• Nidingbane

    Varför är det inte tillåtet att avbilda Muhammed?

    Varför är det inte tillåtet att avbilda Muhammed? Liknande tankar har faktiskt existerat i kristendomen. Jag tänker då främst när vi gick ifrån att vara katoliker till att bli protestanter. I reformationens Sverige så innebar detta att man vitmålade dvs. målade över alla gamla målningar i katolska kyrkor. Något som man i nutid allt mer tagit fram då man restaurerat dessa gamla medeltida katolska kyrkor. Så visst har man inom kristendomen också tyckt att man ska vara försiktig med avbildningar. Men nu undrar jag om det är samma sak med Muhammed? Varför kan detta vara så farligt?

  • Svar på tråden Varför är det inte tillåtet att avbilda Muhammed?
  • Kul
    Zpree skrev 2015-01-14 07:30:13 följande:
    Vad är det du inte fattar? Jag skrev till dig att du inte kan jämföra så. Du vet väl att muslimer inte kommer från samma land eller hur? Och det finns ingen som inte älskar sitt folk. Men varför kallar du inte afrikaner för negrer? Varför vågar ingen rita kränkande karikatyrer av judarna och deras profeter uran att kallas för antisemit och tvingas be om ursäkt? Sen vet du absolut ingenting om islam för att kalla den för något. Kultur är inte religion bara så du vet så du kan inte jämföra där heller.
    Först gick jag in i den här träden frö jag tänkte det var rasister som vill sprida dynga. Sånt gillar jag inte. Men sedan fastnade jag för dina kommentarer. De är låter tyvärr så vridna som folk tror att muslimer är. Är du ett troll som vill smutskasta muslimer?
    Det har gjorts massor av karikatyrer av kristna, judar och många andra också. Speciellt i den omtalade franska tidningen.
    Om någon säger att min dotter är en smutsig hora skulle jag bli vansinnig, men jag har inte rätt att vandalisera och döda pga det.
    De flesta muslimer tycker inte att man ska göra så heller. Många i den del av världen där folk är muslimer lever under knappa förhållanden. Då kan det vara enklare för personer med onda avsikter att lura dem.
  • Kul

    www.apg29.nu/index.php

    I vissa länder existerar inte våldtäkt och pedofili. Det har inget med religion att göra. Det handlar om attityder och tradition.

    Att mängden dömda ökat i Sverige är för att vi pratar om det mer. Fler vågar anmäla och fler tror på vad offren berättar.

  • Zpree
    Rikard skrev 2015-04-05 23:10:38 följande:
    Det stora problemet är faktiskt inte att folk inte förstår varandra. Problemet är att vissa dödar andra. Är det verkligen så extremt svårt för dig att förstå att det är hoten, mordförsöken och morden som är problemet. 

    Att jag aldrig kommer att kunna förstå hur över en miljard människor kan tro något så urbota korkat som att Muhammed snackade med en ängel, är väl egentligen inget problem, så länge jag bara argumenterar mot de där stolligheterna och ni argumenterar för er sak, utan att försöka inskränka min frihet och styra över mitt liv. Problemet är att vissa tror att de har rätt att styra över andra och döda andra beroende på vad den där Muhammed hittade på (eller om det var ängeln, eller den där guden eller vem man nu tror att det var).
    Vem inskränker på din frihet att uttrycka dig? Jag har aldrig sagt att folk som inte tror på hus inte får uttrycka sig. Det är klart att man kan ha en dialog. Dialoger har man alltid haft och det är väl så religionerna har spridits också. Och jag har tagit avstånd från dåden mot karikatyrtecknarna. Och jag hittar inte heller stödet för det i min religion och jag har aldrig försvarat mord. Visa mig var jag har skrivit att man får döda en annan människa? Det jag skrev var att man kan visa respekt. Jag förstår inte varför man ska rita något som miljoner anser kränkande? Du tror att jag försvarar IS men nej. Du ser bilderna som ett uttryck för yttrandefrihet men det är inte dina premisser som ska gälla för vad en miljard människor anser kränkande.

