Inlägg från: Froststar |Visa alla inlägg
  • Froststar

    Killen i kassan på Ica stör mig!

    Notetur Nomen skrev 2014-12-29 18:15:31 följande:
    Så om jag tar dig på tuttarna när jag stöter på dig på stan är det ditt fel för att du inte talat om för mig att du inte vill det?

    Han hade ingen anledning att ta sig den rättigheten han gjorde = han gjorde fel.

    Oavsett hur ts borde hanterat situationen var det han som gjorde fel. Men du tycker att det är ts som gjort fel. Det är kvinnofientligt och dessutom inte i enlighet med lagen.

    Jag är också en stark tjej, tack så mycket. Bara för att jag kan säga ifrån ska jag inte behöva göra det bara för att nån snubbe är dum i huvudet.
    Jahaja, enligt dig går det att jämföra en vilt främmande person på stan med en som jag träffat rätt ofta, som är småförtjust i mig och som jag berättar sexuella preferenser för, dessutom på ett sätt som han inte ens kan ta på allvar? Tja, det är ju bra att du har lite perspektivtänk. Eller kanske inte.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Notetur Nomen skrev 2014-12-29 18:17:05 följande:
    Hur vet du förresten att hon stått och slängt med håret? Du hittar ju på egna förutsättningar!
    Jaså, det tycker du? De flesta tjejer med långt hår slänger med håret, speciellt när de böjer sig ner och plockar upp varor på bandet och håret faller framåt. Men, men , tänk inte.  Bara håll på din sak in absurdum. Whatever floats your boat.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Anonym (skruv lös) skrev 2014-12-29 18:57:26 följande:
    Du är ju inte på riktigt?!

    Det är väl inte hennes uppgift som en kund i en Ica affär att tala om för en anställd att det inte är okej att gnida sin kropp mot kunderna i hyllorna och att det inte är okej att andas tungt i örat på dessa?

    Eller du tycker att varje kund ska meddela de anställda genom högtalarna att de inte ska trakassera dem?
    Det är du som inte är på riktigt. Det är inte så att han aldrig gjort närmanden, kommit med kommentarer och allt annat TS skriver. Men hon har aldrig satt upp en gräns och hans beteende har eskalerat baserat på det.

    Så sluta göra dig löjlig. Han har inte hoppat på en helt främmande människa som han aldrig sett förr och börjat tafsa. 

    Och jo, absolut. Om du som kund inte uppskattar att någon anställd gör närmanden säger du ifrån till vederbörande. Vilket TS inte gjort. Utan berättat om vad som inte tänder henne. Är det vad som kallas för kallprat på ICA nuförtiden? Då är ni ju helt sjuka i huvudet om det är vad ni snackar om med kassapersonal och om det är normalt.

    Jeeez, alltså, är folk tappade bakom en vagn nuförtiden? Hur i fasiken sätter ni gränser om ni inte talar om för andra att deras beteenden är oönskade?
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Anonym (typiskt trams) skrev 2014-12-29 19:10:20 följande:
    Det är ju populärt där i vissa kretsar att man beskyller andra för mobbing.. ja för det DU gör mot offret är ju inte alls mobbing *suck*

    Sluta med dina försök att göra andra till mobbare när det är du som ger dig på offer för sexuella trakasserier. Pinsamt
    Det är ju du som mobbar folk som inte håller med dig. Hon har inte satt några gränser, trots att hon påstår att hon länge tyckt att han säger olämpliga grejer. 

    Svara på det här. Brukar du stå och diskutera vad som tänder/inte tänder dig med kassapersonalen på ICA? Är det normalt i din ICAbutik?
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Anonym (Idioter) skrev 2014-12-30 00:01:24 följande:
    Bara så att jag vet till nästa gång jag ska handla: hur tycker du att man ska göra när håret faller fram? Så att man inte frestar någon stackars pojke bland personalen till att börja gnida sig mot en?
    Slit du loss saker ur sammanhanget och hitta på. Kul att hela FL är full med värnlösa och tandlösa tjejer som inte kan bita ifrån utan låter situationer urarta. Jag har inte ursäktat killen på något sätt men TS hade ett ansvar själv. Och hon har inte satt några gränser utan istället stått och diskuterat vad hon inte tänder på. Inte en enda av er babblande mähän har svarat på min fråga. Är det normalt att ni står och berättar för kassören på ICA vad som är avtändande för er? Jag vet att på det här forumet är det så att männen är ansvariga för allt och kvinnor är stackars offer. Men man blir ju faktiskt det man beter sig som. Tycker synd om era döttrar som växer upp med den här mentaliteten, aldrig lär sig att säga rakt ut det de menar och att bita ifrån, utan babblar, kommer med subtila tvetydigheter, beter sig som värnlösa offer och därmed hamnar i farliga situationer. 

