• Batmamba

    Varför gör ni det så jävla omständigt?

    Jag hade helst sluppit det som gjorde att allt blev så omständligt den första tiden med första barnet. Ingen väljer att ha det jobbigt och må dåligt.

  • Batmamba

    Men TS, de som har ett komplicerat liv har inte valt det och de skulle med stor sannolikhet välja bort det om de kunde.

    Det du som åskådare tycker ser ut som en omständlig lösning är förmodligen den enklaste för familjen i fråga. Eller så är det inte den enklaste lösningen, men den som de bedömer är den bästa i längden.

    Du vet inte allt om alla andra, varför de gör som de gör och vilka eventuella svårigheter de har.

    Och det där du säger om att du inte säger åt folk vad de SKA göra utan berättar hur man KAN göra är bara det yttersta beviset för att du inte har fattat. Alla KAN inte göra som ni, inte ens om de hade velat.

  • Batmamba
    Anonym (Enkelt) skrev 2015-01-31 21:59:32 följande:

    nej det tror jag nog inte. Jag kommer lära dom att man skapar sitt eget liv och inte behöver övertänka allt och göra det svårt.

    Helt enkelt att sitt eget mående och sin egen situation är man helt ansvarig för och kan inte skylla på människor eller omständigheter.


    Visst är det bra att lära sina barn att vara självständiga. Men man skapar faktiskt inte sitt eget liv och råder inte själv över sin livssituation. Ingen människa är en ö - på gott och ont. Du gör dina barn en otjänst om du tutar i dem det. Det kommer att slå hårt mot dem om de drabbas av olyckor eller ohälsa - i synnerhet psykisk ohälsa. Det riskerar också att drabba dem på samma vis som den inställningen drabbar dig själv här i tråden - du uppfattas som arrogant och oförmögen att sätta dig in i andras situation.
  • Batmamba
    nokla skrev 2015-02-01 08:01:34 följande:

    Men du pratar om barn som får en otrygg anknytning. Att komplicera saker och göra de onödigt omständliga är inte på något sätt en garanti för en trygg anknytning, det handlar om att svara på sitt lilla barns behov och det kan man göra både lätt och praktiskt och oerhört omständligt och komplicerat

    Jag tycker tex att den lätta vägen är att bära mina barn, svara på deras signaler direkt innan de börjar gråta, amma och samsova. Detta betyder för mig väldigt små hinder i att leva mitt liv som vanligt, som innan jag fick barn. Lätt. Praktiskt.


    Svarar du på rätt inlägg? Förstår inte riktigt vad du menar. Jag håller med dig i vad du skriver i det här inlägget till 100%. Vad har det med TS övertro på förmågan att själv forma sina livsvillkor att göra?
  • Batmamba
    nokla skrev 2015-02-01 09:00:21 följande:

    Det är en livsinställning, och jag är benägen att hålla med. Jag styr inte över allt i mitt liv men definitivt över vad jag gör med det jag har fått och vad gäller sånt jag vill förändra har iaf jag fått med mig att man åstadkommer mycket med tex gemensam kamp, fackligt, i hyresgästföreningen, i föräldranätverk etc etc. Ingenting är ödesbestämt, om man inte är nöjd så kämpar man för förändring. Och det är givetvis applicerbart på alla livssituationer en hamnar i och det är också något jag talar om med mina barn. Jag erbjuder aldrig mina äldre barn färdiga lösningar eller fixar åt dem sånt de kan själv, jag bollar med dem och hjälper dem att hitta sina egna verktyg och lösningar och låter dem testa sig fram.

    Hur den livsåskådningen skulle göra att man får otrygga barn eller påstå att varje människa är en ö förstår jag inte.

    Jag har heller inte läst tråden i sin helhet, det har jag inte tid till, så jag reserverar mig för att eventuellt ha missat något väsentligt.


    Vi tycker väldigt lika du och jag. Du kanske blandar ihop mig med någon annan i tråden? Jag har inte skrivit något om hur man skapar trygga barn.
  • Batmamba
    Tookan skrev 2015-02-01 09:20:42 följande:

    Tack gode Gud!!!!

