• Anonym (Ordinär eller ful)

    "Du skulle passa som modell" är det positivt menat??

    Jag känner mig väldigt ful. Ibland kan jag tycka jag ser bra ut när jag ser mig i spegeln, men i en annan vinkel/ljus så ser jag hemsk ut. Ser nästan alltid ful ut på kort men på gamla kort kan jag tycka att jag såg bra ut på vissa, fast när de togs tyckte jag inte det. Om jag råkar få syn på mig i en spegel eller så där det är folk runt omkring typ i en affär, så känns det nästan som jag ska kräkas för jag brukar se så hemsk ut :(  Ja jag tycker ofta jag ser helt vidrig ut om det inte råkar vara i vissa speglar och rätt vinklar och avstånd till spegeln, då kan jag se söt ut.

    Många komplimanger jag fått har jag tänkt att det är bara för att folk vill vara snälla för att jag är så himla ful kanske, men ibland så tänker jag att de är ironiska, för att jag är så ful...
    Just kommentaren att man passar som modell vet jag inte riktigt vad det betyder, om det är bra eller dåligt på ngt sätt? Egentligen tänker jag att det inte betyder ngt särskilt, utan att det är att jag var så smal (numera är jag lite bredare och får inte höra det lika ofta) och lång, men inte att jag ser bra ut på ngt sätt, utan att folk bara tänker på att man är lång och smal. Detta har jag tänkt mest när det är folk jag känner som sagt så till mig. 

    Men när andra har sagt det har jag svårare att veta vad det beror på. Vet inte om det är vanligt att folk säger så? Det är jobbigt för jag blir så medveten om mitt eget utseende, att folk ser mig. Jag försöker ofta att glömma att folk ju faktiskt "ser mig", fast jag förstås fattar att folk ser hur man ser ut när man vistas bland folk...Och jag vet att det eg inte spelar ngn roll men jag har ngn hang up på detta, det här med att få komplimanger stämmer inte överens med hur jag upplever mitt utseende. Så jag försöker fatta varför folk säger och gör saker. 

    När jag var 13 år kände jag mig tex besvärad när det var en tjej i två klasser över som frågade om jag funderat på att bli modell eftersom jag verkligen skulle passa som det= hon sa nog så för att jag var så ful  och osäker och eftersom hon var en snäll person ville hon vara snäll mot mig... 

    Ett annat exempel där jag inte fattar om modell är ngt positivt eller inte är när 2 av de killar i gymnasiet som av ngn anledning brukade sitta i korridoren och titta på mig när jag gick förbi (jag tänkte att jag såg ful och konstig ut men jag vet ju inte varför), viskade "supermodellen" om mig när jag hade gick förbi en gång= jag tänkte att de brukade titta för att jag var så otroligt ful och kallade mig supermodell för att modeller är smala och jag var supersmal...

    Vad tror ni folk brukar mena med det här med att man passar som modell eller ser ut som en? Brukar ni säga så till folk eller få höra det? Är det positivt eller inte när man säger så? Modeller kan ju ha rätt speciella utseenden och ofta säger folk att de är fula och ser sjuka ut. Så jag vet inte om det är därför folk sagt så till mig, eller om det är en sån där komplimang man ofta säger, det kanske betyder att personen tycker man ser fin ut?

    Förstår om ni tycker detta är en irriterande och löjlig tråd och att det är skrattretande att jag bryr mig så mkt så jag förstår om ngn känner sig manad att skriva ngt om det, så jag ber om ursäkt för om min tråd är störande.
  • Svar på tråden "Du skulle passa som modell" är det positivt menat??
  • DickRex

    Ditt problem är inte ditt utseende i sig, utan ditt märkliga förhållande till ditt utseende. Utan att veta exakt så är du mest sannolikt söt/snygg (8 eller högre på en 10-gradig skala enligt mig och 80% av alla killar) men underviktig enligt BMI.

