Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

    Första tabletten tagen - många frågor!

    Hej!
    Har en del frågor om abort, att ångra sig, vad som händer när man tagit de sista tabletterna, osv!
    Ni som svarar får gärna basera era svar på fakta eller egna erfarenheter. Vill gärna inte ha massa spekulationer, eller saker ni hört ryktesvägen..
    1.På informationsbladet jag fick stod det att första tabletten som tags är mifepristone. Är detta exakt samma sak som mifegyne?
    2. På FASS står det att den skall tagas senast 63 dagar efter senaste mensen.
    Jag tog tabletten igår och det är 84 dagar sen min senaste. Hur kommer det sig att jag fått den ändå?
    3. Om ni började blöda efter denna första tablett, när inträffade det? I skrivande stund har det gått 26 timmar sedan jag intog tabletten och inget hittills. 
    4. Om man INTE börjar blöda på första tabletten, är det lika med att fostret är vid liv och är oskadd?
    5. Om man inte fullföljer dag 3 med de andra tabletterna, när kan man vara "säker" på att den första tabletten inte har gjort någon skada? Eller framkalla missfall? 
    Jag läste om någon som hade gjort organscanning?? Kan man kolla upp allting FÖRE födsel, eller finns det en risk att fostret har tagit skada av mifepristonetabletten, som man inte kan upptäcka före födsel? INGA spekulationer tack, ERFARENHET eller FAKTA tack :)
    6. Har tid imorgon för att fortsätta. Kan jag vägra att fortsätta och kräva ett ul/vul?
    7. Jag är i vecka 11+1 idag, (gjorde vul v. 10+4). Är det inte vanligare att man gör kirurgisk abort vecka 9-12? Ska man inte diskutera detta? Jag fick inte ens frågan, vi diskuterade inte ens metoder, utan det var bara liksom "såhär går det till, först får du en tablett, två dagar senare så ,....."
    8. Ni som gjort sena aborter kring vecka 11-12, berätta gärna! Ser man att dessa "klumpar" som kommer ut är ett barn? Spolas det ner i toaletten eller vad händer med det som kommer ut?
    9. Ni som tagit första tabletten och sedan ångrat er, berätta hur det gått? Fick ni missfall senare i graviditeten? Föddes ett barn? Var det friskt? Etc.
    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Första tabletten tagen - många frågor!
  • Anonym (Anonym)

    Tack för ditt svar.

    Snälla är det ingen mer som kan svara på någon av frågorna? Ska in till sjukhuset imorgonbitti och hade gärna velat ha lite klarhet..

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Bm) skrev 2015-02-01 17:45:04 följande:

    Första tabletten dödar fostret. Nästa stöter ut det. Ibland blöder man innan andra tabletten men ibland blöder man inte förren efter.

    Fostret dör med 90% säkerhet vid första pillret. Om fostret mot förmodan inte skulle dö så finns det stora risker för missblidningar av främst armar och ben om man fortsätter graviditeten. Det finns ett litet litet fåtal kända fall där barn fötts utan missbildningar.

    Därför brukar man säga att det inte går att ångra sig efter första tabletten.


    Nej det här stämmer med största sannolikhet inte. Jag vill inte verka otrevlig, men
    jag var ganska tydlig i min trådstart att jag vill inte ha spekulationer, och gissningar.

    Jag har sett i en del andra trådar att vissa skriver att första tabletten dödar fostret. Så funkar det ju inte riktigt, såvida du inte har bra källor att backa upp det med.
    Dina 90%, var  har du fått den siffran ifrån? 
    Och "stora risker för missbildningar" , källor ?? Av det jag har hittat när jag sökt så hittar jag snarare information som tyder på att risken är liten, och/eller att det finns för lite information om det att tillgå.

    www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/

    Här står det tvärtom att risken på skador på fostret är liten..
  • Anonym (Anonym)

    På FASS står följande:

    "Mifegyne är ett antihormon som hämmar effekten av progesteron, ett hormon som är nödvändigt för att graviditeten ska kunna fortsätta. Mifegyne kan därför orsaka abort."

    Men den här tabletten kan ju inte verka i all evighet? Så låt säga att man inte får MF/MA under tablettens "verkningstid" . Man gör ett ultraljud efter denna tid.
    Ultraljud visar att fostret lever, hjärtat slår.
    Borde då inte risken för missfall vara lika liten som innan man tog tabletten?

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Bm) skrev 2015-02-01 18:33:30 följande:
    Min information stämmer tyvärr. Hur tror du annars att första tabletten fungerar ? Vad tror du att den första tabletten har för funktion? Tror du att det är andra tabletten som avbryter graviditeten? Länken jag skickade ville inte bli klickbar men du kan kopiera och klistra in : www.skane.se/Public/SUS_extern/Verksamheter/Kvinnokliniken/Dokument/Abortinformation-Malmö/130527_medicinsk_abort.pdf

    I alla övriga informationsblad angående abort så står det tydligt att du inte kan ångra ditt beslut efter första tabletten. Varför har du inte fått denna i formation?

