• Ambulansliv

    När var du en hjälte senast?

    Är tydligen en vardags hjälte så fort jag går till jobbet. Säger dom på tv i varjefall. 

  • Ambulansliv

    Är tydligen en vardags hjälte så fort jag går till jobbet. Säger dom på tv i varjefall. 

  • Ambulansliv

    Är tydligen en vardags hjälte så fort jag går till jobbet. Säger dom på tv i varjefall. 

  • Ambulansliv
    Molly1 skrev 2014-12-20 23:14:21 följande:

    Trist attityd, "Aniiee". Det är härligt att läsa lite positiva berättelser för en gångs skull. Och varför ska man inte kunna få känna sig lite stolt om man gjort något bra? Det här är ju ett perfekt forum för detta.


    Äsch då, hon är bara lite bitter för att hon har 37 gäster på jul, stukad fot och cancer på det...
  • Ambulansliv
    Aniiee skrev 2014-12-20 23:29:38 följande:
    Jag har absolut inte något emot att folk berättar om bra saker de gör i vardagssammanhang. Det är ordet "hjälte" i sammanhanget jag vänder mig emot. Jag var i veckan på ett härbärge och lagade julmat åt hemlösa. Det var roligt, god stämning, alla var glada och visst, de ansåg säkert att jag gjorde en god gärning. Men någon hjälte är jag INTE.
    Nä, det är du inte. Men hade du slängt dig i en iskall sjö och dragit upp ett barn som höll på att drunkna, då hade du varit en hjälte. 
  • Ambulansliv
    Aniiee skrev 2014-12-20 23:41:45 följande:
    Det tycker inte jag. Hade jag gjort det hade jag gjort min plikt, inte varit en hjälte. Men det är vad jag tycker......
    Och vilken lag lyder den plikten under?
  • Ambulansliv

    Var går gränsen för plikten i vardagen då?

  • Ambulansliv
    Ann Cistrus skrev 2014-12-21 12:39:16 följande:
    Den moraliska?
    Var står den nedskriven?
  • Ambulansliv
    lövet2 skrev 2014-12-21 12:46:02 följande:

    För mig känns det nog som att jag själv skulle vara i fara för att jag skulle kunna känna mig som en hjälte. Men om jag tar den senaste gången då jag var nöjd med mig själv för att jag gjort en bra insats för någon, så måste det ha varit då vi åkte förbi en bil som låg upp och ned i diket och just farit av vägen. Det var inte så mycket jag gjorde mer än att ge bort en filt och hålla sällskap i väntan på ambulansen, men kvinnan i fråga behövde just det just då.


    Just att man själv är i fara för att rädda/hjälpa nån annan tycker jag kan vara en bra grunddefinition på hjälte.
  • Ambulansliv
    Ann Cistrus skrev 2014-12-21 13:43:02 följande:
    Måste den stå nedskriven för att "gälla"? 

    Om du står på strandkanten och ser ett barn hålla på och drunkna ute i vattnet, vilket är då den normala reaktionen: 

    1. Kasta sig i vattnet och försöka hjälpa barnet
    2. Stå kvar och göra ingenting

    ?
    Ja vad är det normala för en ung vältränad människa, för en rullstolsbunden, för nån som inte kan simma, för en mamma med två egna småbarn brevid sig?
  • Ambulansliv
    Ann Cistrus skrev 2014-12-21 13:48:33 följande:
    Nu lägger du in en massa detaljer som inte var underförstådda. Det finns väl alltid speciella omständigheter som skulle kunna innebära att man inte kan kasta sig i vattnet (handikapp, spädbarn i bärsele, icke simkunnig osv). 

