• LindaM

    Vad uppskattas som förälder och pedagog?

    Vi är i startgroparna att starta en förskola och funderar på vad ni som föräldrar uppskattar med er förskola och vad ni saknar på er förskola om ni skulle få önska helt fritt?

    Gratis blöjor, mycket/lite utevistelse, pyssel, hemmagjord mat, mer personal, sova ute/inne, ja allt ni kan komma på helt enkelt.

    Sen en fråga till er som arbetar inom förskolan, vad uppskattar ni på er arbetsplats?  Och vad skulle ni få vilja ha om ni fick önska?

    Fria arbetskläder? Fri mat? fruktkorg? fler/färre utbildningsdagar? ja vad uppskattar/skulle ni uppskatta?


    Lever livet som polyfamilj med mamma, pappa, pappa och 5 barn www.polyfamiljen.blogg.se
  • Svar på tråden Vad uppskattas som förälder och pedagog?
  • cosinus

    Engagerad personal och inte allt för stora barngrupper. Att barnet trivs.

    Utevistelse varje dag

    Bra egenlagad mat.

    Ja det är väl eg det jag tycker är viktigast som förälder.

    Sen är det väl smidigt om jag slipper släpa blöjor men det är ingen stor sak. Det är bra med stimulerande leksaker och bra utemiljö men engagerad personal brukar ha en fantastisk förmånga att få med sig ungarna med väldigt lite materiella medel.

    Speciell pedagogik är jag inte så jättebrydd om. Trivs mitt barn och får frisk luft och bra mat är jag i princip nöjd.

  • Natulcien

    Det absolut viktigaste är såklart riktigt bra personal!
    De bör vara utbildade, empatiska, engagerade och kunniga. Och de bör vara tillräckligt många. Om inte personalen är bra så kan resten också kvitta, för då blir det aldrig bra.

    För övrigt värdesätter jag mycket utevistelse, bra mat (gärna ekologisk), små barngrupper och gärna fräscha, ändamålsenliga lokaler, trevlig gård och en bra och engagerad förskolechef.

    Allt detta har vår nuvarande förskola, som vi är oerhört nöjda med! Glad

    Var de sover känns oviktigt och gratis blöjor behövs absolut inte.

  • Kaupa Jaur
    Natulcien skrev 2015-01-07 22:02:43 följande:

    Det absolut viktigaste är såklart riktigt bra personal!
    De bör vara utbildade, empatiska, engagerade och kunniga. Och de bör vara tillräckligt många. Om inte personalen är bra så kan resten också kvitta, för då blir det aldrig bra.

    För övrigt värdesätter jag mycket utevistelse, bra mat (gärna ekologisk), små barngrupper och gärna fräscha, ändamålsenliga lokaler, trevlig gård och en bra och engagerad förskolechef.

    Allt detta har vår nuvarande förskola, som vi är oerhört nöjda med! Glad

    Var de sover känns oviktigt och gratis blöjor behövs absolut inte.



    Är både förälder och pedagog och håller sååå mycket med första stycket särskilt! ALDRIG snåla på personal! (friskolor och liknande brukar gärna "lösa" det genom att alla jobbar 25% var och det skarvas hejsan svejsan mellan avdelningarna. Men nä, det blir aldrig bra utan MYCKET personal. En bra förskola har inte bara tillräckligt med personal, den har lite extra
  • Malima

    Som förälder: daglig utevistelse, sova ute, engagerade pedagoger , välkomnande pedagoger( att man är välkommen in), mkt information om vad som händer i barngruppen och med mitt barn( vad de gör om dagarna osv), hemlagad mat, dokumentation och ett gott föräldrasamarbete. Sen jobbar jag i branschen å är ganska krävande vad gäller innehåll på föräldramöten osv., Det måste vara givande att gå på föräldramöten. Hittills har jag varit på alltför många möten som inte ger mer än den vanliga tamburkontakten.

    Som pedagog: fria kläder( iaf ett ombyte), fruktkorg är trevligt, minst subventionerade luncher, friskvårdstimme/ generöst friskvårdsbidrag. All detta är bonus, men absolut väger det tungt on man väljer mellan två i övrigt likvärdiga jobb.

