Inlägg från: Ebbagr |Visa alla inlägg
  • Ebbagr

    jag 16 år skaffa hund

    IsDimma skrev 2014-12-22 17:48:02 följande:

    Det är inte ens säkert att du får en hund som klarar av att vara ensam.

    Mina föräldrar har haft fem hundar under dom senaste 30 åren. Tre av dom har klarat av att vara själva i hundgård eller hemma några timmar. En har inte klarat av att vara själv alls. Och den dom har nu klarar sig en halvtimme kanske men är väldigt olycklig av att lämnas själv hemma. Klarar sig däremot i bilen (när det är lagom varmt) en längre stund, kanske upp mot en timme.

    Vad har du för plan om du får en sån hund som inte fixar att vara själv även fast du ensamtränat den?


    Aa det kan hända men jag ska göra allt för att se till att det inte händer, våran hund vi hade hade INGA som helst bekymmer att vara själv.

    jag vet inte ärligt talat, jag kommer ju arbeta hårt för att få den att klara sig själv
  • Ebbagr
    Hundbloggerskan skrev 2015-01-11 12:41:33 följande:

    Har inte läst några följdkommentarer men tänkte ändå svara lite.
    Jag fick min första helt egna hund när jag var 14år. En Schäfer/Kungspudel/Jämthund korsning, alltså en väldigt krävande hund, mycket mer krävande än den du vill ha. Jag har däremot aldrig betalat det viktigaste för henne såsom mat och försäkring, veterinär osv. Utan jag har köpt sakerna till henne, såsom koppel, matskålar osv. Första två åren hade jag min mamma till hjälp, hon gick ut med henne morgonrundan och cyklade hem på lunchen (då jag inte hade möjlighet till det) första året. Men efter det har jag tagit henne allt själv.
    Men somsagt, jag har inte stått för de största kostnaderna. Och för kostnaderna på henne hade studiebidraget/barnbidraget inte räckt långt. Hon har bara 2014 varit inne hos veterinären för 16 000kr (kvalsterallergi samt magkatarr) och går på ca 1200kr i månaden för mat och försäkring. Det är inget jag hade kunnat betala själv.
    Sen fick jag en till hund när jag var 16år, och nu har jag en till. Så jag har tre hundar i nuläget och jag är snart 18år (mars). Jag har allt ansvar för dem, men min pappa betalar maten och försäkringen samt ev. veterinärkostnader. Så jag står bara för t.ex träningar och koppel osv. det billiga alltså.

    Så jag tror säkert att du kan ta hand om hunden, men det är det ekonomiska jag tvekar på. Har du råd att lägga ca 300-400 (vet inte vad en så liten kostar) i mat varje månad, en gång om året vaccinera (400-600kr beroende på vilken vaccinering), åka in akut för något som går på 3000kr?? Det är många "akuta" kostnader man inte kan förbereda sig för som hundägare. Och jag kan ärligt säga att utan mina föräldrar hade jag inte kunnat ha hund, jag hade inte haft råd.
    Så jag skulle vilja att du tar ett snack med dina föräldrar om hur ni ska göra med det du inte har råd med. För tro mig, du lär vilja ha kläder, du lär vilja ha smink osv. Jag vet själv hur det är, jag vill ha mkt. Men vintertäcken för 800kr och godis tar alla pengarna och de är slut innan man fått dem. Jag har kunnat vara ute och festat 4ggr på 4 ÅR! Däremot så har jag hela familjen som är hundintresserad, så jag har nästan alltid hundpassning om det skulle behövas. Och min tränare skulle kunna passa dem också om det är akut. Men jag har varit utomlands 1 gång (tyskland) på 4år, och det längsta jag lämnat någon av mina hundar är 3 nätter... Och tro mig, jag har större separationsångest än hundarna när jag är ifrån dem. Så det är inte det att man inte har tid under dagen, eller så. Utan det är om man har råd, och tid och framförallt viljan att ha hund i kanske 10-15år framåt! När du börjar jobba, har du tid för hunden då? Är du beredd på att göra allt i din makt för att aktivera hunden när du får barn? Kasta ut nån kille för att han är allergisk? Det är mycket man uppoffrar men det är helt klart värt det!
    Så lycka till! Men ta ett snack med föräldrarna om kostnader du inte kommer kunna stå för (iallafall inte direkt, du kanske kan låna de pengarna av dem?) Lycka till iallafall!


