• Anonym (Väljarätt)

    Särbo eller sambo?

    Jag skulle vilja höra vad ni har att säga som flyttade ihop (med egna tidigare barn inblandade), och om ni ärligt talat ångrar er., eller tycker det var jättebra Jag står vid ett vägskäl efter två års fin relation. Ibland så tycker jag att det är jätteskönt att bo i sär i varsin lägenhet i samma stad, det blir så jättetrevligt när vi väl ses. Men ibland saknar jag t ex någon i ett spontant vuxensamtal. Någon (min särbo:) som sitter och läser någonstans i någon fåtölj. flytta ihop eller bo kvar isär?

  • Svar på tråden Särbo eller sambo?
  • Anonym (Isär)

    Har svårt att se hur jag skulle kunna bli sambo med någon så länge jag har barnen boende hemma. Min prioritering kommer alltid vara barnen, skulle jag ha någon annan boende här skulle jag definitivt känna mig skyldig till denna prioritering. Sen, så tror jag särbolivet är bra. Då saknar man varandra ibland. De värsta vardagsslitningarna blir mindre, man värdesätter mer de stunder man ses istället för att ta varandra för givet.

  • Tecum

    Särbo är bara ett finare ord för kk men det kan vara bra och praktiskt ändå. Det viktigaste är att bägge är överens om hur ni ska ha det.

  • jagärjagvemärdu
    Tecum skrev 2015-01-18 19:48:52 följande:

    Särbo är bara ett finare ord för kk men det kan vara bra och praktiskt ändå. Det viktigaste är att bägge är överens om hur ni ska ha det.


    Eh? Vilken konstig uppfattning du har
  • Anonym (Isär)
    jagärjagvemärdu skrev 2015-01-18 19:52:28 följande:
    Eh? Vilken konstig uppfattning du har

    Håller med, konstig uppfattning
  • Anonym (eei)
    Tecum skrev 2015-01-18 19:48:52 följande:

    Särbo är bara ett finare ord för kk men det kan vara bra och praktiskt ändå. Det viktigaste är att bägge är överens om hur ni ska ha det.


    Nej så är det inte.
  • Tecum
    jagärjagvemärdu skrev 2015-01-18 19:52:28 följande:
    Eh? Vilken konstig uppfattning du har
    Alltid retar det någon...
  • Nyfiken gul
    Anonym (Väljarätt) skrev 2015-01-18 19:16:15 följande:

    Jag skulle vilja höra vad ni har att säga som flyttade ihop (med egna tidigare barn inblandade), och om ni ärligt talat ångrar er., eller tycker det var jättebra Jag står vid ett vägskäl efter två års fin relation. Ibland så tycker jag att det är jätteskönt att bo i sär i varsin lägenhet i samma stad, det blir så jättetrevligt när vi väl ses. Men ibland saknar jag t ex någon i ett spontant vuxensamtal. Någon (min särbo:) som sitter och läser någonstans i någon fåtölj. flytta ihop eller bo kvar isär?


    Vad får dig att tveka? 

    Jag hade med mig barn i ett nytt förhållande och så även min partner hade barn.  Vi flyttade ihop och gifte oss och har nu varit gifta i tio år och har också gemensamma barn.

    Det går såklart inte alltid som på räls men eftersom vi båda ville detta så har vi båda tagit tag i problemen som dykt upp och gemensamt löst det.  

    För mig har det varit viktigt att vi har samma syn på barnuppfostran - oavsett om killen har egna barn eller inte.  Det är prio 1 för mig att en partner delar mitt resonemang kring mina barn och är en del av det och vill ta den platsen som en extra vuxen resurs till barnen och vill ta det ansvaret. 

    Vilket aldrig var ett problem.  Vi delade åsikter om barnuppfostran regler och rutiner kring ett hem och hushåll. Vi var överens helt enkelt om dom viktigaste bitarna. 

    Och vi har inte ångrat oss en sekund.  Barnen kommer överens, bonusarna kommer överens med oss vuxna och vi fungerar som en enad gemensam familj. och det är så vi vill ha det.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Anonym (Väljarätt) skrev 2015-01-18 19:16:15 följande:

    Jag skulle vilja höra vad ni har att säga som flyttade ihop (med egna tidigare barn inblandade), och om ni ärligt talat ångrar er., eller tycker det var jättebra Jag står vid ett vägskäl efter två års fin relation. Ibland så tycker jag att det är jätteskönt att bo i sär i varsin lägenhet i samma stad, det blir så jättetrevligt när vi väl ses. Men ibland saknar jag t ex någon i ett spontant vuxensamtal. Någon (min särbo:) som sitter och läser någonstans i någon fåtölj. flytta ihop eller bo kvar isär?


    Vad får dig att tveka? 

    Jag hade med mig barn i ett nytt förhållande och så även min partner hade barn.  Vi flyttade ihop och gifte oss och har nu varit gifta i tio år och har också gemensamma barn.

    Det går såklart inte alltid som på räls men eftersom vi båda ville detta så har vi båda tagit tag i problemen som dykt upp och gemensamt löst det.  

    För mig har det varit viktigt att vi har samma syn på barnuppfostran - oavsett om killen har egna barn eller inte.  Det är prio 1 för mig att en partner delar mitt resonemang kring mina barn och är en del av det och vill ta den platsen som en extra vuxen resurs till barnen och vill ta det ansvaret. 

    Vilket aldrig var ett problem.  Vi delade åsikter om barnuppfostran regler och rutiner kring ett hem och hushåll. Vi var överens helt enkelt om dom viktigaste bitarna. 

    Och vi har inte ångrat oss en sekund.  Barnen kommer överens, bonusarna kommer överens med oss vuxna och vi fungerar som en enad gemensam familj. och det är så vi vill ha det.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    sorry för dubbelt inlägg..  krångel idag tydligen. 

    Ingen av oss har heller känt att vi gjort avkall på något i våra liv. Vi har fortfarande våra enskilda intressen och delvis separata liv även om vi är gifta och har familj.  Vi har gott om tid att vara ifred på och hinna längta efter varandra. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Väljarätt)
    Anonym (eei) skrev 2015-01-18 19:54:32 följande:

    Nej så är det inte.


    Nej, kan nog inte heller håll med om det. Skillnaden är att man har starka känslor för varandra, t ex reser tillsammans (med el utan barn), pratat framtidsplaner (sommarhus, släktträffar, jul och påsk), etc etc förknippat med ömhet och det som brukar finnas i en parrelation. Kk är ju en överenskommelse där man ses för sex?! Man kan ju gilla varandra, visst, men den är väl lite mer fokuserad på just det (därav benämningen antar jag)
Svar på tråden Särbo eller sambo?