Inlägg från: liol1973 |Visa alla inlägg
  • liol1973

    Tips och råd för oss som har bebisar med kolik, dela gärna med er:)

    Om du ammar, har du då provat att ta bort all mjölkprotein från din kost? Förutom att mjölkproteinallergi är väldigt vanligt hos små barn, och därmed väldigt vanlig orsak till magont, är det också många barn vars tarm inte klarar av mjölkproteinet under dem första månaderna. De behöver alltså inte nödvändigtvis vara allergiska, utan mjölk är helt enkelt svårsmält för omogna tarmar.

  • liol1973
    Anna198407 skrev 2015-01-24 22:36:30 följande:

    Jag ammar inte då det inte fungerar , dock så pumpar jag men det kommer inte så mycket som max 30ml per ggn , och jag dricker typ aldrig mjölk eller äter något med mjölk . Så han får mest ersättning , har nu Nan1 .

    BVC tyckte vi skulle börja med miniform och se hur det går .

    Hon sa sedan att nästa steg är att prova Nan Ha , eller Nan sensitive som ska vara för känsliga magar , någon som har provat det?

    Min kille ( pappan ) vill hela tiden få det till att han är hungrig för att han tar händerna i munnen , så han värmer till lite mat också tar han lite men sedan knuffar han bort flaskan och börjar storgrina , precis som att det knyter sig i magen .

    Dagtid är inga problem , då äter han med jämna mellanrum och sover bra sålänge han hänger eller ligger på någon av oss ( mest mig då eftersom det är jag som är ledig mef honom.

    Men kvällarna och långt in på natten kan vara jätte jobbiga , han skriker och skriker och jag provar lägga honom över axeln och klappa honom lite i rumpan , jag provar lägga honom på rygg i famnen , och det hjälper en kort stund sedan är det igång igen och jag blir tröttare och tröttare och min rygg blir trött och jag blir helt gråtfärdig och vet inte vad jag ska göra . Vill helst väcka pappan men kan inte göra det heller då han ska upp och jobba och måste få sova . Jag kan ju iallafall sova lite på dagarna när min bebis är lugn och sover.

    Men det är verkligen helt frustrerande och man vet inte vad man ska ta sig till . Känner sig helt hjälplös . Och man riktigt oroar sig inför hur varje kväll ska bli


    Nan HA är den ersättning som säljs i butik som närmast liknar de så kallade mjölkfria ersättningarna. Man har där sönderdelat mjölkproteinet mer så att det ska vara svårare för kroppen att känna igen det, proteinet är dock inte lika sönderdelat som i de som kallas mjölkfria och som säljs på apoteket.

    Om BVC pratade om att prova Nan HA misstänker alltså även hon mjölkproteinet. Då HA inte har lika sönderdelat protein som de mjölkfria ersättningarna är det dock inte alls säkert att man märker ngn skillnad med den om barnet är väldigt känsligt för proteinet. Det bästa är därför att be att få recept på en "riktig" mjölkfri ersättning om man ändå misstänker mjölkproteinallergi.

    Vissa barn reagerar även på det jätte sönderdelade proteinet i de här ersättningarna men de har i regel då ändå först blivit lite bättre innan de blir sämre igen, så man får ngn reaktion att utgå ifrån. Om man ser den reaktionen provar man en ersättning på helt fria aminosyror istället (dvs en som inte är baserad på mjölk alls).

    Om ni provar mjölkfri ersättning, tänk då på att det tar två veckor för proteinet att helt gå ur kroppen. Dvs du måste äta mjölkfritt i två veckor innan din mjölk är helt fri också.
  • liol1973
    Anna198407 skrev 2015-01-25 14:02:36 följande:

    Jag hör väldigt olika angående det här med att sluta med mjölkprotein . Enligt farmorn så kan inte barn vara laktosintoleranta innan 2-3 års ålder . Så enligt henne ska man absolut inte börja ge mjölkfritt för då kan han senare i livet utveckla laktosintolerans istället ..??

    Fick tips om något annat som man kan ge som ska mjuka upp tarmarna , lactrase eller något sådant heter det som man kan köpa på Apoteket . Någon som provat det ?


    Laktos intolerans är inte samma sak som mjölkproteinallergi.

    Laktosintolerans visar sig sällan innan 5 års ålder, och innebär att laktas produktioner sjunker i kroppen. Eftersom bröstmjölk innehåller stora mängder med laktos tål spädbarn "alltid" laktos, medan närmare 75% av jordens vuxna befolkning är laktosintolleranta...

    Mjölkproteinallergi betyder att man är allergisk mot proteinet i ko-/get-/fårmjölk och det är den vanligaste allergin bland spädbarn. Symptomen kan vara allt från magont till allergisk chock vid kontakt med proteinet. Allergin växer i regel bort innan skolåldern men ca 20% har med sig den in i vuxen ålder. Det finns inget tillförlitligt prov för mp-allergi utan diagnos ställs via uteslutning och provokation, så det är bara genom att prova utan mjölk som man kan veta om det är allergi eller inte.

    Vid magont hos spädbarn är det alltså väldigt motiverat att prova att ta bort mjölken, och då alla mjölkprodukter eftersom laktosfritt fortfarande innehåller mjölk och därmed mjölkprotein.
  • liol1973

    Jag minns själv hur det var första månaderna, och första var nog värst för oss. Min dotter stod still i vikt första månaden, då var vi på BVC och vägde var fjärde dag. Hon hittade tillslut "sin kurva" flera sträck under normal kurvan och då var BVC nöjd. Att det tog hela vår kraft att få henne att följa den kurvan verkade inte spela någon roll. Vi fick mata henne i sömnen för det var enda gången hon åt "rent" och inte slog bort flaskan eller spydde upp hälften av vad hon fått i sig.