    Så bra skrivet!

    Om allt går bra föder jag vårt första barn om tre månader och jag kan inte annat än att tacka dig för dina rader.

    Är så trött på allt tjat om att:

    -Nä minsann, ditt liv kommer bli så annorlunda, du kommer inte göra det och det och det.

    När man säger emot fnyser folk som att man inte vet någonting och jag är ändå stor i käften och kan tala för mig.

    Blir så frustrerad att jag tamejfan ska visa att man visst kan träna flera dagar i veckan när man blivit föräldrar, ta hand om varandra och sig själv, trots att man blivit föräldrar osv

    Att en pappa faktiskt VILL vara pappa.

    Min gubbe har fått frågan:

    -å hur känns nu detta för dig??? Det måste vara svårt och omvälvande?

    Nästan tyckt lite synd om...

    Va????

    Han har alltid velat ha barn. Jag däremot ville inte ha barn innan jag träffade honom.

    Han går in med 230%

    Han kommer bli världens bästa, mest närvarande pappan utan att dalta.

    Tänk va skönt när man är TVÅ, för det är precis så det ska vara.

    Fördomar och folks konstiga idéer blir jag tokig på.


    Lycka till! Ni verkar ha ordnat det bra för er.

    Men jag önskar att du kunde förstå hur provocerande det du och TS skriver är för en person i min sits. Efter min förra förlossning drabbades jag av ångestattacker pga sömnbristen, jag fick också något som vi nu har förstått var en svampinfektion i brösten. Ingen lyckades diagnostisera det då så jag hade jätteont vid amning (men alla sa att det såg ut som det skulle och var heelt normaalt). Jag kunde inte gå ordentligt på ett år pga foglossning. Nu, när barn nr 2 är 1/2 år har jag också svårt att gå, värre än förra gången. Visst, jag tränar varje dag som du tycker att man bör klara - men det är rehabträning, inga gympass direkt.

    När folk uttrycker sig som du känns det hårt. Du säger att livet inte alls behöver ändras och att man visst kan träna fyra gånger i veckan som förälder. Underförstått att de som inte kan leva som tidigare gör det krångligt för sig och får skylla sig själva.

    Min sjukgymnast har sagt till mig flera gånger: kom ihåg att du inte själv har valt att ha det så här! Jag märker på hur han säger det att det är något han säger till många fler än mig.

    Att må dåligt när man har en bebis är skambelagt. Det förväntas en hel del av en och om man inte kan leva upp till är det tungt att läsa sånt som du och TS skriver.

    Jag tror inte att ni är elaka. Jag tror att ni är obetänksamma och saknar erfarenhet. Hoppas att ni kan förstå och tänka om.
  • Batmamba
    Velaren skrev 2015-02-01 12:13:59 följande:

    Men alla barn har inte behovet att att sova i samma säng som mamman bara för det. Vår dotter har sovit i egen säng sedan dag 1 och det är nog det som gjort att hon sovit hela nätter i princip sedan hon föddes :) Hon sover jätteoroligt när vi bara sover i samma rum och behöver verkligen tyst runt omkring sig.  :) 

     


    Ja de är verkligen olika! Jag har en av varje sort. En ska kramas och kramas och kramas. Den andra blir irriterad och vill vara ifred.
  • Batmamba
    Vendelamarie01 skrev 2015-02-01 13:31:56 följande:

    Vill bara säga ta hand om dig och döm inte dig själv för hårt! Du verkar som en väldigt fin person som inte dömer andra utan förstår att alla har sitt eget att stå i och gör det de tror är bäst.

    Själv tillhör jag skaran som haft ganska mycket tur med mina graviditeter,  förlossningar och bebisar, utan problem utöver det vanliga. Dessutom en man som gärna tar på sig att ta hand om hemmet. Ändå har vi prioriterat lugn och ro och rutiner, för att vi mår bäst då. Men jag har vänner som haft mindre tur och jag försöker att alltid vara förstående och tacksam för det vi har. Kommer ändå på mig själv ibland med att utgå från att alla har det så "enkelt" som vi. 

    Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart och att du kan leva på det sätt du själv vill utan att vara hindrad av din kropp och den där jäkla sömnbristen. 


    Tack, kära du! Det värmer och berör mig enormt, det du skriver! *torkar liten tår ur ögat*

    Allt gott!
  • Batmamba
    Anonym (Enkelt) skrev 2015-02-01 17:11:41 följande:

    Ja fast nu är det inte ens det inlägget handlar om. Jag vet att vissa får problem osv osv. Det du kan göra är hur du tacklar dom problem du har. Jag förväntar mig inte att man ska kunna vara en superkvinna jämt.

    Självklart har du ont och kan inte leva som vanligt. Det finns ju alltid undantag. detta  inlägg är inte alls till för att provocera dig. Det handlar om människor som gör det svårare än vad det behöver vara.

    Jag tror knappast att du gör det svårare för dig själv än du måste. Du verkar ju kämpa på.


    De människor du tycker krånglar till det kan ha bakomliggande skäl som du inte känner till. Det är det jag försöker exemplifiera. För min del är det ju tydligt vad som är krångligt men ibland är det så luddigt att personen själv inte ens kan se orsaken. Det kan handla om bristande förmåga att planera eller, som någon skrev, svårighet att se praktiska lösningar på problem. Det är ju knappast så att de personerna njuter av att ha det besvärligt. Det bara blir så. Igen och igen.
  • Batmamba
    Anonym (Enkelt) skrev 2015-02-01 16:57:58 följande:

    och hur menar du att man inte skapar sitt eget liv? och inte råder över sin livssituation? Vem råder över ditt liv då menar du? för jag bestämmer  i alla fall över mitt.jag bestämmer vad jag ska jobba med, hur jag mår och huruvida jag vill ha ett barn eller en hund.


    Det finns tex tydlig statistik på att folk med dålig ekonomi har avsevärt kortare liv och är sjukare, samt att barn till låginkomsttagare ofta blir det själva. Detta bland annat på grund av att det känns otryggt att studera utan föräldrar som kan hjälpa en ekonomiskt om det skulle krisa. Det är också så att om man föds i ett slumområde i Calcutta så har man inte samma möjligheter som tex prinsessan Viktoria, som i sin tur är drabbad av ständig mediebevakning och hon har begränsade möjligheter att göra ett fritt yrkesval. Vi föds in i olika verkligheter och med olika förutsättningar helt enkelt.

    Vi kan påverka våra liv, i synnerhet det inre. Det håller jag med dig om. Men det sker inom de givna ramarna.
  • Batmamba
    Irma01 skrev 2015-02-02 09:01:53 följande:

    Fast jag tror inte det är detta som menas.

    Självklart har de flesta förståelse för att alla barn är olika, att man kan få kolik barn, amningsproblem, mjölkstockning, men efter förlossningen, barn som inte sover osv.

    Jag har kanske missförstått men jag tror det handlar om hur svårt man kan göra det för sig själv, även med ett "genomsnittlig" barn, som är varken svår eller lätt...Att t.e säga att det inte går att duscha, att man inte alls kan gå ut (barn som avskyr vagn till exempel, då kan man prova babybjörn eller sjal, många tycker då att det är mysigt att gå ut). 

    Man kan absolut ha rutiner utan att vara helt fast i dessa och känna sig instängd. För det är också oerhört viktigt för barnet att mamman känner sig bra.

    Det viktiga är att man gör vad som känns rätt för en själv. Vissa har en större behov av aktivitet (t.e träna, då är det fantastiskt med mamma pass på gymmet där barnet är med) och andra har en större behov av lugn. Klart man ska få göra som man vill. 

