• Anonym (Josefines Mamma)

    Min dotter jobbade svart.

    Jag är så arg. Min dotter går gymnasiet och har jobbat över på sin praktikplats väldigt mycket. Helger och nu under julen. Hennes arbetsgivare har sagt att det kostar för mycket att göra henne anställd så att båda tjänar på att får det svar. Hon har gått med på detta och jag frågade om dom skrivit kontrakt, varpå dottern sa ja. Vilket dom inte hade, eftersom det var svart.

    Så kom dottern till mig idag och sa att hon inte fått någon lön och att alla helger och julen som hon jobbat skulle hon få betalt för den 23 rakt i handen. Hon hade 200 kr i timmen på lördar då hon jobbade 10-16 oh 200 kr söndagar 11-15. Hon har jobbat 16 helgdagar och mån tis julveckan. då hon har fått 100 kr i timmen 9-18. Det är närmre 18 tusen hon har jobbat ihop.

    Henne handledare sa sedan den 23 att hon inte hade några pengar att ge dottern. Igår hade handledaren ringt och bett henne komma in och jobba igen varpå dottern sa att hon inte ville jobba förrän hon fått betalt och får som svar att hon inte kommer få betalt om hon inte kommer in o jobbar, var på dottern stack iväg och jobbade. Jag hade ingen aning om detta, för hade aldrig tillåtit dottern att för det första jobba så mycket svart och för det andra att fortsätta jobba utan betalt. 

    Igår hade dom dock pratat om detta och visat sig att handledaren inte har några pengar att betala dottern med enligt henne och hon hade kommit med massa bortförklaringar och sagt att dottern får välja en sak i hela butiken och ta med sig hem. Den dyraste saken kostade typ 800kr. 

    Jag vet inte hur jag ska ta det här ifrån? Finns det NÅGONTING man kan göra?? 

  • Svar på tråden Min dotter jobbade svart.
  • Anonym (*)
    Anonym (asta amalgam) skrev 2014-12-28 15:10:35 följande:
    "Handledare"? Är din dotter handikappad? Var kommer handledaren ifrån?
    Det är en praktikplats, då har man handledare.

    Varför inte läsa TS innan du är nedlåtande?
  • Anonym (asta amalgam)
    Anonym (*) skrev 2014-12-28 15:13:44 följande:
    Det är en praktikplats, då har man handledare.

    Varför inte läsa TS innan du är nedlåtande?
    ???Ja men vem har anordnat praktikplatsen? 
  • Threezool

    Precis som har nämnts här innan så åker dottern bara på det om hon undanhåller för skatteverket att hon har jobbat svart. Skulle dottern jobba svart men sedan redovisa detta i inkomstdeklarationen så har hon sin rygg fri då hon har gjort sätt från sin sida.

    Anmäl och se till att hon får sina pengar och att arbetsgivaren åker dit, därefter anger ni dotterns lön som inkomst så att dottern får skatta dessa.

  • Anonym (*)
    Anonym (asta amalgam) skrev 2014-12-28 15:25:39 följande:
    ???Ja men vem har anordnat praktikplatsen? 
    Skolan
  • Anonym (asta amalgam)

    Om man själv går runt och på eget bevåg säger att man vill ha en praktikplats så måste man väl fatta att det är djungelns lag som råder? Är det ngt som AF ligger bakom så utgår jag ifrån att det är vitt och lagligt? 

  • Lord Hans

    Om hon inte fått ut nån lön alls så kan hon inte heller hamna i trubbel för att hon arbetat svart. Gå till arbetsgivaren och slå näven i bordet och kräv pengarna eller så anmäler ni. Dottern behöver bara förneka och säga att hon trodde det handlade om en muntlig överenskommelse. stå på er lite.

  • Anonym (*)
    Anonym (asta amalgam) skrev 2014-12-28 15:43:23 följande:

    Om man själv går runt och på eget bevåg säger att man vill ha en praktikplats så måste man väl fatta att det är djungelns lag som råder? Är det ngt som AF ligger bakom så utgår jag ifrån att det är vitt och lagligt? 


    Nej, vare sig man fixar en praktikplats själv eller genom skolan, så stämmer det inte att det är djungelns lag som gäller. Var har du fått det ifrån?
  • Anonym (asta amalgam)
    Anonym (*) skrev 2014-12-28 16:11:42 följande:
    Nej, vare sig man fixar en praktikplats själv eller genom skolan, så stämmer det inte att det är djungelns lag som gäller. Var har du fått det ifrån?
    Så du menar att om jag som privatperson går runt och söker upp företag och säger att jag vill ha en praktikplats så är det på samma premisser som om jag kommer ifrån en skola eller från AF? 
  • Threezool
    Anonym (asta amalgam) skrev 2014-12-28 16:14:07 följande:
    Så du menar att om jag som privatperson går runt och söker upp företag och säger att jag vill ha en praktikplats så är det på samma premisser som om jag kommer ifrån en skola eller från AF? 
    Japp, spelar ingen roll på vilket sätt man får tag på en praktik, lagar och regler gäller även för dem som får praktik utanför ordinarie anordnare. Det som däremot skiljer sig är att det oftast är lättare för de som går genom AF eller skola men utöver det är det på exakt samma premisser.
  • Anonym (Anmäl)

    Ts gå till butiken imorn, och tala med handledaren, spela dum och lek att du inte vet att dottern jobbat svart för att få ut info. Ha din telefon på inspelning för att kunna lägga fram bevis. Sedan när du fått fram att hon jobbat där svart Fråga då ledaren 1 varför han anställer minderåriga svart? Varför han blåser staten på pengar och lär minderåriga vara kriminella, 2 okej att han lät henne jobba svart inte nog med det gav han inget för allt slit jobb hon gjort. Alltså får han stå tillsvars för två saker den viktigaste att detta är en Kriminell handling (att inte betala skatt) nr 2 att han lurat denna minderårig då hon inte vet bättre. sen talar du om för honom att du kommer att göra en anmälan, anmälan gör du även om din dotter hamnar o skiten. Detta fall kommer inget hända dottern mer än att hon lär sig att man ska vara en laglydig medborgare och kanske få hon en prick i cirka 3 år om hon är under 18, i och med att hon knappt hunnit få några pengar som tillhör staten så blir hon inte skyldig staten pengar. Men ägaren kan hamna i större skit därför tycker jag att du anmäler honom inte för att han blåst just din dotter utan för att detta är en kriminell handling. Nekar han allt talar du om för honom att du spelat in allt. Sedan anmäler du honom.

Svar på tråden Min dotter jobbade svart.