• Anonym (blääää)

    Skratta åt n-ordet på julafton!

    Julafton idag och familjen va samlad. Vi åt,, öppnade paket och hade riktigt trevligt. Tills...

    Resterande av familjen började disskutera om n-ordet. Hur löjligt det är att det inte får användas och att dom minnsan gör de om dom vill. Drog, i deras ögon roliga skämt osv! Jag blev så jäkla irrirerad då jag tycker det är helt fel och respekt löst med tanke på historien bakom n-ordet. Påtalade de flertalet gånger varpå jag var löjlig och bla bla bla. Slutade med att jag lämnade bordet. Och givetvis blev jag då kallad för att vara en riktig suris på självaste julafton och att jag förstörde stämningen. JAG förstörde den och inte DOM! I mina ögon är alla människor lika mycket värda och ska behandlas med respekt, ALLTID!

    Ville väl mest bara skriva av mig.

  • Svar på tråden Skratta åt n-ordet på julafton!
  • Dr Nail
    Smecker skrev 2014-12-26 15:03:50 följande:

    Tuareg: Egereou Nigereouen


    Ja. Här och idag heter det dock Niger. Det står (ja, jag läser på Wiki) att det nuvarande namnet antagligen har latinska influenser. Antagligen. Verkar lite oklart det hela.
  • Anonym (zzzz)
    sextiotalist skrev 2014-12-26 16:40:12 följande:
    Ja, så är det att leva i en demokrati, folk få ha hur vrickade åsikter om det, får faktiskt ventilera dessa hemma. Vi har ingen stasi som kollar av att medborgarna har rätt åsikter.
    Däremot får man inte bedriva propaganda hur som helst. Där kommer lagstiftningen in.
    Men i din privata boning, så får du tänka, tycka och säga precis vad du vill. 
    Absolut, det köper jag. Men att då kalla någon för tråkmåns när denne faktiskt står upp för sig själv och säger att detta är fel.
  • Flash Gordon

    Jag såg rubriken och trodde det var Jönssonligan-filmen som avsågs.

    Där ville katten Nisse ha negerkyssar och det visades även klottrade hakkors.

    I SVT. På bästa sändningstid!

    Vem anmäler!  

  • MEE83
    sextiotalist skrev 2014-12-26 16:33:36 följande:
    Där har du nog svaret också varför neger har blivit så känsligt.
    När jag växte upp så fanns det inte många färgade i Sverige, de få jag kände var etablerade i samhället och visst, de stack ut, eftersom de så annorlunda ut. Men de levde ju inte i utanförskap.
    Därefter har vi fått många flyktingar och asylsökande från de Afrikanska länderna och då har många av dessa blivit marginaliserade och då har det kanske blivit så att ordet neger blivit något negativt.
    De afroamerikanska färgade som kommit till Sverige har varit starka personer. 

    Att det sedan har hänt att barn med mörk hudfärg blivit mobbade och man använt neger som skällsord har inget med den amerikanska slavkulturen att göra, utan helt enkelt elaka barn som hittat något att mobba med. 
    Yup, marginaliseringen har gjort att den uppfattade maktbalansen har gått åt fel håll, och det har gjort att ordets stigmatiserande effekt har ökat.