    Kul :D Mina föräldrar är självklart medvetna att dem kommer behöva lägga ut för akuta veterinär besök då jag inte kommer ha den summan då. Så detta med ekonomin hjälper dem självklart till med. Även om dem hade sagt att dem inte skulle hjälpa så är dem ju tvungen om hunden tex bryter benet och jag inte har pengar då. Min familj är också djurintresserade mest pappa. Han är inte lika positiv till detta med att jag ska skaffa hund som mamma är men det är för att han tror jag inte kommer kunna ta hand om hunden, han är världens djurmänniska och är nästan lika mycket förälskad i hundar som jag är men jag vet att han ger med sig. mina föräldrar är skilda så hunden kommer ha två hem. Men somsagt detta med ekonomin hjälper dem till med. Mamma sa också för någon dag sen att hon tycker jag ska fokusera på skolan endast och inte söka jobb då hon helldre skjuter till med pengar om jag är duktig i skolan men jag tror inte hon vet hur mycket hon lär behöva skjuta till så jag ska söka ett jobb nu fram tills maj då jag får min lilla tös. Men vad roligt att höra att du också fått hund i ganska så tidig ålder och att du idag har 3 hundar. Jag kommer också inom snar framtid skaffa fler men jag tror jag nöjer mig med en tills jag i alla fall gått ut skolan! :D
  • Ebbagr
    Malinka3 skrev 2015-01-13 17:17:00 följande:
    Finns ju nästan alltid något bättre alternativ än de man själv lever efter. Så länge man aktiverar hunden när man är hemma ser jag inget problem.
    Aaa så tänker jag också! Min hund kommer inte bli illa behandlad,den kommer inte vara olycklig, jag kommer offra själ för min hund. Jag kommer göra allt jag kan för att se till att hunden mår super hela tiden. Och det här med att jag är i skolan, de flesta jobbar 8h per dag, en hund ska vanligtvist inte vara själv så länge per dag men jag kommer lösa det. När pappa jobbar eftermiddag åker han på jobbet vid 2 tiden och jag kommer hem 3 då är hunden ensam 1h. Sen kommer det komma dagar då hunden kommer få vara ensam längre själv men det är något jag vill att min hund ska klara av för det är vad min förra hund klarade av, och han kan jag säga var en av dem lyckligaste hundarna! Ingen här känner mig men om ni hade gjort det hade ni också insett att jag kommer klara detta galant och min hund kommer få leva lyckligt i alla sina dagar! 
  • Ebbagr
    Gizmo skrev 2014-12-22 19:41:56 följande:
    "Kan lova er att hunden kommer behandlas som en prins eller princessa som alltid kommer först!"

    En hund ska behandlas som en hund och inte som en prins/prinsessa! 
    Vad är det för fel att behandla hunden som en prinsessa? Inte en bortskämd en inte utan ska uppfostra den bra men hon kommer vara min prinsessa :)
  • Ebbagr
    dummahund skrev 2015-01-13 19:38:47 följande:

    Fan vad folk är negativa för att ts är ung. Finns inget i välden som säger att ts skulle vara dålig/opassande som hundägare bara för åldern och att hon går i gymnasiet. Nej ts om du känner att det är rätt för dig att skaffa hund gör det. Sedan att det kanske blir problem längre fram är sånt man får ta. Om det är något du vill och uppenbarligen brinner för säger jag kör på :D


