• Februari12

    När barnet inte vill lyssna, hur gör du då???

    Jag kom på mig själv häromdagen när jag sa åt vår treåring. Tog jag i för mycket eller lanske för lite. Jag blir nyfiken på hur ni andra tacklar situationen.

    Situation/påstårnde:

    Ditt barn på 3 år har svårt att sitta stilla vid matbordet under kvällsmaten. Barnet hoppar upp och ned på stolen, viftar planlöst med armarna så att glaset med mjölken välts. Det är vid gott humör, inga utbrott. Du ber barnet sitta stilla 3 gånger. Barnet lyder inte. Vad gör du då för att barnet ska förstå allvaret?

  • Svar på tråden När barnet inte vill lyssna, hur gör du då???
  • Frontline

    Avvisar barnet från bordet som får tillbringa resten av vår tid vid matbordet på sitt rum...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • lövet2

    Jag kräver inte lydnad av barn. I det där fallet skulle jag ställa fram en mugg i stället för glas och bara fylla det någon centimeter åt gången (sparar mycket jobb om mjölken spills ut). Sedan skulle jag föreslå för barnet att h*n stod och åt i stället för satt. Det brukar funka bättre när kroppen är full av energi.

  • Ramborg
    frökenelisabeth skrev 2015-02-01 00:03:46 följande:

    Jag hade plockat bort glaset och satt det utom räckhåll. Och fortsatt påminna om att sitta lugnt.


    Samma.
    42.
  • Polarlantis

    Gapa och skrika funkat ju sällan. Så luuuugn tååålamod och upprepa till förbannelse det man vill ha sagt. Jag tror det går in men att dom bara måste kolla om det ff gäller efter 14 sekunder

  • Tilja

    Jag hade flyttat allt jag inte hade velat skulle åka ner på golvet utom räckhåll för barnet och uppmuntrat barnet att äta upp så att det kunde gå och leka/spralla av sig sen.

  • Natulcien

    Jag hade inte sett det som så allvarligt. Det hade varit skillnad om barnet medvetet hade vält/kastat mat och skrikit etc. Men ett glatt, spralligt barn hade jag bara pratat lugnt med, bett hen ta det lugnare och flyttat undan glaset.

Svar på tråden När barnet inte vill lyssna, hur gör du då???