• Anonym (vad fan är meningen??)

    vabba EN dag!?! Jävla skitsystem!

    Jag bor i ett av våra kära nordiska grannländer, och här får man vabba EN dag när barnet är sjukt. EN dag, och det på nåder, tanken är att denna dagen då ska användas till att fixa nån annan som kan passa ens sjuka barn. 

    Blir sjukt stressad av detta. Ungen har varit sjuk hela vintern, förkylningar, feber, magsjuka, you name it. Har frågat mina kollegor vad sjutton det är meningen man ska göra, "jaa, de flesta har ju mor- eller farföräldrar som kan passa, annars får man ju söka om semester eller sjukskriva sig själv". Seriöst?? Dessutom är det tydligen min uppgift att hitta någon kollega som kan hoppa in om jag behöver vara hemma. Inte min chefs. 

    Finns ett välkänt fenomen här som heter "klockan-ett-feber", när man proppar ungen med Alvedon och lämnar på dagis, då dyker febern upp strax efter lunch igen.... Har själv aldrig gjort så, men börjar mer och mer förstå dem som gör.... 

    Hur funkar det i Sverige? Vet att man ju kan vabba närmast obegränsat, men känner ni att era chefer och kollegor är helt okej med det, eller blir det sura miner? "jaha, ska hon vara hemma idag igen....". 

  • Svar på tråden vabba EN dag!?! Jävla skitsystem!
  • AnooYoo
    Trubbel skrev 2015-01-30 15:11:39 följande:

    Ja? Jag antar att du med detta menar att jag ska ignorera dina inlägg, eftersom så mycket annat är viktigare? Allright, I'll do so.


    Det fungerar för mig.
  • Anonym (jomenvisst)
    Trubbel skrev 2015-01-30 15:08:14 följande:
    Hur vet du vilka som fuskar med vabb och vilka som inte gör det? Det är inte alls ovanligt att barn i förskoleåldern får 2 infektioner i månaden. Enligt infektionsläkare.
    Tror du att ditt argument får större tyngd när du skriver "enligt infektionsläkare" eller varför skriver du det?

    Det är tämligen ovanligt att förskolebarn har två infektioner i månaden. Möjligen kan barn med kraftigt nedsatt immunförsvar åka på det, men det är tämligen ovanligt.

    Enligt överläkare på infektionsklinik.
  • Anonym (Never again)
    Anonym (dansk) skrev 2015-01-29 19:33:03 följande:

    Jag som lever i det, tycker det är ett bra eller åtminstone rimligt system. Jag är ju här frivillligt.

    Det gynnar möjligen inte föräldrar, men det gynnar absolut nationalekonomin.


    Det gynnar verkligen varken föräldrar eller barnen! För de flesta handlar livet inte om nationalekonomi.
  • Anonym (Never again)
    Anonym (Fritzygirl) skrev 2015-01-29 20:28:22 följande:

    Det där är faktiskt inte sant. Varför skriver du rena lögner? Du kan ju skriva att du har arbetat på ett ställe i DK och upplevt det så men ditt inlägg är bara för dumt. För det första är det inte till att sparka folk hur som helst. Du behöver inte gå till jobbet sjuk. Det finns ingen karensdag.

    Men de daltar inte heller med folk som svenska arbetsgivare är tvungna till att göra. Gör ditt jobb, det är det du är anställd för. Inte till att lalla runt och fika halva tiden som i Sverige. Stanna hemma om du är sjuk men inte för att du känner dig lite orkeslös och lite nere och tar resten av månaden som i Sverige. Du kan passa ditt barn en dag och sedan en dag till men någon annan ska göra det däremellan. Så får de bukt med VAB-fusket som i Sverige är utbrett. Ja, du får vara FL men inte som i Sverige. För om du inte vill arbeta överhuvudtaget utan sitta hemma och gulla med din unge och ta de mest attraktiva dagarna på året, ja, då behöver du ju inte ta upp en arbetsplats. O.s.v. Det vill säga, helt rätt.. Men självklart fel för många bortskämda och bortklemade mähäsvenskar.