    Andra källor www.sodersjukhuset.se/Global/Medicinsk%20och%20kirurgisk%20abort.doc?epslanguage=sv

    www.fass.se/LIF/product&docType=3 mifegynes aktiva ämne är mifepriston.
    Jag har varit inne på länken du skickade först, stod dock inget som jag inte redan läst.

    Och jo jag har fått till mig denna information, men uppenbarligen så finns det ju folk som har ångrat sig och inte fullbordat aborten trots allt, och jag är intresserad av att veta hur det gått för dessa. Och då vill jag ha folks egna erfarenheter eller tillförlitliga källor på detta, och inte påståenden.
    Mifogyne hämmar ett hormon, men att det direkt dödar fostret är ju ett påstående och inget annat.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Bm) skrev 2015-02-01 18:50:11 följande:
    Det handlar om dosering och tidpunkt under graviditeten. Dom ger ju inte dig en tablett med en mängd som bara kanske kan orsaka abort om syftet är abort. Dom hade inte fått genomföra aborter på detta vis om det inte var förhållandevis säkert att fostret dog och om risken för överlevnad fram till utstötningstillfärllet var överhängande.

    OM fostret skulle överleva en tid så är det ofta stora skador som ger ett missfall. Det är ju inte så att fostret antingen dör eller är friskt. Medicinen har ett syfte. Hjärtljud betyder inte samma sak som livsdugligt.

    Vill du ta risken med att eventuellt gå länge med en avstannad graviditet, få ett senare missfall, riskera missbildningar hos barnet osv så har du all laglig rätt att skippa den andra delen av din abort. Jag hade dock slutfört aborten och sedan försökt bli gravid igen och då förhoppningsvis bära ett barn med alla goda förutsättningar som finns för ett friskt liv.

    Jag förstår om du ångrar dig och om det känns som om du vill klamra fast vid varje halmstrå. Jag beklagar att tillräcklig information från sjukhuset.
    Jag känner att det du skrivit i denna tråden finns det inga källor på , och eftersom du inte verkar tala från egen erfarenhet så får jag utgå ifrån att det du skriver är en uppfattning du skaffat dig på annat sätt än genom fakta eller erfarenhet. Därför har jag ingen nytta av det.
    Inget illa ment.

    Du skriver att det är stora risker för missbildningar och skador på fostret, men jag ser ingen källa till detta påstående? Jag postade däremot en länk som bestrider detta påstående. Att risken är liten att för skador efter intag av mifegyne.

    Där står dessutom att risken även är liten även när man tagit mifegyne OCH tabletterna man skall ta efteråt (alltså även om en abort som är fullständigt gjord, misslyckas, så är risken för skador tydligen liten). 
    Jag hör gärna på någon som talar för motsatsen, men då vill jag ha FAKTA eller egna erfarenheter (dvs en källa till det, eller att man själv t ex fött ett barn med skador...)

    Jag citerar det som stod i länken jag postade:

    Om kvinnan önskar fortsätta graviditeten efter ett påbörjat abortförsök med enbart mifepriston, torde risken för fosterskada vara liten. Det finns ingen anledning att diskutera att avbryta graviditeten av detta skäl. Vid ett misslyckat abortförsök med kombinationen av mifepriston och en prostaglandinanalog kan man inte bortse från möjligheten att behandlingen indirekt skadat fostret genom effekten på uterus. Den normala handläggningen är att avsluta graviditeten på annat sätt. Risken för fosterskada är dock så liten att det inte är indicerat att rekommendera abort om kvinnan bestämmer sig för att behålla graviditeten. Ett riktat ultraljud kan vara indicerat, både efter kombinationen mifepriston och prostaglandin och efter tillförsel av mifepriston ensamt.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Bm) skrev 2015-02-01 17:45:04 följande:

    .Det finns ett litet litet fåtal kända fall där barn fötts utan missbildningar.


    Så skrev du.

    Kan du då förklara det här:

    "I det svenska Medicinska födelseregistret finns 19 barn vars mödrar angivit användning av mifepriston ? ingen missbildning fanns registrerad hos barnen. Dock var tre barn födda för tidigt (1 förväntat), och två barn var lätta för tiden (0-1 förväntat)."

    www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/
  • Anonym (Anonym)
    5. När du tagit den första tabletten dör fostret, så det är bara dumt att inte ta de sista tabletterna. Fostret är ändå dött.
    Åter igen - jag vill gärna ha källa för detta påstående? De finns ju de som inte fullföljt aborten och fött barn efter att ha tagit mifegyne så uppenbarligen stämmer detta inte..

    Snälla snälla alla, skriv bara FAKTA och egna ERFARENHETER.
    Inga påståenden tack, det hjälper inte mig!
Svar på tråden Första tabletten tagen - många frågor!