    Men att skrämma kvinnor som ej har barn med att göra listor på allt som är jobbigt känns väldigt trist! Speciellt med tanke på hur underbart det är att bli mamma. Oavett sömnbristen och trötthet så är allt värt när den lilla krabaten tittat på dig och ler

    Och det ska man då kanske också säga om man ändå har behovet att rabbla upp allt som är "negativt".

    Själv fick jag också höra en massa kommentarer, som för de flesta inte alls har stämt, och nej allt är inte en dans på rosor, det tar sin rätt att inte få sova en hel natt på bra länge, men att känna sig stressad av en massa onödiga kommentarer hjälps inte. Nu har jag ganska lätt att inte ta åt mig, men alla är inte så.

    Samma sak med alla som plötsligt vill berätta om sina förlossningar...jag var inte intresserad, jag visste att det enda som är säker är att det inte alls blir som jag skulle föreställa mig det...Därför försökte jag att inte föreställa mig någonting. Men en del kvinnor förstår bara inte att man inte vill höra deras berättelser...

    Oavsett, grunden är som sagt att alla får känna precis vad de vill och göra som de vill, men man behöver inte skrämma andra som vissa nästan njuter lite av. För visst finns det en del avundsjuka när det visar sig att nej, livet ändras inte så farligt och att mycket fungerar. Tyvärr känns det så, vilket är trist. Varför kan då andra inte vara glada för ens del?


    Absolut! Folk borde vara mycket mer lyhörda och fråga om man vill höra innan de rabblar skräckhistorier oombedda!

    Jag vill dock inflika att vi är olika även här. Jag ville veta vad som kunde bli jobbigt, för att kunna vara mentalt förberedd. Ex: när jag var gravid första gången fick jag veta att foglossning går över efter förlossningen. Jag såg fram emot barnvagnspromenader i solskenet och att hänga på öppen förskola. När det inte blev så och barnvagnen fick stå oanvänd i hallen blev jag minst sagt deppig. Om ngn olyckskorp hade förvarnat mig hade jag varit mer förberedd på det som blev och tagit det bättre.

    Nu är jag bebismamma igen och foglossningen är värre. Men psykiskt är det inga problem. Jag visste ju hur det skulle bli.

    Men, som du säger, man ska kolla med blivande föräldrar först. Alla är ju inte som jag!

    Och ja, jag är jätteavundsjuk (inte missunnsam!) på er som fått det lätt! Men det får man försöka lägga åt sidan annars blir man galen.
  • Batmamba

    Det fanns förresten en tråd för något år sedan här där det blev jättetydligt att de som hade en ok förlossning och spädbarnstid var irriterade på olyckskorparna. Medan de som fått svårigheter i allmänhet sa: varför har ingen sagt att det här kunde hända??!! (Sfinkterruptur tex).

    Så länge allt går bra vill man inte höra om riskerna. När det går dåligt önskar man att många att de hade blivit förvarnade och förberedda. Svår balansgång för såväl närstående som vårdpersonal som träffar gravida.

  • Batmamba
    Anonym (Enkelt) skrev 2015-02-02 20:26:46 följande:

    ja fast det har ju helt med inställning att göra. hur det är i calcutta kan inte jag riktigt svara för men nu svarar jag för det jag är van vid och det är sverige. och det är väl knappast så att det stämmer att bara för att ens föräldrar tjänar dåligt så ska jag göra det också. mina föräldrar är outbildade och låginkomsttagare men inte har det hindrat mig från att studerat vid universitetet.

    som sagt fortfarande ett val. precis lika mycket som prinsessan skulle kunna avsäga sig tronen och jobba som bonde istället. inget som hindrar.

    Visst föds vi in i olika situationer men det är bara vi själva som bestämmer om vi ska ta oss ur dom eller inte.


    Du glömmer hela tiden människors olika förutsättningar. Vi har olika intelligens, är olika psykiskt friska/stabila, är mer eller mindre socialt begåvade och har mer eller mindre tur med vår fysik.

    En del är starka andra är svaga. En del hanterar motgångar bra. En del blir självmordsbenägna. En del kan bli professorer, andra går till ett dagverksamheten och lägger pärlplattor.