    Om det är som TS skriver så ja, killen har gjort fel. Ja, han har märkliga idéer. Ja, han har betett sig oproffsigt. Men om TS sagt ifrån på skarpen och tydligt för länge sedan hade inte det här hänt. Hon påstår ju att han har kommit med anspelningar tidigare men TS har valt att inte sätta ner foten. Om era döttrar blir våldtagna men ni faktiskt kunde förhindrat det genom att lära sig att inte bete sig som offer, tycker ni att det är till någon tröst att sedan stå och babbla om att killen är idiot och inte har några gränser? Hur hjälper det era döttrar? Skärp er och bete er som starka personer istället för gnälliga kärringar. Det skadar inte att tänka ett varv extra istället för att gapa på någon som vågar påstå att man har ansvar för sitt eget väl och ve. TS lät bli att axla det ansvaret. 
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Anonym (Usch..) skrev 2014-12-30 09:32:32 följande:
    Men skärp dig själv! Läser du vad (skruv lös) har skrivit så står det ju att hon/han har arbetat på Ica. Inte att hon/han arbetat på den Ica jag skrivit om!

    Och Froststar - Jag har inte stått och diskuterat vad som tänder mig. Han sa att han tycker det är sexigt med tjejer med blont långt hår och då svarade jag bara med att jag tycker det är otändande med killar på Ica. Jag sa inte så för att ''retas'' med honom utan det bara kom ur mig. Handlande inte om att jag ville tala om för honom vad som tänder och inte tänder mig.

    Jag skulle sagt till innan när han gett mig kommentarer, jag ville det men det kändes väldigt obekvämt och jag sa därför inte till på skarpen. Och det var liksom droppen när han tryckte sig mot mig. Jag hade aldrig ringt chefen om han bara gett mig ''komplimanger'', även om det är jävligt oproffsigt! Det var somsagt nog efter att han tog på mig!

    Och återigen! Jag har inte flörtat med honom, inte lekt med håret, fnittrat när han kommenterat hur mina kläder sitter etc. Jag har ignorerat honom då jag tycker det är väldigt pinsamt. 
    Och du fattade inte när han skrattade att du bara borde säga rakt ut vad du menar istället för att tala om vad som är avtändande? 

    Som sagt, han verkar vara en idiot. Men det är faktiskt upp till vuxna personer själv att sätta gränser. Väldigt olyckligt att du inte gjort det tydligt och förhoppningsvis har du nu lärt dig. Nästa gång kanske du råkar än värre ut om du inte lär dig att sätta tydliga gränser. Då är det väl ingen tröst i efterhand att få bekräftat att killen är en idiot och våldtäktsman? Du måste se till att skydda dig själv. Och tro mig, det är inte för dig det är pinsamt om du säger rakt ut vad du menar så att kön hör det.

    Enda sättet jag skulle förstå att du inte satt en skarp gräns är om du är i 13-14-årsåldern och han en vuxen man. Men då borde du gått till dina föräldrar och låtit dem ta tag i saken från början, istället för att fortsätta gå till ICA butiken. Fast jag tror inte att en 14-åring hade sagt att det är avtändande med en kille som sitter i kassan på ICA.

    Tur för dig i alla fall att du inte råkat än värre ut.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Förkunnaren skrev 2014-12-30 09:53:57 följande:
    Det är ingen idé att försöka resonera med en oresonlig TS, hon har bestämt sig för att det är ditt eget fel ty du betedde dig inte så som hon själv anser att hon beter sig och vilket, så klart, är det enda rätta sättet och alla som inte beter sig så får skylla sig själva om de antastade.
    Ett hett tips, lär dig läsa innantill, tack.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Förkunnaren skrev 2014-12-30 10:04:32 följande:
    Bry dig inte om praktarslena i den här tråden: du gjorde helt rätt, jag skulle också ha gjort så.