    Oj vad arg du var då.

    Jag har arbetat på flera ställen, bla på SAS koncernen Kastrup.

    Därifrån kan jag ge ett exempel. Var du tvungen att vara kedig pga läkarbesök så var det inget du skulle fråga din chef om eller personalkontoret om, mina chefer ville inte ens befatta sig med det, det var upp till dig själv att hitta en ersättare, en annan anställd som kunde tänka sig att antingen arbeta din tid eller byta dag med dig.

    Detta innebar en stor press, behöva gå runt och be andra anställda om ledighet och trixa ihop det.

    Men jag har arbetat på flera företag så jag vet hur det är.
  • Anonym (dansk)
    Anonym (Never again) skrev 2015-01-30 17:08:20 följande:
    Oj vad arg du var då.

    Jag har arbetat på flera ställen, bla på SAS koncernen Kastrup.

    Därifrån kan jag ge ett exempel. Var du tvungen att vara kedig pga läkarbesök så var det inget du skulle fråga din chef om eller personalkontoret om, mina chefer ville inte ens befatta sig med det, det var upp till dig själv att hitta en ersättare, en annan anställd som kunde tänka sig att antingen arbeta din tid eller byta dag med dig.

    Detta innebar en stor press, behöva gå runt och be andra anställda om ledighet och trixa ihop det.

    Men jag har arbetat på flera företag så jag vet hur det är.
    Jag antar att du jobbade skift. Läkarbesök skall först och främst föregå i fritiden.
    Och du har antagligen varit ledig ibland i normal kontorstid?
    SAS är väl inte världens bästa arbetsplats, heller.

    Många svenskar har sedan Öresundsbron kom, provat lyckan i Danmark. 
    De har möjligen inte varit så glada för arbetsvillkoren....men jag har aldrig hört någon klaga över lönen....
  • Anonym (...)
    Anonym (jomenvisst) skrev 2015-01-30 15:32:03 följande:

    Tror du att ditt argument får större tyngd när du skriver "enligt infektionsläkare" eller varför skriver du det?

    Det är tämligen ovanligt att förskolebarn har två infektioner i månaden. Möjligen kan barn med kraftigt nedsatt immunförsvar åka på det, men det är tämligen ovanligt.

    Enligt överläkare på infektionsklinik.


    Eeeeh, du har inga egna barn va?
  • AnooYoo
    Anonym (...) skrev 2015-01-30 19:52:36 följande:

    Eeeeh, du har inga egna barn va?


    Bästa argumentet.
  • Anonym (...)
    AnooYoo skrev 2015-01-30 19:57:40 följande:

    Bästa argumentet.


    Det var inget argument, det var en fråga... Jag trodde inte heller att barn var sjuka så ofta innan jag fick egna barn. Men nu när jag har det så har jag fått lära mig...

    Och att påstå att en läkare har sagt att det endast är barn med kraftigt nedsatt immunförsvar som kan vara sjuka två gånger i månaden, och även då skulle det vara ovanligt... Nä det tror jag inte på. Eller så pratade läkaren om något annat, typ allvarligare infektioner eller nåt.

    Min äldsta var sjuk varannan vecka i 8 månader i sträck när han började på dagis. Jag gick på knäna till vc och bad om utredningar. Men inte ville de utreda något, för det är helt enkelt helt normalt.

    Nu är han 4 och inte alls sjuk så ofta, men när de är små så kan det vara jättemycket!
  • Trubbel
    Anonym (jomenvisst) skrev 2015-01-30 15:32:03 följande:
    Tror du att ditt argument får större tyngd när du skriver "enligt infektionsläkare" eller varför skriver du det?

    Det är tämligen ovanligt att förskolebarn har två infektioner i månaden. Möjligen kan barn med kraftigt nedsatt immunförsvar åka på det, men det är tämligen ovanligt.

