Inlägg från: Marängen |Visa alla inlägg
  • Marängen

    Uppsala! BF augusti 2015

    Hej :) får jag hänga på? Jag bor inte i Uppsala just nu men flyttar om några veckor :) har bf den 19 juli och är då alltså i vecka 11+5. Det hade varit jätte roligt att få lära känna några blivande mammor i Uppsala! Själv är jag från Uppsala från början, 27 år och jobbar som sjuksköterska. Jag har haft några missfall innan men har nu fått komma såpass långt så både jag och min sambo tror på denna bebis. Senaste vul:et var i vecka 9+4 och då såg allt jätte bra ut, fint hjärta och ett foster med armar och ben, den tillochmed rörde på sig :D Har sedan vecka 10+0 hört hjärtljuden varannan dag med doppler och idag hörde jag till och med bebisen sparka :) så, det var lite om mig haha :)

  • Marängen
    äppelblomma skrev 2015-01-03 12:08:27 följande:
    Jag är också sjuksköterska =) Hur länge hade du tänkt jobba? Det beror ju såklart hur man mår, men har du någon planering? Det är ju inte precis ett lugnt kontorsjobb att jobba som sjuksköterska :P
    Beklagar alla missfall! Hoppas verkligen det går vägen den här gången!!
    Åh men vad roligt :D var jobbar du? :) jag tänkte försöka få gå i vecka 32+0 hade jag tänkt :) får se om jag får det beviljat. Du då? haha nej inte direkt!!

    Tack! :) vi tror på denna bebis :D
  • Marängen
    äppelblomma skrev 2015-01-04 13:18:19 följande:
    Jag jobbar på ett äldreboende så det är lite lugnare än på sjukhuset och jag lägga upp dagen lite som jag vill. Kan till exempel gå runt och träffa de boende och göra allt praktiskt på förmiddagarna, och sen sitta på kontoret på eftermiddagarna. Så det känns skönt att slippa den värsta stressen och springet som finns på en sjukhusavdelning =) Var jobbar du då?

    Jag tänkte också försöka gå vecka 32, eller jobba lite längre om jag orkar. Har bf 21  augusti, så vore trevligt att gå efter midsommar och få lite extra sommarledigt =) De flesta sjuksköterskor brukar få gå i vecka 32, i alla fall om man jobbar på sjukhuset.  Men vet inte om det gäller mig, eftersom mitt jobb ändå är lite lugnare.
    Åh vad skönt :D är det roligt att vara ssk på ett äldreboende? :) själv jobbar jag på en barnavdelning på sjukhuset, kommer fortsätta med det även i Uppsala på akademiska. Men målet är att läsa vidare till barnmorska :)

    På den barn avdelningen som jag precis har slutat på så har alla gravida under alla år fått gå i vecka 38, (jätte konstigt) men förra året var det en kollega som stod på sig mot chefen och fick henne att skriva ett mer ärligt brev till försäkringskassan, och nu får alls gå i vecka 32 hehe.

    Det är klart att om jag mår jätte bra och kan tänka mig jobba ett par veckor till så är ju det kanon för ekonomin :)
  • Marängen
    äppelblomma skrev 2015-01-04 13:20:14 följande:

    Hur mår ni allihopa? Vad har ni för symptom? Problem med illamående?
    Som jag skrev tidigare mår jag precis som vanligt, lite trött bara. Så jag borde vara väldigt nöjd, men är lite nojig samtidigt :P Skulle vara skönt med lite tydligare graviditetstecken :P


    Jag svarar här med ;)

    Jag mår typ som jag gjort dom senaste 8 veckorna, illamående från morgon till kväll. Men skillnaden är att jag börjar vara så hungrig så att jag får i mig en hel middag och får behålla den :) jätte skönt! Har sedan jag blev gravid gått ner 6-7 kg, men hade lite att ta av så jag är nöjd haha.

    Idag går jag in i vecka 13!!! Aaah!! Så himla skönt! Missfallsrisken är nere på bara några % och jag känner mig tacksam och lycklig!

    Ang att du inte har så mycket symtom så är det ju jätte vanligt :) och du ska se att det kommer ;) men skönt kanske om du gör ett ultraljud bara för att få känna själv att det faktiskt är något i magen :)
  • Marängen
    äppelblomma skrev 2015-01-06 13:17:50 följande:
    Oj jobbigt att må så illa! Orkar du jobba då? Man blir ju sjukt trött av att kräkas upp maten! Skönt att du verkar få behålla lite i alla fall =)
    Härligt att vara i vecka 13! För varje vecka som går känns det det lite tryggare =)
    (Ursäkta sent svar) jag jobbar inte just nu eftersom vi håller på att flytta :) jag börjar jobba i början av februari. Men om jag inte hade varit ledig nu så hade jag nog varit sjukskriven.. Jag var hos läkaren igår och fick lergigan Comp utskrivet och gjorde ultraljud :) allt såg jätte bra ut och bebisen sparkade och gjorde kullerbyttor :) så lycklig!!
  • Marängen
    äppelblomma skrev 2015-01-13 20:58:26 följande:
    Har det blivit bättre med illamåendet? Kul med ultraljud och att allt såg bra ut :D
    Hej! Nej ingenting faktiskt, ibland, vissa dagar, så kanske tabletten hjälper lite. Men oftast mår jag som tidigare :) vecka 14 nu.
  • Marängen
    Bellasmatte skrev 2015-01-24 10:40:42 följande:

