• Anonym (Trött)

    Förstå och ha överseende men hur länge?

    Jo...

    Jag vill ha råd och tips av någon annan än min man, som är den ende jag kan prata med om detta. Han är bäst, men inte på syskonrelationer

    Hoppas någon här orkar ta sig tid. För det blir låååångt...

    Så.

    Min syster mår dåligt pga olika problem i sitt liv. Problemen började för flera år sedan och har bytt av varandra under vägen. Förlossningsdepression, alkoholproblem i familjen och utmattningsdepression är de största anledningarna.

    Jag älskar min syster och gör vad jag kan för att stötta. Men jag vet mycket väl att det inte hänger på mig. Jag kan bara lyssna när hon vill. Belysa andra perspektiv när hon är mottaglig. Föreslå extern hjälp av tex kurator. Göra små "extra" saker som ger glädje. Eller bara ta hand om hennes barn och ge henne kvalitetstid med maken.

    Jag vet att hon inte mår bra och väntar mig inget i gengäld. Men problemet är att hon är elak. Säger saker som sårar. Liksom muckar gräl. Förolämpar mig och beter sig allmänt ohyfsat mot mig.

    Inte alltid, men tillräckligt regelbundet för att det ska vara en spänd stämning så fort vi pratar eller ses. Och tillräckligt för att jag ska bli ledsen.

    Nu till det verkliga problemet. Vi äger ett sommarhus tillsammans. De senaste åren har jag och min familj nyttjat stället minimalt just för att det bara är otrevligt. Min man får plocka ihop bitarna av mig när vi kommit hem för då gråter och grubblar jag och försöker förstå vad jag gjort flr fel. Jag får kritik för allt när vi ska försöka bo ihop med våra familjer. Vad vi äter, hur jag uppfostrar mina barn, hur jag gör rent grillgallret. Hur jag severar mellanmål. Hur lite jag är där. Hur lite jag är intresserad av blommor och rabatter. Ja, listan kan göras lång. Ibland säger jag ifrån och då blir det bråk. Jag blir kallad känslokall och hård för att jag inte gråter och kan också bli utskälld för att jag tagit henne på orden och inte förstått vad hon egentligen försökte säga. det händer också att hon ber om ursäkt. Oftast halvhjärtat dock. Men jag har då redan hunnit bli sårad och avskräckt från att vilja umgås på ett bra tag.

    Och jag VET att hon är elak för att hon mår dåligt. Hon är ingen elak människa i grunden (även om hon alltid varit lite självupptagen ). Hon har så låg självkänsla nu att hon inte förmår att unna andra glädje. Jag önskar så att hon kunde se ljusare på tillvaron och slippa avundsjukan som hon så tydligt ger uttryck för.

    Men. Samarbetet om sommarhuset och att vara där tillsammans fungerar verkligen inte. Det ger mig magkatarr och ångest. Jag och min make vill inte ha kvar ett hus som vi inte vill vara i. Vi har dessutom under flera år förväntats ta ansvaret för underhåll av fastigheten för att min man är den händiga i släkten men efter försiktiga påminnelser under två år har vi nu suttit ner och skrivit ner en jämnare arbetsfördelning. Det känns hyfsat även om det bara är jag som gjort "min" överenskomna halva.

    Hur förklarar jag för min mycket nedstämda syster att jag av helt egoistiska skäl inte vil ha kvar stället?

    Det jag vill är ju att minska bråken. Men hon kommer att hata mig, för hon älskar stället och bor där flera veckor varje sommar.

    Jag mår dåligt av att ha det som det är. Har "bitit ihop" i flera år och provat olika förhållningssätt med förhoppning om att "den här sommaren" blir det nog annorlunda. Men det går inte längre. ..

    Säger jag att jag vill sälja så ger jag ännu mer problem till min kära syster...

    Hjälp? Någon?

  • Svar på tråden Förstå och ha överseende men hur länge?
  • Ess

    Sälj stugan.
    Fråga om hon vill köpa ut dig, eller så lägger ni ut den till försäljning.
    Sedan kan du umgås med din syster på dina villkor. Tycker du det är kul att träffas så gör du det, men varje gång hon börjar gå på, så bara vänder du och går därifrån. För du har ingen som helst anledning att va hennes slasktratt.

  • Påven Johanna
    Ess skrev 2015-02-22 09:45:07 följande:

    Sälj stugan.
    Fråga om hon vill köpa ut dig, eller så lägger ni ut den till försäljning.
    Sedan kan du umgås med din syster på dina villkor. Tycker du det är kul att träffas så gör du det, men varje gång hon börjar gå på, så bara vänder du och går därifrån. För du har ingen som helst anledning att va hennes slasktratt.


    Men har du alls läst något mer av TS än ursprungsinlägget? Detta är ju en nyanserad och reflekterande kvinna som inte letar lätta utvägar ur relationen och som inte har behov av att ställa ultimatum utan vill hitta sina egna gränser och hålla på dem på ett sätt som inte kränker systern. Hon älskar sin syster och önskar hitta förhållningssätt mellan dem som gör att de kan ha en relation de båda har utbyte av. 