    Finally någon som är lite positiv! Tack :D Aaaa det är rätt för mig det är jag 100 på, sköter jag detta på rätt sätt så ska det inte bli några problem! :)
  • Ebbagr
    Inofftjej skrev 2015-01-13 20:18:37 följande:
    Hade jag vetat bättre hade jag inte skaffat hund när jag var i TS ålder... Klart att åldern spelar roll i det här fallet?! Man är rätt tanklös i den åldern... Och vadå om det blir problem längre fram så är den hunden som får ta smällen.
    Rätt tanklös i åldern? nu drar du väl alla över en och samma kam? Jag är 16 år och det går inte en dag utan att jag tänker på allt kring hunden, ja jag är rädd att något ska hända, som att hunden blir påkörd,rymmer osv, jag är inte rädd att jag inte ska klara det för det vet jag att jag gör, och tro mig när jag säger att det inte går en enda sekund utan att jag tänker på detta. du kanske ångrar att du skaffade hund men min framtid är med hundar och den börjar nu till sommarn och det är jag överlycklig för för det är det jag vill
  • Ebbagr
    Josephine96 skrev 2015-01-13 19:21:12 följande:
    Och vad gör du om din pappa ändrar sitt jobbschema (vilket han förmodligen gör)? Och om bara några få år när du slutar skolan och flyttar hemifrån, hur vet du att någon kan ta hand om den då? Tänk om du hittar världens bästa pojk/flickvän som HATAR hundar? Visst, det kanske går galant som du säger. Du kanske får sambo med en gång och ni har det perfekta schemat. Men tänk om det inte blir så?
    Du är i en sån ålder då framtiden är så himla oviss. Det här är nog den ovissaste tiden i hela dit liv. Tro mig, jag tar snart studenten och de senaste åren har jag varit osäker på vad jag gör om ens en vecka. När du tar studenten om bara 2 år så kan vad som helst hända. Du kanske flyttar över halva jordklotet. Du kanske får heltidsjobb direkt och måste jobba 10+ timmar om dagen med en kvarts rast för att behålla det jobbet. Eller så sitter du hemma på soffan arbetslös i 5 år. Ingen vet och du kan inte planera sånt.

    Jag ska inte leka perfekt och klok. Alla hundägare jag känner lämnar sina hundar hemma ensamma i timmar  och rastar dem knappt. Men jag vet också att det får konsekvenser. De skäller, gör "olyckor" överallt och har noll hyfs. 
    Men snälla, du måste tänka mer långsiktigt. Jag har velat ha en hund så det nästan gör ont i hela mitt liv. Men jag skulle inte ha hjärtat att behöva sälja en hund som man älskat i kanske 2 år, eller se hunden man älskar se en som en främling eftersom de aldrig ser röken av en så de tyr sig till ens föräldrar istället. Då är det bättre att vänta.
    Varför ska jag behöva tänka så långt? Jag tar en hund nu och jag kommer ta hand om den så länge hon lever that's it. Ja jag kommer troligen flytta men då gör jag det så hunden kan följa med. Ja jag kanske skaffar jobb men jag tar inte jobbet om det innebär att jag måste lämna ifrån mig hunden. Och ja jag kanske skaffar en partner men om hen inte vill leva med hundar, eller är allergisk då får hen gå för jag brinner för hundar och min hund är min familj och jag skulle aldrig överge henne för något som ett jobb eller en partner.
     Aaa då  är dem antagligen inga bra hundskötare, jag skulle aldrig låta min hund gå olycklig.
    och nej jag vet inte vad som händer i framtiden men en sak är då säker att min hund är då med i den bilden i alla fall.
  • Ebbagr
    Josephine96 skrev 2014-12-25 22:36:24 följande:

    Alltså du kan ju inte tänka att du har tiden till det NU, utan en hund är ett ansvar i upp till kanske 15 år beroende på ras. Jag är inte mycket äldre än dig men trots att jag älskar hundar (djur överhuvudtaget) så har jag bestämt att vänta tills jag vet vad som sker när gymnasiet tar slut. Du har ingen aning vad du vill göra då. Några kompisar kanske vill dra med dig att jobba i australien ett år t.e.x, det är inte ovanligt. Eller så får du ett heljobb 5 mil från ditt hem och kan inte åka hem mitt på dagen. Vad gör du då med hunden? Nä jag tycker du ska vänta tills du har ett hum om du kommer sitta hemma arbetslös inom de kommande åren eller om du kommer ha ett heltidsjobb.Du kanske kan ha fosterhundar?


