• Anonym (Anna)

    Lön med bonus - föräldrapenning?

    Hej jag har en grundlön samt en rörlig månadsbonus. Månadsbonusen handlar om 15.000 extra de månader den betalas ut. Jag har 31.500 i grundlön. 

    Visst är det på min ÅRslön som min SGI/ föräldrapenning räknas från?

    Min årslön blev 488.000 förra året, räknar man på min grundlön är det endast 378.000. Bonusen utgör alltså lite mer än 100.000 å en betydande del. 

    Jag är beräknad att få barn i slutet av juli. Visst är det hela min förra årslön som föräldrapenningen räknas på? Grund + bonus, samt för 2014 års arbete (jag kommer ju inte komma upp i samma månadslön detta år dels för att under vinterhalvåret har vi lugnare och därmed svårare för bonus samt att jag kommer inte ens hinna jobba halva året, alltså har jag ju inte ens en chans att jobba mig till samma lön)

  • Svar på tråden Lön med bonus - föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din SGI/sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst.


     


    Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:


    beräknas pågå under minst sex månader eller
    är årligen återkommande.

    Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt.


     


    Till exempel din grundlön 31 500 kronor x 12 månader.


    Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel ersättning vid obekväm arbetstid, vikariatstillägg och provision och bonus om den är årligen återkommande.


     


    Här finns information i ett Faktablad


    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/517f29a9-c8a5-453f-8c59-0eab5a32e9bc/4080_a_sjukpenninggrundande_inkomst_anstalld2015.pdf?MOD=AJPERES


     


    Hälsningar


    Vera, handläggare

  • Anonym (Anna)
    Försäkringskassan skrev 2015-01-14 14:27:40 följande:

    Hej!


     


    Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din SGI/sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst.


     


    Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:


    beräknas pågå under minst sex månader eller
    är årligen återkommande.

    Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt.


     


    Till exempel din grundlön 31 500 kronor x 12 månader.


    Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel ersättning vid obekväm arbetstid, vikariatstillägg och provision och bonus om den är årligen återkommande.


     


    Här finns information i ett Faktablad


    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/517f29a9-c8a5-453f-8c59-0eab5a32e9bc/4080_a_sjukpenninggrundande_inkomst_anstalld2015.pdf?MOD=AJPERES


     


    Hälsningar


    Vera, handläggare


    Hej igen, bonusen är ju årligen ( per månad) återkommande, år 2013 hade jag en årslön på 440.000 och 2014 488.000 (jag har alltså varit på företaget i över 2 år och har fast anställning)  du kan ju inte mena att jag inte får räkna med den lön över 31.500 *12??

    Vi har en månadsbonus, som faller ut när det resultatmässigt går 10% plus för för företaget. Jag har INGEN övertidsersättning alls och jobbar betydligt mer än 8 timmar / dag i perioder, därav har vi månadsbonus utöver lönen. 
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Om din bonus är återkommande så får du räkna med den i din SGI. Då räknar du på grundlön + bonus för tolv månader.

    Tänk på att det finns ett inkomsttak både för SGI och för föräldrapenning.
    För SGI (tillfällig föräldrapenning och sjukpenning) är taket 7,5 prisbasbelopp, vilket år 2015 motsvarar 333 700 kronor.
    För föräldrapenningen är taket 10 prisbasbelopp, vilket år 2015 motsvarar 445 000 kronor.

    På vår webbplats kan du göra planeringar och beräkningar inför föräldraledigheten:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning

    Hälsningar
    Harry, handläggare

  • Anonym (Anna)
    Försäkringskassan skrev 2015-01-15 10:47:45 följande:

    Hej!

    Om din bonus är återkommande så får du räkna med den i din SGI. Då räknar du på grundlön + bonus för tolv månader.

    Tänk på att det finns ett inkomsttak både för SGI och för föräldrapenning.
    För SGI (tillfällig föräldrapenning och sjukpenning) är taket 7,5 prisbasbelopp, vilket år 2015 motsvarar 333 700 kronor.
    För föräldrapenningen är taket 10 prisbasbelopp, vilket år 2015 motsvarar 445 000 kronor.

    På vår webbplats kan du göra planeringar och beräkningar inför föräldraledigheten:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/foraldrapenning

    Hälsningar
    Harry, handläggare


    Hej Harry, tack för svar. 

    Kan man då räkna på 2014 års årsinkomst? (kommer troligen inte jobba längre än till maj ev. Juni p.ga krävande jobb, bf sista juli) Är det kontrolluppgiften från företaget man kan skicka in där för att intyga ens inkomst, eller skall man skicka in alla 12 lönespecifikationerna? 
  • Försäkringskassan

    Hej igen,


     


    Generellt är det den nuvarande inkomsten som ligger till grund för din SGI.


    Det kan också vara aktuellt att vi ser till vad du har tjänat bakåt i tiden för att fastställa din SGI.


     


    När du skickar in ditt moderskapsintyg så ska du få en inkomstblankett som ska lämnas till din arbetsgivare. Det är din arbetsgivare som får styrka vad din totalt beräknade årsinkomst är.


     


     


    Hälsningar


    Allan, Handläggare

Svar på tråden Lön med bonus - föräldrapenning?