• Anonym (TS)

    Är det äckligt att bara ha en trasa i badrummet till städning?

    Jag har "bara" en wettextrasa som jag använder i badrummet när jag städar. Torkar av all med den men sköljer ur den med jämna mellanrum under städningen. Min kompis hävdar att det är "skitäckligt", hon har tydligen en trasa till toan, en till handfatet och en till duschen. Känns lite överdrivet... 

  • Svar på tråden Är det äckligt att bara ha en trasa i badrummet till städning?
  • Anonym (Rent och fint)
    Anonym (Pedant) skrev 2015-01-30 07:32:54 följande:

    Jag har två trasor till badrummet. En till dusch/golv och den andra till handfat/toa. Sen tvättar jag trasorna i 60 grader. 


    Inom proffstäd tvättar vi alla dukar (det heter inte trasor om man använder microfiber) i 90 grader.
  • cameleon
    Anonym (bakterien) skrev 2015-01-30 10:59:00 följande:
    Ja, egentligen borde man också se till att ha ett munskydd som täcker munnen vid spolning för att undvika att andas in dem. Om det är tillräckligt?? Kanske hålla andan och springa ut ur rummet, för att inte bajsbakterierna ska landa på ens kläder. Fast då hinner man ju inte tvätta händerna först, eller det förstås, då får man lära sig att tvätta händerna först och sedan trycka på spolknappen. Fast då får man ju andras bajsbakterier på handen.

    Så många frågor, så få svar.
    Jag har inga som helst problem att andas in dom, är inte ens rädd för bakterier över lag. Men att välja att stoppa in en tandborste, full med bakterier i käften eller ställa tandborsten i badrumsskåpet är inte direkt ett svårt val för mig.
  • Anonym (bakterien)
    cameleon skrev 2015-01-30 11:11:05 följande:
    Jag har inga som helst problem att andas in dom, är inte ens rädd för bakterier över lag. Men att välja att stoppa in en tandborste, full med bakterier i käften eller ställa tandborsten i badrumsskåpet är inte direkt ett svårt val för mig.
    Om du tror att bakterierna är värre om de råkar landa på din tandborste, än när du andas in dem, lever du i villfarelse. Med tanke på att du andas IN och liksom suger in luft får du säkert i dig mer bakterier på det viset. Men det går ju bra ändå tydligen. Vi har tandborstarna framme i badrummet - rätt nära toaletten för övrigt - och det går också bara fint.
  • cameleon

    Men det är väl klart att det går fint, annars skulle ju alla vara döda. Fattar inte varför det blir en sådan otrevlig ton. Är det bara vissa i tråden som får komma med åsikter och tankar eller?

  • Anonym (bakterien)
    cameleon skrev 2015-01-30 11:17:03 följande:

    Men det är väl klart att det går fint, annars skulle ju alla vara döda. Fattar inte varför det blir en sådan otrevlig ton. Är det bara vissa i tråden som får komma med åsikter och tankar eller?


    Självklart inte, jag försöker bara väcka reflektion över sånt som man tar för givet utan någon riktig anledning till det. Men det kanske finns skäl till att ha hangups på vissa typer av bakterier på vissa typer av platser. Det kanske gör livet lättare att hantera. Ordning och reda, städa på freda och sådär. Om man vet att man gjort allt man kan för att undvika bakterier behöver man inte tänka på att de faktiskt finns överallt.

    Jag visste inte att jag hade en otrevlig ton, raljerande kanske, men det var aldrig min mening att vara otrevlig. Jag trodde faktiskt att du var ironisk med din fråga om tandborsten, men jag förstår nu (eller egentligen förstod jag redan på inlägg #52) att du inte var det. Sorry.
  • Anonym (Nja)

    Jag använder oftast "Torky" till toaletten. Skursvamp till dusch och handfat. Torkar torrt med en handduk (avslutar med toaletten).

    Skulle inte vilja ha samma till handfatet som toaletten.

  • cameleon
    Anonym (bakterien) skrev 2015-01-30 11:24:10 följande:
    Självklart inte, jag försöker bara väcka reflektion över sånt som man tar för givet utan någon riktig anledning till det. Men det kanske finns skäl till att ha hangups på vissa typer av bakterier på vissa typer av platser. Det kanske gör livet lättare att hantera. Ordning och reda, städa på freda och sådär. Om man vet att man gjort allt man kan för att undvika bakterier behöver man inte tänka på att de faktiskt finns överallt.

    Jag visste inte att jag hade en otrevlig ton, raljerande kanske, men det var aldrig min mening att vara otrevlig. Jag trodde faktiskt att du var ironisk med din fråga om tandborsten, men jag förstår nu (eller egentligen förstod jag redan på inlägg #52) att du inte var det. Sorry.

    Haha okej, ingen fara.


    Det är lätt att missuppfatta, folk skriver ju så olika.

  • Morkullan

    Ja det är skitäckligt att torka av dusch och handfat med en trasa som du torkat av toaletten med. Blä! Hoppas du inte är någon jag känner.

  • Anonym (bakterien)
    Morkullan skrev 2015-01-30 12:37:15 följande:

    Ja det är skitäckligt att torka av dusch och handfat med en trasa som du torkat av toaletten med. Blä! Hoppas du inte är någon jag känner.


    Visst är det skönt att inte veta hur ens vänner sköter hygienen? Det man inte vet, mår man inte dåligt av. För det mesta. Om det inte råkar vara riktigt otäcka bakterier i maten.
  • ulfsas
    Anonym (Nja) skrev 2015-01-30 11:30:11 följande:
    Jag använder oftast "Torky" till toaletten. Skursvamp till dusch och handfat. Torkar torrt med en handduk (avslutar med toaletten).

    Skulle inte vilja ha samma till handfatet som toaletten.
    Låter utmärkt.

    Inte tusan har man samma till toaletten som till handfat och dusch. Jo, såklart, ifall man använder samma borste till toalettborste OCH tandborste förstås. Då skulle man ju förstå varför.
    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
Svar på tråden Är det äckligt att bara ha en trasa i badrummet till städning?