• Anonym (Ninni)

    när blev ni gravida tillslut?

    Hejsan, som rubriken lyder - när blev ni gravida tillslut? Hur länge tog det?
    Hur lång tid tog det för er som har gjort fertilitets utredning och utredningen visade att inget är fysiskt fel på dig och din partner?
    Vad gjordes?

    Vi har snart försökt i två år utan att ha blivit gravida. Gjort utredningar och hans simmare är starka och jag har regelbunden mens och ÄL. Haft cystor för åtta år sen (choklad cystor) på äggledarna och livmoders väggen. och en myom inuti livmodern som togs ut för två år sen snart.

    Vi har inga barn sen tidigare. Slutade med ÄL stickorna för det bidrog en enorm stress för oss. Vi är 25 och 26 år.

    Börjar bli trött på att inte kunna bli gravid trots att utredningarna visar att det inte är något fysiskt fel på oss.

    Någon som har en solskens historia eller råd?

  • Svar på tråden när blev ni gravida tillslut?
  • Anonym ((1 år))

    Från att jag slutade ta p-piller tills jag var gravid tog det ganska exakt ett år. Vi hade dock påbörjat utredning några månader tidigare för att jag kände att det tog psykiskt på mig att inte veta huruvida det var något fel eller inte på mig. Så jag hade gjort en första undersökning med huruvida jag hade ÄL eller inte och min man hade lämnat sitt första spermieprov. Vi hade planerat in spolning av äggledarna längre fram som jag sen aldrig gjorde eftersom det inte behövdes. Jag vet inte om det var så men helt plötsligt blev vi gravida (och den månaden hade vi inte ens prickat in ÄL med stickor och allt) och jag misstänker att det berodde på att vi helt plötsligt struntade i planering (planerat sex är inte roligt flera månader i rad), struntade i stickor och jag visste att det inte var något fel på mig och jag hade mycket annat att tänka på den månaden så jag hade inte tid att fundera. Men kanske hade det funkat även om vi inte påbörjat utredningen men för min del var det skönt att veta att det borde fungera.

  • Anonym (Hjärtat)

    Har du fått göra någon spolning av äggledare? Det är det enda jag kan komma på om ni gjort alla andra prover/undersökningar. Annars borde ni väl då remiss vidare?

    Hur är din cykel och lutealfas? Även om du har äl kan det behövas hjälp på traven?

    Vi försökte 2 år och blev gravida 2 gånger men resulterade i 2 mf/ma. Fick sedan pergotime för man kom på att trots att jag på alla prover och alla äl stickor haft utslag för äl så behövde jag ändå en boost då min cykel var lite lång och knepig. Brukade ha äl på dag 18-26 någon gång och för kort lutealfas. Detta hjälpte för oss och nu väntar vi vårt barn vilken dag som helst.

  • Anonym (Mian)
    Anonym ((1 år)) skrev 2014-12-19 15:03:08 följande:

    Från att jag slutade ta p-piller tills jag var gravid tog det ganska exakt ett år. Vi hade dock påbörjat utredning några månader tidigare för att jag kände att det tog psykiskt på mig att inte veta huruvida det var något fel eller inte på mig. Så jag hade gjort en första undersökning med huruvida jag hade ÄL eller inte och min man hade lämnat sitt första spermieprov. Vi hade planerat in spolning av äggledarna längre fram som jag sen aldrig gjorde eftersom det inte behövdes. Jag vet inte om det var så men helt plötsligt blev vi gravida (och den månaden hade vi inte ens prickat in ÄL med stickor och allt) och jag misstänker att det berodde på att vi helt plötsligt struntade i planering (planerat sex är inte roligt flera månader i rad), struntade i stickor och jag visste att det inte var något fel på mig och jag hade mycket annat att tänka på den månaden så jag hade inte tid att fundera. Men kanske hade det funkat även om vi inte påbörjat utredningen men för min del var det skönt att veta att det borde fungera.


    Åh, hur bar du dig åt för att få utredning innan ett års försök? Här räknas ett år som helt normalt?
  • honeybaby

    Från att vi började försöka tills vårt hjärta kommer nästa år har det gått nästan 5 år. Försökte två år själva först, sedan behandling; först med tabletter och sedan sprutor för att till sist göra ett ivf som lyckades på första försöket :)
    Om ni inte har påbörjat någon behandling så gör det så snart som möjligt, för det kan ta tid.

  • hemligönskan

    Det tog ungefär 3 år för oss.

    Vi hade precis bokat in oss för att starta utredning för varför inget hände, och månaden innan vi skulle på första mötet så plussade jag! :) sitter här i v15 nu =)

