• Oroliga själen

    Bmi 27,5 bör jag vara orolig?

    Har rättså nyligen plussat och är lite orolig för min vikt. Bmi på ca 27,5 vilket ju innebär övervikt.

    Bör jag vara orolig för detta? Brukar bm anmärka mycket på sådant? Just nu är deg min största nojja, förutom alla tusen miljoner tankar som far runt ;)

  • Svar på tråden Bmi 27,5 bör jag vara orolig?
  • Erizajo

    Nej men herregud! Med mina första två barn låg jag över 40 i BMI och det var aldrig några problem!

  • lindajhlala25

    Hej!

    När jag var gravid med första så gick jag upp över 30 kg ca. Nu är jag gravid med nr 2 blev det 8 månader efter första. Då jag har ca 11 kg övervikt. Bm säger att man helst inte ska gå upp för mycket om man är överviktigt. Sen att man äter bra å rör på sig.

    Sen är det lättare att få graviddiabetes när man är överviktig. Ska dit nästa tisdag å det känns skit jobbigt å väga sig.

  • Yonndax

    Jag hade 28 i BMI när jag belv gravid och det var inga problem. Jag bad personligen om ett extra möte med BM för att diskutera min vikt men hon tyckte inte att de var nått att oroa sig för så länge jag själv visste om det och höll koll på vad jag åt och rörde på mig. 

  • Oroliga själen

    Har sedan 2009 droppat ca 25 kilo.

    Försöker äta så bra jag "kan" har sedan nyår undvikt sötsaker och snacks helt. Försöker få till minst en 5 km promenad varje dag och styrketränar sporadiskt. Har ett aktivt jobb där man sällan sitter stilla. Är ändå orolig och fasar för vad bm ska säga, har hela mitt vuxna liv sett alla nedvärderande blickar när man besökt vården...

  • Yonndax

    Att BM ställer frågom om din vikt är inte konstig. Det är för att försöka hjälpa dig att förstå hur du själv kan förebygga att gå upp för mycket. Visar du att du redan vet om det och är medveten om det är det inget som ska behöva diskuteras i nån större utsträckning om du själv inte vill det. Byt isf BM och det känns som ett enda stor samtal om din övervikt. Det är viktigt att ha förtroende för sin BM och känna att man kan för en bra dialog med konstruktiv kritik utan påhopp.

  • Oroliga själen

    Jag skäms ju liksom så för detta... Tycker det är jobbigt med kroppen och så. Min sambo försöker intala mej att jag inte alls är tjock. Däremot kraftigt byggd med breda höfter och breda axlar... Ändå är det jobbigt som tusan. Plusset kom liksom väldigt snabbt, hade tänkt att jag skulle ner några kilon till innan...

Svar på tråden Bmi 27,5 bör jag vara orolig?