Inlägg från: SisterNoMercy |Visa alla inlägg
  • SisterNoMercy

    En vikt(ig) tråd för riktiga tjockisar

    Hej!

    Här har du en stor tjej som alltid varit överviktig och nu får det fanimig vara bra! :D Jag har de senaste fem åren gått upp ca 20 kg och då kan jag säga att innan dessa åren låg jag på ungefär 90kg, så nu e jag STOR!
    Jag blev verkligen jätteglad när jag hitta den här tråden för jag är med i en annan "gå ner i vikt"-tråd också men de andra lider inte av lika stor övervikt som jag och då känns det inte lika peppande. Om man själv strävar efter att till och börja med att gå ner de här 20 kilona och man har personer som ska stötta en som bara behöver kanske gå ner 10 kg för att nå sin målvikt, om ens det, så känns det svårt!

    Det är lättare att prata med nån som sitter i samma viktbåt som en själv :)

    Jag har provat viktväktarna en gång och visst, jag gick ner säkerligen 10 kg på ca en månad eftersom jag tränade typ konstant men sen gick jag upp allt igen. 
    Har haft förjävliga 5 år och därför vet jag varför jag lagt på mig dessa extra 20 kg och det som känns så himla bra nu är att jag håller på att bryta allt det gamla. 
    Kan helt ärligt säga att min viktuppgång beror på dåliga förhållanden som bidragit till depression med ångest som jag lindrar med MÄNGDER av choklad. 
    Och det härliga nu är att nu ska jag ÄNTLIGEN få vara ensam! Att få vara min egen och inte bli neddragen av någon annan (känner mig så jäkla STARK!)

    Min viktnedgångsplan är rätt enkel, eftersom det egentligen är rätt enkelt att gå ner i vikt om man bara bestämt sig.
    Måste också passa på att berömma dig TS för att du fattat att dieter ska man ge fan i :D Det viktigaste är att ha en kost som du kan hålla dig till resten av livet som inte är jobbig. För är den jobbig så tappar man motivationen direkt!

    Min viktnedgångsplan:
    --> Äta 5 mål om dagen med 3 timmars mellanrum (för att slippa bli hungrig, bra att leta efter goda och mättande mellanmål som håller blodsockret i ordning. Kan rekommendera hallonsmoothie som är hur gott som helst och MÄTTANDE!)
    --> Att bestämma mig för att ta en promenad om dagen (oavsett hur lång eller kort den är, all motion är bättre än ingen)
    ---> Har gymkort så ska gymma 5 gånger i veckan (ett bra sätt för i alla fall mig att komma ut!)
    --> "Lifesum" (Detta är en app som jag bara ÄLSKAR! Den är som viktväktarna ungefär fast den är gratis och den räknar kalorier på ett grymt sätt!)
    --> Sen har jag också börjat dricka te, vilket jag inte alls drack tidigare men efter att jag insåg att man kan ha honung i teet så blev det ju perfekt :D 

    Gällande choklad och onyttigheter, jag håller med. Man ska kunna få unna sig att äta gott. Men om man som jag gjorde, använder socker som självmedicinering för att man mår dåligt så bör man ta tag i problemet till varför man mår dåligt till att börja med. Det har jag gjort och det känns så himla mycket bättre då. 

    Detta var nog det längsta inlägget jag skrivit i nån tråd faktiskt, så glad blev jag av den här! Jag har lagt den i favoritlistan och jag hoppas jag kan få vara med ;)

    Kramar!

  • SisterNoMercy
    Svelin skrev 2015-01-20 20:39:30 följande:

    Jag har aldrig klarat nån jättebantning, men jag har lyckats vid nåt tillfälle att gå ner 10kg. Jag känner igen det där med att varje gång man misslyckats så mår man mycket sämre än man gjorde innan man började. Så de senaste åren har jag väl egentligen inte gjort nåt helhjärtat försök, men nu vill jag verkligen ner i vikt. Så nu ska jag bara hitta min väg. Förresten har du nåt bra tips på bra frukost? Jag tänker minska mitt intag av bröd, men jag kommer inte köra lchf.


