• Anonym (rädd)

    Han skulle precis slå mig!

    Mannen skrek och skrek att jag skulle länsa våra konton och föra över allt till honom. Jag sade nej, flera gånger. Han ställde sig upp i en häftig rörelse och gormade jättehögt och lyfte handen, sedan besinnade han sig och satte sig igen. Han gav mig e svart blick och sade - gör det bara, och gå till datorn och gör det nu på en gång, gör det!
    Jag vågade inget annat än att göra som han sa, Imorgon har han alla pengar och kommer sannolikt att spela bort dem. Han har svårt spelmissbruk. Nu blir våra räkningar obetalda! Herregud! 

    Vad gör jag, jag har ingenstans att ta vägen, han har inte gjort något konkret fysisk, men jag vet att han skulle ha slagit mig hårt och mycket om jag inte gjort överföringen. Han har aldrig gjort det förut, men han har slagit andra. Vi har varit ett par i 13 år och har tre barn. Herregud vad ska jag ta mig till, detta kan inte fortgå!

    Kan inte kontakta kvinnojour heller eftersom jag arbetar inom sociala området på ett visst sätt. Jag borde veta bättre, jag har kunskapen, det skulle blir ett yrkesmässigt självmord...

  • Svar på tråden Han skulle precis slå mig!
  • radwanska

    Förstår inte varför du säger att du inte kan kontakta en kvinnojour eller polis. Vadå yrkesmässigt självmord? Du behöver ju hjälp nu, han kan bli farlig. Ring polisen och berätta ärligt och fråga om råd om vad du bör göra tycker jag, för du sitter mitt i soppan och kan därför ha svårt att tänka klart och fatta rätt beslut.

  • Anonym (Sofie)
    Anonym (rädd) skrev 2015-01-26 01:04:03 följande:

    Det är ju för kallt i bilen och dessutom kommer han att höra om vi går ut.

    Funderar på att ta in på hotell imorgon, jag lämnade lite pengar på mitt konto, men det räcker bara till några nätter, kanske bara två... funkar ju inte.

    Jag vill att han flyttar men vet inte hur jag ska säga det, och vet att han inte har någonstans att ta vägen. Han har ingen.

    Jag förde ju över pengarna så det är nog lugnt just nu, det finns ingen överhängande risk så länge jag gör som han säger.


    Kan du inte föra tillbaks tillräckligt så ni kan bo på vandrarhem från och med imorgon tills vidare då? Ni måste ju ta hand om er. Nu. Inte vänta längre. Om du för över imorgon bitti och inte åker hem igen sen på eftermiddagen? Säg åt barnen och åk till nåt ställe att sova på imorgon.
  • Anonym (polisanmäl)

    Är det bostadsbrist där du bor eller finns det lediga lägenheter? Det har ju betydelse för hur du ska lösa situationen. Har han inkomst så att han kan hitta nåt att hyra i andra hand?

    Förstår att du vill ta in på hotell, men det är väl kanske bättre med vandrarhem? Billigare och där finns kök också.

    Men det är ju inte rätt att du ska behöva skuldsätta dig ännu mer p.g.a. honom. Han borde flytta ut. Som jag skrev tidigare så kan du ju be polisen om hjälp.

  • Anonym (rädd)

    jag jobbar med vissa frågor som rör socialtjänstens samarbete med kvinnojourer, jag skulle tappa trovärdighet om det kom fram, skulle då behöva byta jobb 

  • radwanska
    Anonym (rädd) skrev 2015-01-26 00:59:52 följande:

    Jag kan inte bo hos någon anhörig pga små lägenheter långt från barnens skola, och jag har inga vänner kvar, hade många förut.


    Men barnen kan väl hållas borta från skola några dagar? Och ni behöver komma till en trygg plats. Din man har stora problem och behöver kanske ett uppvaknande. Om plötsligt hela ens familj är borta så kanske det kan fungera som det uppvaknande han behöver? Allt allt han håller kärt är på väg att försvinna?
    Det kanske bara skulle behövas några få nätter hos en anhörig och sedan kan ni komma hem igen.
  • Anonym (polisanmäl)

    Du har nog störst chans att kunna stanna i lägenheten om du inte lämnar den ett par nätter. Vad gör du om han vägrar släppa in dig igen? Då måste du väl i alla fall be polisen om hjälp att få komma in i din bostad. Det verkar lite som om du bara skjuter upp det oundvikliga. Förstår att det känns oerhört jobbigt och extra svårt med tanke på vad du jobba med, men du kanske inte har nåt annat val om du inte hittar någon annan lösning. Finns det lediga lägenheter där du bor så kan du flytta direkt och då slipper du blanda in nån annan.