    Alla vill inte vända en stum rygg till. Alla vill inte bara vara hårda och kategoriska, en del människor vill känna sig för och försöka utveckla sin lyhördhet för både sin egen persons behov och gränser och för andras. En del önskar göra det med stor förståelse för och förmåga till inlevelse för också motpartens begränsningar och svårigheter. 
  • Anonym (Smuts under skorna?)

    DIn oförmåga att leva upp till förväntningarna? DINA tillkortakommanden?

    Verkar vara att du inte kan inse att hon bara behöver gråta lite för att få dig att "erkänna" att det hela egentligen är ditt fel. Att manipulera kallas det. Hon styr dig; hon har förväntningar på dig som du inte "lever upp till". O du förstår inte eller vill inte förstå detta.

    Aja, bara att fortsätta harva på som hittills då.

  • Anonym (Trött)
    nevermind skrev 2015-02-22 09:43:23 följande:

    Du har varit för snäll alldeles för länge TS!


    Ja. Jag förstår det nu. Önskar såklart att jag fattat det tidigare. Poletten trillade ner när jag bara ville fly och sälja, för att slippa all skit. Men jag insåg då också att jag ju inte varit ärlig. Jag har inte sagt ifrån och då lurat henne att allt är ok. Nu gör jag min största instats för mig, henne och oss. Säger ifrån utan ilska. Kan vi inte mötas så vill jag att det ska vara tydligt för henne att det är resultatet av bådas våra sätt att vara. Då finns en chans att vi kan vara systrar resten av livet och att jag kan ha kvar nån sorts relation till mamma som ofta har lättare att se min systers perspektiv än mitt.

    Sälja stugan. Som du säger Ess. Ja det är väl det vettigaste. Många har sagt det till mig. Det är bara det att just nu är jag för rädd att förlora de enda (knasiga) familjemedlemmar jag har. En syster är en syster och en mamma är en mamma. Svårt att skaffa nya liksom... Och om det krashar vill jag vara säker på att jag gjorde vad jag kunde så jag slipper leva med en känsla av ånger och att jag borde gjort annorlunda.
  • Påven Johanna
    Anonym (Smuts under skorna?) skrev 2015-02-22 10:03:11 följande:

    DIn oförmåga att leva upp till förväntningarna? DINA tillkortakommanden?

    Verkar vara att du inte kan inse att hon bara behöver gråta lite för att få dig att "erkänna" att det hela egentligen är ditt fel. Att manipulera kallas det. Hon styr dig; hon har förväntningar på dig som du inte "lever upp till". O du förstår inte eller vill inte förstå detta.

    Aja, bara att fortsätta harva på som hittills då.


    Jag läser det inte som om ts tar på sig skulden, jag läser det som om ts i samtalet med sin syster vill tillåta dem båda att vrida och vända på saken ur flera perspektiv. 

    Ts: jag tror precis som du att hon har en mognadsprocess framför sig som du redan lagt bakom dig. Hoppas att hon förmår (och öht vill) gå igenom den, men gamla mönster och invanda beteenden är starka och mycket svåra att bryta så visst finns det stor risk för att du blir syndabock. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Smuts under skorna?) skrev 2015-02-22 10:03:11 följande:

    DIn oförmåga att leva upp till förväntningarna? DINA tillkortakommanden?

    Verkar vara att du inte kan inse att hon bara behöver gråta lite för att få dig att "erkänna" att det hela egentligen är ditt fel. Att manipulera kallas det. Hon styr dig; hon har förväntningar på dig som du inte "lever upp till". O du förstår inte eller vill inte förstå detta.

    Aja, bara att fortsätta harva på som hittills då.


    Klart jag har tillkortakommanden. Det har ju alla ;)

    Jag har inte sagt att alla våra konflikter beror på mina tillkortakommanden dock, men det är nog bra om syster funderar över om det KAN vara så. Då förstår hon ju att hon behöver vara ödmjuk istället för dömande.

    Ibland är hon manipulerande, ja. Men jag känner henne ganska väl och vet vad hon gått igenom i sitt liv och förstår att hon hanterar konflikter med tårar, jag är inte helt förd bakom ljuset mao . Det är hennes bild att jag gör fel som inte lever upp till förväntningarna, inte min. Jag har bytt förhållningssätt nu på sistone sedan jag beslutade mig för att göra en vuxen och mogen insats (istället för att fly och skylla allt på syster). Så "harven" är numera avställd ;)

    Hon styr mig inte längre... hoppas jag :D jag får jobba rätt ordentligt med mig själv på vägen här...
  • Ess
    Påven Johanna skrev 2015-02-22 10:01:46 följande:
    Men har du alls läst något mer av TS än ursprungsinlägget? Detta är ju en nyanserad och reflekterande kvinna som inte letar lätta utvägar ur relationen och som inte har behov av att ställa ultimatum utan vill hitta sina egna gränser och hålla på dem på ett sätt som inte kränker systern. Hon älskar sin syster och önskar hitta förhållningssätt mellan dem som gör att de kan ha en relation de båda har utbyte av. 

