• Anonym (Bortglömd)

    Besviken på min mamma

    Min mamma glömde bort min födelsedag.. Jag gick och väntade varje dag på att hon skulle komma på det och höra av sig. Efter fem dagars tystnad hörde jag av mig själv och frågade om det inte var något hon hade glömt. Efter flera sekunders tystnad började hon skratta och sa att hon inte har något svar på varför hon missat min födelsedag.. Jag blev inte direkt gladare av denna respons utan blev ännu mer ledsen och sa att jag inte vill prata just nu.

    Hur hade ni reagerat? Har planerat att åka dit över jul men nu känns det inte som jag vill göra det. Om hon inte hör av sig kommer jag helt enkelt ställa in det.

  • Svar på tråden Besviken på min mamma
  • BCH52

    Men kära TS, så är det att vara människa. Vi glömmer alla saker ibland, även sådant som är viktigt för andra. Jag är övertygad att även du har glömt saker.

    Även vi mammor är människor med alla dess brister. Häng inte upp dig på det här, åk hem till jul som du planerat. Din mamma vet säkert inte att du blev ledsen (vi mammor kan inte läsa tankar, även om det verkar vara ett krav på oss).

    Om det känns viktigt för dig, ring själv upp berätta att du blev sårad över hennes reaktion. Men helst, släpp det och gå vidare. Det finns viktigare saker att ta tag i här i världen.

  • MallaL

    Om man som mamma glömmer bort sitt barns födelsedag bör man verkligen fundera över varför och be ordentligt om ursäkt, inte skratta år det. Jag förstår att du blev ledsen om det är så att hon brukar komma ihåg födelsedagar. Om detta är något nytt att hon börjat bli glömsk kanske man kan fundera på om hon inte mår bra, har det stressigt, demens?

  • Anonym (Yllet)

    Att glömma kan väl hända, men om någon (vän, barn, svärmor)  ringer upp och undrar om jag inte har glömt nåt och jag brukar gratulera så SKRATTAR man väl inte åt dem i alla fall?

    Det var taffligt beteende tycker jag.

    Men kanske inte värt att tjura i ett år för, trots allt. Är det första gången så får du nog tänka att en gång är ingen gång.

  • Anonym (Bortglömd)

    Jo, hon vet att jag blev ledsen, jag började gråta i telefon. Väntar på att hon ska höra av sig, men gör hon inte det åker jag inte dit. Det finns en lång förhistoria till det här, därav mina tårar. För mig var det ytterligare ett bevis på att hon inte älskar mig.

  • Anonym (Bortglömd)
    MallaL skrev 2014-12-21 09:06:31 följande:

    Om man som mamma glömmer bort sitt barns födelsedag bör man verkligen fundera över varför och be ordentligt om ursäkt, inte skratta år det. Jag förstår att du blev ledsen om det är så att hon brukar komma ihåg födelsedagar. Om detta är något nytt att hon börjat bli glömsk kanske man kan fundera på om hon inte mår bra, har det stressigt, demens?


    Tack, så känner jag också.
  • Anonym (Bortglömd)
    Anonym (Yllet) skrev 2014-12-21 09:35:48 följande:

    Att glömma kan väl hända, men om någon (vän, barn, svärmor)  ringer upp och undrar om jag inte har glömt nåt och jag brukar gratulera så SKRATTAR man väl inte åt dem i alla fall?

    Det var taffligt beteende tycker jag.

    Men kanske inte värt att tjura i ett år för, trots allt. Är det första gången så får du nog tänka att en gång är ingen gång.


    Tack du. {#emotions_dlg.flower} 
  • isabellab

    Jösses! Jag hade blivit jätteledsen!!

    Klart man hade blivit besviken, och framförallt på reaktionen hon gav. Usch!

  • BCH52
    Anonym (Bortglömd) skrev 2014-12-21 09:37:48 följande:

    Jo, hon vet att jag blev ledsen, jag började gråta i telefon. Väntar på att hon ska höra av sig, men gör hon inte det åker jag inte dit. Det finns en lång förhistoria till det här, därav mina tårar. För mig var det ytterligare ett bevis på att hon inte älskar mig.


    Då är det ju en längre historia i detta, något som är det egentliga problemet. Att du inte fick grattis och att hon skrattade bekräftar för dig bara hennes tidigare beteende.

