• Försäkringskassan

    Skyddar jag min SGI på detta sätt?

    Hej


    Generellt gäller följande:


    Är du inne i ett SGI skydd så måste du se till att vara fortsatt skyddad ända till ditt nya barn föds.


     


    Så länge du arbetar 80 % räcker det med att du fyller upp med 1 dag per vecka på sjukpenning eller lägstanivå.


     


    Går du helt ner i arbete behöver du ta ut minst 5 dagar i veckan med föräldrapenning.


    Börjar du istället studera med CSN stöd så räcker det med att du har bidragsdelen löpande hela tiden under studietiden. Det får inte finnas något glapp. För tiden innan och efter studierna innan ditt nya barn kommer så behöver du ta ut minst 5 dagar i veckan med föräldrapenning.


     


    Hälsningar


    Robin, handläggare

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Om du har CSN under hela perioden du studerar så behöver du inte ta några föräldrapenningdagar. Under den tiden skyddar du din inkomst på heltid.


     


    Hälsningar


    My, handläggare 

  • Försäkringskassan

    Hej igen!


     


    Huvudsaken är att du har CSN under hela perioden, det har ingen betydelse om det är halvfats eller heltidsstudier.


     


    Hälsningar


    My, handläggare 

  • Försäkringskassan

    Hej Igen,


     


    Nej det är inte vad du studerar som skyddar din SGI under en period med studiemedel inte heller hur mycket ersättningen är utan just att du har beviljade studiemedel under hela studietiden minst bidragsdelen.


    Och eftersom du går från en skyddad period till en annan delvis föräldraledig till studier och därifrån till helt föräldraledig är det super viktigt att du inte har något glappa så litet som en dag mellan dessa perioder. Och du måste skydda ända fram tills det att ditt nästa barn föds.


     


    Hälsningar


    Carola, handläggare

Svar på tråden Skyddar jag min SGI på detta sätt?