    Om några kompisar vill ha med mig till Australien får dem räkna bort mig för jag har min hund att ta hand om och hon kommer först. Varför ska jag vänta tills jag har ett hum tills jag vet exakt vad jag ska göra? Jag kanske sitter om 5 år och jobbar på ett bra jobb och tar en hund, mitt jobb kan ju ändras när som helst? då har jag väntat i 5 år för att sen vara tillbaka till ruta ett. Nej jag ser mig själv med hund i framtiden så är det. vad som kommer efter får visa sig då, en sak är då säker att jag lämnar ALDRIG ifrån mig hunden för ett jobb.
  • Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2014-12-22 19:21:11 följande:
    Det är ingen rättighet att ha hund och har man inte förutsättningarna att ta hand om en hund på bästa sätt får man helt enkelt vänta.
    Jag kan ta hand om en hund på bästa sätt :)
  • Ebbagr
    Malinka3 skrev 2015-01-13 21:59:05 följande:

    Jag tycker du verkar ansvarsfull och mogen. Man kan inte alltid vänta på att det ska bli "rätt" tid för livet är väldigt oförutsägbart. Lycka till och lär dig allt om positiv träning så kommer ni få mycket kul tillsammans.


    Tack! :)
  • Ebbagr
    Sephrenia89 skrev 2015-01-14 07:07:43 följande:

    Det enda är att man blir sjukt låst, har svårt att hitta boende pga min hund..

    Annars är det bara att köra - kissa lunch raster är ju jätte bra, onödigt med dagis om man kan närvara själv.


    Jo jag vet men jag vill bli låst med en hund ! :D
    :D
  • Ebbagr
    Hundbloggerskan skrev 2015-01-17 20:57:48 följande:

    Glömde att skriva med...
    Att både gå i skolan OCH jobba skulle jag absolut inte rekommendera om du ska ha hund. Du kommer INTE ha tid till hunden! Jag kanske inte ska säga något, jag har tre och går i skolan. Men i stortsett all min fritid går åt till hundarna! Jag har jäkligt bra kompisar som gärna sitter med på en träning eller hjälper till på något sätt för att kunna umgås med mig. Men det kan man inte garantera. Sen går jag en hundlinje, så jag har många träningskamrater. Men annars kan det bli väldigt ensamt i längden att ha hund, speciellt på gymnasiet och när man är yngre...

    Att ens "jobb" situation kan ändras hur som helst kan den göra närsomhelst i livet. Inte har det hindrat folk från att skaffa barn, hundar eller liknande. Enligt mig så säljer man inte en hund för att den inte passar jobbet, då tar man inte det jobbet. Man hade inte sålt ett barn för att man ville ha ett speciellt jobb. Och inga "barn är inte samma sak som en hund" skitet nu, för enligt mig så är mina hundar mina barn. Jag behandlar dem som "mina barn". Jag sover med dem, ger de mat och vatten, har kul med dem, de är på "dagis" när jag är i skolan (ett hundstall där man själv sköter sina egna hundar). Jag visar dem rätt och fel, och "vägleder" dem till de rätta "valen". Så ja, jag anser att mina hundar är mina barn.
    Och jag KOMMER att jobba med hundar, och då kommer jag kunna ha mina hundar. Har man hund, KAN man inte ta ett jobb där hunden hamnar i kläm så är det bara.
    Så bry dig inte om att du går på gymnasiet. Nu är lika bra tid som om 5år. Se bara till att dina föräldrar stöttar dig :)


    Tack så jätte mycket för ditt stöd. Jag kommer ABSOLUT INTE jobba samtidigt jag går i skola och har hund utan jag vill mer ha ett jobb nu innan jag skaffar hund och sen sluta när jag får hunden. Jag ville också så gärna gå en hund linje, naturbruks med inriktning hundar men det skulle innebära för mig att flytta 3h söderut och det gick bara inte så därför går jag idag en högskoleförberedande vilket jag ångrar men men. jag kommer också jobba med hundar i framtiden det är jag 100% säker på. Och ja Hundar är som ens barn, dem som inte inser det är inte ämnade för hund. Mina föräldrar stöttar mig jätte mycket, Mamma sa också förra veckan när jag nämnde att jag måste ha ett jobb medan jag går skola för att kunna ha råd, att jag såklart får ta från mina sparpengar, alltså som dem sparat åt mig för att ha råd med hunden, och det är en stor lättnad för visst jag hade kunnat spara upp till själva hundsumman men man behöver ju ganska mycket utöver det så det ekonomiska är inget problem, och båda mina föräldrar är stöttande + min stora syster. 
  • Ebbagr
    Hundbloggerskan skrev 2015-01-17 20:52:13 följande:

    Läste bara ditt följd inlägg på mitt.
    Men reagerade lite på att du skrev att de "måste ju betala om den skadar sig och jag inte har pengarna". Du skrev inte helt de orden, men ungefär så uppfattade jag det. Och skilda föräldrar? Mina är också skilda, vilket har gjort att de nästan försökt få den andra att betala för olika saker. Vilket kan bli ett problem även hos dig.
    Och det jag har märkt är att många tror att veterinärkostnader går på 1000kr gång... Jag åkte in med min ena hund för magkatarr för ca 5 veckor sedan. Det blev nästan 4000kr för 10 minuter på akuttid. Det är mer än vad "jag" kostar i månaden, min hyra (bor på internat) och mat i månaden är ungefär 4000kr... Har EN ensamstående (vet jag ju inte förstås om dina är) person råd med det, så ska den tjäna otroligt bra.
    Så se till att vara säker på att dina föräldrar kommer att betala! Men annars tycker jag att du borde köra på det!


    Mina föräldrar skulle aldrig bråka om vem som skulle betala. Min pappa tjänar hyffsat bra och vi har också endel sparpengar så det ekonomiska kommer alltid lösa sig. Vi hade en bichon havaneis förrut, asså det var hemma hos pappa och han fick patella luxation högsta grad i båda bakbenen och en operation skulle kosta ungefär 25.000 per ben, och han NEKADE aldrig på kostnaden på operationen utan skulle han bli frisk utav operationen skulle vi göra den utan tvekan, men det var stor chans att han inte skulle bli bättre och då skulle han få leva sina sista månader i plåga, kanske inte av smärta men att inte kunna använda hans bakben korrekt så vi tog beslutet att Dino ( hans namn) skulle få leva den sist tiden som vanligt, han fick smärtstillande utifall han skulle få utfall då skulle det ej göra ont. Pappa eller mamma skulle aldrig tveka på att betala om någonting hände mig eller min syster och dem kommer heller inte tveka på att betala för hunden för hen är också en familjemedlem. Det är inte och kommer inte vara ett problem, mina föräldrar har en super bra relation, vi firar fortfarande jul och sånt tillsammans och jag har aldrig hört dem ens tjaffsa så det kommer somsagt inte vara ett problem :D
  • Ebbagr
    Inteutanproblem skrev 2015-01-18 09:56:08 följande:

    Problemet som jag ser det är att ett sommarlov inte räcker. Du måste vara ledig längre än så, eller ha någon som kan vara dagmatte till valpen. 3 timmar är allt för lång tid att lämna en sådan liten ensam. Dessutom är det olagligt. Av egen erfarenhet kan jag säga att det tar tid att få dom trygga i att vara ensamma, och dom första månaderna får man som sagt inte lov att lämna dom ensamma i mer än väldigt korta stunder. En lag jag helhjärtat stödjer, för dom är inte mogna nog för att börja lämnas längre innan dom är runt 8-12månader. Och det tar tid att komma upp i 3 timmar, och det är inte ens säkert att det går. Vissa blir hemskt olyckliga av att lämnas ensamma och klarar aldrig av det.