    Minst en planeringsdag per termin som förskolan förfogar över själv och som faktiskt går till PLANERING av verksamheten. För mig är det viktigt att få bearbeta den kompetensutveckling jag fått, hellre kvalitet än kvantitet. Trivselaktiviteter ( kan vara så enkelt som att äta picknick ihop på vårkanten) och en engagerad, kompetent chef som är tydlig med mål och riktning men ändå ger medarbetarna utrymme och förtroende att bedriva verksamheten.
    Minst 2/3 av personalstyrkan bör vara förskollärare och ett absolut krav är att chefen är förskollärare i botten!

    Vad spännande med en uppstart av förskola! Är nyfiken på var i landet och om ni tänker er nån särskilt inriktning?

  • Punkster
    Malima skrev 2015-01-07 23:16:40 följande:

    Som förälder: daglig utevistelse, sova ute, engagerade pedagoger , välkomnande pedagoger( att man är välkommen in), mkt information om vad som händer i barngruppen och med mitt barn( vad de gör om dagarna osv), hemlagad mat, dokumentation och ett gott föräldrasamarbete. Sen jobbar jag i branschen å är ganska krävande vad gäller innehåll på föräldramöten osv., Det måste vara givande att gå på föräldramöten. Hittills har jag varit på alltför många möten som inte ger mer än den vanliga tamburkontakten.

    Som pedagog: fria kläder( iaf ett ombyte), fruktkorg är trevligt, minst subventionerade luncher, friskvårdstimme/ generöst friskvårdsbidrag. All detta är bonus, men absolut väger det tungt on man väljer mellan två i övrigt likvärdiga jobb.

    Minst en planeringsdag per termin som förskolan förfogar över själv och som faktiskt går till PLANERING av verksamheten. För mig är det viktigt att få bearbeta den kompetensutveckling jag fått, hellre kvalitet än kvantitet. Trivselaktiviteter ( kan vara så enkelt som att äta picknick ihop på vårkanten) och en engagerad, kompetent chef som är tydlig med mål och riktning men ändå ger medarbetarna utrymme och förtroende att bedriva verksamheten.
    Minst 2/3 av personalstyrkan bör vara förskollärare och ett absolut krav är att chefen är förskollärare i botten!

    Vad spännande med en uppstart av förskola! Är nyfiken på var i landet och om ni tänker er nån särskilt inriktning?


    Som pedagog så kan jag inte mer än att hålla med rakt av.
  • LindaM

    Ledsen jag inte svarat, har varit så mycket planering att allt bara gått runt runt:) nu börjar vi dock landa i allt och hoppas på att vi under veckan löst lokalfrågan (som varit svårast)

    Lokaler på 450kvm för 34 barn och utegård på 2500kvm:)

    Vill tacka för alla era kommentarer, skönt att få höra lite hur alla tänker och känner.

    Vi kommer satsa på ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt, mycket utevistelse, hemlagad mat och hembakt bröd.

    Kom gärna med mer tips på vad ni uppskattar på förskolan. Vi har verkligen chansen att utveckla en toppenförskola för både barn, föräldrar och pedagoger, den chansen vill vi ta tillvara på!

  • Dasha
    Det är jätteviktigt med:

    engarerad bra empatisk ERFAREN personal
    personal som fortsätter jobba på förskolan och inte slutar ofta, så det är inte nytt folk varje termin
    personal som HELA TIDEN ÄR MED BARNEN ute och inne. Har sett förskolor där personalen dricker kaffe och skvallrar i grupper hela tiden, och barnen är helt själva
    ungefär en person personal per 5 barn, max.
    ordentlig utegård (inte så att den knappt finns alltså, typ en gunga och lite asfalt där alla trängs)
    det är mycket bra med:
    grupper max 20 pers
    personal som ser till att barn är RÄTT klädda, särskillt småbarn: inte fel stövel på fel fot, ingen mössa/inga vantar vid -1, galonoverall + fleeseoverall vid +10 och sol hela veckan
    utflyckter regelbundet till naturen (skog, sjön)
    barnen är ute mycket, när väder tillåter, men inte om vädret är jättedåligt (de som gillar ur och skur, de väljer faktiskt ur och skur förskola!).
    det är inte så viktigt, men en bra bonus med:
    egenlagad mat
    utflyckter ett par ggr/termin till museer/teater/ålderdomshem eller typ förskoleklass/lågstadiet "på spaning"
    det behövs faktiskt inte:
    gratis blöjor
    gratis frukt till barnen
    massor portfolio om varje barn och långa mejl varje vecka, vilket tar personalens tid från barnen
  • Dasha

    ett tips är att skaffa egen vikariepool, så ni kan säga till föräldrarna att barnen alltid känner igen vikarier och det är samma beprovade personer och inte vilken dåre som helst och  inte nya personer varje dag.