    Man kan inte förändra någon annan, man måste ibland inse att såhär blev min barndom, såhär är min mamma för att sedan gå vidare med sitt liv. Man måste sluta förvänta sig att få den mamma man önskat att man haft.

    Ett sätt att ta tag i det för egen del kan vara att ta reda på mammas barndom, uppväxt, föräldrar. Inte för att hitta ursäkter utan för att se förklaringar och kunna se mönster. Allt för din egen skull så att du inte riskerar att upprepa mönstret, för att undkomma det "sociala arvet".

    Lycka till
  • Mandel
    Anonym (Bortglömd) skrev 2014-12-21 09:37:48 följande:

    Jo, hon vet att jag blev ledsen, jag började gråta i telefon. Väntar på att hon ska höra av sig, men gör hon inte det åker jag inte dit. Det finns en lång förhistoria till det här, därav mina tårar. För mig var det ytterligare ett bevis på att hon inte älskar mig.


    Förstår att det är mer bakom än en enda missad födelsedag. 
    Förstår att det känns hårt och att du blivit sårad/besviken.

    Lever själv med att man ska minsann inte älta det förgångna, men när samma saker upprepar sig år ut och år in är det svårt att inte vara långsint och minnas alla de gånger man genom åren blivit sårad och besviken.
    Någon gång får man liksom nog av att vara trampad på...

    Hoppas att du kan se glädjen i något annat i ditt liv och sök hjälp för att gå vidare med eller utan din mamma i ditt liv.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Bortglömd)
    BCH52 skrev 2014-12-21 10:32:07 följande:
    Då är det ju en längre historia i detta, något som är det egentliga problemet. Att du inte fick grattis och att hon skrattade bekräftar för dig bara hennes tidigare beteende.

    Man kan inte förändra någon annan, man måste ibland inse att såhär blev min barndom, såhär är min mamma för att sedan gå vidare med sitt liv. Man måste sluta förvänta sig att få den mamma man önskat att man haft.

    Ett sätt att ta tag i det för egen del kan vara att ta reda på mammas barndom, uppväxt, föräldrar. Inte för att hitta ursäkter utan för att se förklaringar och kunna se mönster. Allt för din egen skull så att du inte riskerar att upprepa mönstret, för att undkomma det "sociala arvet".

    Lycka till
    Ja, jag har själv kommit till den insikten. Att jag måste acceptera situationen, att det inte är mitt fel. Jag trodde faktiskt jag redan hade gjort det men min starka reaktion visar att så inte är fallet. Så det är något jag får jobba på. Tack!
  • Anonym (Bortglömd)
    Mandel skrev 2014-12-21 10:42:01 följande:
    Förstår att det är mer bakom än en enda missad födelsedag. 
    Förstår att det känns hårt och att du blivit sårad/besviken.

    Lever själv med att man ska minsann inte älta det förgångna, men när samma saker upprepar sig år ut och år in är det svårt att inte vara långsint och minnas alla de gånger man genom åren blivit sårad och besviken.
    Någon gång får man liksom nog av att vara trampad på...

    Hoppas att du kan se glädjen i något annat i ditt liv och sök hjälp för att gå vidare med eller utan din mamma i ditt liv.
    Känner igen mig i vartenda ord. Ja, tiden får utvisa hur det blir, jag vill inte utsätta mig för fler besvikelser, detta blev droppen. Tack för stödet och lycka till själv!
  • BCH52
    Anonym (Bortglömd) skrev 2014-12-21 10:56:54 följande:

    Ja, jag har själv kommit till den insikten. Att jag måste acceptera situationen, att det inte är mitt fel. Jag trodde faktiskt jag redan hade gjort det men min starka reaktion visar att så inte är fallet. Så det är något jag får jobba på. Tack!


    Ja, sånt där tar tid och man råkar ut för bakslag. Det blir ofta en sårbar punkt kvar då det gör ont, igen! Man får ha terapisamtal med sig själv igen och igen.
  • Lavish

    Beror väl helt om det finns en hel historia bakom att du känner dig oälskad av henne, i så fall förstår jag att det tog hårt.

    Om det var en engångsgrej från en annars kärleksfull och uppmärksam mamma är det inget att ta så illa upp över tycker jag. 

  • fluu

    Det kvittar hur gammal man är... Jag hade också blivit ledsen och besviken. Hade min mamma(eller pappa för den delen) befunnit sig i någon slags kris är det ju en sak, men annars bör man komma ihåg sitt eget barns födelsedag...


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Besviken på min mamma