    Det jag diskuterar är en vuxen, simkunnig människa utan ytte eller inre hinder till att hjälpa till. Bortsett från hinder i attiyden då... 
    Hur vet du att jag är vuxen, simkunnig utan yttre eller inre hinder? Egentligen? Du ställde frågan till mig, men diskussionen gäller ordet hjälte och vad som läggs i det begreppet. 
  • Ambulansliv
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-21 15:59:43 följande:
    Är plikt detsamma som en tvingande lag?
    Kan det vara. 
  • Ambulansliv
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-21 16:02:35 följande:
    Det kan vara väldigt mycket mer också. En moralisk plikt, en självpåtagen plikt, en naturalistisk plikt.
    Precis, OCKSÅ, men eftersom det var Aniee som gjorde jämförelser är det henne jag får, som vanligt, inget svar.
  • Ambulansliv
    Ann Cistrus skrev 2014-12-21 18:41:25 följande:
    Om du är det din signatur skvallrar om så hoppas jag sannerligen att du är all of the above... 
    Vad är det för svar? Mao, du har inget svar och dristar dig till att göra narr av mig istället. Visar mer på vem du är, än VAD jag är
  • Ambulansliv
    Ann Cistrus skrev 2014-12-21 20:45:03 följande:
    Men du frågar ju hur jag kan veta att du är simkunnig, vuxen, icke handikappad osv. Eftersom du (väl?)utger dig för att arbeta inom ambulansväsendet tyckte jag att det var en märklig fråga. Dessutom tyckte jag att det verkade som om du antydde att en plikt behöver vara skriven för att gälla, att man inte är förbunden att hjälpa ett drunknande barn om det inte är lag på det. Min invändning till det var att det i mitt tycke finns en moralisk plikt att hjälpa till och det var då du började svamla om handikapp och så vidare. Jag förutsatte att det var underförstått att denna plikten inte gäller rullstolsburna personer... 
    För mig har plikt inte med saken att göra, om man ska anses som en hjälte eller inte. Andra påstod det och då ville jag att det skulle utvecklas. Men nån klarhet från det hållet fick jag inte, som vanligt. 
    Vad är det för fel i att dra saken längre. När man diskuterar ord och innbörden av det man skriver. Det går inte att skriva underförstått här för då blir det missförstått. Red ut begreppen utifrån olika synvinklar, är det inte det vi ska göra?

    För mig är en hjälte som sätter sig själv i andra hand för att rädda någon annan. 
  • Ambulansliv
    Anonym (Trist) skrev 2014-12-21 21:04:34 följande:

    Tråkigt att det blir tjafs om definitionen av ordet "hjälte". Låt tråden heta "När gjorde du en god gärning senast" istället då.....

    Själv sprang jag ut på en trafikerad väg, stoppade bilar och orsakade bilkö för att rädda en ngt förvirrad iller, som troligtvis rumlat runt under en bil. Den var dock inte var så positivt inställd till mitt ingripande...


    Men nu heter den inte "när gjorde du en god gärning" utan just hjälte. Då tycker då jag det är intressant att diskutera vad hjältebegreppet innebär för andra. Vad är det för fel med det?
  • Ambulansliv
    Ann Cistrus skrev 2014-12-21 21:00:12 följande:
    Nä det är inte fel att dra diskussionen längre och att vända och vrida på saken. Det är väl det du och jag gör nu, t.ex? Jag tycker inte att man är en hjälte om man gör en sak som är självklar, t.ex. hjälper till om man ser en trafikolycka. Man kan ju också diskutera vad som är att säta sig själv i andra hand. Det betyder säkert olika saker för olika människor. 
    Det innebär helt säkert olika saker då man har olika förutsättningar. Själv tänker jag mer på att man utsätter sig själv för fara. Och om det är fara beror ju på ens förutsättningar.
  • Ambulansliv
    Anonym (Trist) skrev 2014-12-23 16:06:55 följande:

    Hur stor fara måste man utsätta sig för då? Var jag en hjälte igår när jag hjälpte en gammal alkis upp på fötter, när han ramlat utanför Systembolaget? Jag har just opererat knät och går på kryckor. Jag hade ju kunnat ramla och skada mig ytterligare...

    Eller är det "med fara för eget liv" som gör att man blir hjälte.

    Anonym (L) tycker jag är en hjälte som gjorde HLR, det var ju inte fara för (L)'s liv, men en hjälte är han/hon ändå i min värld!


    Nope, det var ingen hjälteinsats nån av dom. Tycker jag. För mig handlar det mer om att man utsätter sig för stor fara. Riskerar att skadas svårt eller tom dö om det vill sig illa. Ja, i det närmaste göra dumstridiga saker. Men det ska ju också innebära att det man gör är livsavgörande för andra. 
Svar på tråden När var du en hjälte senast?