    Han hade inte haft någon rätt att göra som han gjorde om du så hade gått omkring naken på ICA. Det är inte ditt fel.
    Du har visst svårt att fatta. Han har ingen rätt, nej. Men. Det är ingen tröst om man blir våldtagen och man faktiskt inte gjort allt i sin makt att förhindra. Sluta leka offer. Var lite starkare än så. Vissa gör saker även om de har ingen rätt. Lär dig det och försök själv ta ansvar och agera utifrån de förutsättningarna, så blir ditt liv bättre. Man kan inte ändra världen, det är bara till att ändra sig själv.

    Men visst, om du tycker det är bättre att bli våldtagen och sedan gnälla om att buhuhu, han hade ingen rätt, så får du ha det så. Ha en god dag. Kanske sanningen går in någon gång.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Förkunnaren skrev 2014-12-30 12:50:09 följande:
    Du är allt en liten muntergök du!

    Du kanske inte har hört talas om att det finns olika slags reaktioner när en person hamnar i en kris, som säg till exempel en våldtäkt; vissa agerar, andra blir helt apatiska. Livet är inte så svart eller vitt som du tror, bara för att du själv tillhör den första gruppen betyder inte det att den andra gruppen får skylla sig själv. Så infantilt. Att hantera en situation olika betyder inte att man inte tar ansvar eller att man är svag, det betyder att man hanterar situationer olika, din åsikt är ungefär som att tycka att du skrek inte tillräckligt högt när jag körde över dig med bilen - buhuhuhu skyll dig själv och ta ansvar!
    Jamen fortsätt då med att gapa om vad folk har rätt till och inte och lek offer. Många gör ändå som de behagar och kan inte bry sig mindre om vad som är rätt eller fel och ännu mindre om vad du personligen tycker är rätt och fel. Jag föredrar att ta hand om mig och de mina och göra mitt bästa för att avvärja potentiellt farliga situationer. Du förstår, människor med sunt förnuft gör så.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Förkunnaren skrev 2014-12-30 17:09:19 följande:
    Jag förstår att din avsikt är att provocera mig genom att skriva att jag leker offer, det finns ingen annan logisk förklaring till hur du annars skulle ha kommit fram till denna slutsats för den här diskussionen handlar inte om det överhuvudtaget.

    Du verkar vara en extremt sund människa, du borde hålla föredrag om hur man lever sunt! {#emotions_dlg.djavulsk} Tänk om alla var som du, vilken sund värld vi skulle ha, ingen fattigdom, inga krig, ingen svält, inget förtryck skulle existera. Tänk att världens ledare har undgått att upptäcka dig, det är ju skandal!
    Har ingen avsikt att provocera dig. Tycker enbart synd om dig, sådana som dig och flickor som växer upp med en sådan mentalitet. Som jag skrivit tidigare, beter man sig som en dörrmatta, kommer andra att använda sig av den som den är avsedd.

    Att du kallar folk för "praktarslen" säger mer om dig än andra. Enbart för att de har en annan åsikt än det du har. Tror att din avatar har gett dig hybris. Du är ingen "förkunnare", du får lära dig att acceptera att andra har en annan åsikt än det du har. Din åsikt är trots allt bara en åsikt, inte världsomstörtande sanning. Även om du på något sätt tror dig vara "förkunnaren".
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Anonym (IKA) skrev 2014-12-30 21:01:16 följande:
    Du tycker att alla ska vara beredda på att avvisa närmanden på ett tydligt sätt i helt vardagliga situationer exempelvis när anställda i en livsmedelsaffär trycker sig mot en när man väljer varor i butiken?
    Kvinnor ska behöva vara beredda att värja sig från kärlekskranka män i vardagslivet.
    Ja, för det var ju med det det började. Att han tryckte sig mot henne. Just det. Selektiv läsförståelse, är det problemet? 

    Men ok, jag förklarar en gång till, du verkar inte ha förstått de andra 100. Ja, jag tycker att rak, tydlig och direkt kommunikation är bäst, det kan inte missförstås. I alla fall är risken för det minimal. Ja, jag tycker att när någon i kassan på ICA börjar kommentera att jag är sexig eller annat liknande ber jag vederbörande att låta mig vara ifred. Det är inte precis en komplimang i stil med "vilken schysst tröja du har". Ja, jag anser att man ska vara rak och tydlig istället för att upplysa vederbörande om sina sexuella ickepreferenser. Jag känner ingen som står och diskuterar det med folk i kassan på ICA.