    Enligt överläkare på infektionsklinik.
    Nej, men jag är inte läkare själv och ville bara poängtera att jag inte sitter och fabulerar. Jag intervjuade en läkare på Smittskyddsinsitutet om detta när jag skrev en artikel om vabb. Var 14:e dag drabbar inte alla föräldrar, men det är heller ingenting ovanligt. Enligt denna källa. Själv hade min familj en sådan period i samband med inskolningen på förskolan när min son var 2,5 år.
  • Anonym (suck)
    AnooYoo skrev 2015-01-30 19:57:40 följande:

    Bästa argumentet.


    Eller hur! Mest patetiska argumentet nånsin.
  • Anonym (Sliten)

    Jobbar på en kvinnodominerad plats där VAB är ett jätteproblem.  En helt vanlig arbetsvecka ser ut så här för oss: Personalgrupp på fem personer, varav 2 personer först vabbar 2-3 dagar och sedan själv är sjuka resten av veckan. Vi är ständigt underbemannade pga vikariebrist och det blir en massa övertid för mig som har barn över 12 år.

    Ett stort problem i ´Sverige verkar vara att kvinnor pga lön och tradition är de som vabbar.

  • Anonym (mamma)

    Kan du och din man vara hemma varannan dag? Då vabbar ni bara en dag i taget?

    Vi brukar även göra så att en börjar tidigt och kommer hem vid 1 så åker den andre till jobbet då. Då kan vi båda jobba 6 timmar var, och barnet ändå vara hemma.

  • Anonym (vad fan är meningen??)
    Trubbel skrev 2015-01-30 21:16:58 följande:
    Nej, men jag är inte läkare själv och ville bara poängtera att jag inte sitter och fabulerar. Jag intervjuade en läkare på Smittskyddsinsitutet om detta när jag skrev en artikel om vabb. Var 14:e dag drabbar inte alla föräldrar, men det är heller ingenting ovanligt. Enligt denna källa. Själv hade min familj en sådan period i samband med inskolningen på förskolan när min son var 2,5 år.
    Helt rätt. Typen av infektioner, inte mängden, avgör om det är normalt eller inte. 

    Läs detta inlägg på bloggen barnakuten.nu, skriven av barnläkare:

    www.barnakuten.nu/uncategorized/hur-ofta-kan-ett-barn-vara-sjukt-utan-att-det-ar-nagot-fel/
  • Anonym (vad fan är meningen??)
    Anonym (mamma) skrev 2015-01-30 21:43:52 följande:

    Kan du och din man vara hemma varannan dag? Då vabbar ni bara en dag i taget?

    Vi brukar även göra så att en börjar tidigt och kommer hem vid 1 så åker den andre till jobbet då. Då kan vi båda jobba 6 timmar var, och barnet ändå vara hemma.


    Ja fast så funkar det inte. En dag per sjukdom är det, fast hur man administrerar det vet jag inte, om man skulle säga att det är förkylning ena dan och magsjuka andra dan, skulle man få två dagar då? Har inte fått något bra svar på detta och det är ännu en grej som gör att jag tycker systemet är knepigt. 

    Vi har också provat att byta mitt på dagen, om jag t ex har viktiga saker på förmiddagen och min man på eftermiddagen. Fast i teorin blir det också fel, för att vab räknas alltid som heldagar här, även om det inte är det. Blir jag hemringd från dagis en timme innan jag slutar så räknas det som att jag har tagit hela den där första dagen. Så när jag och min man delar tar vi i princip en dag var, vilket man ju egentligen inte får. (men det skulle arbetsgivaren förstås aldrig klaga över, vi gör ju det för att minska problemen för alla). 
  • Trubbel
    Anonym (vad fan är meningen??) skrev 2015-01-30 21:57:35 följande:
    Ja fast så funkar det inte. En dag per sjukdom är det, fast hur man administrerar det vet jag inte, om man skulle säga att det är förkylning ena dan och magsjuka andra dan, skulle man få två dagar då? Har inte fått något bra svar på detta och det är ännu en grej som gör att jag tycker systemet är knepigt. 

