• h81

    stinkande kattlåda!

    Dagarna innan jul blev vi med kattunge då vi tyvärr förlorade våran goe gamla tioåring.. han skämde bort oss (grannarna håller kanske inte med haha) senaste åren med att bara använda kattlådan i nödfall.. så jag kommer kanske inte ihåg riktigt hur det luktade men jag tycker det är ohållbart så som det är nu!

    Vi har kattlådan på toaletten o även när den är nytömd stinker det på hela toaletten! Väldigt otrevligt!

    Köpte samma strö som dom använde där vi köpte henne för att hon skulle vara bekväm.. lite finkornigt (hopplöst då det är.på hela golvet!!) Och låda utan tak så hon skulle känna igen sig även där..

    Kan en toalett med tak hjälpa lite tror ni?

    Nåt strö som hjälper mot lukt men hon ändå gillar?

    Andra tips?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden stinkande kattlåda!
  • Rataxes

    Skumt att det luktar så mycket med en kattunge. Vi har 3 lådor på 2 katter, använder Everclean eller Classic. Det luktar aldrig, ingen som varit hemma hos oss känner någon lukt heller, det händer att vi glömmer bort att rensa i lådorna ett par tre dagar men trots det luktar det inte.


    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Sommarlöv
    Tines skrev 2015-01-01 11:36:17 följande:

    Köp kattsand som heter Everclean och rensa bort klumpar varje dag. Då slipper du lukt.

    Du ska givetvis ha en kattlåda med tak.


    Everclean är ett helt fastiskt bra, och det luktar verkligen inte ett dugg. Däremot det här med tak på kattlådan. Det gillar inte alla katter. Vår katt vägrar det, då gör han sina behov på andra ställen istället. Han accepterar inte ens en kant på lådan. Han är riktigt fisförnäm, han kissar i en låda och bajsar i en annan låda....Det går inte att blanda det!!! Det är bara everclen som duger för honom. Bortskämd, och trotsig var ordet. 
  • Grävling 75

    Ja, jag köper Eldorados klumpbildande på Willys inland när jag inte hinner till djuraffären. Duger tillfälligt men tar inte bort lukt och jag får byta all sand efter ca 2-3 veckor. Och då har vi utekatt som är ute 2/3 av dygnet.

  • maggank

    Vi köpte en kattstand som heter Smiley cat från Arken Zoo och än så länge är vi nöjda, luktar ingenting vad jag har märkt av i alla fall. Också klumpbildande som Everclean.

  • Indigo

    Skaffa en låda med tak, men ha kvar den gamla också i en övergångsperiod. Samma om du byter kattsand, introducera den nya i omgångar och ha kvar det gamla alternativet ett tag, så minskar risken att missen blir sur och börjar göra sina behov på andra ställen.


    Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • Hanna 535

    Everclean är det som fungerar bäst. Vår låda luktar ingenting och jag tömmer den ungefär var tredje dag.


    Everclean är dyrt jämfört med kattsand som går att köpa på matvaruaffärer, men det är värt det. För mig går det ungefär en kartong på 10kg i månaden och jag har två katter. Det bästa med Everclean är att sanden klumpar sig så det är lätt att ta bort både kiss och bajs. Everclean finns även i dofter, men jag rekommenderar Less Track, oavsett om du har en korthårig eller en långhårig katt då sandkornen där är något grövre.


    Lock har vi på vår låda, mest för att slippa se bajset i lådan.

Svar på tråden stinkande kattlåda!