    Hur kan det här ens vara främmande för er? Vad är det för märklig tvetydig kommunikationsteknik kör ni med? Ja, just det, sådant som så många tjejer. Leker fina flickor som inte vågar säga det de tycker utan ska linda in det i tjugotusen märkliga kringelikrokiga dumheter som ingen förstår eller vet hur de ska tolka. Tacka fan för att killar tröttnar på sådana tjejer. Jag gör det också trots att jag är tjej.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Anonym (IKA) skrev 2014-12-30 21:31:36 följande:

    Du tyckte inte att det var en rak kommunikation när Ts kontrade med att det var avtändande med män som satt på ICA när han sa att de var sexigt med tjejer som har långt blont hår?
    Det var väl om något en tydlig markering att hon inte uppskattade kommentarerna?


    Det är riktigt riktigt äckligt med killar som inte fått riktig uppfostran i hur man uppför sig i sociala sammanhang kanske borde det införas någon form av social träning i skolorna eftersom det uppenbarligen inte lärs ut hemma.


    Nej. Det tycker jag inte. Bevisligen inte han heller, han bara skrattade bort det. Vem f*n talar om för han i kassan vad som är avtändande? Varför börjar man ens blanda in sexuella tankar i det hela? Det raka hade varit att säga till honom att hon är inte intresserad av honom, inte uppskattar hans kommentarer och vill att han lämnar henne ifred. Det hade varit rakt och tydligt. T.o.m. jag som enbart läst ett år psykologi ser skillnaden. Och den är stor.

    Resten håller jag med om. Men det blir ju så när vemsomhelst kan skaffa barn, i vilken ålder som helst och utan att själv ha någon förnuft eller uppfostran eller är ens beredd på ansvaret som kommer med barn. Men det är en annan diskussion. Det är förresten lika hemskt med dem som uppfostrar flickor till att inte kommunicera tydligt och rakt och vara starka och bestämda. 
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Anonym (Man 41) skrev 2014-12-30 21:35:40 följande:
    Jag kan tycka att din åsikt är helt rätt, men problemet är att du inte inser att alla människor inte har samma förmåga som du, dvs att säga ifrån. Jag skulle vilja påstå att väldigt många har mycket låg självkänsla och inte kan förmå sig att stå upp för sig själv, fast att de vet att det är just det de borde. Jag var sån när jag var yngre, och jag var knappt medveten om det förrän jag blev äldre och fick mer skinn på näsan.
    Människor är så fruktansvärt olika i tankesätt och självkänsla. Läs boken Svåra Samtal. Den öppnade mina ögon.
    Ja, tyvärr, det är alltför många tjejer som har låg självkänsla. Men som jag sade, bete dig som en dörrmatta och sannolikheten är väldigt hög att du blir trampad på. Man kan inte få andra till att göra det som är rätt om deras världsbild är fullkomligt skev. Så vad är din lösning till att inte utsätta sig för farliga situationer på det viset som TS? Tror du att en våldtäktsman automatiskt kommer att göra det rätta och låta bli att våldta för att tjejen har låg självkänsla och inte lärt sig att markera bestämt och stå på sig? Nej, han kommer att göra det han vill göra och det är det man måste utgå ifrån. Visst är det fel, inget snack om saken men är det någon tröst för offret? Att veta att det han gjorde inte var rätt? Det skulle då inte vara någon tröst för mig.

    Ungefär som när en ska absolut över övergångsstället trots att han eller hon ser att det kommer en bil i hög fart som inte tänker stanna. Men "jag har minsann rätt till väg" och föraren gör fel så han eller hon går över. Tror du att man finner tröst i tanken sedan att föraren inte hade rätt att göra det han gjorde?
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Anonym (typiskt trams) skrev 2014-12-30 21:36:10 följande:
    Det är såna som du som är orsaken till att vissa killar tror det är ok att utsätta tjejer för sexuella trakasserier.
    Men det är det inte, lär dig lagstiftningen istället för att promota ett beteende som är brottsligt.

    Mammor som curlar sina söner att tro att de har rätt till andra människors kroppar och inte behöver ta ett nej,  tjejer som vill behaga killar och gillar samma musiksmak och tycker det är synd om killarna som inte fattar själva att man inte har rätt till andra människors kroppar...
    Jag finner detta otroligt sorgligt och patetiskt samtidigt, och skrämmande för det är vi i samhället som får ta konsekvenserna av ert godkännande av ett brottsligt beteende.