    Du skrev att du har arbetat i två muslimska länder? Jag kan slå vad om att det är Iran och ett salafidominerat land som Saudiarabien eller arabimeraten. Det du skriver är helt främmande för mig. Jag föreslår att om du ska resa till ett muslimskt land i framtiden så välj inget radikalt. Du verkar ärligt talat tro att det inte finns ateister i muslimska länder.
  • Zpree
    Kul skrev 2015-04-05 23:17:40 följande:
    Först gick jag in i den här träden frö jag tänkte det var rasister som vill sprida dynga. Sånt gillar jag inte. Men sedan fastnade jag för dina kommentarer. De är låter tyvärr så vridna som folk tror att muslimer är. Är du ett troll som vill smutskasta muslimer?
    Det har gjorts massor av karikatyrer av kristna, judar och många andra också. Speciellt i den omtalade franska tidningen.
    Om någon säger att min dotter är en smutsig hora skulle jag bli vansinnig, men jag har inte rätt att vandalisera och döda pga det.
    De flesta muslimer tycker inte att man ska göra så heller. Många i den del av världen där folk är muslimer lever under knappa förhållanden. Då kan det vara enklare för personer med onda avsikter att lura dem.
    Du läs alla mina inlägg innan du skriver att jag i diskussionen försvarat mord. Jag skrev om respekt men jag har på intet sätt försvarat dåden.
  • Zpree
    Rikard skrev 2015-04-04 23:09:54 följande:
    Jag har flera gånger bett dig att komma med exempel på ateistiska terrorister som skyller sin terror på sin ateism och det bästa du har att komma med är nazisterna?
    Hitler uppgav själv att han var katolik och nazisternas uniformsbältesspänne hade texten "Gud med oss". Konstiga ateister tycker jag.

    Men kom gärna med exempel på nutida ateistiska terrorister som hänvisar till sin ateism för sina mord på samma sätt som muslimska terrorister hänvisar till islam, så kan vi titta på likheter och skillnader.
    Hur ska ateister hänvisa till sin ateism? Kan ateism räknas som en tro? Kanske man genom historien försvarat sin ateism genom att förfölja och döda religösa. Hur vet du att alla nazister var religösa? Oavsett om hitler var katolik. Var Européer religösa på 40-talet?

    Men eftersom du anser att roten till våld och terror grundar sig i religion så ska ateister som absolut inte tror på nån Gud varken döda eller begå övergrepp. Men eftersom sånt ändå sker så kan man konstatera att religion inte stödjer sånt.
  • Rikard
    Zpree skrev 2015-04-06 00:26:09 följande:
    Hur ska ateister hänvisa till sin ateism? Kan ateism räknas som en tro? Kanske man genom historien försvarat sin ateism genom att förfölja och döda religösa. Hur vet du att alla nazister var religösa? Oavsett om hitler var katolik. Var Européer religösa på 40-talet?

    Men eftersom du anser att roten till våld och terror grundar sig i religion så ska ateister som absolut inte tror på nån Gud varken döda eller begå övergrepp. Men eftersom sånt ändå sker så kan man konstatera att religion inte stödjer sånt.
    Det är du som poppar upp som gumman i lådan och tjoar "ateistiska terrorister" så snart någon nämner terrorister som hänvisar till sin tolkning islam, så det ligger rimligen på dig att visa vilka terrorister som hänvisar till sin ateism.

    Jag har aldrig påstått att religion är den enda grunden för terrorism. Det finns en omfattande terrorism som är extremnationalistisk, rasistisk, samt inom odemokratiska vänster- och högergrupper. Men jag kan inte se det som en ursäkt för att inte diskutera varför så många tror att islam uppmanar dem till att mörda.

