• Svar på tråden "Islamismen är största hotet mot demokratin": KDU
  • Dr Nail

    En rätt självklar grej att säga. Finns det nån överhuvudtaget som inte håller med? Det är som att säga att fred är bättre än krig.

  • Lindsey Egot the only one
    Dr Nail skrev 2015-01-29 22:36:15 följande:

    En rätt självklar grej att säga. Finns det nån överhuvudtaget som inte håller med? Det är som att säga att fred är bättre än krig.


    Håller med. Har man studerat Koranen och lärt sig den rätt så är islam en fredlig religion så länge du är muslim. Allt annat ska krossas
  • TaaDaa
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-01-29 23:05:08 följande:

    Håller med. Har man studerat Koranen och lärt sig den rätt så är islam en fredlig religion så länge du är muslim. Allt annat ska krossas


    Har du studerat Koranen? Hur gick du då tillväga? Vems tafsir studerade du?

    Vad ger dig tolkningsrätt?

    Vad betyder versen Al-Kafirun enligt din tolkning?

    Vet inte om jag uppfattar dig rätt, menar du att islamister (i medias ögon terrorister) har den rätta tolkningen av Koranen. Vad baserar du det på? Menar du att 1,6 miljarder människor skulle vara potentiella terrorister? Hur kan så många muslimer ,gissar en 1,59 miljarder , bortse från din tolkning.

    Varför gör du den tolkning du gör, kan det vara så att du tolkar som du gör för att ge dig själv tillstånd att bete dig som ett djur, och att det inte skulle spela någon roll ifall du läste Koranen, Bibeln, Torah eller någon annan helig skrift, du skulle tolka den för att passa dig och inte för att anpassa dig efter den.
  • Mentat

    Varje totalitär ideologi är ett hot mot ett demokratiskt samhälle.
    Islamismen kan vara det största hotet ur synvinkeln att den knappt kan diskuteras i samhället.
    Kommunismen kan vara ett större hot i och med att den har så många sympatisörer, inte minst inom media.

  • UmmAli
    TaaDaa skrev 2015-01-30 07:05:07 följande:

    Har du studerat Koranen? Hur gick du då tillväga? Vems tafsir studerade du?

    Vad ger dig tolkningsrätt?

    Vad betyder versen Al-Kafirun enligt din tolkning?

    Vet inte om jag uppfattar dig rätt, menar du att islamister (i medias ögon terrorister) har den rätta tolkningen av Koranen. Vad baserar du det på? Menar du att 1,6 miljarder människor skulle vara potentiella terrorister? Hur kan så många muslimer ,gissar en 1,59 miljarder , bortse från din tolkning.

    Varför gör du den tolkning du gör, kan det vara så att du tolkar som du gör för att ge dig själv tillstånd att bete dig som ett djur, och att det inte skulle spela någon roll ifall du läste Koranen, Bibeln, Torah eller någon annan helig skrift, du skulle tolka den för att passa dig och inte för att anpassa dig efter den.


    Bra skrivet, undrar också över dina frågeställningar.
  • Cal XVI Gustf
    sjuttiofemman skrev 2015-01-30 11:20:08 följande:

    KDU ordf syftade på de som använder islam som medel för sina egna skruvade syften såsom terrorister, is mfl. Islamism är per definition inte odemokratisk och våldsam.

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Islamism


    Hur vanligt är det enligt din uppfattning att islamister är för demokrati respektive mot demokrati?
  • Gert

    Tänk om en sverigedemokrat hade sagt så. Då hade "inte rasist men" och Expo och alla vänsterfeminister på FL gått i taket.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Lindsey Egot the only one
    TaaDaa skrev 2015-01-30 07:05:07 följande:
    Har du studerat Koranen? Hur gick du då tillväga? Vems tafsir studerade du?

    Vad ger dig tolkningsrätt?

    Vad betyder versen Al-Kafirun enligt din tolkning?

    Vet inte om jag uppfattar dig rätt, menar du att islamister (i medias ögon terrorister) har den rätta tolkningen av Koranen. Vad baserar du det på? Menar du att 1,6 miljarder människor skulle vara potentiella terrorister? Hur kan så många muslimer ,gissar en 1,59 miljarder , bortse från din tolkning.

    Varför gör du den tolkning du gör, kan det vara så att du tolkar som du gör för att ge dig själv tillstånd att bete dig som ett djur, och att det inte skulle spela någon roll ifall du läste Koranen, Bibeln, Torah eller någon annan helig skrift, du skulle tolka den för att passa dig och inte för att anpassa dig efter den.
    Du som muslim får inte tolka Koranen utan det ska andra göra åt dig. Du borde väl ändå kunna din Koranen och veta vad som står? Det betyder inte att alla tycker att det som står är 100% rätt.
  • LPE

    Rensa ut all vidskepelse så har de ingen högra makt att hänvisa till?


    Long Playing Emission
  • TaaDaa
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-01-30 23:57:20 följande:

    Du som muslim får inte tolka Koranen utan det ska andra göra åt dig. Du borde väl ändå kunna din Koranen och veta vad som står? Det betyder inte att alla tycker att det som står är 100% rätt.


    Jag ställde en hel del frågor utifrån ditt svar. Varför inte bemöda dig att svara på dom istället för att påstå fler saker.

    Som muslim tror man till 100% av det som står i Koranen, men kan tolka den på olika sätt.

    Jag vet vad som står i Koranen, jag frågade dig som studerat Koranen hur du kan tolka den på det sätt du gör. Se tidigare frågor.

    Får inte man som muslim tolka Koranen? Vem bestämmer det ? Och vem är det som ska göra det åt mig som du skriver?
  • LPE

    Det finns massor av tolkningar och de våldsamma är 1% men farliga nog.

    Vad gillra ni Sharia, spöstarff och hugga av handen av tjuvar etc?

    För IS gäller halshuggning om man inte är Salafist, Sunni eller Shia?


    Long Playing Emission
  • f0rest
    TaaDaa skrev 2015-01-31 08:28:53 följande:
    Får inte man som muslim tolka Koranen? Vem bestämmer det ? Och vem är det som ska göra det åt mig som du skriver?
    Det intressanta för oss som inte är troende är vad muslimer faktiskt tycker och tänker. Det finns mängder med resultat från olika undersökningar: www.thereligionofpeace.com/pages/opinion-polls.htm

    Men visst kan man tolka koranen på många olika sätt. Problemet är att man än så länge inte lyckats bygga sunda demokratiska samhällen i islamska länder. Det är naturligt att vi som har lyckats bygga sådana vill skydda oss från en ideologi som alltid verkar leda till våld och förtryck. 
  • ölburk2

    Det är det här som är problemet med religioner, alla tror sig ha rätt å alla gör sina egna tolkningar, å så forsätter bråket i all evighet, precis sim det gjort de senaste 1000-tals åren.

    Kan vi inte enas om att det bara kan finnans en sanning, å att ni religiösa faktiskt kan ha fel, ja faktiskt samtliga av er.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden "Islamismen är största hotet mot demokratin": KDU