• Anonym (boendeförälder)

    Avdrag på underhåll

    Jag har tre barn med min exman. De hälsar på honom varannan helg (torsdag kväll till måndag morgon). Jag betalar barnomsorg, försäkringar, alla fritidsaktiviteter, alla mediciner. Allt förutom vad de förbrukar hemma hos honom.

    Jag får barnbidragen. Han betalar 1900 kr i underhåll för alla tre barnen tillsammans.  Minimum är ju annars 1273 per barn vilket alltså borde bli 3819 kr i månaden, inte 1900 kr. Jag har varit schysst och accepterat det alldeles för länge. Men nu känner jag att det inte funkar längre, barnen blir inte precis billigare heller när de blir äldre. Han tjatar om att han inte har råd och att han har rätt att göra avdrag.

    Som jag har förstått det får man göra ett avdrag för varje helt dygn som barnen är hos umgängesföräldern om det är 6 dygn eller mer per månad. 1/40 av underhållsstödet. Han har barnen exakt 6 hela dygn per månad då de dagar han hämtar och lämnar inte räknas. Hur mycket får han då dra av? Knappast 2000 kr.

    Vad betalar era umgängesföräldrar i underhåll? Hur mycket drar de av? Betalar de via fk eller direkt till er? Har ni behövt bråka om det?

    Jag överväger att vända mig till fk, men jag vet att det kommer bli ett himla liv i så fall.

  • Svar på tråden Avdrag på underhåll
  • Anonym (fk)

    Han kan såklart inte göra avdrag om ni har kommit överens om ett underhållsbelopp. Men hur har ni kommit överens om att han bara ska betala 1900 kr??

    Ni borde räkna på vad just era barn kostar per månad och sen göra en uträkning själva över vad var och en av er ska bidraga med.

    Det lättaste är att ni vänder er till försäkringskassan om ni inte kommer överens om hur mycket han ska betala i underhåll.

    Då kommer du att få 3819 kr från försäkringskassan minus hans avdrag för de dygn han har barnen.
    torsdag till måndag är 4 dygn eftersom det är nätterna som räknas. Alltså har han barnen 8 dagar i månaden.
    Avdrag fk gör för det är då alltså 8/40dagars= 254,6 kr i månaden och barn.
    Alltså borde du då få 3055 kr i underhåll. Kanske något lägre vid loven om han då har dom mer.
    Har han en dålig inkomst kommer de räkna på vad ahn behöver betala till fk.

  • Anonym (boendeförälder)

    Vi har inte kommit överens om 1900 kr, HAN har kommit överens om det. Det första 1,5 året betalade han ingenting i underhåll så jag var tacksam för 1900 kr.

    Han säger också att det är nätterna som räknas, men jag kan inte hitta något om det någonstans? När jag kollade på svenska domstolar stod det bara att det var hela dygn som räknas. Inte för att det spelar någon större roll om han drar av för 8 eller 6 dagar. Och att diskutera kring barnens utgifter är inte mycket lönt, han kommer inte betala en krona mer än vad han måste enligt lag. 

  • Tutilure

    TS, skicka in papper där du söker underhållsstöd från FK. Du kan printa ut det från hemsidan och skicka in och sen kommer det att komma av sig självt.

    Man ska betala för sina barn och du gör dig själv och barnen en otjänst genom att låta honom komma undan.

  • Tutilure

    Tillägg:

    Pappan kom dragandes med papper för att göra avdrag vid ett tillfälle.

    Jag nekade honom med hänvisning till att jag har alla kostnader för barnen och jag vägrade skriva på.

    Efter det har han inte tagit upp det igen.

    Jag har uppfattat det som att den som får underhållsstödet måste godkänna avdrag, någon som vet om det stämmer?

  • Anonym (boendeförälder)

    Tack, Tutilure. Då är det inte så komplicerat att göra det i alla fall. Får kanske sluta vara schysst på den punkten.

  • Anonym (s)

    Han får göra avdrag alla nätter han har barnen.

    Ta det via fk så räknar de ut vad han ska betala. Kanske betalar han för mycket redan nu.

  • Anonym (-)

    Vänd dig till FK. Är det så att han inte kan betala för sina egna barn, så fyller FK ut med mellanskillnaden.

  • Mytime

    Är du säker på att dagarna de hämtas resp. Lämnas inte räknas?

    Min dotter är varannan helg hos sin pappa men åker dit fre kl 17 o hämtas sön kl 18, räknas detta alltså som endast två dagar i månaden? El räknas de som 6dagar i månaden?

  • Brumma

    Jan får dra av för dygnet han lämnar. Han får räkna totsdag från kl 00 till fredag kl 00 (dygn ett). Fredag kl 00 till lördag kl 00 (dygn två), lördag kl 00 till söndag kl 00 (dygn tre) samt söndag kl 00 till måndag kl 00 (dygn fyra). Fyra dygn två gånger i månaden - alltså åtta dygn. Regeln för avdrag är att man har barnen fem dygn i sträck eller sex dygn på en månad.

    Avdraget är 1/40 av underhållet per dygn. Skulle ni gå genom försäkringskassan (vilket jag absolut tycker du skall anmäla att du vill) så blir det, som ovanstående säger, 254 kr per barn (ören räknas inte).

Svar på tråden Avdrag på underhåll