    Just det är mitt största och nästan enda bekymmer. Men jag vet att det kommer lösa sig. Min pappa jobbar ofta förmiddag, vilket betyder att han börjar klockan 2, vilket betyder att hunden endast behöver vara ensam ca 1 h, han har också ledigveckor, min syster jobbar ofta kväll så jag och mamma är de enda som behöver vara iväg på dan. Jag vet att det kommer lösa sig i alla fall. Men det är tråkigt att jag ska behöva vara iväg så länge från min hund men första året så kommer den inte behöva vara ensam i en sån lång tid! :)
  • Ebbagr
    Inteutanproblem skrev 2015-01-18 23:04:24 följande:

    Ja jag håller med där, att det är just det som är det största bekymret egentligen. Vet man med sig att ekonomin håller och hund är ens största intresse i livet så fixar sig dom andra bitarna. Är man engagerad och intresserad löser man alla problem och tålamodsprövande perioder utan allt för många nya gråa hår :P just ensamhetsbiten brukar ju nästan vara den biten som är den svåraste att lösa om man inte kan jobba hemifrån/ får ta med sig valpen eller har nån som kan vara dagmatte/hemma. Själv har jag haft tur i oturen och på nått märkligt vis lyckats tajma arbetslöshet, flexibla arbetstider och (tyvärr) sjukskrivning alla dom gångerna vi har köpt en till hund. Sambon hade tur och kunde ha med sig sin hund på jobb. Totalt har vi 4:a stycken nu :)


    Aaa vi hade också tur med våran förra hund! Ojj 4 hundar, får jag vara nyfiken och fråga vad du har för raser? :)
  • Ebbagr
    Philanthropy skrev 2015-01-19 08:13:14 följande:

    Till er som rakt av jämför hundar med barn;

    Räddar ni er egen hund framför ett främmande barn i en liv eller död-situation där ni omöjligt kan rädda båda?

    Blev nyfiken...


    hemsk fråga på riktigt :o hade räddat båda :p
  • Ebbagr
    micromat skrev 2015-01-19 09:17:25 följande:

    Bara läst Ts..

    Du skulle kunna avvakta med en valp och ta en omplacering annars.. Nu finns det ju flera typer av omplaceringshundar.. Men tänker mig en hund som levt i en bra familj, fått uppfostran osv men som måste säljas pga sjukdom/separation osv.. Då får du en hund som kan klara sig själv, är lite mer självständig än en valp.

    Är det så att du har nära hem med håltimmar osv får du räkna med att gå hem och hålla hunden sällskap. En valp hinner bli 4-5 månader om du tar den i början av lovet och jag skulle inte lämna en sån liten plutt ensam länge..

    En vuxen hund är lättare än en valp på många plan, pma mig om du vill..


    Har funderat på det, men jag måste lära mig att uppfostra en valp och nu när jag har chansen och pengarna så vill jag ta den :)
  • Ebbagr
    Guldbarb skrev 2015-01-19 10:08:18 följande:
    Jag skaffade hund i slutet av 9'an i början av sommarlovet, för oss blev det aldrig några problem efter att lämna honom själv. Vi hade en som gick ut med honom under dagen. Men det låter ju väldigt bra när din pappa börjar först klockan 2 eftersom hunden blir ensam så kort tid.  Sedan är alla hundar olika, våran var lätt att få rumsren (han var rumsren direkt) och lätt att lämna ensam när han väl fått kläm på det men vissa är väldigt svåra att lämna själva men i såna lägen finns ju ofta hunddagis med.
    Philanthropy skrev 2015-01-19 08:13:14 följande:

    Till er som rakt av jämför hundar med barn;

    Räddar ni er egen hund framför ett främmande barn i en liv eller död-situation där ni omöjligt kan rädda båda?

    Blev nyfiken...


    Min hund står mig närmast, jag har ansvar för honom och det är troligen honom jag skulle rädda. Nu har jag aldrig varit i en sådan situation så exakt vad som faktiskt skulle hända då kan jag inte veta.
    Kul att det gått bra för dig! Jag hoppas det går lika bra för mig! :D
  • Ebbagr

    Folk tycker olika! för mig är en hund en familjemedlem som jag har ansvar för och som jag älskar! Bara för att en hund inte kan prata eller göra saker som människor gör så värderar jag inte hunden mindre! 

  • Ebbagr
    Philanthropy skrev 2015-01-19 09:04:25 följande:
    Men nu var det en omöjlighet. Så vem hade du räddat i detta scenariot?
    Min hund då det är min familjemedlem! det är bara inte " en hund" i mina ögon! Hade mått jätte dåligt för barnet och barnets familj men min familj går i första hand om jag måste välja! 
Svar på tråden jag 16 år skaffa hund