• Pezta

    nytt beteende hos min lilla son... eller början av trotsåldern?

    Hej!

    jag har en underbar liten son hemma på 19 månader. Han har alltid varit den lugna och snälla pojken med ett visst litet humör ibland, men vem har inte det?

    Det jag har upptäckt med honom nu under de 3 senaste dagarna är att han har börjat bli riktigt tok förbannad för ingenting!  ett exempel är t.ex om jag går fram till diskbänken i köket så blir han vansinnig, stampar, backar och skriker riktigt högt! och försöker gå iväg och vända sig om för att titta på mig. samma sak när han ska äta välling, han älskar välling! men han har kommit in i en fas där han vägrar ta flaskan om jag ger han den. har testat att ställa flaskan på bordet så han tar den själv. men ser han mig eller sin pappa så vägrar han ta den. detta utbrott kommer från småsaker. Så vi har gissat på att det är trotsåldern som smyger sig på? han har börjat bli mer klängig av sig så vi har gjort extra närhet till honom. han sover alltid själv och har somnat direkt i sin egen säng efter vällingen. men nu har vi börjat få honom att somna i min famn bara för den dära extra närhetens skull.

    Har någon erfarenheter av detta att det är den första trotstiden eller kan det finnas andra orsaker till detta lilla beteende? gör ont i mammahjärtat för vad man än gör i de situationerna så fungerar ingenting.

  • Svar på tråden nytt beteende hos min lilla son... eller början av trotsåldern?
  • lövet2

    Nej, det där har inget med trots att göra. Han vill vara självständig men kan inte riktigt, och så vill han göra sig förstådd och ni fattar ingenting. Det brukar successivt bli lite jobbigare i taget och vara som värst runt 2 år, då många barn får riktiga raseriutbrott för att de blir så frustrerade.

  • Pezta

    ja det låter mer logiskt faktiskt!  mellan ronderna så är han hur go och lekfull som helst och så kan det bara vända direkt. varenda gång sätter jag mig ner i hans nivå och pratar med honom i en lugn och förstående ton, men han verkar bli argare av det ibland också, så ibland måste jag låta honom vara ifred och låta honom lugna ner sig själv, och det funkar för helt plötsligt kommer det en glad springandes son igen. ibland önskar man att man kunde det dära bebisspråket

  • Litet My
    Pezta skrev 2014-12-23 01:19:36 följande:

    ja det låter mer logiskt faktiskt!  mellan ronderna så är han hur go och lekfull som helst och så kan det bara vända direkt. varenda gång sätter jag mig ner i hans nivå och pratar med honom i en lugn och förstående ton, men han verkar bli argare av det ibland också, så ibland måste jag låta honom vara ifred och låta honom lugna ner sig själv, och det funkar för helt plötsligt kommer det en glad springandes son igen. ibland önskar man att man kunde det dära bebisspråket smile1.gif


    Jättebra beskrivning av Lövet. Det är superjobbigt att vara i den åldern, man vill mycket, kan en del men för lite och någon hindrar en fast man säger till. De har också en liten separationsfas även i den åldern därav att många blir mer närhetstörstande mitt i frustrationen.
  • Pezta

    ja håller med! svider lite extra i hjärtat när han blir så arg och ledsen, man känner sig så maktlös i vissa i de situationerna. men man försöker göra det bästa utav det. och försöka låta honom göra så mycket som möjligt själv. men när det kommer till maten är det jätte svårt eftersom han blir arg för att jag ger honom tallriken och då vägrar han äta. har börjat hålla honom i famnen vid spisen och låtit honom hålla i stekspaden en stund, men då blir han arg när jag måste ta över haha de där små liven <3  det är inte så lätt att vara liten som många tror!

  • fannybk

    Vår son blir 18 månader snart och beter sig likadant sedan typ en vecka tillbaka. Han kan sitta i sin matstol och vara jätteglad för att han ska få mat (han älskar mat) för att sedan bli asförbannad och slänga mat och bestick och allt möjligt omkring sig. Han lutar sig mot mig som att han vill upp i min famn men när jag tar upp honom är det också fel. Då vill han ner på golvet och när jag tar ner honom vill han upp igen osv. Jag har också börjat med att låta honom lugna ner sig. Ibland känns det som att han liksom glömmer bort varför han är arg men bara fortsätter ändå. Jag sätter honom i soffan och så ligger han där och skriker och snurrar mågra minuter. Det brukar sluta med att han ligger på golvet. Sen börjar skriken ebba ut och då går jag fram och pratar med honom. Då brukar han vilja sitta i mitt knä och äta.

    I samma veva som det här beteendet startade började han prata jättemycket. Alltså man förstår ju ingenting men han pratar oavbrutet. Jag kan verkligen förstå frustrationen när man vet så väl vad man vil säga men det enda som kommer ut är "ä dä titta pappa". Typ. Han vill också har mer närhet och vill somna bredvid mig på kvällarna. När vi är ute har han stenkoll på mig hela tiden och vill gärna hålla mig i handen, tom i parken. Men som du säger, mellan dessa relativt korta raseriutbrott är han hur glad och go som helst. Så det är väl bara att hitta tålamodet, stålsätta sig, behålla lugnat och stå ut tills det vänder!

Svar på tråden nytt beteende hos min lilla son... eller början av trotsåldern?