    När man känner sig stark bör man hjälpa de svaga - inte som du, säga att de har sig själva att skylla.

    Livet är inte rättvist. Ödmjukhet är en bra sak.
  • Batmamba
    Anonym (Enkelt) skrev 2015-02-03 11:35:34 följande:

    självklart är jag ödmjuk och empatisk utåt mot människor jag träffar. Jag springer ju inte omkring och slänger detta i ansiktet på dom. Men nu blev detta en diskussion och jag säger bara hur jag tror.

    Och oavsett vilka förutsättningar man föds in i vare sig det är fysiskt eller socialt så är det bara en själv som sätter gränserna. Vad du än säger så kommer jag säga samma sak.

    Mår du psykiskt dåligt så är det ett val att bli bättre. Har du dålig fysik så är det ett val att bli bättre. Är du född in i en lågutbildad låginkomsttagande familj så är det ett val om du också vill bli det. Allt handlar om val. Inga drömmar är för stora. Det är tankesätt som ditt som begränsar världen. tyvärr


    Ja, visst vore det bra om all världens HIV-positiva kunde välja att bli friska. Om min moster hade kunnat välja bort sin cancer så att hennes barn slapp bli moderlösa.

    Och tänk vad dum jag måste vara som sitter här och väljer att vara rörelsehindrad! För att inte tala om min kompis med livslång depression. Så fånigt av henne av henne att inte välja att bli glad igen. Och den förståndshandikappade pojken jag känner; varför skärper han inte till sig och blir kvicktänkt? Obegripligt.

    Jävla idiotisk tankesätt. Fan så in i helvete pantat.

    Och du tror att du är ödmjuk för att du inte kastar det här i ansiktet på folk du träffar öga mot öga. Bara det säger att du inte ens fattar vad ordet ödmjuk betyder.

    Jag tyckte du lät otrevlig i din trådstart, men med det som kommit fram under trådens gång tycker jag att du verkar vara en mycket obehaglig och skrämmande person.

    Ajö.
  • Batmamba
    Anonym (Enkelt) skrev 2015-02-03 15:24:10 följande:

    klart jag inte skulle göra det. Alla kan inte vara positiva jämt så klart. Men poängen är den att man själv har ansvar.


    Men gud så fint av dig. Din egen familj har ingen skuld vid sjukdom etc, bara alla andra.
  • Batmamba
    Anonym (kl) skrev 2015-02-04 09:03:46 följande:

    Jo men om man läser sista meningen i din ts var det det du gjorde, med versaler och massa utropstecken.

    jag blir i alla fall ledsen av att läsa sånt här. Jag tycker jag hade en positiv inställning till graviditet. Ändå fick jag 6 missfall innan jag lyckades få mina två barn. Och det var mitt eget fel? Varför ska man inte kunna bli ledsen för att du skriver kommentaren på nätet i stället för att säga den i folks ansikte?

    Sedan tycker jag du har en tråkig inställning till hur barnet ska anpassa sig till föräldrarna och ej tvärtom. Nu går mina barn i skolan men givetvis anpassar vi livet efter alla i familjens önskemål och behov.

    Sedan undrar jag om du är medlem i någon frikyrka eller liknande (typ livets ord)? Jag tycker tankarna påminner om deras framgångsteologi.


    Jag associerar också det här med extrem religiositet. Mest får jag ändå vibbar från gammal folktro/skrock - när man trodde att sjukdomar, missbildningar etc var ett straff för den som misskött sig mot småknytten, typ, begått brott mot tabun eller syndat på något vis (i TS fall: haft "fel" tankar).

    Man hade ju hoppats att folk, en medicinsk revolution senare, skulle ha hunnit komma på andra tankar. Men det är ju så att kulturer tar vääääldigt lång tid att förändra. Visst är det intressant ur en etnologisk synvinkel att trosföreställningar som förmodligen är flera tusen år gamla lever kvar. Men mest tycker jag att det är skrämmande...
Svar på tråden Varför gör ni det så jävla omständigt?