    Det är samma grej i USA, afro-amerikanska områden är ofta inte välbeställda, så till skillnad från ordet Queer(för att ta ett exempel) så har ordets stigmatiserande effekt inte minskat. 
  • sextiotalist
    Anonym (zzzz) skrev 2014-12-26 16:56:00 följande:
    Absolut, det köper jag. Men att då kalla någon för tråkmåns när denne faktiskt står upp för sig själv och säger att detta är fel.
    Man kan säga att det är fel på flera sätt. Nu hade jag inte reagerat som ts gjorde. Även om jag tycker jätteilla om att använder ordet neger i nedsättande betydelse, så hade jag nog valt att ta den striden en annan dag.
    Allmänt prat om att man tycker det är fel att inte använda ordet neger så hade jag nog nickat instämmande, eftersom jag har väldigt svårt att se ordet så stigmatiserat som det har blivit. 
    Men det beror på att jag ytterst sällan möter ren rasism och faktiskt så är det endast i sammanhang där man inte riktigt kan köpa den tråkiga innebörden som ordet har fått som man pratar om det. För mig är det och förbli endast ett ord som andra, dvs jag har inga värderingar i ordet
  • Anonym (***)
    sextiotalist skrev 2014-12-26 17:24:52 följande:
    Man kan säga att det är fel på flera sätt. Nu hade jag inte reagerat som ts gjorde. Även om jag tycker jätteilla om att använder ordet neger i nedsättande betydelse, så hade jag nog valt att ta den striden en annan dag.
    Allmänt prat om att man tycker det är fel att inte använda ordet neger så hade jag nog nickat instämmande, eftersom jag har väldigt svårt att se ordet så stigmatiserat som det har blivit. 
    Men det beror på att jag ytterst sällan möter ren rasism och faktiskt så är det endast i sammanhang där man inte riktigt kan köpa den tråkiga innebörden som ordet har fått som man pratar om det. För mig är det och förbli endast ett ord som andra, dvs jag har inga värderingar i ordet
    Jag tror faktiskt vi är fler i dagens Sverige som inte har negativa tankar kring ordet neger än de som har det.

    Nu hörs de personerna mer och det har blivit tabu att nämna det fast vi är extremt många som aldrig menat något illa.

    Jag lider inte ett dugg av att inte använda ordet. (bäst att tillägga)
  • Anonym (Eliza)
    sextiotalist skrev 2014-12-26 16:44:21 följande:
    Fast ordet neger har faktiskt blivit tvärtom i Sverige, för 30 år sedan så var det inte någon negativ klang av det svenska ordet neger (nigger däremot), men sedan blev det negativt, det bästa skulle ju vara om de färgade tog tillbaka ordet, använde det positivt och tog bort stigmatiseringen som har kommit. 
    För de allra flesta innebar ordet neger "en person som har sitt ursprung från den Afrikans kontinenten"
    Men varför? För att det är för svårt för vissa vita svenskar att inte använda ordet? För mig som mörkhyad finns det inget mer kränkande än att bli kallad just neger, sedan finns det många fula ord men just ordet neger tar absolut hårdast och jag vet att många med mig känner samma sak. Många ord har ju plockats bort, vi säger inte oäktingar, mongon osv varför är just N ordet så svårt att bara sluta använda?
  • Anonym (Eliza)

    Sedan undrar jag varför det är vita spm har tolkningsföreträde för om ordet är kränkande?

  • sextiotalist
    Anonym (Eliza) skrev 2014-12-27 07:52:39 följande:

    Men varför? För att det är för svårt för vissa vita svenskar att inte använda ordet? För mig som mörkhyad finns det inget mer kränkande än att bli kallad just neger, sedan finns det många fula ord men just ordet neger tar absolut hårdast och jag vet att många med mig känner samma sak. Många ord har ju plockats bort, vi säger inte oäktingar, mongon osv varför är just N ordet så svårt att bara sluta använda?


    jag känner också mörkhyade som inte alls har några problem med att kallas för neger.

    Jag skrev förut att jag inte använder ordet neger just för att jag vet att det finns de som känner sig illa till mods, men för mig personligen så har jag aldrig associerat detta ord med något nedsättande, utan jag tycker det är ett ord som är helt neutralt

    För 30 år sedan var det inget kränkande ord, men tyvärr har ordet tagits över av folk som använt det nedsättande.

    Jag önskar att ni mörkhyade tog tillbaka ordet, gjorde det positivt och tog makten från de som använt det som skällsord.
  • Anonym (-)
    Anonym (Eliza) skrev 2014-12-27 07:54:18 följande:

    Sedan undrar jag varför det är vita spm har tolkningsföreträde för om ordet är kränkande?


  • Anonym (-)
    Dr Nail skrev 2014-12-26 12:44:20 följande:

    Jag använder ordet neger när jag skämtar med mina kompisar. Jag menar komigen, det finns ett fakking land som heter Niger

    :/


    Jaha?