    Ta nu och studera våra svenska lagar lite också så kanske du också förstår vad man får eller inte får göra så kan du förmedla det istället för att uppmuntra och ursäkta brottsligt beteende.
    Var det rakt nog för dig?
    Bevärdigar inte typiskt trams med ett svar. Du förstår ju ändå inte vad jag diskuterar så det är inte lönt.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Anonym (IKA) skrev 2014-12-30 22:21:13 följande:
    "Så vad är din lösning till att inte utsätta sig för farliga situationer på det viset som TS"

    Du anser att det är farligt som tjej att handla i en livsmedelsaffär?
    Läs mina tidigare inlägg, tänker inte upprepa mig mer. Speciellt inte när frågorna är ställda på ett ledande sätt med en underton som enbart tjänar som syfte att antyda att jag är dum i huvudet. Samma j*vla subtila elaka sätt som jag avskyr som kvinnor typiskt håller på med. Om du kan läsa ut av något av mina inlägg att jag tycker att det är farligt att handla i en livsmedelsaffär, peka ut det. Men sluta med insinuationerna. Vill du något, säg det, annars kan du läsa mina svar, de finns redan i tråden. Fast, låt mig gissa, det är inte svaren du är ute efter. Det märks på hur du formulerar dina inlägg. 
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Anonym (IKA) skrev 2014-12-30 22:21:13 följande:
    "Så vad är din lösning till att inte utsätta sig för farliga situationer på det viset som TS"

    Du anser att det är farligt som tjej att handla i en livsmedelsaffär?
    Läs mina tidigare inlägg, tänker inte upprepa mig mer. Speciellt inte när frågorna är ställda på ett ledande sätt med en underton som enbart tjänar som syfte att antyda att jag är dum i huvudet. Samma j*vla subtila elaka sätt som jag avskyr som kvinnor typiskt håller på med. Om du kan läsa ut av något av mina inlägg att jag tycker att det är farligt att handla i en livsmedelsaffär, peka ut det. Men sluta med insinuationerna. Vill du något, säg det, annars kan du läsa mina svar, de finns redan i tråden. Fast, låt mig gissa, det är inte svaren du är ute efter. Det märks på hur du formulerar dina inlägg. 
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Anonym (skruv lös) skrev 2014-12-30 23:21:22 följande:
    Så enligt dig räcker det inte med att ts både nekade, sa nej, när han frågade efter hennes mobil nr och svarade med att hon finner ica kassörer avtändande. Vad mer begär du av en 18 årig ung tjej?

    Killens ansvar i det hela är enligt dig?
    Har redan svarat på allt det där. Tänker inte svara samma saker om och om igen. Skiter faktiskt i vad ni utsätter er för bara för att ni är inkapabla till att sätta gränser. Tycker bara synd om era döttrar som går ut i världen med en naiv bild att det räcker med att veta att något inte är rätt och då drabbar inte det en. Ja men lycka till då. Det kommer att behövas.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Tigrisog skrev 2014-12-31 08:11:31 följande:

    Froststar: hur gammal är du? om om nära på de flesta i denna tråd tycker annorlunda än vad du gör, tycker du fortfarande då att de andra har fel och du rätt? Din ålder är relevant i det här sammanhanget, jag tycker det vore intressant att veta det med tanke på att du försvarar ett beteende på en väldigt ung kille så ihärdigt. Tycker du blandar äpplen och päron. Sakfrågan är väl ganska självklar, finns lagar att följa. Men du tycks mer ledas i affekt till händelsen. Finns en eller två saker jag skulle kunna säga eller göra men låter bli av den enkla anledningen att det finns lagar och normer om vad som gäller i det samhälle vi lever i. Som dikterar var gränserna går. Annars inträffar kaos. Till sist :om det hade handlat om din, dotter, syster, eller mamma, har du fortfarande tyckt likadant och hur hade du då förhållit dig till det hela gällande dur eget ansvar??


    Menar du att bara för att en hel bergssida med lämlar springer rakt utför stupet eller framför ett tåg är det ändå lämmeln som stannar som har fel? Samma med fårskocken som trycker ihop sig och låter offra dem som vargen tar, istället för fåret som gömmer sig eller springer iväg? Så ser inte jag det.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    Anonym (skruv lös) skrev 2014-12-31 23:02:48 följande:

    Den här Froststar är en bitter man som tydligen blivit avvisad många gånger och nu skyller sitt misslyckande på kvinnorna. Bitter så det stinker om det.


    Passande alias du valt.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
Svar på tråden Killen i kassan på Ica stör mig!