• Anonym (nutiden kallar)

    Gemensam ekonomi i allt. En rest från medeltiden?

    Har sett i tråd efter tråd om alla möjliga problem som drabbar den ena efter den andra med gemensam ekonomi. Det är julklappsproblem, fritidssysselsättningar, styvbarnsproblem, hushållsproblem och tom inköp av hygienartiklar.
    Vad tycker ni. Är det inte dags att komma in i nutiden och skaffa sig en liten egen buffert att kunna använda när man vill? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-26 15:57
    Vill du inte kunna köpa dina egna hallonsnören själv? När det gemensamma visakontot är tomt? Pga att din sambo köpt en ny Iphone igen..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-26 16:20
    Funkar den gemensamma ekonomin bra så är det bara att gratulera. Men ett eget sparande är det bara korkat att inte ha. Tom min gamla mamma på 80 år har ett eget sparande. Och hon var ändå hemma i många år med både min bror och mig när jag var liten. Hon har lyckats spara ihop en hel del. Pengar som är hennes säkerhet.
    Jag tycker att det verkar jättejobbigt och osäkert om någon annan skulle bestämma över eller behöva diskutera med, vad jag får göra eller inte får göra med min ekonomi. Som det är i många fall hos de med gemensam ekonomi.
    Fast jag har och andra sidan varit med om en hel del i mitt liv och skulle helt enkelt inte kunna lita på någon att överlåta min ekonomi helt och hållet till. Risken att bli blåst finns alltid.
    Sedan har jag i och för sig även en rejäl slant på banken och inga lån alls, trots både hus och bra utbildning. Tänker på min son i det här också. Utsätter inte honom för någon risk att bli drabbad. Så jag tänker kanske helt annorlunda än de som lever i symbios med en perfekt gemensam ekonomi.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-26 16:22
    Är kvinna...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-27 01:37
    Mycket roande. Nu är jag tydligen en känd FLekonomisk expert utan barn och med dålig ekonomi plus lite andra människor. Tack för hjälpen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-28 16:41
    Kanske att någon börjar tänka att det inte gäller vem som har rätt eller fel.
    Utan det gäller att inte riskera att sitta där som pensionär och bara ha råd med lite soppa och lite knäckebröd. För han eller hon var ju så snäll....
    Min avsikt med den här tråden är bara det. Inget annat.
    Sedan att en del blivit upprörda har bara varit roande.
    För det är tydligen ett väldigt provocerande ämne det här.
    Over and out.

  • Svar på tråden Gemensam ekonomi i allt. En rest från medeltiden?
  • Anonym (Gemensam)

    Själv tycker jag att gemensam ekonomi är det enda rätta. Det ger båda full insyn  hur ekoomin ser ut och båda får ta samma ansvar för att det fungerar. Jag har sett mer än ett fall där familjen havererat för att den ena parten inte skött sin ekonomi och det gått ut över båda.

  • gbgumman
    Anonym (nutiden kallar) skrev 2014-12-26 16:37:03 följande:
    Ja. Det kan man ju verkligen undra. Men finns stollar.
    Tur 1 han får telefon från sitt jobb

    Tur 2 han är ingen stolle utan tycket handla är ett nödvändigt ont.
  • Anonym (nutiden kallar)
    Anonym (Karin) skrev 2014-12-26 16:41:30 följande:
    Måste man äta samma mat för att man har gemensam ekonomi, var har du fått det ifrån? Vi köper hem mat som vi gillar båda två, sedan handlar vi saker som bara någon av oss gillar eller som barnen vill ha. All mat finns i kylskåpet och man äter av det man gillar.

    Har ditt barn en egen hylla också, eller får hen äta av din mat?
    Ok. Men vi köper hem mat som vi själva gillar rätt så ofta. Tråkigt att anpassa mig till sambons veganmat bara för att.. Och kylskåpet är stort med måååånga hyllor. Tycker om ordning i det.
    Mitt barn får absolut inte äta av min mat. Vad tror du. Korkat.Spöke
  • Beverly Marsh

    Har haft några sambos vid det här laget, och vad jag märkt är att dom alltid haft dyrare hobbies och gjort åt mer pengar på mat än vad jag har. Då funkar inte gemensam ekonomi för mig. Procentuellt efter inkomst på gemensamma räkningar som boende och mat tycker jag känns mest rättvist.

    Resten gör man vad man vill med.

    Ett av mina ex som tjänade dubbelt så mycket som mig efter skatt fick alltid låna av mig i slutet på månaden för att han gjorde åt sina pengar på sprit, snus och tv-spel. Efter gemensamma räkningar satt han med 14000 kvar och jag 7000 kvar. Ändå fick han krypa till mig. Skulle vi då haft gemensam ekonomi skulle jag alltså betalat för hans svineri.

