• 1Familj

    Jösses...hjälp tack!!

    Många frågor från en som är ny i detta..

    Jag har varit anställd på 100% i över 2 år på mitt arbete. Har dock sedan 1okt varit sjukskriven först på 50% och nu 100% och kommer så vara fram till 9/2 då jag går in i v.38 och min läkare säger att jag ska ansöka om FP från och med då.

    Problemet är nu att vi hade möjlighet att välja om sysselsättningsgrad från i med 1 jan och jag tänkte då att jag vill gå ner till 75% för att barnet sen ska slippa allt för långa dagar på dagis. Jag tänkte dock inte på att jag kommer vara hemma hela detta året så jag hade eg inte behövt ändra min sysselsättning förens efter nästa årsskifte och hade därför kunnat haft kvar min anställning på 100%. Jag undrar nu: gör detta misstaget att jag kommer gå miste om ersättning i min FP helt i onödan? Jag har bett om att få ändra tillbaka till 100% men detta kommer ta minst ett par månader innan det går igenom enligt min arbetsgivare.
    Jag hade nämligen för mig att ni kollar på förra årets totala inkomst och grundar FP på detta, vad stämmer egentligen?

    Undrar även hur man ska kunna ansöka om FP på hemsidan innan barnet är fött och man inte vet personnumret?

    Om jag ansöker om FP från v.38 och ca ett år framöver, kan jag då ändra detta när som helst om jag skulle vilja eller behöva?
    Går det även att ändra mellan sgi och lägstanivå hur som helst?

    Har nu fått ett datum för igångsättning innan bf, måste FK ha uppgifter om detta?

  • Svar på tråden Jösses...hjälp tack!!
  • aleydis
    1Familj skrev 2015-01-30 02:29:35 följande:

    Många frågor från en som är ny i detta..

    Jag har varit anställd på 100% i över 2 år på mitt arbete. Har dock sedan 1okt varit sjukskriven först på 50% och nu 100% och kommer så vara fram till 9/2 då jag går in i v.38 och min läkare säger att jag ska ansöka om FP från och med då.

    Problemet är nu att vi hade möjlighet att välja om sysselsättningsgrad från i med 1 jan och jag tänkte då att jag vill gå ner till 75% för att barnet sen ska slippa allt för långa dagar på dagis. Jag tänkte dock inte på att jag kommer vara hemma hela detta året så jag hade eg inte behövt ändra min sysselsättning förens efter nästa årsskifte och hade därför kunnat haft kvar min anställning på 100%. Jag undrar nu: gör detta misstaget att jag kommer gå miste om ersättning i min FP helt i onödan? Jag har bett om att få ändra tillbaka till 100% men detta kommer ta minst ett par månader innan det går igenom enligt min arbetsgivare.
    Jag hade nämligen för mig att ni kollar på förra årets totala inkomst och grundar FP på detta, vad stämmer egentligen?

    Undrar även hur man ska kunna ansöka om FP på hemsidan innan barnet är fött och man inte vet personnumret?

    Om jag ansöker om FP från v.38 och ca ett år framöver, kan jag då ändra detta när som helst om jag skulle vilja eller behöva?
    Går det även att ändra mellan sgi och lägstanivå hur som helst?

    Har nu fått ett datum för igångsättning innan bf, måste FK ha uppgifter om detta?


    Jag har inte superkoll men tänker att sgin påverkas av det du tjänat sista året och att det inte ska påverka jättemkt din sysselsättningsgrad nu. Däremot kan sysselsättningsgraden nog påverka sjukpenningen under dessa sista veckor, dvs att du bara får sjukskrivning upp till 75%.

    Man får ju moderskapsintyg fr BM att skicka in till fk som intygar att du är gravid och bf. Vet inte vad som gäller vid igångsättning, men tänker att man gör en preliminär fp-anmälan innan barnets födelse som man godkänner efter födelsen. Du kan ju ta ut fp 1 månad innan bf i vilket fall
  • pigglet

    Eftersom du redan varit anställd i 2 år på 100% så har du redan fastställt en 100% SGI. Och sista 6 månaderna innan bf så kan man gå ner i tid osv utan att det påverkar SGI.

    Det som ställer till det är att du inte bara gått ner i tid under graviditeten, utan du har gjort om din tjänst till 75%. Och så fort man har ett arbete som beräknas pågå minst 6 månader så skrivs SGI om till den aktuella tjänsten. Så jag tror faktiskt att du nu bara har rätt till 75%.
    Kan du kolla om du kan ta tillbaks det där? Annars får du ringa FK och fråga, så du får veta säkert.

    Ja, du kan ändra hur du tar ut dagarna när du vill.

    Man måste ta ut 180 SGI-dagar innan man kan börja ta av LN-dagarna.

    Nej, försäkringskassan behöver inte veta att du fått datum för igångsättning. Ansök om FP från det datum som du vill helt enkelt.

    Hur man gör innan man har personnummer vet jag inte - har inte tagit ut någon FP under barnets första år.

  • marmik

    När du ansöker på nätet skriver du i BF (har för mig att du ska skriva ÅÅMMDD-0000), när barnet sen är fött skriver du korrekt datum/personnummer.

  • MajaVira

    TS, har du kollat upp om din sjukpenning kan påverkas? Om du numera endast har en 75% tjänst, finns risken att du bara får sjukpenning beräknat på en deltidslön.

Svar på tråden Jösses...hjälp tack!!