    För mig är det inte bara intressant vad som "faktiskt" står i de "heliga" skrifterna, utan också hur människor faktiskt tolkar och tillämpar sin religion. Deras agerande påverkar världen mer än vad som "faktiskt" står i böckerna.
  • Rikard
    Zpree skrev 2015-04-05 23:54:50 följande:
    Vem inskränker på din frihet att uttrycka dig? Jag har aldrig sagt att folk som inte tror på hus inte får uttrycka sig. Det är klart att man kan ha en dialog. Dialoger har man alltid haft och det är väl så religionerna har spridits också. Och jag har tagit avstånd från dåden mot karikatyrtecknarna. Och jag hittar inte heller stödet för det i min religion och jag har aldrig försvarat mord. Visa mig var jag har skrivit att man får döda en annan människa? Det jag skrev var att man kan visa respekt. Jag förstår inte varför man ska rita något som miljoner anser kränkande? Du tror att jag försvarar IS men nej. Du ser bilderna som ett uttryck för yttrandefrihet men det är inte dina premisser som ska gälla för vad en miljard människor anser kränkande.

    Du skrev att du har arbetat i två muslimska länder? Jag kan slå vad om att det är Iran och ett salafidominerat land som Saudiarabien eller arabimeraten. Det du skriver är helt främmande för mig. Jag föreslår att om du ska resa till ett muslimskt land i framtiden så välj inget radikalt. Du verkar ärligt talat tro att det inte finns ateister i muslimska länder.
    Först skriver du att du inte vill inskränka yttrandefrihet, sedan låter det som om du tycker att en miljard människor ska få bestämma vad andra ska få säga.
    Hur ska du ha det?
  • Zpree
    Rikard skrev 2015-04-06 11:30:13 följande:
    Det är du som poppar upp som gumman i lådan och tjoar "ateistiska terrorister" så snart någon nämner terrorister som hänvisar till sin tolkning islam, så det ligger rimligen på dig att visa vilka terrorister som hänvisar till sin ateism.

    Jag har aldrig påstått att religion är den enda grunden för terrorism. Det finns en omfattande terrorism som är extremnationalistisk, rasistisk, samt inom odemokratiska vänster- och högergrupper. Men jag kan inte se det som en ursäkt för att inte diskutera varför så många tror att islam uppmanar dem till att mörda.

    För mig är det inte bara intressant vad som "faktiskt" står i de "heliga" skrifterna, utan också hur människor faktiskt tolkar och tillämpar sin religion. Deras agerande påverkar världen mer än vad som "faktiskt" står i böckerna.
    Nej men då så. Då kan vi konstatera att terrorism och övergrepp i övrigt utövas oavsett tron eller brist på den. Så religionen kan inte beskyllas för det. Sen är det inte viktigt om våldsutövare söker stöd för sina handlingar i en skrift eller i en ideologi eller vetenskap. Alla kan diskuteras men poängen är att den som vill utöva våld kan försöka hitta stöd för det i vad den vill.
  • Zpree
    Rikard skrev 2015-04-06 11:31:22 följande:
    Först skriver du att du inte vill inskränka yttrandefrihet, sedan låter det som om du tycker att en miljard människor ska få bestämma vad andra ska få säga.
    Hur ska du ha det?
    Självklart ska man respektera vad en miljard anser är kränkande för dom. Är det att inskränka yttrandefriheten om jag respekterar och undviker sånt som folk anser är kränkande? Det finns också diskussioner där folk hävdat sin rätt att säga negerboll också. Vem ska bestämma vad som anses vara kränkande om inte den som kränks?
  • Rikard
    Zpree skrev 2015-04-06 11:59:52 följande:
    Nej men då så. Då kan vi konstatera att terrorism och övergrepp i övrigt utövas oavsett tron eller brist på den. Så religionen kan inte beskyllas för det. Sen är det inte viktigt om våldsutövare söker stöd för sina handlingar i en skrift eller i en ideologi eller vetenskap. Alla kan diskuteras men poängen är att den som vill utöva våld kan försöka hitta stöd för det i vad den vill.
    Du som muslim kanske tycker att det är oväsentligt att andra muslimer tolkar islam så att de mördar människor. Jag tycker att det alltid är intressant att veta vilka motiv människor har.
Svar på tråden Varför är det inte tillåtet att avbilda Muhammed?