    ...men varför bryr du dig om det? Du ser ut som du gör och det är:
    - inte mycket du enkelt kan göra åt det.
    - inte något som är lika avgörande som ditt beteende.
    - inget som är lika avgörande som utbildning när det gäller karriär.
    - inget som är avgörande när det gäller att träffa en BRA partner.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • Anonym (Ordinär eller ful)
    DickRex skrev 2015-01-28 18:02:35 följande:

    Ditt problem är inte ditt utseende i sig, utan ditt märkliga förhållande till ditt utseende. Utan att veta exakt så är du mest sannolikt söt/snygg (8 eller högre på en 10-gradig skala enligt mig och 80% av alla killar) men underviktig enligt BMI.

    ...men varför bryr du dig om det? Du ser ut som du gör och det är:
    - inte mycket du enkelt kan göra åt det.
    - inte något som är lika avgörande som ditt beteende.
    - inget som är lika avgörande som utbildning när det gäller karriär.
    - inget som är avgörande när det gäller att träffa en BRA partner.


    Tack för ditt svar! Så det med modell är antagligen ngt positivt? Det låter ju bra. Jag ser ju att jag rent objektivt aldrig skulle kunnat bli modell pga att jag har/hade opropertionerligt breda höfter i förhållande till resten av kroppen, korta ben och assymetriskt ansikte som är lite plufsigt, men hur jag egentligen ser ut i övrigt är svårt för mig att veta...
    Jag är som tur var inte längre underviktig och har en underbar sambo, men jag har trots det problem med mitt utseende. Det har iaf blivit myyycket bättre med åren men ibland skulle jag vilja känna mig bekväm med hur jag ser ut och inte uppleva att jag egentligen ser abnorm och sjuk ut, jag kan tycka jag ser bra/ok ut först men sedan tittar jag i en annan spegel/är med på kort eller ngn verkar titta konstigt och då ser jag att jag ser ful ut.

    Jag kontaktade psykiatrin för ett par år sedan angående detta. Men min samtalskontakt verkade bara tycka jag var allmänt irriterande och löjlig och satt och suckade när jag grät... så jag slutade gå dit eftersom det fick mig att må sämre :(  

    Jag vet inte varför jag bryr mig. Vet inte om det kan vara för att jag sedan jag var barn ofta känt mig värdelös och fel. Det är iaf den känslan som kommer i samband med när jag känner mig ful. Velat ha/behövt mer kärlek av min mamma än jag upplevde att jag fick vilket jag tror gjorde att jag kände mig oälskad. Vet inte hur ofta det hände, men hon har också sagt olika saker om hur jättesmal, ful och konstig jag var + lite andra saker som var dåligt med mig, men att min syster var söt och snygg. Men det kan ha varit menat skämtsamt bara att jag inte förstod som barn. Det var ett par år sedan jag hörde ngt sånt tror jag, vilket är skönt :)  

    Jag vet inte, men det går inte ihop när ngn ger en komplimang om mitt utseende, eftersom jag hört att det inte är så. Sedan när det gäller mitt utseende så är jag lite "korkad" jämfört med annat, och tänker lite svartvitt. EX: Nu var det mest när jag var yngre men vid några tillfällen har jag hört från pojkvän och kompisar att jag såg helt perfekt ut men det fattar jag ju själv med asymmetrin i mitt ansikte att DET stämde verkligen inte! Så jag vet inte varför man överdriver på det viset, det är märkligt, själv gör jag inte det när jag ger komplimanger men det är väl antagligen olika, särskilt när man är yngre överdriver man nog sådär.   
  • DickRex

    Få "normala människor" är väl riktigt bekväma eller nöjda med de egenskaper som har fått för stor betydelse. Symptomatiskt på något vis...

    Även jag har väl varit mer missnöjd än befogat med mitt utseende (ansiktet). Idag har den frågan minskat i betydelse relativt mitt uppträdande och min "gubbmage" ...och som tur är så är de båda sakerna något jag kan ändra på. Fast det är inte så viktigt det heller verkar det som. Jag har förlikat mig med att jag är en människa med både plus och minus, men som duger rätt bra ändå, trots gubbmagen och jag är en jobbig jävel på vissa sätt


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
Svar på tråden "Du skulle passa som modell" är det positivt menat??