  • Ramborg

    Jag är förälder. För mig är det viktigt med:

    Mycket och engagerad personal.

    Vikarier som barnen känner igen.

    Låg personalomsättning.

    Utevistelse, egenlagad mat är trevligt men inte lika viktigt.

    Fräscha lokaler samma sak.

    Och jag skulle önska att de inte kör rubb och stubb i torkskåpet på maxtemp, vinterstövlarna får slängas istället för att ärvas nu pga det. Men sånt är inte heller viktigt egentligen.

    Men en sak som jag uppskattar mycket på vårt dagis är att de jobbar mycket medvetet med hur man är en bra kompis. Alltså att det inte ska förekomma mobbning och liknande i barngruppen. Min kompis som har barn på ett annat dagis i samma kommun beskriver en HELT annan inställning hos dagiset, vilket gör att hon försöker undvika att ha sin pojk där så mycket det bara går. Jämför med min tös som gråter när hon inte får gå dit.

    Så - slutsatsen blir att för mig som förälder är personalen och deras inställning det absolut viktigaste.


    42.
  • Ankanpankan1

    Jag är förskollärare och förälder och det jag tycker är viktigast att det är få barn och många vuxna med hög utbildning . Då funkar allt!

    Egen kokerska är inte heller fel!

    Lycka till!

  • LindaM

    Många bitar att tänka på. Givetvis kommer vi sträva efter att ha engagerad och bra personal som ger trygghet till barnen. En önskan hade ju sedan varit att dom aldrig sedan blev sjuka eller behövde vara borta från sitt arbete men tyvärr fungerar det ju inte alltid så i praktiken. Personal blir sjuk, gravida eller gör sig illa så dom måste bara sjukskrivna. Egen vikariepool kommer vi ha, det är ett måste och en självklarhet.

    Som det är nu har vi bara anställt fsk som kännts wow på intervjun, ni vet sånna man vill ska börja direkt. Dom känns engagerade, lyhörda, ha mycket idéer och vill vara ute mycket.

    Någon nämnde torkskåp, dagens kläder är så bra och mycket kläder ska inte ens vara i torkskåp då dom blir förstörda, detta har gjort att vi givetvis kommer ha ett torkskåp men valt ett mindre där endast det som verkligen måste och förvara där ska in. Upplever själva att då våra barn gick på fsk, lastades alla kläder in i torkskåpet, vare sig det behövdes eller inte. Många av de kläder våra barn haft har tyvärr blivit förstörda av just det. Eftersom vi upplevt det själva kommer vi vara noga med vad som får och inte får vara där i.

    Utegården kommer somsagt vara 2500 kvm, uppdelad i olika "rum" vi ska växthus och pallkragar där barnen får vara med och odla, grillplats dör vi kan laga mat, en del med gungor och sandlåda, en del med hinderbana...sen vill vi inte köpa in en stor klätterställning för 500 000 utan vi vill att barnen ska får bara med och bygga och utveckla gården, den ska vara föränderlig och utvecklas med barnen och deras intressen.

    Vi kommer sopsortera med barnen, ha en tanke bakom det vi köper in, låta sång och musik ha en given plats på förskolan... Känner jag kan skriva en hel roman...:)

  • IsDimma

    Jag önskar bättre mat som allra viktigast på dagordningen på mitt jobb. Helst lagat direkt på förskolan. Och sen ogillar jag starkt att det serveras margarin på smörgåsarna.

    Sen tycker jag att det ska ingår arbetskläder - även vinterkläder. Som det är idag så får vi vindhacka, skalbyxor och en fleecetröja.

    Sen ser jag hellre färre barn i grupperna än fler pedagoger.

Svar på tråden Vad uppskattas som förälder och pedagog?