Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

    Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!

    Hej, som rubriken lyder vill min dotter inte äta kött. Någon jävel har lurat i henne dessa idéer men vem det är vet jag inte, kan vara något hon sett på TV. Hur ska jag få henne på andra tankar? Hon brukar få 100 kr i veckopeng men denna vecka gav jag henne 50 kr då jag sa att vegetarisk mat kostar mer. (Fick sen reda på att min fru gav henne 50kr senare och tyckte inte jag skulle göra så, diskussioner pågår).

    Vad ska jag göra? Hon är bara 9 år så jag bestämmer. Hur ska jag konfrontera min fru som inte ser detta som lika negativt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 18:56
    Vill lägga till att jag anser att det är skadligt för en så ung person som växer att inte äta kött.

  • Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!
  • Anonym (Hjälp)

    Nu är jag emot att mitt barn ska hålla på med sånt här flum. Vill hon bli vegetarian när hon är 18 år får hon det, nu bor hon hemma hos mig och jag bestämmer. Orkar inte detta gnäll längre.

  • Anonym (Hjälp)

    Dessutom tror jag inte det är nyttigt för ett barn under 15 att bli vegetarian när personen växer.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Trams!!) skrev 2015-01-26 18:53:22 följande:

    Barn äter när de blir hungriga. Servera vanlig mat och med kött så äter hon tids nog. Dra in veckopengen om hon vägrar äta. Är hon fruktansvärt envis fråga var hon fått tramset ifrån,men ge inte med dig en millimeter. När hon fyllt 18 eller flyttat hemifrån får hon välja själv-nu bestämmer faktiskt ni.


    Precis! Det är bara det att hon äter allt annat än kött och hon är redan svår med maten, äter lite. Att dessutom bli vegetarian nu ser jag som skadligt.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2015-01-26 18:57:35 följande:

    Källa på det? Detta påstående stämmer inte. Eventuellt kan hon ta omega3 tillskott, går att få i sig genom maten också om man är medveten.


    Ja det finns källa till det, har läst att personer som växer inte ska bli vegetarianer. Och nej, jag vill inte hålla på och stoppa i henne piller och chansa hur mycket av det ena eller andra hon behöver.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Trams!!) skrev 2015-01-26 19:00:26 följande:
    En 9-åring har noll koll på vilka näringsämnen de behöver för att växa och utvecklas normalt så här måste ni vara enade och servera bra näringsrik mat! Grönt är en del av det,men även kött av olika slag. Vilt,fisk,kyckling,nöt,fläsk- erbjud allt. Får hon välja riskerar hon undervikt och undernäring och det är ju ohållbart. En bekants dotter var oerhört petig och liten i maten och fick inte mens förrän hon var nästan 18 och har inte lagt nåt på hullet förrän nu när hon passerat 20.
    PRECIS, det svåra är att jag förutom barnet måste berätta detta för min fru som annars är intelligent. Kanske ska ringa en läkare som förklarar detta för de.
  • Anonym (Hjälp)
    beccagranen skrev 2015-01-26 19:07:38 följande:

    Kör ett test, åk till mcdonalds med familjen äter hon hellre en sallad då tycker jag att du ska stödja hennes beslut. Det går att leva utan kött, om man äter balanserad kost, vilket du får se till. Och av hälsoskäl bör man äta kött max 2ggr i veckan, så hela familjen kan äta bättre.


    Haha gjorde dette i förrgår, köpte kycklingvingar och massa gott men nej, jag ska prova fler ggr.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (hell yeah) skrev 2015-01-26 19:18:17 följande:

    Du kan knappast tvinga henne äta nåt. Eller kan kab du väl om du vill men det vore ett övergrepp så det hoppas jag att du låter bli. Har du frågat henne varför hon inte vill äta kött?

    Men helt seriöst. Varför låter du inte henne äta efter så som hon vill? Hjälp henne att få i sig alla näringsämnen istället för att försvåra det.