  • sextiotalist
    Anonym (Gemensam) skrev 2014-12-26 16:42:51 följande:

    Själv tycker jag att gemensam ekonomi är det enda rätta. Det ger båda full insyn  hur ekoomin ser ut och båda får ta samma ansvar för att det fungerar. Jag har sett mer än ett fall där familjen havererat för att den ena parten inte skött sin ekonomi och det gått ut över båda.


    För dig ja, för mig är inte gemensam ekonomi rätt någonstans. Jag hade nog inte ens flyttat ihop med en som krävde gemensam ekonomi, så hade jag valt att vara särbo.
  • Anonym (nutiden kallar)
    Beverly Marsh skrev 2014-12-26 16:47:04 följande:

    Har haft några sambos vid det här laget, och vad jag märkt är att dom alltid haft dyrare hobbies och gjort åt mer pengar på mat än vad jag har. Då funkar inte gemensam ekonomi för mig. Procentuellt efter inkomst på gemensamma räkningar som boende och mat tycker jag känns mest rättvist.

    Resten gör man vad man vill med.

    Ett av mina ex som tjänade dubbelt så mycket som mig efter skatt fick alltid låna av mig i slutet på månaden för att han gjorde åt sina pengar på sprit, snus och tv-spel. Efter gemensamma räkningar satt han med 14000 kvar och jag 7000 kvar. Ändå fick han krypa till mig. Skulle vi då haft gemensam ekonomi skulle jag alltså betalat för hans svineri.


    Det är sådant här som kan hända. Men det har en del svårt att förstå.
  • Anonym (Gemensam tack)
    Beverly Marsh skrev 2014-12-26 16:47:04 följande:

    Har haft några sambos vid det här laget, och vad jag märkt är att dom alltid haft dyrare hobbies och gjort åt mer pengar på mat än vad jag har. Då funkar inte gemensam ekonomi för mig. Procentuellt efter inkomst på gemensamma räkningar som boende och mat tycker jag känns mest rättvist.

    Resten gör man vad man vill med.

    Ett av mina ex som tjänade dubbelt så mycket som mig efter skatt fick alltid låna av mig i slutet på månaden för att han gjorde åt sina pengar på sprit, snus och tv-spel. Efter gemensamma räkningar satt han med 14000 kvar och jag 7000 kvar. Ändå fick han krypa till mig. Skulle vi då haft gemensam ekonomi skulle jag alltså betalat för hans svineri.


    Min man är också mycket slösigare än vad jag är. Han tjänar en del mer än jag men det är jag som sköter vår gemensamma ekonomi. Jag som sparar undan pengar till större investeringar resor osv. Hade vi haft enskild ekonomi hade han inte sparat något alls. Nu anpassar han sig efter hur mycket pengar det finns kvar. Han tycker också att det är bra att göra då här istället för att för mycket pengar bara fladdrar iväg som det har en tendens att göra när han är i farten.
  • Grimagen
    Anonym (Gemensam tack) skrev 2014-12-26 17:02:35 följande:
    Min man är också mycket slösigare än vad jag är. Han tjänar en del mer än jag men det är jag som sköter vår gemensamma ekonomi. Jag som sparar undan pengar till större investeringar resor osv. Hade vi haft enskild ekonomi hade han inte sparat något alls. Nu anpassar han sig efter hur mycket pengar det finns kvar. Han tycker också att det är bra att göra då här istället för att för mycket pengar bara fladdrar iväg som det har en tendens att göra när han är i farten.
    En vuxen person hade dock kunna hantera det ansvaret själv, hur roligt kan det va att vara som en mor åt honom?
  • Anonym (nutiden kallar)
    Anonym (Gemensam tack) skrev 2014-12-26 17:02:35 följande:
    Min man är också mycket slösigare än vad jag är. Han tjänar en del mer än jag men det är jag som sköter vår gemensamma ekonomi. Jag som sparar undan pengar till större investeringar resor osv. Hade vi haft enskild ekonomi hade han inte sparat något alls. Nu anpassar han sig efter hur mycket pengar det finns kvar. Han tycker också att det är bra att göra då här istället för att för mycket pengar bara fladdrar iväg som det har en tendens att göra när han är i farten.
    Han verkar som du påpekar mycket oansvarig med sina pengar eftersom han behöver dig som en mamma/förmyndare.
  • Anonym (Gemensam tack)
    Grimagen skrev 2014-12-26 17:09:26 följande:

    En vuxen person hade dock kunna hantera det ansvaret själv, hur roligt kan det va att vara som en mor åt honom?


    Jag är inte som en mor. Han betalar räkningarna och jag bestämmer hur mycket vi ska spara när allt är betalt. Sen lever vi på det som blir kvar (brukar bestämma det till mellan 2500-3000 kr i veckan om ingen fyller år eller liknande).
Svar på tråden Gemensam ekonomi i allt. En rest från medeltiden?