    Vi har också provat att byta mitt på dagen, om jag t ex har viktiga saker på förmiddagen och min man på eftermiddagen. Fast i teorin blir det också fel, för att vab räknas alltid som heldagar här, även om det inte är det. Blir jag hemringd från dagis en timme innan jag slutar så räknas det som att jag har tagit hela den där första dagen. Så när jag och min man delar tar vi i princip en dag var, vilket man ju egentligen inte får. (men det skulle arbetsgivaren förstås aldrig klaga över, vi gör ju det för att minska problemen för alla). 
    Trist. :( Ni kan inte jobba hemifrån eller i värsta fall låta barnet (om det bara är snuvigt) hänga i någon soffa på kontoret? Hur gör alla andra? Det låter ju som om systemet borde orsaka jätteproblem för en stor del av befolkningen om man inte råkar få helt kärnfriska barn.
  • Anonym (vad fan är meningen??)

    Oh joy... Nu kräks han igen..... Herregud vad trött jag är på detta....

  • Anonym (vad fan är meningen??)
    Trubbel skrev 2015-01-30 22:07:11 följande:

    Trist. :( Ni kan inte jobba hemifrån eller i värsta fall låta barnet (om det bara är snuvigt) hänga i någon soffa på kontoret? Hur gör alla andra? Det låter ju som om systemet borde orsaka jätteproblem för en stor del av befolkningen om man inte råkar få helt kärnfriska barn.


    Jobba hemifrån är helt omöjligt, vi har inte den typen av jobb nån av oss. Om ett par år kan han kanske hänga med, men än så länge är han lite för liten. Skulle mest bli att man fick springa efter honom och kolla att han inte skadade sig eller förstörde nåt. Det vanliga är att man har far-eller morföräldrar i närheten som kan passa, alternativt att man sjukskriver sig själv. Det senare är rätt vanligt sägs det, och ett tydligt bevis på att systemet ju inte funkar optimalt.
  • nomadelle
    Anonym (Fritzygirl) skrev 2015-01-30 15:17:36 följande:
    Det är en hobby, det är ett val individen gör. Alla ungar blir inte produktiva medborgare, en hel drös knarkar, är kriminella, o.s.v. Vad kommer de att bidra med till någons "drägliga ålderdom"? Vilken massa skitsnack, alltså. Alla föräldrar bidrar inte till samhället heller. Så ja, barnproduktion är en hobby. Speciellt där det massproduceras dessutom. Jorden är redan överbefolkad, adoptera en unge då.
    Vilken massa skitsnack, alltså. Du kan sätta vilken etikett du vill på barnalstrande, hobby eller vad som helst, det är fortfarande något som kommer att fortsätta ske så länge människan existerar. Det är en naturlig del av samhället och inget man kan bortse ifrån (vilket vi ju inte heller gör i Sverige). Att inte ALLA bidrar till samhället har inget med saken att göra. Men visst, det sista du skriver ligger det något i.
  • Anonym (vad fan är meningen??)
    nomadelle skrev 2015-02-03 09:27:54 följande:
    Vilken massa skitsnack, alltså. Du kan sätta vilken etikett du vill på barnalstrande, hobby eller vad som helst, det är fortfarande något som kommer att fortsätta ske så länge människan existerar. Det är en naturlig del av samhället och inget man kan bortse ifrån (vilket vi ju inte heller gör i Sverige). Att inte ALLA bidrar till samhället har inget med saken att göra. Men visst, det sista du skriver ligger det något i.
    Fast det är ändå inte relevant, meningen om adoption alltså. Adopterade ungar blir också sjuka. 
  • nomadelle
    Anonym (vad fan är meningen??) skrev 2015-02-03 12:46:08 följande:
    Fast det är ändå inte relevant, meningen om adoption alltså. Adopterade ungar blir också sjuka. 
    Sant!
Svar på tråden vabba EN dag!?! Jävla skitsystem!