    Alla vill inte vända en stum rygg till. Alla vill inte bara vara hårda och kategoriska, en del människor vill känna sig för och försöka utveckla sin lyhördhet för både sin egen persons behov och gränser och för andras. En del önskar göra det med stor förståelse för och förmåga till inlevelse för också motpartens begränsningar och svårigheter. 
    En gemensamt ägd stuga förutsätter ett väl fungerande samarbete. Jag ser det som att det är större risk att hela deras relation kraschar pga stugan.

    Visst är det okej att må dåligt och vräka ur sig till/över någon. Men när ska det sluta. Man kan inte använda en person som slasktratt hur länge som helst, speciellt inte om man går på denna personligen.
    Jag tycker ts redan gett systern alla möjligheter att tagga ner, men hon har börjat använda sitt beteende att manipulera med istället.
  • Anonym (Smuts under skorna?)
    Påven Johanna skrev 2015-02-22 10:08:53 följande:
    Jag läser det inte som om ts tar på sig skulden, jag läser det som om ts i samtalet med sin syster vill tillåta dem båda att vrida och vända på saken ur flera perspektiv. 

    Ts: jag tror precis som du att hon har en mognadsprocess framför sig som du redan lagt bakom dig. Hoppas att hon förmår (och öht vill) gå igenom den, men gamla mönster och invanda beteenden är starka och mycket svåra att bryta så visst finns det stor risk för att du blir syndabock. 
    Jo det är möjligt, men efter vad det står låter det som att systern ÄR manipulativ o försöker få henne dit hon vill genom att gråta, och lyckas med det. Kanske eftersom hon inte kan nåt annat, TS har ju skrivit att systern är beroende av hennes ekonomi för att kunna behålla stugan och att hon spelar på TS dåliga samvete.

    TS skrev också att det inte är hon själv som drar igång konflikterna men blir beskylld för det (pga kroppsspråket etc), väldigt sällan får en ursäkt. O det komplicerar ju lite att systern o mamman gått ihop sig mot henne.

    Det gamla uttrycket, hur man vänder sig har man skinkan bak.
  • Påven Johanna
    Ess skrev 2015-02-22 10:35:37 följande:
    En gemensamt ägd stuga förutsätter ett väl fungerande samarbete. Jag ser det som att det är större risk att hela deras relation kraschar pga stugan.

    Visst är det okej att må dåligt och vräka ur sig till/över någon. Men när ska det sluta. Man kan inte använda en person som slasktratt hur länge som helst, speciellt inte om man går på denna personligen.
    Jag tycker ts redan gett systern alla möjligheter att tagga ner, men hon har börjat använda sitt beteende att manipulera med istället.
    Ja, det håller jag med om. Jag vill i och för sig inte äga något ihop med någon som jag har bra relation till heller om denne inte är min man.

    Jag tycker inte heller att man ska ställa upp på att vara slasktratt, men man kan ha andra sätt att sätta gränser på än att bara vända ryggen åt eller säga upp bekantskapen med en person. Systern är viktig för ts, det skriver hon i flera inlägg, och då är det i mitt tycke rimligt av henne att försöka åstadkomma en förändring som inte innebär ett avslut på relationen utan ett nytt sätt att förhålla sig till varandra på. Det var vad jag menade. 

    Vilken tidsrymd man anser att detta får ta är förmodligen väldigt varierande från individ till individ och kanske också beroende på delresultat på vägen, så att säga.
  • Anonym (Smuts under skorna?)
    Anonym (Trött) skrev 2015-02-22 10:28:05 följande:
    Klart jag har tillkortakommanden. Det har ju alla ;)

    Jag har inte sagt att alla våra konflikter beror på mina tillkortakommanden dock, men det är nog bra om syster funderar över om det KAN vara så. Då förstår hon ju att hon behöver vara ödmjuk istället för dömande.

    Ibland är hon manipulerande, ja. Men jag känner henne ganska väl och vet vad hon gått igenom i sitt liv och förstår att hon hanterar konflikter med tårar, jag är inte helt förd bakom ljuset mao . Det är hennes bild att jag gör fel som inte lever upp till förväntningarna, inte min. Jag har bytt förhållningssätt nu på sistone sedan jag beslutade mig för att göra en vuxen och mogen insats (istället för att fly och skylla allt på syster). Så "harven" är numera avställd ;)

    Hon styr mig inte längre... hoppas jag :D jag får jobba rätt ordentligt med mig själv på vägen här...
    Nä, men du urskuldar dig genast genom att säga till henne att du också har tillkortakommanden så fort hon börjar gråta. I dagens inlägg iaf. KLart att alla har tillkortakommanden, men och?!

    Vet inte vad jag ska säga riktigt, du har skrivit så mycket om hur hon är o det händer ingenting, du fortsätter o bara "förstår" henne hela tiden o du säger emot dig själv också. Skylla allt på syster? Det är ju det du INTE gjort hela tiden, tycker att allt du skrivit handlat om att förstå o urskulda henne för att hon haft det "jobbigt", se hennes vinkel på saken, hennes förväntningar, hur du ska kunna stötta henne osv osv. Fastän hon tycker att du ska stå för hela anpassningen.

Svar på tråden Förstå och ha överseende men hur länge?