  • Anonym ((1 år))
    Anonym (Mian) skrev 2014-12-19 15:10:46 följande:
    Åh, hur bar du dig åt för att få utredning innan ett års försök? Här räknas ett år som helt normalt?
    Jag sa att jag försökt i ungefär 1 år (var 10 mån) men de kan ju inte kolla det heller. Hade fått rådet av en som försökt i 4 år innan de väl lyckades med en IVF att t o m säga att jag hållit på i ett och ett halvt men jag föredrog att säga ungefär 1 år. Med tanke på hur alla undersökningar ändå fördröjdes (vaginal plus blodprov för att se om ÄL inträffade var i början men att få en remiss på spermierna var inte förrän besöket efter det (ytterligare en månad från första träffen) och spolningen ville de inte ta förrän efter sommaren i september nån gång (då var sista mötet i juni) och sen skulle väl nästa del ta ytterligare lite tid, och IVF gick (hos dem) inte ut på remiss förrän man varit hos dem på undersökning i 1 år, så är jag glad att jag tog kontakt med dem tidigare även om jag mycket väl kunde ha väntat de sista två månaderna (fast då haft problem att få tid pga semestrar osv)
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Hjärtat) skrev 2014-12-19 15:08:06 följande:

    Har du fått göra någon spolning av äggledare? Det är det enda jag kan komma på om ni gjort alla andra prover/undersökningar. Annars borde ni väl då remiss vidare?

    Hur är din cykel och lutealfas? Även om du har äl kan det behövas hjälp på traven?

    Vi försökte 2 år och blev gravida 2 gånger men resulterade i 2 mf/ma. Fick sedan pergotime för man kom på att trots att jag på alla prover och alla äl stickor haft utslag för äl så behövde jag ändå en boost då min cykel var lite lång och knepig. Brukade ha äl på dag 18-26 någon gång och för kort lutealfas. Detta hjälpte för oss och nu väntar vi vårt barn vilken dag som helst.


    Ingen spolning då dom tyckte allt såg bra ut och vi är unga och vi skulle försöka utan stress och bara ha sex för att det är skönt. Men det är svårt när alla i sin omgivning får/har barn.

    Min menscykel är 29 dagar, blöder i princip 8 dagar. Men förra mensen så blödde jag sex dagar slutade blöda sjätte dagen, började blöda sjunde dagen och slutade blöda åttonde dagen. Har rejäla ÄL symptom sen jag gick ner mer i vikt. Har bokat gyn kontroll i början av januari igen och kommer då ta upp frågan om spolning och hur vi ska gå vidare härifrån :)

    Lufasen är jag osäker på och kan inte räkna ut det som dom gjorde :|
  • Anonym (Hjärtat)

    För att ta reda på ägglossningsdagen så använde jag äl stickor under några cykler och antecknade i en fertilitets app vilken dag den inträffade. Antecknade alla mensdagar och kunde på så sätt se lutealfasen.

  • Anonym (Ninni)

    Har tre olika mens appar men ägglossnings räkningen där verkar inte vara rätt. Och stickorna blir bara en jävla stress :/

  • Anonym (meoo)

    Började knapra pergotime januari 2014

    10 kurer ! Ägglossning på 5 kurer. Blev gravid november 2015 dubbeldos pergotime " + ovitrelle . slutade i MF

  • Anonym (G)

    Det tog sex år från att jag kastade p-pillren. Vi gjorde en fullständig utredning och en misslyckad insemination innan det tog sig på första IVF-försöket. Är i vecka 19 nu.

  • Anonym (3 år)

    Det tog oss 3,1/2  år att få vår guldklimp . Varav 1 missfall och en misslyckad ruvning . Utredningen gick snabbt efter 6 månader . Vi hade tur och fick hjälp ganska snabbt . Men vi fick köra många kurer pergotime . Men de alla misslyckades . Vi var klassades oförklarligt barnlösa då vi båda fungerade klockrent . Vi hade ju också haft ett missfall bakom oss v 8 . 

    Men efter första omgången med sprutor plockades 9 ägg ut . 6 st befruktades , En av de sattes in efter 2 dagar . Dock misslyckades det försöket . Men de fortsatte att odla 3 av äggen i 5 dagar (blastocyster) . . De tinade ned äggen och enbart 1 av dem klarade nedfrysningen , 

    Det tog ett år innan jag kunde få en chans att sätta in ägget eftersom de ville sätta in ägget i en naturlig cykel . Men eftersom jag är klockren med min ägglossning på helger så fick de efter ca 8 månader bestämma sig för att göra det i en planerad cykel . Jag fick en massa mediciner att trycka i mig . Men m2 dagar efter min födelsedag så skulle det ske . Jag var livrädd hela dagen att de skulle ringa och säga att min lilla eskimå inte skulle klara upptiningen . Men vi fick inte det samtalet . Utan kl 10:00 sattes han han . Sedan 8 månader kom han . Han hade bråttom och kom 4 veckor förtidigt . Men han var väl värd att vänta på . Men under tiden vi höll på att skapa honom kändes det till och från riktigt jäkligt när andra kom med sina glädjebesked . Men jag inte blev med barn . Alla dumma råd man fick . 
    Ta det lugnt slappna av , tänk inte på det . 

    Det var det enda jag tänkte på . NU är jag överlycklig . Nu är jag 38 år år och gukdklimpen är 1 år . 

  • Liljavit

    Tog mig 2,5 år att bli gravid på naturlig väg.( hade precis blivit uppsatt på väntelista för ivf, som jag aldrig behövde göra)... Jag hade också opererat bort cystor ( på båda äggstockarna och hade möjligtvis bara fri passage i ena äggledaren)... Var 28 när jag blev gravid och har nu två barn på naturlig väg!

    En solskenshistoria som du efterlyste! ; )

Svar på tråden när blev ni gravida tillslut?