    Falu rågrut knäckebröd! Det är bra om man vill äta bröd men äta bra bröd! 
    Ägg är bra till frukost eftersom det är mättande! :D

    Kram
  • SisterNoMercy
    Eiles skrev 2015-01-21 10:13:20 följande:

    Hej!

    Självklart får du haka på här. Jättekul!

    Jag har också testat Viktväktarna, och gick ned i vikt. Men det var säkert tjugo år sedan. Hela mitt vuxna liv har vikten pendlat upp o ner. Som minst har jag nog vägt 98 kg och som mest vet jag inte... 130 skulle jag tro.

    Om jag sammanfattar mitt liv så har jag vägt minst som singel, träffat någon och genast gått upp i vikt. I det första förhållandet samma som för dig. Ett dåligt förhållande som gav mig en depression och massa annat. Åt för det var det enda roliga i lovet typ. Lämnade tillslut honom (efter arton år), tappade i vikt igen och träffade såklart en karl precis när jag började må bra med mig själv. Vi har inget dåligt förhållande men jag tappade kontrollen helt. Mådde fortfarande dåligt psykiskt och det tidigare förhållandet spökade. Exet hade lyckats bryta ner mig helt psykiskt. Så återigen blev chips o godis en tröst.

    Tycker det låter som en vettig plan du har :). Jag håller mina tummar för dig!


    Så himla störande att människor ska få påverka en så men jag vet också hur lätt det är att tänka så men i verkligheten är det jättesvårt att bara låta det vara. Och man självmedicinerar sig med socker för att må bättre, vilket man egentligen inte gör utan efteråt mår man egentligen sämre än innan man åt. Men det bryr man sig inte om... Det är ett ologiskt tänk men mår man dåligt så blir det så :(

    Men hur är din partner nu? Har ni en sundare relation än de du varit med tidigare? 

    Kramar!
  • SisterNoMercy
    Esoada skrev 2015-01-21 10:23:14 följande:

    Hur kan man gå upp så mycket i vikt?! Är det någon typ av sjukdom eller bara frosseri?


    Du får tro vad du vill, men det är samma sak som för de som svälter sig, fast motsatsen. Man mår dåligt och dämpar smärtan med mat. 
  • SisterNoMercy
    Eiles skrev 2015-01-21 14:15:41 följande:

    Räknade lite på kalorimängden i min frukost idag. Tidigare har jag mest bara uppskattat kalorimängden. (Skulle lagt in en bild också men det vill inte funka tyvärr)

    Jag ville vet lite mer exakt vad allt innehåller samt vad jag kan ändra på.

    Och jag åt:

    En skiva lingongrova. 100kcal

    Flora extrasalt. 71kcal

    Mjukost kalkon. 20kcal

    Skivat kycklingpålägg. 25kcal

    Lite sallad o paprika. 5kcal

    2dl naturell yoghurt. 120kcal

    Te. 8kcal

    +lite sötningsmedel i te och yoghurt

    Total mängd kcal 349

    Det jag absolut kan ändra på enligt mig då är smöret på mackan. Efter att jag en gång för några månader sedan fick för mig att testa lchf så började jag inhandla produkter med högre fetthalt i. Man ska ju enligt lchf inte äta lightprodukter.

    Åt skogen med det nu. Vi äter upp det smör vi köpt men sen ska det inhandlas sånt med mindre kalorier i.

    Vad äter ni andra till frukost tex?

    Personligen så tycker jag det är jobbigt att helt ändra på sin kost och helt plötsligt börja laga mat efter recept och så. Jag försöker att ändra lite i det jag normalt äter så att det blir ok. Och vi äter egentligenganska bra mat. Det är allt annat jag stoppat i mig som ställt till det. Har dock funderat på att testa viktväktarkassen som city gross har. Nån som testat och kan berätta om den är bra?


