att kvinnor till exempel inte syns och hörs så mycket, så när de plötsligt syns och hörs lika mycket som männen verkar de som att de tagit över.
    Förstår inte vad du menar. Jag är chef för min avdelning och jag har order av min chef att se till att kvinnorna får helt enkelt mer plats än männen. Jag ska aktivt se till och göra det så. 

    Vi har ett påslag på kvinnornas lön så att de hela tiden ska ligga lite över männens. 

    Jag ska aktivt se till att om en kvinna ger ett förslag så ska jag oftare gå på det beslutet.

    Vid t.ex. julledigheter som vi är nu så kommer jag aktivt att neka vissa män sin ledighet då det behövs personal men kvinnorna önskemål ska prioriteras först. 

    Allt detta hemligt så klart för de anställda. Men det ser bra ut för min chef och när han ska rapportera uppåt, då kan han skryta med hur bra avdelningen fungerar med avseende på jämställdhet. När de t.ex. tar fram lönesiffrorna så får han varje år beröm osv. Han får vad jag tror rejält lönepåslag för att han skött avdelningen "så bra" och då blir det väldigt motiverat att fortsätta salta upp kvinnorna. 
  • Anonym (C)
    BCH52 skrev 2014-12-18 14:30:56 följande:

    Någon fler än jag som inte riktigt tror på denna verklighetsbeskrivning?


    Precis min tanke!
  • Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2014-12-18 15:18:46 följande:
    Precis min tanke!
    Helt ok att tänka så. Det kan inte jag styra. 

    Men oavsett vad man tänker så sitter jag fast i problemet. Har funderat på att säga upp mig för att det går inte jobba med sådana premisser. Jag tror på jämställdhet men inte på det här sättet. 
Svar på tråden Kvinnor särbehandlas på arbetet