    Hej!
    Tänkte hoppa in här om det går bra, bor dock inte i Uppsala utan 6,5mil utanför.
    Jag har äntligen blivit gravid efter 4 år av försök är i V7 ska enligt app födda(om allt går bra) i september, är väldigt glad men livrädd samtidigt! ð???
    Mvh Emma*


    Välkommen :) och grattis till graviditeten! Hur har du mått så här långt? :)
  • Marängen
    äppelblomma skrev 2015-01-25 20:27:28 följande:
    Jag mår fortfarande precis som vanligt :P Lite mer trött på kvällarna. Men har börjat märka av att magen växt lite, så känns det som om det faktiskt är en liten bebis där inne =) Hur mår du själv?
    BF-lista låter som en bra idé! Kan försöka fixa en sådan =)
    Blev det något ultraljud för dig? :) skönt ändå att få må bra! Jag kräks fortfarande och tar fortfarande full dos av lergigan comp. Foglossningen blir värre men har fått låna ett bälte av en vän, det hjälper oftast bra :) är i vecka 16 nu och känner bebisen nästan varje dag :) imorgon har vi ultraljud klockan 14:00, spännande! Vi är också nu Uppsalabor! Flyttade hit idag!
  • Marängen
    Kattflickan skrev 2015-01-29 19:21:09 följande:

    Jag gjorde ett lyckat KUB-ultraljud idag! Jag har för mig att de inte tittade på något mer än nackspalt och längd förra gången jag gjorde Kubtestet? Nu tittade hon igenom bebisen och såg njurar, hjärta, magsäck, hjärnan mm. Inte i några detaljer så klart men ändå.

    Känns jättebra att det såg bra ut! Min chef har redan börjat rekrytera min vikarie. Hur går det för er andra?


    Grattis :)
  • Marängen
    Bellasmatte skrev 2015-02-09 11:57:34 följande:

    Äppelblomman! Jag är väldigt osäker på hur det gick för att det första hon frågade mej vara om jag har haft blödningar för att hon såg inget det såg tomt ut, sen sa hon vänta ska jag zooma in jo men där ser det väl ut å vara nått, det där skulle ju kunna vara hjärtat!?!
    Hon frågade mej liksom, har aldrig vart med om så känslomässigt okompetent människa så jag vet inte!????
    Ska dit till samma "läkare" på fredag den 13 å då är detta på reproduktionscenter ! Jag hoppas att det är mer tydligt där här gången så jag kan se och känna mig säker iaf då är jag i v10+1


    Vilken idiot till läkare! Vilken vecka var du i när ultraljudet gjordes? Mätte hon bebisen?
  • Marängen

    Hej alla blivande mammor! Hur mår ni? Själv är vi nu inne i vecka 18 och illamåendet håller i sig. Var på ett ultraljud i lördags pga av förvärkar (lite väl tidigt). Men allt såg jätte bra ut och bebis växer som den ska <3 nu har vi 11 dagar kvar till RUL och om det ser bra ut efter det så tänkte jag fasiken börja shoppa :D vi tror starkt på en pojke. Hela släkten säger redan han till magen, fast egentligen vet vi ju inte :D ska vi starta en hemlig grupp på Facebook? Lära känna varandra mer?

  • Marängen
    Bellasmatte skrev 2015-02-11 13:21:57 följande:

    Hej maräng!
    Jag hade precis gått in i v8 (var första dagen) ja fast hon sa att den va gör lite mätte till 5,3mm så jag hoppas den har växt nu när jag ska dit på fredag.
    Både jag och min man blev jätte ledsen och känns nu som att vi knappt vågar vara glada! Hon tog bort glädjen!

    Wow V 18 Gud vad kul har du fått mage?


    Hur har det gått idag?? Jajamen :) har en liten kulmage haha :)
  • Marängen
    familjenl skrev 2015-02-13 17:35:28 följande:

    Nu hoppar jag in här efter att ha följt tråden i flera veckor! Har inte vågat skriva förut pga oro och rädd att någon skulle känna igen en. :) väntar iaf andra barnet och är beräknad till 8 augusti ungefär. Går in i vecka 16 imorn!

    Någon mer som går till Årsta mvc? :)


    Hej :) och välkommen! Jag vet inte om det måste vara 1:a barnet men jag tycker du är välkommen ändå! Det är så tyst i denna tråd så fler tycker jag att vi ska bli :) grattis till graviditeten och vad skönt att ha kommit så långt! :)
  • Marängen

    Är det fler som är sugna på en Facebook grupp? :) är ju så sugen på att få träffa och lära känna fler blivande mammor!! :D shoppa, kolla vagnar, fika och bli tjocka tillsammans ;D

  • Marängen

    Hej allihopa! Jag har inte gjort någon grupp än. Det kommer :)

    Just nu försöker jag bara få behålla min lilla älskling inne i magen. Sedan snart en månad tillbaka så har jag dessa otroligt jobbiga sammandragningar. Mycket jobbigare än mitt Illamående som fortfarande håller i dig. Äter full dos av lergigan comp men mår fruktansvärt illa fortfarande varje dag. Är i vecka 20, går fortfarande ner i vikt och får inte i mig speciellt mycket. Men ang sammandragningarna så är jag 100% sjukskriven och vet inte om jag faktiskt kommer jobba något mer under denna graviditet.

    Det som håller mitt humör uppe är dessa underbara sparkar som bebis ger! <3

  • Marängen

    Det var väldigt svårt att hitta era namn på Facebook hehe. Och jag vill inte riktigt gå ut med mitt namn här på fl. Skriv gärna vad ni har för bild på Facebook så jag lättare ser vilka ni är :)

Svar på tråden Uppsala! BF augusti 2015