    Jag har fått lära mig av min terapeut som är mästare på mat och grejer och hon säger att fett är bättre än socker och lightprodukter är SÄMST! 
    Det är bättre att äta produkter med mer fett eftersom de är fettsnåla innehåller mer socker för att de ska få en godare smak. Så ät du det smör som du tycker är gott och du kan t o m ta extra smör på smörgåsen, det är inte det som är det dåliga. Och man får äta yoghurt med smak, det är helt okej istället för att hälla i sötningsmedel. Och ett tips som jag fick, ha honung i teet istället. Det ger exakt samma sötma (hade själv i MÄNGDER av sötningsmedel innan) 

    Jag skrev till nån annan härinne att ägg är bra på morgonen :D Det är mättande och nyttigt :D Jag åt ett tag bara 2 ägg till frukost och inget annat och det funkade jättebra för mig! 
    Nu äter jag 2 knäckebröd med gott pålägg på. Knäckebröd är också väldigt mättande :)
  • SisterNoMercy
    Pippidipaow skrev 2015-01-23 20:03:35 följande:

    Hej igen.

    Jag har inte riktigt ryckt mig i kragen än... jag är drottning över ursäkter och undanflykter! Vi ska nämligen ha dop nästa helg och då vill jag äta gott fika, så så "ger det ju inget" och "jag kan lika gärna vänta med att köra igång ordentligt till efter"... men egentligen är det ju så att det finns inget bättre tillfälle att börja än nu. Det blir ju inte lättare att sluta äta snask bara för att jag skjuter på det i en vecka... och jag har såååå svårt att hålla mig till att bara äta snask på helgen, som annars är en bra grej. För mig är det lite "allt eller inget", tyvärr...

    Jaja, måste försöka plocka fram lite jävlaranamma och köra på. Om man väl kommer igång brukar det flyta på, det är jobbigast de första dagarna. Mkt lättare att sluta med snuset, tycker jag!


    Vad skönt att man inte är ensam med såna tankar :P
  • SisterNoMercy

    Hej allihopa!

    Jag vet att jag skrev i början av tråden och kändes så himla igång och hurtig. Så var inte fallet, som vi alla vet. Vi VET hur vi ska gå ner i vikt, vi är inte dumma i huvudet, men ibland så funkar det bara inte. Vilket det inte har gjort för mig.

    Jag självmedicinerar mig med choklad när jag mår dåligt, MÄNGDER med choklad. Så jag har faktiskt inte ens vågat ställa mig på vågen på flera veckor men i torsdags tog jag mod till mig. Då visar vågen 124 kg. 

    Jag har alltid varit överviktig men aldrig i hela mitt liv har jag vägt över 120kg och det var droppen för mig! Tack och lov för min underbara terapeut som kan ge mig verktyg för att slippa självmedicinera mig och även får mig att komma till självinsikt gällande annat också.

    Så i torsdags, fredags och igår tog jag 1 timmes promenader och igår var jag även så hurtig att jag tog i extra på gymmet utöver promenaden.

    Mitt första mål just nu är att komma under 120-sträcket och jag har småvägt mig nu när jag varit lite "duktig" och den visar minus i alla fall så det är jag glad för, men nästa invägning är på torsdag så jag får vänta tills dess.

    Vad glad jag blir av att läsa om alla er som för varje vecka når era mål, ni är verkligen fantastiska! Att vara så stark och inte bara säga "nu tar jag en paus" är så himla starkt! 

    Många kramar!

  • SisterNoMercy
    Mmmmmmm skrev 2015-02-22 12:23:59 följande:
    Lycka till! Jag tror på dig. Glad Fortsätt hänga i tråden, det är en bra motivering.

    Jag har alltid varit tjock, aldrig lyckats gå ned mer än kanske 1 kg totalt, någonsin. Bara upp, upp, upp, sakta men säkert.

    Men jag har äntligen hittat mitt sätt att gå ned OCH må bra. Det är en fantastisk känsla och jag hoppas att du en dag finner den.  

    Nu har jag gått ned 8,3 kg (från 107,5 kg) sedan 1 januari. Vägde in på 99,2 kg i dag, trots äppelpaj och kladdkaka (!) de senaste dagarna. Det kändes som om jag svullade något fasligt, men ändå hamnade jag som högst på kaloribalans en av dagarna! Wow, jag har fått ett helt nytt perspektiv på mat.

    Hungern och suget är nästan som bortblåst, förutom i går då jag var tvungen att ha Ben & Jerry. Suget kom antagligen tillbaka på grund av "svullandet" tidigare i veckan, men jag lyckades hantera det genom att köpa B&J-glass och äta måttligt av det. Jag fick helt enkelt skära ned på kalorier på annat håll och lyckades hamna på kaloriunderskott till slut även om vågen "bara" visade -0,1 kg.

