Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

    Vilket namn är finast?

    Absolut Leona. Om jag bortser från personlig smak så tycker jag att det är både feminint och starkt. Det är enkelt, men ändå eget och lite ovanligt. Det är gångbart på alla vis.

    Savannah får jag rysningar av. Oseriöst, fult, tråkiga vibbar.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Fenna skrev 2015-01-28 10:07:29 följande:
    Vilhelmina också, vilket jag skulle gissa får godkänt av traditionalisterna här på FL.
    Iofs var det ju i det fallet samhället som döptes efter en människa och inte tvärtom.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2015-01-28 10:09:59 följande:
    Iofs var det ju i det fallet samhället som döptes efter en människa och inte tvärtom.
    Ska dock tillägga att jag inte per se tycker att det är fel eller fult att döpa efter platser.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Fenna skrev 2015-01-28 10:29:04 följande:
    Ja, det var lite det jag menade. De som döper sina barn till tex Paris gör det nog för att de tycker om namnet, inte pga staden. Samma med Vilhelmina. Ändå är det ena rätt och det andra fel.
    Jag tror att många tänker att Vilhelmina skulle vara mer "riktigt" namn för att det var ett människonamn från början och inte namnet på en stad. Kanske är det ett vanligt tänk eftersom att det att döpa efter städer(som inte var namn först då) är rätt nytt för oss i Sverige och kanske då främst för de som är lite äldre.
    Själv tänker jag att det inte är fel eller konstigt att namnge efter städer eller platser per se, möjligen om staden/platsen är negativt laddad i det allmänna medvetandet, men så är det ju med andra slags namn också.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Letitia skrev 2015-01-28 10:40:19 följande:
    ...fast det KAN gå åt andra hållet också, så att ett från början dopnamn blir förstört av att det blir ett känt varumärke, t.ex. Felix. Eller ett skepp (tänker på Freja nu även om jag anser att namnet var olämpligt redan innan), eller en IKEA-möbel. Billy t.ex. kan knappast vara något annat än en hylla idag.
    Jag tycker faktiskt inte att något av namnen är förstörda. Jag tänker samma här som jag skrev ovan, att det hänger på den allmänna associationen. En hylla är ju inte precis något negativt och därför tycker jag inte att namnet är nedsvärtat.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Fenna skrev 2015-01-28 11:11:41 följande:
    Ja, jag tycker väldigt mycket om norska namn. Tyvärr är min man inte lika förtjust. Han gillar frisiska namn, som iof också kan vara fina om än lite annorlunda.
    Åh, jag absolut älskar norska namn! Min dotter har ett norskt namn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vilket namn är finast?