  • Anonym (rädd)

    ja jag kanske ska försvinna ett tag.... ska lägga mig nu så jag kan tänka klart imorgon. 

    Tack för alla goda råd och engagemang. Uppdaterar imorgon om hur det gått.

  • Anonym (rädd)

    bor i Stockholm och det finns verkligen inga lägenheter, varken för mig eller honom.

  • isabellab
    Anonym (rädd) skrev 2015-01-26 01:10:55 följande:

    jag jobbar med vissa frågor som rör socialtjänstens samarbete med kvinnojourer, jag skulle tappa trovärdighet om det kom fram, skulle då behöva byta jobb 


    Förstår att det känns jäkligt jobbigt, men vad är viktigare? Ditt jobb eller dina barns och ditt eget välbefinnande och säkerhet?

    Kanske snarare att du kan få större förtroende i längden, du vet vad du talar om och att alla kan drabbas...

    Utsätt inte dig själv och dina barn för denna misshandel, vad är det du lär dem då?

    Kontakta polisen omgående, och ta in på lägenhetshotell/vandrarhem tills mannen är borta.
  • Anonym (Tänkpådigsjälv!)
    Anonym (rädd) skrev 2015-01-26 01:10:55 följande:
    jag jobbar med vissa frågor som rör socialtjänstens samarbete med kvinnojourer, jag skulle tappa trovärdighet om det kom fram, skulle då behöva byta jobb 
    Men hallå! Du och dina barn välbefinnande är väl ändå viktigare än ditt arbete? Du måste be om hjälp - och det nu! 
  • Påven Johanna
    Anonym (rädd) skrev 2015-01-26 01:10:55 följande:

    jag jobbar med vissa frågor som rör socialtjänstens samarbete med kvinnojourer, jag skulle tappa trovärdighet om det kom fram, skulle då behöva byta jobb 


    Du är rädd för att han ska döda dig, skriver du. Har du rätt i det så faller ju jobbiten ändå, så att säga.
  • aronnax

    Men du.
    Din make är sjuk, men kan bli frisk. Fast då får inte du skydda hans missbruk.
    Gå nu, tänk så här: m din dotter levt meden missbrukare, säg en amfetaminist.
    Och han krävde pengar till sitt missbruk, hade du velat ha barnbarnen där då? Eller att hon skulle leva i att nästan bli slagen? Nästa gång blir du det, det VET du.

    Och att inte dina kollegor skulle förstå.. Jaa, någon kanske inte gör det, men de allra flesta kommer att förstå och stötta, det LOVAR jag.,

    Ju längre du väntar desto svårare blir det, du blir mer nertryckt och guaah! GÅ NU, dina barn lär sig att man får ehandla mamma som skit och det är farligt för dej. Det är synd om honom, jag jobbar med missbrukare och har stor respekt för dessa personer (de flesta) men du hjälper honom  fortsätta.

    Kramar o styra i massor.

  • Anonym (rädd)

    Jag kan inte vara på familjeliv mer än 5 min på jobbet, sedan hänger sig sidan.

    Skriver därför snabbt. Jag har bokat in oss på ett närliggande hotell, jag hade en bonusnatt att lösa in så det kostade mig bara 100 kr...

    Det är min lösning för idag, vet inte vad jag gör sedan men det köper mig tid.

    Imorse gick han tidigt så vi har inte pratat med varandra.

    Jag måste bara hina hem innan han kommer från jobbet, måste hämta rena kläder, ungarnas läxor på köksbordet mm

  • Anonym (Nu!)
    Anonym (rädd) skrev 2015-01-26 01:10:55 följande:

    jag jobbar med vissa frågor som rör socialtjänstens samarbete med kvinnojourer, jag skulle tappa trovärdighet om det kom fram, skulle då behöva byta jobb 


    Tvärtom säger jag!

    Du har en tuff tid framför dig men en dag kan du sträcka på dig och vara stark igen. Du behöver prata med polis, kvinnojour och även kronofogden om du har förfallna skulder.

    Ta nu ett djupt andetag och rädda dig och dina barn.

    Lycka till!
Svar på tråden Han skulle precis slå mig!