    När hon stod still i vikt tyckte BVC att jag hade för lite mjölk så vi skulle prova med ersättning istället. För "flaskorna suger dem i sig på nolltid". Att jag hade mjölkstockning av att hon inte tömde brösten, och aldrig tömde flaskorna var det ingen som brydde sig om. Hon sov max 1.5 timme åt ggn dygnet runt tills hon var 4 månader gammal. Veckorna överlevde jag bara, det fanns inte kraft/ork till mer. På helgen tog vi varannan matning på natten så lördag och söndag orkade jag föra sammanhängande samtal. Hon var inte vaken och nöjd förrän vid närmare 3 månaders ålder. Kvällarna då hon bara skrek och det inte gick att göra ngt var hemska, jag satt där och grät av utmattning och maktlöshet.

    Det blev aldrig speciellt mkt bättre för oss matmässigt. Hon fortsatte att aldrig tömma en flaska, när vi började med smakportioner blev hon förstoppad av allt, och åt i bästa fall en halv matburk vid 10 månaders ålder. Vid 11 månaders ålder blev hon riktigt sjuk och stannade i växten, mjölkproteinallergin var då solklar. Efter 1.5 månad på mjölkfritt började vår tysta tjej "jollra", hon visade aptit och började tömma flaskor för första ggn i sitt liv.

    Så här i efterhand är det uppenbart att hon var allergisk hela tiden, och jag önskar att ngn tipsat oss om att köra mjölkfritt redan första månaderna, för då hade vi sluppit så mycket oro och lidande. För många växer allergin bort redan efter 4-6 månader, men för dottern har det fortfarande inte växt bort. Livet med en identifierad allergi är dock 100 ggr bättre än livet med en oidentifierad allergi. Det jag sörjer mest att vi aldrig fick ngt mysigt första år med vår dotter. Allt var bara hårt jobb och oro.

    Nu är det inte allergi för alla barn med kolik, men i de fall där det är allergi blir livet så mycket lättare så fort som barnet är fritt från allergenet. Det är därför jag tycker att det är värt att testa, och att testa tidigt innan man kört slut på sig helt.

    Styrke kramar!

  • liol1973
    Anna198407 skrev 2015-01-31 11:19:34 följande:

    Vi har nu fått prova ersättningen nutramigen men den tyckte han verkligen inte om , så nu provar vi istället Neocate och den äter han . Är det någon som har provat den? Och har lite erfarenheter om den? Den är fri från komjölksprotein . Vi har nu kört med den i 3 dygn och vi tycker att det har lugnat ner sig , kanske inte helt och hållet , men det har varit betydligt bättre .


    Oj vad skönt! Hoppas att det blir allt bättre för er nu!

    Det tar två veckor innan allt mjölkprotein gått ur kroppen så fram tills dess kan det komma några sämre dagar också, men sen ska det börja stabiliseras om det är mjölkproteinet. :)
  • liol1973
    Anna198407 skrev 2015-01-31 14:49:46 följande:

    Ingen som har provat Neocate?

    Jo jag förstår att han inte tyckte om nutramigen för den luktade inget vidare , och vår bm på BVC sa inget om att man kunde spä ut den med vaniljsocker . Det har vi dock gjort med neocaten första 2 matningarna men han har ätit bra av den även som den är och den luktar inte alls så illa som nutramigen. Jag var lite smårädd också för att spä ut den hela tiden , var rädd att han skulle få svårt att somna om där var något iform av " socker" i.

    Jag googlade dock om nutramigen på nätet och vissa var väldigt negativa till den då den innehåller mycket mangan . Samt att en del bebisar fått svårt att bajsa efter ett tag .?

    Jag har inte hittar så mycket om Neocate .

    Vi blir ju jätte glada om den lindrar hans mage men vill heller inte få problem med annat efter tag :/


    Vi har neocate, dock neocate advance då dottern är över ett år, men neocate är i mitt tycke den bästa ersättningen eftersom den är helt fri från allergener och är gjord på fria aminosyror. :) Sen smakar den bra också (enligt barnen alltså, själv tycker jag alla ersättningar smakar urk ;)).

    I regel får man prova ett par "billigare" ersättningar först som är baserad på hydroliserat mjölkprotein (dvs där proteinet är så sönderdelat så att kroppen inte ska känna igen det), nutramigen är en sån och är baserad på kassein. Dessa fungerar för många barn men det finns alltid några barn som reagerar även på det proteinet och ibland misstolkas den reaktionen som att barnet inte var allergisk eftersom det inte blev bättre på "mjölkfritt".

    Att du redan nu fått neocate är alltså toppen, det är den som han absolut inte kan reagera på så nu kan du lugnt vänta och se om det fortsätter att bli bättre. :)
  • liol1973

    Du behöver få den på recept av läkare, och kan sedan hämta ut den på Apoteket. Det kostar 120 kr per uttag och ett uttag ska räcka en månad. Utan recept kostar den väldigt mycket (800/pkt var det senaste jag hörde men det var ngr år sedan så kan vara ännu mer nu).

    Ring och prata med BVC om att få läkar kontakt och recept. Har det blivit mkt bättre nu tycker jag att det är bättre att fortsätta med neocate minst en månad tills ni ser om han blir helt symptomfri. Om läkare absolut vill att ni testar en hydroliserad variant innan ni stannar på neocate så är det bättre att testa det när barnet är symptomfri eftersom man lättare märker om han reagerar på ersättningen då.

Svar på tråden Tips och råd för oss som har bebisar med kolik, dela gärna med er:)