• Anonym (dammråttan)

    När dör man av smuts?

    Jag blev lite inspirerad av handdukstråden och startar därför en egen där jag undrar hur smutsigt man kan ha det innan man börjar bli sjuk av det? Nu handlar det inte om äckelkänslor utan om harcorefakta.

    Skulle man egentligen kunna byta handduk exempelvis en gång i månaden, underkläder en gång i veckan och sängkläder kvartalsvis utan att bli sjuk (förutsatt att man duschar dagligen och håller god handhygien)?

    Hur ohygienisk kan man egentligen vara innan det blir en hälsofara? Vad tror ni?

  • Svar på tråden När dör man av smuts?
  • lövet2

    Man kan ha det förskräckligt smutsigt så länge det är ens egen smuts. Om man däremot delar kläder, handdukar, sänglinne med andra, så byter man baciller med varandra och låter dem växa till sig ohämmat. Då kan man bli sjuk fort.

  • Drottningen70

    Du kan ha samma handduk, underkläder och lakan i flera år utan att bli sjuk av det. Trodde du på allvar att man kan bli sjuk av att inte byta lakan varje månad?

  • Anonym (Svamp :-/)

    Om jag inte byter trosor 2 ggr per dag så får jag svamp. Så jag måste vara väldigt hygienisk för att inte bli sjuk...

  • Anonym (dammråttan)
    Drottningen70 skrev 2014-12-28 00:22:08 följande:

    Du kan ha samma handduk, underkläder och lakan i flera år utan att bli sjuk av det. Trodde du på allvar att man kan bli sjuk av att inte byta lakan varje månad?


    Nej. Men risken för någon sorts smitta ökar väl förmodligen ju mer man missköter sin hygien. Vi har ju ett immunförsvar som klarar av mycket men det finns säkert gånger man drar hem något allvarligare. Om man sköter sin hygien väl så lär ju smittan åka ut rätt kvickt med badvattnet men om man inte gör det så börjar det kanske föröka sig i lakanen eller underkläderna.

    Det finns ju en anledning till att folk oftare blev sjuka av bacilusker förr i världen. En av anledningarna lär ju varit den sämre hygienstandarden.
  • Anonym (dammråttan)
    lövet2 skrev 2014-12-28 00:15:33 följande:

    Man kan ha det förskräckligt smutsigt så länge det är ens egen smuts. Om man däremot delar kläder, handdukar, sänglinne med andra, så byter man baciller med varandra och låter dem växa till sig ohämmat. Då kan man bli sjuk fort.


    Menar du inom familjen med? Jag skulle vilja påstå att en familj delar på i princip samma sorts bacilusker.
  • Anonym (massor)

    Min far har varit en vaktmästare en gång i tiden. och ja du, man kan ha det förjävligt hemma innan man varken blir sjuk eller dör. man kan bokstavligt talat vada runt i skit utan att man blir påverkad, grannarna lär klaga innan man hinner bli riktigt sjuk.

    Har du inte sett på tv programet hoarders? (du kan kolla bilder på Hoarders) Det finns flera olika versioner av det programmet, vissa har det väldigt rent hos sig men massa saker.. och andra har det verkligen skitit, flera centimeters dammlager på sina ställe, bland annat.

    Jag tror däremot att man lättare framkallar en hälsofara om man har det vansinnigt rent runt sig och man man undviker baciller till varje pris.

  • glutten
    Anonym (dammråttan) skrev 2014-12-28 02:00:01 följande:
    Nej. Men risken för någon sorts smitta ökar väl förmodligen ju mer man missköter sin hygien. Vi har ju ett immunförsvar som klarar av mycket men det finns säkert gånger man drar hem något allvarligare. Om man sköter sin hygien väl så lär ju smittan åka ut rätt kvickt med badvattnet men om man inte gör det så börjar det kanske föröka sig i lakanen eller underkläderna.

    Det finns ju en anledning till att folk oftare blev sjuka av bacilusker förr i världen. En av anledningarna lär ju varit den sämre hygienstandarden.
    Va, blev folk oftare sjuka av bacillusker förr i världen? Detta var nyheter för mig.
  • Anonym (anonym)

    Går att ha det hur skitigt som helst utan att bli sjuk den största risken är andningsproblem om det är riktigt dammigt och mögligt, så länge man inte har öppna sår som kan bli infekterade så är det ingen större risk med att leva i smutsig miljö.Folk lever ju på soptippar världen över utan att bli svårt sjuka.

  • sextiotalist

    Så länge man inte har nedsatt immunförsvar eller större sår på kroppen, så krävs det nog väldigt mycket innan man blir sjuk av den smuts som hamnar på handdukar som man använder till kroppen.
    Handhandukar är det lite skillnad, eftersom man använder dessa även innan matlagning

Svar på tråden När dör man av smuts?