    En sista kul grej är att jag kan knäppa en jacka som inte gick att knäppa förut. Jag minns när jag var utomlands i oktober förra året och fick gå med jackan öppen hela resan för att den inte gick att stänga över magen och bysten. Nu går dragkedjan att stänga med lätthet, även om jackan sitter lite tajt. Flört

    Hur går det för alla andra?
    Vad är ditt sätt? Du har säkert skrivit det tidigare men jag frågar ändå :P

    Man ska kunna äta onyttigheter men i rätt mängd! Vilket du gör och jag är riktigt imponerad! 

    Jag har upptäckt att min självmedicinering går i en ond cirkel och om sanningen ska fram mår jag inte bra när jag får "behovet" och heller inte när jag äter det och inte efteråt heller. Sen har jag dessutom upptäckt att jag är inte särskilt förtjust i det heller. Det smakar inte gott! Så jag har ätit enbart pga ett invant beteende.
    Men det är dags att bryta! Varför ska man äta nåt som inte är gott och som inte får mig att må bra varken psykiskt eller fysiskt.

    Alla minus är positiva! 

    Jag har en likadan jacka här hemma som jag väntar på att få använda. En vinterjacka som jag hade senast 2007, och den SKA jag få på mig! :P
  • SisterNoMercy
    Pippidipaow skrev 2015-02-22 13:32:39 följande:
    Jag har också en jacka som jag tro att jag inte haft på mig sen -07. Känner även igen det med att äta pga vana. Jag är en riktig tröstäta, men egentligen mår jag ju inte bättre av att äta massa glass/choklad/chips eller annat. Efteråt brukar jag hellre tänka att "det var inte värt det, nu mår jag illa istället..."

    Jag är nu på 123.7 kg och det är drygt 1 kg minus sen förra gången jag vägde mig. Det peppar mig att vara lite mer seriös med maten än vad jag har varit i veckan.

    Jag längtar så efter att få vara nöjd med min kropp och kunna köpa kläder som sitter bra och är snygga!
    Du har helt rätt! Jag känner precis likadant, sen har jag dessutom upptäckt nu det senaste dels då att allt sånt sött inte ens smakar gott plus att jag tror att jag är överkänslig mot så mycket socker för dagen efter att jag ätit det så får jag huvudvärk...

    Vad härligt! Jag vägde mig i torsdags så nu ligger jag på 122.9. Så det går ju neråt. Men jag har slarvat en del nu i helgen fast samtidigt har jag motionerat väldigt mycket så jag hoppas att det inte påverkar vikten.

    Samma här! Men samtidigt eftersom jag älskar kläder så är jag rädd att hade jag haft en kropp där jag kunnat bära den normalaste storleken typ 38-42 så hade jag nog blivit lite shoppaholic xD
  • SisterNoMercy
    Sagolina skrev 2015-02-22 17:32:29 följande:

    Har haft huvudvärk i två dagar och är trött, så kroppen skriker efter sött och onyttigheter. Igår blev det en kanelbulle, men idag har jag lyckats stå emot suget. Klarade till och med av att ta mig igenom två matbutiker utan att något onyttigt hamnade i korgen. Det är verkligen en seger för mig, för vanligtvis blir det en påse plockgodis när jag mår så här.

    En orsak till att jag kunde hålla mig borta från onyttigheterna är nog att det går åt rätt håll på vågen och jag vill se lika bra resultat också nästa vecka. Samtidigt finns det en liten rösta i mitt huvud som säger " Men det går ju så bra, vad gör det om du en dag äter godis?"...


    Du är jätteduktig! Fortsätt så! Jag gjorde en sockerdetox i början av december i 3 veckor och jag kände mig verkligen bakis de första dagarna och det är för att levern jobbar på som bara den för att ta bort sockret. Men det kommer tillslut att gå över men det tar tyvärr tid :( Men du är superduktig! 

    Är planen att låta bli socker helt?
Svar på tråden En vikt(ig) tråd för riktiga tjockisar