    Dessutom är det cancerframkallande att äta rött kött så hon är kanske smartare än du på mer än det rent filosofiska planet.


    Hon vill inte äta kött för hon tycker synd om djurs säger hon. Och jag har knappast tid eller lust att laga specialmat för att ett barn har fått vanföreställningar och knäppa idéer. Jag skyller en del på TV- som sprider sånt här och som barn kan snappa upp.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2015-01-26 19:26:48 följande:
    Du glömde lägga till källan.

    Jag är väldigt bra påläst om vegetarisk kost och har aldrig sett några studier som visar att det skulle vara skadligt vare sig för vuxna eller barn, utan snarare tvärtom.

    Linsgryta med råris är supermat. Även om det låter sådär, så gillar de flesta det när de väl provar. Billigt är det också!

    Om hon äter ägg, mjölk, ost eller andra mejeriprodukter dagligen är det svårt att kosten blir fel.

    Majoriteten av svenskar äter dåligt, för mkt fett, socker och salt samt för lite grönt. Veretarianer äter oftast en väldigt bra kost, man får inte i sig samma mängd fel fett eller salt som finns i mkt köttprodukter och man äter mer frukt och grönt.
    Att ge barn vegmat kräver mycket kunskap och koll m.m. Tror du vi har tid eller ork och riskera hennes hälsa?
  • Anonym (Hjälp)
    Lizzy 488 skrev 2015-01-26 19:52:18 följande:

    Jag hade gillat lägrt vegetarisk mat är billigare bättre och godare än annan mat. I min familj lagar jag vegetarisk mat hemma min dotter äter - gris på skolan mina mindre äter kött hos sin pappa och min äldsta son äter bara vegetariskt. Alla mina vänners barn brukar fråga varför vi är vegetarianer då säger jag att det är bättre för kroppen att äta det.  


    Så det är sånna som du som sprider dessa idéer till barn, inte bra;) 15-18 år och de lagar maten själv så kan hon bli veg.

    Själv har jag aldrig gillat vegetarianer och att min dotter skulle luras in i detta är nästan tragiskt, aja sånt är livet. Än har jag några år som jag kan påverka henne i rätt riktning i livet. Nu har en kompis lovat att hjälpa mig så vi får se hur det går, önska mig lycka till!
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (-) skrev 2015-01-26 22:11:58 följande:

    Hon är nio år, henne åsikter ska respekteras! Jag tyckte inte heller om kött som barn och valde att bli vegetarian när jag flyttade hemifrån vid 16. Mina föräldrar säger så här i efterhand att det var först DÅ jag började äta bra, eftersom jag tidigare bara gömt eller hoppat över köttet, som jag aldrig gillat.

    DU är den som ska ge ditt barn möjligheter i livet, inte begränsa henne!


    Det är JAG som ska uppfostra henne. Hon är 9 år och inte 16. 

    1) barn ska äta kött då det är nyttigt när man växer.
    2) Vi kan inte hålla på och göra flera rätter bara för att hon är vegetarian och vi kommer inte kunna ha koll att hon får i sig rätt saker.
    3) Jag är vuxen och den som bestämmer så egentligen spelar det ingen roll vad hon tycker och säger. Men visst underlättar det en del om hon ändrar åsikt.

    Och alla moraltanter borde tänka en extra gång innan ni skriver. Vissa beslut måste man som vuxen sätta ner foten på. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2015-01-26 22:49:44 följande:

    Är det din osäkerhet eller ett maktbehov som gör att du begränsar och kränker din dotter?


    Nu ville jag inte ha dessa påhopp på mig utan hjälp att på ett smärtfritt sätt få henne att äta kött. Istället är 90 procent av kommentarerna påhopp. Jag får säkert bättre svar om jag hade frågat på flashback...
Svar på tråden Hjälp, min 9 åriga dotter vill inte äta kött!!!