    Skämtar du också  med dina kompisar och 'niger' för dom som en liten flicka eller vad menar du? Du vet att vi har ett svensk ord som heter 'niger' vad och vad det betyder?
  • Dr Nail
    Anonym (-) skrev 2014-12-27 13:39:02 följande:

    Jaha?

    Skämtar du också  med dina kompisar och 'niger' för dom som en liten flicka eller vad menar du? Du vet att vi har ett svensk ord som heter 'niger' vad och vad det betyder?


    Hur .....visste du det? jag antar att du bara gissade men det var rätt.....vi brukar skämta på det sättet...
  • Anonym (Der Zeunerts)
    Anonym (blääää) skrev 2014-12-24 18:04:26 följande:

    Julafton idag och familjen va samlad. Vi åt,, öppnade paket och hade riktigt trevligt. Tills...

    Resterande av familjen började disskutera om n-ordet. Hur löjligt det är att det inte får användas och att dom minnsan gör de om dom vill. Drog, i deras ögon roliga skämt osv! Jag blev så jäkla irrirerad då jag tycker det är helt fel och respekt löst med tanke på historien bakom n-ordet. Påtalade de flertalet gånger varpå jag var löjlig och bla bla bla. Slutade med att jag lämnade bordet. Och givetvis blev jag då kallad för att vara en riktig suris på självaste julafton och att jag förstörde stämningen. JAG förstörde den och inte DOM! I mina ögon är alla människor lika mycket värda och ska behandlas med respekt, ALLTID!

    Ville väl mest bara skriva av mig.


    Vi i Sverige har blivit så jävla känsliga om det här med niger/niger. Snart får man väl inte ens visa färgade människor på TV.
  • Anonym (Eliza)
    sextiotalist skrev 2014-12-27 11:58:21 följande:
    jag känner också mörkhyade som inte alls har några problem med att kallas för neger.

    Jag skrev förut att jag inte använder ordet neger just för att jag vet att det finns de som känner sig illa till mods, men för mig personligen så har jag aldrig associerat detta ord med något nedsättande, utan jag tycker det är ett ord som är helt neutralt

    För 30 år sedan var det inget kränkande ord, men tyvärr har ordet tagits över av folk som använt det nedsättande.

    Jag önskar att ni mörkhyade tog tillbaka ordet, gjorde det positivt och tog makten från de som använt det som skällsord.
    Jag tror knappt det går att ta tillbaka det. Många blir inte bara kallad neger som "svart" utan ofta med associationen att vara en "apmänniska"/inte riktig människa . Sånt gör ont och idag ser man det väldigt mycket som skällsord på tex sociala medier osv dvs man matas med det ofta i synnerhet när invandringsdrbatterna går varma överallt.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Der Zeunerts) skrev 2014-12-28 09:26:17 följande:
    Vi i Sverige har blivit så jävla känsliga om det här med niger/niger. Snart får man väl inte ens visa färgade människor på TV.
    Är offerkoftan tung?
  • sextiotalist
    Anonym (Eliza) skrev 2014-12-28 13:13:27 följande:

    Jag tror knappt det går att ta tillbaka det. Många blir inte bara kallad neger som "svart" utan ofta med associationen att vara en "apmänniska"/inte riktig människa . Sånt gör ont och idag ser man det väldigt mycket som skällsord på tex sociala medier osv dvs man matas med det ofta i synnerhet när invandringsdrbatterna går varma överallt.


    men varför har det blivit så, för mig veterligen så har jag aldrig hört någon säga apmänniska om de som kommer från Afrika. Det är först nu, de senaste åren då,rasisterna har blivit högljudda.

    Att barn kan bli mobbade och använder ens utseende emot det mobbade barnet kan man aldrig hindra

    Jag tycker det är uppriktigt sorgligt att du har blivit illa behandlad p.g.a. din hudfärg. Det är ju bara en yta.. Det är ju vi med ljus hudfärg som bär på missbildningen, inte ni med mörk hudfärg har jag fått höra.

    De färgade jag mötte under min uppväxt var antingen adopterade eller framgångsrika yrkespersoner.
Svar på tråden Skratta åt n-ordet på julafton!